Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Muistammehan, että tässä viestiketjussa keskustelemme hyvin isoista ja usealle arastakin asiasta. Toisilla (kuten itselläni) taustalla on keskenmenoja ja toiset taas toivoneet sitä ensimmäistäkin raskautta pitkään. Koen sen itse vähän loukkaavaksi, että joku sanoo olevansa hedelmällisempi kuin me muut. Raskautumiseen vaikuttavat niin tuhat asiaa, joihin ei valitettavasti aina voi itse vaikuttaa.. Stressi, puoliso ymsyms. Joskus pitää myös vain taivaankappaleet olla kohdillaan, jotta alkanut raskaus menee loppuun asti :)
Täällä kp27 ja vatsalla menkkamaista jomotusta, eli tuskin tärppiä tässäkään kuussa. Nyt alkaa viides kierros.
Täällä kp 21 ja yk 1. Viime viikon kipuilu loppui aika lyhyeen, nyt on lähinnä satunnaisesti nipistellyt. Tuli huumassa ostettua varhainen testi (voi tehdä viikkoa ennen kuukautisten oletettua alkamista), tekisi mieli tehdä se jo viikonloppuna vaikka ei hirvästi uskoa tärppäämiseen olekaan.
Luulin aika pitkään olevani yksin vauvahaaveen kanssa, kun mies jätti päätöksen lapsen hankkimisesta mulle, sillä kun on jo lapsi. Nyt viime aikoina mies on kuitenkin selvästi innostunut itsekin, ihan mahtava fiilis!
Kp 25/28 ja olisiko yk 9 menossa. Saas nähdä nyt.. Petitouhuja harrastettu sopivasti ja vielä vähän varmuudeksi. Alkaa kypsyttämään tämä jokakuukautinen piinailu.
Noniin täällä pitäis menkkojen alkaa ehkä sunnuntaina. Ovis tikutettu puuhailtu sopivasti siinä. Pieniä nipistyksiä alamahalla mutta voi olla myös enteilyä menkoista. Jännätään viikonloppuun 😊
Täällä kp47, eli edelleen odotellaan uutta kietoa ja ensimmäistä yrityskierrosta.. Tällä viikolla ajattelin varata ajan gynelle kun edellisestä papa kokeestakin on aikaa.
Pohdin olisiko noin viikko sitten menkkamaiset kivut olleet kuitenkin oviskipuja, toisaalta tunsin niitä useampana päivänä..
Kuinka pitkiä kiertoja teillä on ollut ennenkun olette käyneet lääkärillä puhumassa niistä? 
Voiko piinaviikkoa syytää siitä että juuri söin koko levyn suklaata?🤪🤫😂
Spyro kirjoitti:
Täällä kp47, eli edelleen odotellaan uutta kietoa ja ensimmäistä yrityskierrosta.. Tällä viikolla ajattelin varata ajan gynelle kun edellisestä papa kokeestakin on aikaa.
Pohdin olisiko noin viikko sitten menkkamaiset kivut olleet kuitenkin oviskipuja, toisaalta tunsin niitä useampana päivänä..
Kuinka pitkiä kiertoja teillä on ollut ennenkun olette käyneet lääkärillä puhumassa niistä?
Mulla tuntui oviskivut varmaan kolme päivää kun aloin odottaa kakkosta. Saattaa johtua siitäkin, että oli eka ovulaatio esikoisen jälkeen. Yleensä mulla on oviskivut kestäneet ehkä minuutteja, mut silloin ne kesti mullakin päiviä.
