Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Ihanaa että plussia on monelle tullut!! Mietin jo ovuloinko enää mutta kyllä tänään selkeästi tikutin kaksi yhtä vahvaa viivaa. Ovulaatio kalenterin mukaan pitäisi olla lauantaina mutta onkin jo nyt, osasin testata oireiden perusteella. Toiveet siis korkealla. Yritystä nyt takana puoli vuotta. Estrogeeni ja progesteronit kunnossa, eikä ole kilpirauhasessakaan mitään.
Enpä googlettaessa tajunnutkaan että kilpiraihasvaivalla voi olla vaikutusta raskautumiseen! Jännä kun täälläkin puhutaan nyt siitä. Minulla siis liikatoimintaa ja ilmeisesti vielä lievänä. Mitään muita oireita ei ole ollut paitsi tuo pitkittynyt kierto.
TSH alle mittausrajan eli 0,01 mutta T4v normaali. T3v ihan vähän koholla. Mulla on aika endokrinologille kuukauden päästä (otetaan myös uudet labrat kun katsotaan miten lääke vaikuttanut). Syön nyt siis 10mg tyrazolia päivässä.
Jotenkin nyt rauhottaa jos tuo erikoislääkäri osaisi sanoa tästä vauvaprojektistakin jotain kun täällä muutkin ovat ehkä saaneet apua? :) ollut siis kova stressi muutenkin viime aikoina, mitenhän sitä osaisi olla murehtimatta näin paljoa..
Tryout, mä en ole endokrinologille asti päässytkään ja mulla epäselvä tilanne sinänsä, kun ensin viittasi vajaatoimintaan ja nopeasti muuttui lieväksi liikatoiminnaksi (ei lääkitystä) . Me kuitenkin käytiin lapsettomuuslääkärillä tilanteen kartoituksessa, ja hän(kin) sitten sanoi, että kilpirauhasen epätasapaino voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Kirjallisuutta löytyy vain huomattavasti enemmän vajaatoiminnasta vaikutuksineen, joten olisiko se sitten pahempi, tiedä häntä. Hyvä, että sulla on jo lääkitys ja pääset endolle. Siellä kannattaa tietenkin mainita raskaustoiveesta. Todnäk sillä enemmän tietoakin näistä. ☺️
Omasta tilanteesta sen verran, että FF-sovelluskin nyt sitten merkitsi ovulaation tiistaille, kun lämmöt kohoaa kolmatta päivää. Nyt siis dpo3.
Rentoa viikonlopun aloitusta kaikille! 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Täällä tänään kp1, yk11 lähtee käyntiin.
Päätettiin miehen kanssa, et nyt vedetään loppukiri, harrastetaan seksiä urakkameiningillä ovulaation aikana ja tehdään kaikkemme nämä kaksi vikaa kiertoa ennen vuodenvaihdetta ja lähetettä lapsettomuuspuolelle.
Ollaanhan me joka kierto talletettu oikeaan aikaan, mutta ei mitään "joka toinen päivä koko viikon"-tyylillä.
Saa nähdä miltä tuntuu, normaalisti kun meillä seksiä noin kerran viikossa. Läheisyyttä kyllä paljon joka päivä, mut et jaksaisi jatkuvasti jyystää? Nääh.
Mutta nyt siis vedetään täysillä. Syteen tai saveen ✌.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Mielipiteitä tästä? https://aijaa.com/U4NkXA
Portland, kuulostaa hyvältä. Toivotaan parhaan tapahtuvan. 🤗
Tessu, näkyy kahta viivaa mun mielestä. ☺️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Joo niin näkyy, luonnossa vielä vähän paremmin kun kuvassa. Silti epäilyttää onko haamu, tämä tuloksena noin 2h pidätyksellä nyt illalla. Ehkä aamulla uusi testaus.
En olekkaan hetkeen tänne kirjoitellut :)
Portland, joskus se jyystöki helpottaa sitä painetta raskautumisen suhteen. Itsellä ainakin niin käynyt, vaikka meillä onkin seksiä useammasti viikossa. Tsemppiä.näihin kiertoihin! ❤
Tessu, ehottomasti plussa! 🥳
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Onko kellään kokemuksia Primolut N:stä?
Sainkin eilen vähän sattuman kautta reseptin siihen, vaikka varsinainen lapsettomuuslääkäri vielä ainakin kertaalleen tulossa. Tämä lääkäri sanoi heti, että kuulostaa ihan siltä, että keltarauhanen ei jaksa toimia loppuun asti. Nyt on dpo 4, joten vasta seuraavassa kierrossa aloitan, jollei lapsettomuuslääkäri ole jonkun muun valmisteen kannalla. Lisäksi tää lääkäri sanoi, että turhaa syödä rautaa 200mg päivässä, koska todennäköistä on, että osa siitä jää imeytymättä. Että pitkän ajan kuluessa ois parempi rautavarastoja täytellä. Ihan kuin mulla olisi aikaa. 🙄 Villahuivi, neuvoiko sulle lääkäri sen ison rauta-annoksen? Jokuhan täällä kirjoitti sitäkin, että joka 2.päivä kannattais syödä.
