Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelkaa miksi on oikeampaa, että parempituloinen maksaa elämisestä enemmän eikä 50/50?

Vierailija
26.02.2019 |

Miksi siinä, että molemmat täysivaltaiset aikuiset maksavat elämästään yhtä paljon, on jotain väärää? Miksi yleensä miehen tulisi maksaa enemmän koska muuten "se ei oo oikein" ja mies on sika? Mies vaan säästää itselleen omaisuutta!! Eikä maksa naisen elämää kuten Kunnon Miehen kuuluisi?
Osaisiko joku perustella miksi on _oikein_ että toinen on oikeutettu elämään halvemmalla ja pienemmällä panostuksella?

Kommentit (321)

Vierailija
21/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä vähempituloista rupeaa jossain vaiheessa vituttamaan kun omat rahat menee kaikki siihen yhteiseen talouteen ja toiselle jää ylimääräistä omiin harrastuksiin/menoihin.

No vitutukselle pitää tehdä jotain eli vaikka hankkia koulutusta ja ammattia ylöspäin. Tai lotota rahaa. Eikai se ole paremmin tienaavan vika jos toinen tienaa vähemmän? Eläminen tietääkseni maksaa kaikille suurinpiirtein saman verran, oletko tätä ajatellut?

Vierailija
22/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suomalainen sosialistinen vakiintunut maan tapa. Pienempituloinen maksaa vähemmän veroja, saa enemmän rahaa sossusta, saa toimeentulotukea enemmän, maksaa päivähoidosta vähemmän jne. Se vaan on suomalainen tapa, että köyhyyteen kannustetaan ja siitä jos pärjää muita paremmin rangaistaan.

Ei tossa tapauksessa saa mitään sossusta,eikös tienistit lasketa yhteen.Parempi tulonen auttaa sitä huonompi osasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omat menot ja muut menot yhteisiä.

Vierailija
24/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/50 on ok kunhan asunto ja muu elintaso on mitoitettu sen pienituloisemman mukaan.

Vierailija
25/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut selvää että rahat ovat yhteiset. Puolisollani on ollut tilanteita, jolloin hän ei ole saanut mistään yhtään mitään joten minun rahoillani ollaan menty. Minä olen sitoutunut puolisooni, on hänellä sitten rahaa vain vähän tai ei lainkaan. Tässä sitä vain toivoo että oma terveys pysyy jonkinlaisessa kuosissa ettei jouduta ihan kerjuulle.

N43

Vierailija
26/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän perheessä perusteluna on yhteinen elintaso, tulot ja menot ovat tästä syystä yhteiset.

Vierailija
27/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tunsin pariskunnan jolla oli kaksi pientä lasta, äiti oli kotona (joko työttömänä tai äitiyspäivärahalla/kodinhoidontuella) ja kuulemma kaikki maksettiin puoliksi myös tältä ajalta. Äidin oli välillä lainattava rahaa jotta pystyi maksamaan oman osansa. Erohan siitä tulikin.

Mielestäni jos toinen tienaa nettona 2000 ja toinen 1000 niin ensimmäinen maksaa enemmän. Eli ensimmäinen käyttää yhteisiin menoihin 1000 ja toinen 500. Tämä siis sillä ajatuksella että pienempituloinen ei istu miljoonaomaisuuden päällä. Ihan sama onko enemmän tienaava nainen vai mies.

Puhutko minusta? 😳

Vierailija
28/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaanko kotityötkin 50/50? Jos toinen on vaikka hoitovapaalla ja hänen pitää maksaa puolet kuluista, niin silloin työssäkäyvä kai hoitaa lasta ja tekee kotitöitä vaikka noin 7-8 tuntia työpäivänsä jälkeen. Yöheräämiset jaetaan myös tasan.

Jos puolisoiden tuloerot ovat isot, 50/50 johtaa kestämättömään tilanteeseen, jos enemmän tienaava ei tajua, mihin vähemmän tienaavalla on varaa.

Vierailija
29/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kukaan ei pakottanut sinua parisuhteeseen, jossa puolisosi tienaa vähemmän kuin sinä. Jos olette aikeissa hankkia lapsia, huolehdipa sitten puolet raskaudesta ja puolet synnytyksestä sekä kuole puoliksi, jos homma osoittautuu kohtalokkaaksi. Nythän te varmaan jo teette kaikki kotiaskareet täysin puoliksi?

Teidän tapauksessanne voisi olla luonteesi huomioiden kohtuullista, että antaisit 75% tuloistasi kumppanillesi, jotta tällä on edes jokin järjellinen motiivi kanssasi elää.

