Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Tervetuloa mukaa tryout! Kyllähän tuo masentaa kun kuulee, että terveydessä jotain häikkää ja tunne täälläkin, että miksi ei edes lasta osaa tehdä. Hyvä että sait kilpirauhas lääkityksen, voihan sekin itsestään olla syy ettei ole tärpännyt. Toivotaan onnea. :)
Täällä varmaan kp1 lähestyy. Vatsa aivan turvonnut ja tiputtelee jo ;( oli toiveet korkealla ekan letro kuurin jälkeen. Kyllähän tää aina kirpaisee ja syvältä. Ei muutakun uuteen kiertoon sitten. Kyllä oma jaksaminen mietityttää jos tämä yritys vain venyy ja venyy. Onneksi keskivaiheilla saa aina uutta intoa ja toiveet nousee.
Meillä tänään aika sairaalaan lapsettomuus lääkärille. Toisaalta jännittää ja toisaalta taas ei, kun ei oikein osaa odottaa mitään, koska ei tiedä mitä siellä tapahtuu.. Uskoisin että minun kierrosta ja miehen näytteestä keskustellaan. Kierto vähän minullakin heitellyt, 24-28 päivää. Heittely alkoi kun yritys alkoi, mitä tuntuu muillakin esiintyneen. Mistähän sekin johtuu. Onnea kaikille plussa meille! 😊
N31 M32, yritystä syksystä 2017 ilman ainuttakaan plussaa. Lapsettomuushoidot meneillään. Yk(liikaa).
Siis plussanneille eikä plussa meille, vaikka seki ois ihan jo toivottua 😅
N31 M32, yritystä syksystä 2017 ilman ainuttakaan plussaa. Lapsettomuushoidot meneillään. Yk(liikaa).
Huskymama kirjoitti:
Siis plussanneille eikä plussa meille, vaikka seki ois ihan jo toivottua 😅
Onnea ja plussia meille kaikille, kiitos! 🙋♀️😃
Tervetuloa Tryout! :)
Hyskymama, kerrotha miten käynti meni?
Pikkuminnis, joko alko vuoto?
Täällä yllätysmenkat. Tai ei ne nyt niin yllätyksenä tulleet, oireita ollut jo viikon. Kuitenkin superlyhyt kierto viime kiertoihin nähden. Jospa tämä tästä muuttuis normaalimmaksi! Hyvillä mielin kohti 25.kiertoa, vaikka en ole varma vieläkään mitä tämä kierto tuo tullessaan; onko yrittäminen tauolla (lue: edelleen selibaatissa) vai miten tutkimukset etenee. Sille vyöhyketerapeutille aion mennä kuitenkin!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Täällä menossa kp24, dpo 10 tai 11. Tein tänään herkän testin, joka oli aivan puhdas nega. Mulla lyhyt kierto, odottelin menkkoja tänään. No, ei näy. Oireita on, siis kuukautisten alkuun sopien..ärsyttää, vatsa sattuu, turvottaa, rinnatkin on jotenkin turpeat. Tänään oon ollut ihan satavarma, että ei tullut tästä kierrosta mitään. Mut teoriassa plussa voisi tulla myöhemmin vasta..Jos olisin järkevä niin päättäisin että testaan vaikka vasta viikon päästä, jos ei vuoto ala. ..Koska en oo, niin testaan varmaan joka päivä kunnes tulee joku varmuus 🙈
nabo, mä kävin kesällä gynellä tiputteluvuotojen takia, silloin oltiin vasta pari kiertoa yritetty mut otin asian puheeksi. Ei otettu labroja, ultrattiin ja juteltiin yleisiä juttuja elintavoista ja yrittämisestä
Nyt on käyty lapsettomuuslääkärillä. Käynti oli kokonaisuutena ihan mukava, vaikka kuitenkin faktoja iskettiin päin kasvoja. Lääkäri oli tosi mukava ja miehen tavara ei ihan priimaa, mutta hyvää kuitenkin. Minulle tehtiin perus gynetutkimus ja ultraus. Ultrauksessa lääkäri laski minun munasoluissa olevien follikkelien määrän ja sanoi, että toisessa on 6 ja toisessa 4. Määrä on minun ikään nähden vähäinen ja se tuli yllätyksenä. Hedelmällisyys on siis laskussa. Sanoi ettei tilanne ole mitenkään hälyyttävä, mutta ei myöskään kannata aikailla. Ensi kierrossa aloitetaan letrozol ja on myös ensimmäinen inseminaatio. Vähän on hämmentynyt olo, mutta toisaalta helpottunut, koska nyt tapahtuu konkreettisesti jotakin mistä voisi olla apua.