Suosittelen kyllä kaikille, joilla on tiputtelua, vaikka vaatimaan tuon hoidon siihen. Mulle määrättiin nyt 3kk hoito enkä voi olla ajattelematta miten erilainen tilanne saattaisi olla, jos eräs lääkäri ois silloin helmikuussa tähän (ja muihinkin mun juttuihin) suhtautunut riittävällä vakavuudella ja asia olis keväällä jo hoidettu. Varsinkin, kun olin helmikuuta aiemminkin asioista jo puhunut. 🙄
Goldie, se tutkimus johon lääkärit vetoaa joka toinen pv raudan syönnillä, on yhtä tyhjän kanssa. Liian pieni otanta ja placebo-ryhmä puuttui.
Etälääkärin vastaanotolla kävin, Ilona Ritolan. (Medipudas). Googlaa. Vaadi resepti rautaan myös (pakko tk.ssakin sitten seurata). Tyyris oli hinnaltaan, mutta oma vointi on kuitenki tärkein!! Ilona määräsi ensin joka pv 100mg x1, sitte nostatti 200mg x1 ja vielä Caprilonin määräsi vuodon lopettamaan (minullr siitä Caprilonista ei ollu apua). Raudanpuutteen SYY tulee kuitenki olla selvillä ennen rautakuuria. Itsellä syynä on runsaat ja epäs.menkat sekä suolisto-ongelmat.
Jos tulee vatsaoireita, pitää ensin pienentää rauta-annosta ja hitaasti yrittää nostaa. Se 100mg päivässä on parempi kun 200mg, jos oksennat/ripuloit sen takia.
Ennen rautakuureja tulisi otattaa seuraavat labrat: B-PVK+T, P-CRP, B-La, fS-Trans, fS-trFeSa, S-Ferrit, S-D-25, S-B12-TC2, fE-Folaat.
Raudan kanssa on tärkeää, ettei syö 2h ennen EIKÄ jälkeen maitotuotteita, kahvia, tertä, kaakaota, viljatuotteita.
Sori tuplapostaus, unohtu aiempaan: rautakuuri ei siis ole koskaan 1vk tai 1kk. Se voi olla monen vuoden juttu. Itse olen syönyt rautaa nyt yli 2v, enkä ole edes siinä 70 tasolla vielä, vaikka raskautta toivon ja se ois suositeltavaa että varastorauta on vähintään 70 tasoa, mielellää yli 100.
Ps. Ja ylempään viestiini viitaten, tarkoitin teetä. En tertä 🤦🏻♀️🤣
Ihanaa tiedonjakoa, kiitos Villahuivi todella paljon. 😍😍
Ihmettelinkin ylipäätään tuon eilisen lääkärin suhtautumista tähän rauta-asiaan. Sen tiesin, että joka tapauksessa tässä varastojen täydennyksessä tulee menemään kauan, tarkoitin ennemmin sitä, että mieluummin tekisin sitä tolla isommalla annoksella, että tuloksia vois tulla nopeammin. Mullahan on nyt jo vointi jostain syystä parempi. Toki en tiedä johtuuko juuri tästä.
Mulla eivät ole lääkärit olleet kiinnostuneita edes tutkimaan syytä. Pitänee vaatia sitäkin. Mulla on niukat menkatkin, tiputtelua saattaa olla viikonkin ennen menkkoja, mutta sekin tosi niukkaa.
Missä vaiheessa te kanssahaaveilijat olette ottaneet ovistestit käyttöön? Meillä on harrastettu seksiä ilman ehkäisyä nyt pari kuukautta ja aika satunnaisesti miehen työreissujen takia. Tänään aamulla pettymyksekseni menkat alkoivat taas. En tunnista omaa ovulaatiotani ja pelottaa, ovuloinko ollenkaan. Menkat ovat kyllä suht säännölliset.
Pampula90 kirjoitti:
Missä vaiheessa te kanssahaaveilijat olette ottaneet ovistestit käyttöön? Meillä on harrastettu seksiä ilman ehkäisyä nyt pari kuukautta ja aika satunnaisesti miehen työreissujen takia. Tänään aamulla pettymyksekseni menkat alkoivat taas. En tunnista omaa ovulaatiotani ja pelottaa, ovuloinko ollenkaan. Menkat ovat kyllä suht säännölliset.