Vierailija
30/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama, miten muut hoitavat parisuhteensa, mutta kyllä minun mies haluaa taloudellisesti tukea minua. Minulla on myös sanavaltaa siihen, miten hän käyttää rahaansa. Lasten tekeminen esimerkiksi hidastaa uraani paljon ja vaikuttaa palkkakehitykseen. Meidän tapauksessa on reilua, että saan puolisolta asiaan hyvitystä.

Mutta koskaan en olisi ollut niin torvelo, että olisin ottanut miehen jolla on tästä eriävä näkemys. Saa kaikenmaailman juntit neuvotella keskenään.

Se missä määrin lasten "tekeminen" hidastaa sinun uraasi on lähinnä järjestelykysymys. Jos lapsen laittaa n. vuoden ikäisenä päiväkotiin, voitte hyvin jakaa tuon kotonaoloajan puoliksi. Lapsen ollessa päiväkodissa vastuut voi jakaa täysin puoliksi.

Voitte toki sopia lastenhoidosta puolisosi kanssa miten haluatte, mutta tuollaista urhiutumista on aina yhtä rasittavaa lukea. Jos äiti haluaa olla lasten kanssa pidempään kotona, on se käytännössä aina hänen oma (tai perheen yhteinen) päätös.

Vierailija
31/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eletään sitä elintasoa mitä alempituoinen eläisi niin vain sitten puoliski. Kerrostaloyksiö rivarikolmion sijaan, jauhelihaa kokolihapihvien sijaan jne. Mutta koska rikkaampi yleensä haluaa elää leveämmin niin saakoot sitten maksaakkin siitä enemmän.

Vierailija
32/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä aloituksista kyllä aina huomaa, ettei aloittaja rakasta omaa puolisoaan (jos sellainen on). Jos toisen varat eivät riitä elämiseen siinä luksusasunnossa, jonka se rikkaampi on valinnut kun huonompi ei kelpaa, niin jos rakastaisi puolisoaan ja haluaisi viettää elämänsä tuon kanssa, niin miksei myös vähän auttaisi sitä puolisoa? "Joo oot mulle ihan tosi tärkee ja silleen mut jos et laita 900€ tonnin palkastas vuokraan joka kuukausi niin saat kyllä lähteä."

Kumman yleistä on, että lähäri/sairaanhoitajalle kelpaa nimenomaan vaan uudehko sisustettu ja rempattu rivitalo sekä pari Audia pihaan. Ulkomaanmatkoille on päästävä kerran vuoteen vaikka palkka ei sitä mahdollista millään tavalla. Ja omaan ulkonäköön laitettaan jotain tuhansia vuodessa, saa mies maksaa rempat sitte itse kun ei vaimolla ole oman kulutuksen jälkeen millä maksaa!!

Vierailija
33/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parisuhde/perhe ole sama asia kuin kaksi tuntematonta ihmistä, eikä siinä päde samat oikeudenmukaisuuden lait. Kun eletään yhdessä niin ollaan jossain määrin yksikkö, jonka hyväksi molemmat tekee asioita, ei vain itselleen.

Toisekseen on kyse siitä, mikä toimii. En usko, että parisuhde voi mitenkään toimia niin, että osapuolilla on kaksi eri elintasoa, ihmismieli ei vaan toimi niin. Myöskään en ole koskaan nähnyt että erituloiset osapuolet valitsisivat esim. asumisratkaisun sen köyhemmän osapuolen tulojen mukaan. Kyllä rikkaampi osapuoli näyttää yleensä maksavan enemmän, että saa asua mukavammin.

Kolmanneksi tämä ei näytä olevan suuri ongelma parisuhteen rikkaammille osapuolille. Ja ne, joille.se olisi ongelma, voivat pariutua vain samantuloisten kanssa - problem solved.

Vierailija
34/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaetaanko kotityötkin 50/50? Jos toinen on vaikka hoitovapaalla ja hänen pitää maksaa puolet kuluista, niin silloin työssäkäyvä kai hoitaa lasta ja tekee kotitöitä vaikka noin 7-8 tuntia työpäivänsä jälkeen. Yöheräämiset jaetaan myös tasan.

Jos puolisoiden tuloerot ovat isot, 50/50 johtaa kestämättömään tilanteeseen, jos enemmän tienaava ei tajua, mihin vähemmän tienaavalla on varaa.

Se tietysti siivoaa joka sotkee. En minä muiden sotkuja siivoa jos itse olen työssä enkä fyysisesti kotona. Se myös siivoaa enemmän joka haluaa siistimpää tasoa.