Onko kellään kokemusta noista follikkelien määristä? 🤔 onko gyne ikinä sanonut teille niistä mitään? Minulle ei ikinä tutkimuksissa ole niiden määrästä puhuttu, todettu vain kaiken olevan ok.
Täällä joku pohti, että pitäiskö mennä tutkimuksiin. Itse oon käsittäny, että jos kuukautiset tulee säännöllisesti, niin on erittäin todennäköistä, että ovuloi eli pitäisi pystyä tulemaan raskaaksi.
Sitten kun täällä oli puhetta, että on saatu letrozol käyttöön ennen kuin vuosi on tullut täyteen. Ootteko saanu ne ihan julkiselta puolelta vai yksityiseltä?
Ja vielä tohon vauvahaaveisiin. Mulla on sama fiilis, et innoissani katselen lapsia ja majoja jne., mut sit iskee se suru ja haikeus siitä, ettei sitä omaa nyyttiä vielä ole :(
Villahuivi: alkoihan ne menkat, :( hyvä jos sinulla kierto alkaa normalisoitua. Kerro sitten miten vyöhyketerapiassa meni. :)
Illalla tosiaan tiputteli ja yön aikana alkoi menkat. Ja tänään päivällä vuotanut ihan kunnolla, mutta näyttää et nyt on jo tosi niukkaa. En nyt ihan tiedä laskisiko kp1 eilisen vai vasta tämän päivän kun vuoto on yöllä alkanut.. ehkä vasta tämän päivän ja kp3 letrot.
Huskymama mukava kun kerroit käynnistä. Ja hyvä että nyt alkaa jo tapahtua hoidoissa eikä aikailla!
Martta1: minä sain letrot yksityiseltä gyneltä. Menin vasta kun vuosi oli täynnä, mutta hän sanoi, että jos olisin tullut aiemmin niin letrot olisi kyllä aloitettu, koska oli selkeä syy, eli ei ovulaatiota. Toisaalta kävin sitä ennen toisella gynellä ja hän ei niitä antanut vaan passitti kotiin. Eli riippuu varmaan myös gynestä.
Huomenia ja tervetuloa Tryout! Vaikka kilpirauhas- ja muut terveysongelmat on raskaita, hyvä kuitenkin, että sait jo lääkityksen, sillä sen käsittääkseni pitäisi jo parantaa raskauden todennäköisyyksiä huomattavasti. Tai siis, että kilpirauhasta lääkkeillä hoidetaan.
Kiitos munkin puolesta huskymamalle ja itse asiassa kaikille tilannettaan jakaneille. 💚
Luin, että jos 35-vuotiaalla on yhteensä 10 follikkelia, on tilanne hyvä. Mullakin oli 10, mutta lääkäri sanoi mahdollisuuksien olevan vain keskinkertaiset. Oon siis jo yli 40. Ehkäpä se tarkoitti iän mukanaan tuomaa munasolujen heikkenemistä. Anyway, sellainen arvo kuin AMH kertoo jäljellä olevasta munasolureservistä, mutta jos sitä ei otettu, lääkäri päätteli kenties follikkeleiden määrästä tilannetta. 10-20 follikkelia munasarjoissa, on kuitenkin ns. normaali, mikäli lukemaani on uskominen.
Sitten siitä ovulaatiosta. Eli vaikka menkat tulevatkin, ovulaatio ei silti välttämättä tapahdu. Tällöin menkat on kuitenkin kivuttomammat ja pidemmät. Kuitenkin, jos kuukautiset säännölliset, on todennäköistä, että ovulaatio tapahtuu. ☺️
Merisaurus, saako kysyä mitä sinulle sanottiin tiputtelusta gynellä? Täällä meitä muutamiakin, joilla tuota on ja hämännyt ristiriitainen tieto siihen liittyen. Esim.terveyskeskuksesta sanottu olevan normaalia, kun taas lapsettomuuslääkäri sanoi heti, että häiriö.