Minä taisin ottaa käyttöön yk 3. En itsekään tunnistanut ovulaatiota mistään enkä edelleenkään tunnistaisi ilman testejä. Pakkauksessa on ohjeet, joiden mukaan voi alkaa testailemaan tiettynä kieropäivänä riippuen oman kierron pituudesta 🙂.
Murmelips kirjoitti:
Pampula90 kirjoitti:
Minä taisin ottaa käyttöön yk 3. En itsekään tunnistanut ovulaatiota mistään enkä edelleenkään tunnistaisi ilman testejä. Pakkauksessa on ohjeet, joiden mukaan voi alkaa testailemaan tiettynä kieropäivänä riippuen oman kierron pituudesta 🙂.
Hups, siis *kiertopäivänä. 😃
Tänään kp29 ja malttamattomana tein raskaustestin. Negatiivinen tietty. Ovulaatiosta ei tietoa, eikä myöskään siitä, mikä on normaali kuukautiskiertoni pituus. Täytyy ensviikolla testata uudestaan, eka kierto pillereiden jälkeen 35 päivää (jonka jälkeen 60pvää..). Elättelen toiveita siitä, että ovulaatio tapahtuu vaikken sitä millään keinolla ole saanut bongattua. Jos näyttäisi yhtään kierto venyvän niin aloitan Terolutit, ei mieli kestä jos kuukautisia saa joka kerta odotella viikkotolkulla.
Onko kellään pillerit lopettaneella ollut niin, että terolut-kuurin myötä seuraavat kierrot normalisoituneet vai tarvitseeko niitä sitten jatkuvasti? Ja samalla vois joku kertoa, mitkä on parhaita/luotettavimpia ovulaatiotestejä? Haluaisin vaan varmuuden tapahtuuko ovulaatio vai ei, jotta ei turhaan tässä sit olis toiveikkaana vaan osais hakea sitten apua. Tietysti loogista on, että jos ei kuukautiset ala järkevään aikaan niin tuskin on ollut ovistakaan.
Mä ostin aika alussa sen Clearbluen hedelmällisyysmonitorin, joka on kyllä oikein pelastus. Tosin mulla enemmän ikää ja sikskin koin, että tärkeä sijoittaa siihen. Ovulaation löytämiseen on monia luonnollisiakin merkkejä ja apuna voi käyttää Flota tai Fertility friendiä. Itse luovuin ekasta ja pidin FF:n, koska se on musta monipuolisempi.
Yhtenä esimerkkinä nyt oviksen lähenemisestä estrogeenin nousu: se aiheuttaa valkovuodon muuttumisen sellaiseksi kananmunan valkuaista muuttuvaksi, venyväksi limaksi ja pehmentää kohdunkaulan napukan. Silloin, kun tuota ovislimaa havaitsee, kannattaa aloittaa jo tallettelut. Estrogeeni nousee huippuunsa ennen LH-huippua. Toki jos on matala estrogeeni ei välttämättä ns.limaa muodostu, mutta kirkas ja vetinenkin vuoto katsotaan hedelmälliseksi. Tsemppiä oviksen etsintään! 💚
Goldie, lääkäreillä ei ihan oikeasti ole osaamista rauta-asioissa. Hyvi harva ymmärtää raudanpuuteanemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa. Tai anemiaa yleensäkään. Anemiaa on 100 erilaista.
Etelässä Esa Soppi ja Pohjosessa Ilona Ritola. Nämä ja muutama muu on asiansa osaavia!
Psssst!katsokaa Yle Areenan Kioski, jossa elämänprioriteetit on erilaiset 🤭🤣 jotenkin niin aistin tässä nuidenki tuntemuksia...
Kiitos Merisaurus vastauksesta ja hyvä, että meni ohi! ☺️ Kyseessä juu tosiaan erilainen tiputtelu.
Sohwi, mulla marraskuussa aika lapsettomuuslääkärille, jolloin käydään tuloksia läpi ja mietitään mitä tehdä tiputtelulle. Saanen myös tietää mistä johtuu. Itsehän oon epäillyt nimenomaan keltarauhasen pulmia, mutta mulla häikkää raudoissa ja kilpparissakin, niin ei ole vielä varmaa. Voin sen käynnin jälkeen kirjoitella lisää.
Kanelipulla, voimia. Kurjiahan nää terveysongelmat on ja, kun koskaan ei voi tietää auttaako itselle se, mikä auttaa muille. Hoidetun kilpirauhasen vajaatoiminnan ei kuitenkaan pitäis vaikuttaa raskautumiseen ja noin kolmasosa hoitamattomistakin raskautuu, joten älä menetä toivoasi! 🤗💚 Hyvä, että lääkäriaika tulossa. Mielenrauha on niin tärkeää ja tämän kaltaisessa yrityksessä sen itse kukakin helposti hävittää. 😬 Sulla on rauta-arvotkin jo katsottu ja riittävän hyvät, mainiota!