Oon lukenut tätä ketjua(/edeltävää) jo kuukausia ja jospa nyt itsekin kommentoisin. :) Itsellä tällä hetkellä kierto ihan sekaisin, mutta olin oviksen bongaavinani noin viikko sitten, myöhemmässä vaiheessa kiertoa kuin yleensä. Ei miehen työkiireiden vuoksi tullut parhaita päiviä hyödynnettyä ja ajattelenkin, että ei mitään toivoa tärpistä tässä kierrossa. Seksiä harrastettiin useampi päivä ennen ja jälkeen oviksen, mutta pidän kyllä tosiaan hedelmöittymistä todella epätodennäköisenä. Huomenna pitäisi menkkojen alkaa ja tänään alushousuissa oli reilusti vaaleanpunaista valkovuotoa. Toki epäilen, että menkathan ne siellä tekee tuloaan, mutta kiitos Googlen, heräsi myös pieni toivo siitä, että mahassa kasvaisikin jotain... Lisäksi rinnat on olleet kipeät ja turvonneet, mutta ne on sitä usein muutenkin. Huonoa oloakin on ollut ajoittain, mutta mun vauva kuumeella sen kyllä kuvitteleekin helposti. 😅
Meikkumaikku kirjoitti:
Muistammehan, että tässä viestiketjussa keskustelemme hyvin isoista ja usealle arastakin asiasta. Toisilla (kuten itselläni) taustalla on keskenmenoja ja toiset taas toivoneet sitä ensimmäistäkin raskautta pitkään. Koen sen itse vähän loukkaavaksi, että joku sanoo olevansa hedelmällisempi kuin me muut. Raskautumiseen vaikuttavat niin tuhat asiaa, joihin ei valitettavasti aina voi itse vaikuttaa.. Stressi, puoliso ymsyms. Joskus pitää myös vain taivaankappaleet olla kohdillaan, jotta alkanut raskaus menee loppuun asti :)
Täällä kp27 ja vatsalla menkkamaista jomotusta, eli tuskin tärppiä tässäkään kuussa. Nyt alkaa viides kierros.
Stressiin ja puolison valintaan voi vaikuttaa. Tämä on yleinen ongelma, että aina pitää varoa jos onnistuu. Ei se sinun tai muiden onnistumista tai epäonnea lisää, jos joku kertoo olevansa erityisen hedelmällinen. Miksi loukkaantua.
Ancu kirjoitti:
Meikkumaikku kirjoitti:
Stressiin ja puolison valintaan voi vaikuttaa. Tämä on yleinen ongelma, että aina pitää varoa jos onnistuu. Ei se sinun tai muiden onnistumista tai epäonnea lisää, jos joku kertoo olevansa erityisen hedelmällinen. Miksi loukkaantua.
Tää oli niin aiheeton kommentti ja osoittaa sen, että et osaa asettua toisen ihmisen asemaan. Mulle on jo lapsuudessa opetettu, että parempi olla hiljaa jos ei tiedä aiheesta mitään.
T. Lapsettomuudesta vuosia kärsinyt, nykyään isä.
Voi hyvää päivää mitä kommentointia..
meitä ehkä on hedelmällisiä ja ei niin hedelmällisiä ja sitten meitä on fiksuja ja ei niin fiksuja..  itse 4 lapsen äitinä olen ainakin ollut hedelmällinen.. kuka ties mitä nyt olen kun ikää tullut 5vuotta lisää..
sitä nyt sen verran pitäis järkeä päässä olla että näinkin herkässä ja henkilökohtaisessa asiassa muihin ihmisiin kunnioituksella suhtautuu. 
Mulla on ihan samat oireet ku viime kierrossa eli uskoisin, et menkat taas tulossa. Selkäkipuja, turvotusta, nännien aristus hävisi. Toki elättelen toivoa, mutta ei kyllä hyvältä näytä.. Mietin jaksaako sitä testatakaan, et oottelen varmaan menkkojen alkamista
Sit ehkä tyhmä kysymys. Testaatteko vaikka menkat alkais? Eiks valemenkat voi tulla eli silti olis raskaana? Vaik ilmeisesti se onki harvinaista, mut tämmösiä mä vaan mietin. Toivon niin kovasti olevani raskaana, et oon valmis kuvittelemaan, vaikka menkat tuliski........