Omasta tilanteesta sen verran, että voin jostain syystä todella hyvin. En tiedä voiko johtua jo raudasta, mitä menee 200mg päivässä. Mulla oli ferritiini siis vain sen vaivaiset 25. Todennäköisesti johtuu jo siitä. Eilen nousi aamulämpö 0,2 asteella ja tänään edelleen siitä 0,1, joten uskaltautunen siitä päätellä ovulaation tapahtuneen kp16 eli ti. Munarakkula, kun oviksen jälkeen muuttuu keltarauhaseksi, joka alkaa erittää progesteronia (ja estrogeenia) ja tuo prog., kun sen lämmön kerran nostaa, niin päädyin siihen, että ovis oli ja meni. 😬 Ensi viikolla progesteroni otetaan verikokeella, joten siitäpä varmistuu sitten. Täällä nyt siis dpo2 ja kaikenlaista ajankulua yritettävä haalia. Me ei talletettu ovulaatiopäivänä sitten, koska mun korvien väli 😅, mutta Fertility friend rankkasi kuitenkin meiän joka 2.päivä tallettelut "hyväksi". En odota tältä kierrolta silti paljoa, koska kilpirauhanen jne., mutta nähtäväksi jää.
Toiveikasta torstaita kaikille! 😍
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
GOldie, kiitos sinunkin kokemuksien jakamisesta! Ja kaikki muutkin😊 Lääkäri laittoi lähetteen verikokeisiin ja tarkoitus on ottaa myös juuri tuo AMH. Se tulee ottaa kierron alussa, joten siksi voidaan ottaa vasta seuraavassa kierrossa, nyt menossa kp8. Minä täytän ensi kuussa 31. Yksilöllistähän se hedelmällisyyden lasku on ja minulla se ilmeisesti on sitten jo tässä iässä samanlaisessa laskussa kuin jollain vasta paljon myöhemmin 😥 ei auta kun mennä tällä reservillä.
Kerroppa Villahuivi kokemukset vyöhyketerapiasta sitten kun siellä käyt!
Huskymama, onneksi hedelmöittymiseen riittää yksi munasolu. ☺️ Kaverini muistutteli tätä mulle ja näinhän se on. Tarkistin vielä miten asia oli, tämä siis jonkun netissä kirjoittamaa - oli lukenut jostain online librarystä, että fertiili-ikäisten mediaani on 13-16 munasolua ja 9-20 on normaali. Pitääpä etsiä vielä kyseinen kirjastokin ajan kanssa, kun oon koukuttunut tietoon. 😅
Sitten ohi aiheen, kun mietin mitäköhän ketjun aloittaja-parka miettii, kun mulla käy aina kännykällä ollessa vahingossa niin, että peukutan ekaa avausviestiä alas, kun yritän osua viimeiselle sivulle vievään kohtaan ja kännykän sivun lataus tökkii. 🙈😅 Alapeukutus on siis tahatonta! 😬
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ja kp1 täällä.. :/ Arvasin, mut ärsyttää silti.
GOldie, mulla tiputtelu oli oikeastaan seksin jälkeistä ja siitä huolestuin, että jos onkin joku kohdunkaulan haava tai joku ikävämpi juttu joka vuotelee. Pieni rupi löytyi, ei vakavampaa. Ja nyt toi on loppunutkin. Tosta gyne sanoi, että ihan normaalia!
Vyöhyketerapiasta kyselleet: Minäpä kerron sitten marraskuun alussa! Vyöhyketerapeutti sanoi, etä paras päivä on kp12 tulla, joten siihen tähdätään. Aikatauluongelmia vain meinaa olla sille päivää🙄
Täällä on kyllä nii kummallinen olo, että! Menkat on pienivuotoset, kun eilen alkoi ja tähän asti olen vasta 20ml vuotanut! Yleensähän ensimmäisenä päivänä on sen 80-100ml vuotoa, joka on siis enemmän kuin "normaalimenkkojen" koko vuotopäivien määrä. (Luetaan: olen tyytyväinen mutta hieman hämmentynyt!)