Vierailija
35/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme olleet yhdessä 22 vuotta ja teini-ikäisiä lapsia meillä on kolme. Alussa mies oli se, joka kantoi suuremman taloudellisen vastuun perheessämme, mutta nyt on jo vuosia ollut toisin, eli minä olen se, joka ansaitsee enemmän. Reilusti enemmän. Vaikka meillä on aina ollut omat tilit, niin kyllä se talouteen tuleva raha on perheen hyväksi tulevaa rahaa. Ja tietysti maksan perheen kuluista enemmän, koska pystyn siihen. Mulle se on itsestään selvää (oli aikoinaan myös miehelleni, joka tuolloin oli "päävastuussa" perheemme taloudesta).

Vierailija
36/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naisena aina ollut paremmin tienaava kun exät. Ei kovin suuria tuloeroja mutta muutama satanen kuussa. Olen hämmästyneenä kahdesti ollut tilanteessa missä työssäkäyvä mies heittäytyy elätettäväksi. Eli käyttää kaikki rahansa harrastuksiin, alkoholiin ja huvituksiin ja minä jouduin maksamaan kaikki laskut ja elämisen kulut. Siis itse oikeasti kuljin rikkinäisissä kengissä ja yritin saada kaikki laskut hoidettu ja toisella oli mielestään varaa mennä baariin mällämään useampi satanen yhteen iltaan. Nykyään viihdyn erittäin hyvin yksin lasteni kanssa käyttäen palkkaani itseeni ja lapsiini. Aina välillä olen yrittänyt seurustella mutta homma kaatuu aina siihen että en suostu muuttamaan saman katon alle enää. Ei tässä maailmassa näköjään miestä saa jos ei siitä ole valmis maksamaaan ylläpitokustannukset 😂

Vierailija
37/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama, miten muut hoitavat parisuhteensa, mutta kyllä minun mies haluaa taloudellisesti tukea minua. Minulla on myös sanavaltaa siihen, miten hän käyttää rahaansa. Lasten tekeminen esimerkiksi hidastaa uraani paljon ja vaikuttaa palkkakehitykseen. Meidän tapauksessa on reilua, että saan puolisolta asiaan hyvitystä.

Mutta koskaan en olisi ollut niin torvelo, että olisin ottanut miehen jolla on tästä eriävä näkemys. Saa kaikenmaailman juntit neuvotella keskenään.

Se missä määrin lasten "tekeminen" hidastaa sinun uraasi on lähinnä järjestelykysymys. Jos lapsen laittaa n. vuoden ikäisenä päiväkotiin, voitte hyvin jakaa tuon kotonaoloajan puoliksi. Lapsen ollessa päiväkodissa vastuut voi jakaa täysin puoliksi.

Voitte toki sopia lastenhoidosta puolisosi kanssa miten haluatte, mutta tuollaista urhiutumista on aina yhtä rasittavaa lukea. Jos äiti haluaa olla lasten kanssa pidempään kotona, on se käytännössä aina hänen oma (tai perheen yhteinen) päätös.

Kyllä se on tässä tapauksessa ollut myös miehen tahto, että lapsia hoidetaan pitkään kotona. Mikä tässä sinun mielestä on uhriutumista? Jos miehelläni on varaa, ei luulisi kenenkään persettä kutittavan. Hän saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa.

Ja kyllä, tiedän että olen etuoikeutettu. Lisäksi tiedän, että lapsia nyt ei olisi ollut mikään pakko tehdä. Mutta tämä on meidän molempien mielestä paras ratkaisu.

Vierailija
38/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naisille enemmän.

Vierailija
39/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se oli nimenomaan yhteinen päätös. Mieskin oli sitä mieltä, että lapselle on parempi olla ainakin 2-vuotiaaksi kotihoidossaja keskusteltavaksi jäi lähinnä se, että jatkanko minä kotona vai jääkö mies vuorostaan.

Vierailija
40/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä vähempituloista rupeaa jossain vaiheessa vituttamaan kun omat rahat menee kaikki siihen yhteiseen talouteen ja toiselle jää ylimääräistä omiin harrastuksiin/menoihin.

No vitutukselle pitää tehdä jotain eli vaikka hankkia koulutusta ja ammattia ylöspäin. Tai lotota rahaa. Eikai se ole paremmin tienaavan vika jos toinen tienaa vähemmän? Eläminen tietääkseni maksaa kaikille suurinpiirtein saman verran, oletko tätä ajatellut?

Ainakin päivähoitomaksut lasketaan kummankin puolison tulojen mukaan, joten menojen tasajaolla joutuu pienempituloinen maksamaan enemmän päivähoidosta mitä omien tulojen mukaan kuuluisi.  Samoin jos toinen saa tulojaan ylöspäin tekemällä ylitöitä tai työmatkoja, niin siinähän toinen joutuu käyttämään omaa aikaa toisen hyväksi. Nämäkin pitää korvata.