Jaksaisikohan kukaan tehdä sellaista listaa, jossa on: nimi/yk/kp/monesko lapsi. Olisi mukava pysyä kartalla hieman! Kaksplussassa semmonen on!
Turhauttavaa! 4 päivää kuukautisiin ja jouduin vähän pakonsanelemana tekemään herkän testin tänään, mikä oli niin negatiivinen kuin olla voi. Tiedän että se voi siitä vielä muuttua, mutta ei tunnu yhtään siltä että olisin raskaana.
Keskenmeno keväällä, säännölliset kuukautiset, ovulaatiot bongattu (en ole joka kierrosta jaksanut tikuttaa mutta selkeät ovisoireet on), talletteluja säännöllisesti ja usein, mutta kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko kilpirauhanen tässä se syypää, kun ei tärppää? TSH ja T4V on hyvät, mutta vasta-aineet oli pari vuotta sitten lähtötilanteessa yli 1300 ja vuosi sitten 800. Ne eivät sieltä alas tule, siihen ei lääkityskään auta. Joidenkin mukaan vasta-aineet voisivat vaikuttaa kiinnittymiseen mutta kunnon tutkimustuloksia ei aiheesta ole. Olenko minä koholla olevien vasta-aineiden vuoksi tuomittu lapsettomaksi, koska niihin ei voi mitenkään vaikuttaa? Suututtaa koko kilpirauhasen vajaatoiminta ja puheet siitä, että lääkityksen myötä raskautuminen on yhtä todennäköistä kuin kaikilla muilla.
Vertaistukea?
Kanelipulla ❤ vertaistukea en voi antaa kuin keskenmenon kohalta, ja siitäki heikosti kun hädin tuskin olen tajunnut plussaanneeni, kun vuoto on alkanut.
Onko teillä yritystä ollut kauan ennen keskenmenoa? Kävitko sen tiimoilta gynellä? Oletko koskaan käynyt endokrinologiaan erikoistuneella gynellä? Suosittelisin! Minulle gyne sanoi, että endokrinologisellegynelle pitäisi varata aika, kun keskenmenoja on (kaikki 4 viime vuonna) ja raskaus ei tänä vuonna edes ole alkanut. Kilpirauhasen, rautavarastojen ja sukuhormonien selvittelyä varten. Rautavarasto voi olla tyhjä (raskautta suunnittelevalla ehdottomasti pitäisi olla vähintään ferritiini 70, jotta vauva saa riittävän varastoraudan itselleen. Runsaat menkat kuluttaa rautavarastoa tyhjiin.), ja se vaikeuttaa myös kilpirauhasen toimintaa.
Suosittelisin naiset teille jokaiselle Raudanpuute ilman anemiaa face-ryhmää. Oikeasti hyvää tietoa. Myös semmoista, joka liittyy kuukautishäiriöihin ja sitä.myöten lapsettomuuteen. Siellä on kattava infopaketti ja kattava lista lääkäreistä jotka osaa asiansa!
Kanelipulla, millasia arvoja olet saanu verikokeista? TSH:n pitäisi kuulemma olla 1-2 välillä jos yrittää raskautta. Minulla katsottiin verikokeet keväällä ensimmäisen keskenmenon jälken ja TSH oli yli 4. Kesällä tuota arvoa saatiin laskettua, mutta silti sain toisen keskenmenon.
Onko täällä ketään jolla on ollut tiputtelua ja sen syy on saatu selville? Itsellä on ärsyttävää tiputtelua 2-3 päivää ennen varsinaisen vuodon alkamista. Pelottaa jos tämä liittyy jollain tavalla keltarauhasen toimintahäiriöön, joka taas kaiketi vaikeuttaa raskautumista? Olen saanut reseptin lugeihin, mutta ne voi lääkärin mukaan ottaa käyttöön vasta kun plussa tulee.
Valitettavasti en osaa sanoa mitään noihin veriarvojen ja kilpirauhasen toiminnan vaikutuksiin/ongelmiin. Kuulostavat aika monimutkaisilta asioilta, että ymmärrän kyllä täysin jos turhauttaa. Jaksamista teille! Toivottavasti ratkaisu vielä löytyy! ❤
Täällä menkat loppumassa ja ensi viikon sunnuntaina pitäisi taas olla ovulaatio. Testailun aloitan varmaan viikon päästä. Olemme nyt yrittäneet tehdä oikein kunnon toimintasuunnitelmaa, että saataisiin ainakin se 3 kertaa joka toinen päivä tuonne ovulaation ympärille ajoitettua. 🙂 Yritän kuitenkin varulta vähän rajoittaa tästä muistuttelua/varmistelua, etten vaan saisi miestä turhaan stressaantumaan asiasta näin etukäteen.
Uutena vippaskonstikokeiluna ostin nyt sitten maca-jauhetta. Tuli netissä lukiessa vastaan, että voisi edistää hedelmällisyyttä, sperman laatua ja "saada lakanat liehumaan" (näillä sanoin mainostettiin 😃). Ajattelin, että no miksipä ei kokeilisi tätäkin, ei kait se haitaksikaan voi olla. Vähän oudon makuista, pitää ehkä vielä kokeilla mihin tuota olisi paras sekoittaa. Mutta tätä nyt ainakin se 1 tl päivässä sekä minä että mies 🙂. Suositeltu annos 1 tl - 2 rkl päivässä. Jospa tämä olisi se toimiva plussan tuova taika-aines. 🤞
En ole käynyt gynellä laisinkaan, kun oma lääkärini ei nähnyt tälle käynnille keväällä syytä kun tyhjennyin itsekseen keskenmenon jälkeen. Rautavarastot katsottiin pyynnöstäni ja ferritiini oli tuolloin muistaakseni 70. Söin kolmen kuukauden rautakuurin sen jälkeen. Meillä ei ollut kauaa yritystä ennen keskenmenoa, toisesta kierrosta tärppäsi. Se oli hieman yllätys, mutta sitten viikolla 9 tuli keskenmeno. Minulla oli siinä vaiheessa TSH 4,2 ja T4V 20. Nostettiin lääkitystä ja kahden kuukauden päästä TSH oli 1,2 ja T4V 21. Nyt olen kahden viikon päästä menossa taas kontrolleihin ja ajattelin samalla varata ajan gynekologille. Ultrassa en ole koskaan käynyt säännöllisten ja "normaalien" kuukautisten takia, mutta nyt tunnen että oman mielenrauhan vuoksi on pakko varata aika.
Tämä yritys on keskenmenosta toipumisen jälkeen neljäs. Sinällään tiedän, että vielä ei ole hätää, mutta samaan aikaan huolettaa ja pelottaa ihan hulluna, kun ei tiedä mikä minussa on vikana. Ei ole raskautumista tehty kaikille helpoksi.
Vihdoin minäkin uskallan tulla mukaan :)
Ollaan 28 vuotiaita ensikertalaisia. Yhdessä kohta 8v ja naimisiin menty myös.
Jätin pillerit pois joulukuussa mutta käytettiin vielä tammikuun ajan kortsua. Sitten jätettiin sekin pois ja siitä asti minua tietysti stressannut koko tilanne, tai siis se että tuleeko mitään. Elokuun kierto oli normaali mutta pari viimeisintä kiertoa ollut lähemmäs 50 päivää.. Kävin lääkärissä ja selvisi ainakin kilpirauhasvaivaa johon sain lääkityksen. Tämä nyt on masentanut minua todella paljon.. :(
Olen koko kesän tikutellut ovulaatiota mutta itse asiassa en ole vielä yhtäkään bongannut.. Eli olisiko siinä syy ettei vauvaa kuulu kun ei ole oikeaan aikaan puuhastelu, jos edes ollut ovulaatiota. Viime kuussa vasta huomasin ekan kerran sen ovisliman.. Nyt tällä viikolla sitä taas odottelen.
Masentaa vaan tuo terveystilanne ja jotenkin tulee surkea olo kun ei osaa edes lasta tehdä!
Mulle tuli jopa itku (kateudesta) kun yksi tuttu ilmoitti olevansa raskaana. Itkin siis miehelleni, en sentään tuolle raskaana olevalle :D