Moikka!
Olen seuraillut keskustelua jonkin aikaa ja nyt rohkaistun kirjoittamaan.
Elokuussa tulee kaksi vuotta täyteen yritystä ja meidät ohjataan lapsettomuushoitoihin, jos en tule ennen sitä raskaaksi.
Tunteiden vuoristorataa ollut tämä aika!!
Lapsettomuus tukimuksissa ei löytynyt kummastakaan mitään syytä, joka voisi aiheuttaa lapsettomuutta.
Ikää itsellä 27, miehellä 30.
Tsemppiä kaikille ja nautitaan tuosta ihanasta auringosta! Siitä saa voimaa 🙂
Hei kaikki! Joku ehkä saattaa muistaa mut vielä vanhan ketjun puolelta, sillöin tällöin olen näitä keskusteluja seuraillut kun on osunut kohdalle av:lla pyöriessä.
Ihan uskomattoman typeriä kommentteja kyllä uskaltaa jotkin täällä (ja vanhassa ketjussa taisi olla myös) heitellä lapsettomuuteen tai hedelmällisyysasioihin liittyen, melkein toivon, että nämä olisi jotain provoilua eikä oikeasti olemassa olevien ihmisten oikeita mielipiteitä. Itse plussasin alkuvuodesta 4 kk yrittämisen jälkeen ja näin ollen kuulun siihen onnelliseen ja etuoikeutettuun ryhmään ihmisiä, joille ei ainakaan toistaiseksi ole ollut hankaluuksia raskautua. Se miten asia on esim. myöhemmin joskus jos haluan lisää lapsia ei välttämättä liity tämänhetkiseen tilanteeseen mitenkään, hedelmällisyys voi muuttua tai ylipäätään oma tai puolison terveydentila ja aikaisemmin helposti raskautunut ei enää raskaudukkaan helposti. Nyt jos tulisin tänne ilkkumaan muille kellä yritys päällä asenteella että lälläslää mä olen hedelmällinen ja tepäs ette ole niin mielestäni oli mulle itselleni ihan oikein kärsiä vaikkapa sekundäärisestä lapsettomuudesta myöhemmin.
Itse koen tämän koko asian niin henkilökohtaisena asiana, että kukaan ei voi tietää oikeasti mitä toinen käy läpi asian tiimoilta, toiselle asiat ovat helpompi käsitellä kuin toiselle. Siksi myöskin turha kommentointi ja kärkäs huomauttelu kannattaisi jättää pois. Itse suhtaudun nyt edelleen rv 20 hyvin varovaisesti omaan tilanteeseeni ja en todellakaan edelleenkään pidä itsestäänselvyytenä yhtään mitään mikä lapsen saamiseen liittyy, mitä tahansa voi edelleenkin tapahtua. Kiitollinen olen jokaisesta tähän liittyvästä hyvästä uutisesta jne., on nimittäin todella pitkä lista stressattavia asioita myös plussaamisen jälkeen, se on tässä tullut huomattua.
Kaikille teille ketkä ovat joutuneet omaan raskautumistaan odottelemaan haluan lähettää mahdollisimman paljon onnea matkaan ja tsemppiä tulevaan. Toivottavasti jokaisella onnistuu tavalla tai toisella oman lapsihaaveen täyttäminen. :)
Hei vaan kaikille, edellisestä ketjusta saatta osa minutkin muistaa. Olen seuraillut tätä ketjua edelleen vaikka minä Tikkunekun tavoin plussasin helmikuussa 3kk yrityksen jälkeen ja elän raskausviikkoa 15, mutta yhdyn silti täysin Tikkunekun sanoihin ja siihen, että tämän ryhmän on tarkoitus olla hyvänmielen vertaistukea kaikille jotka lapsen hankintaa yrittävät tai suunnittelevat.
Elämää ei voi suunnitella, omaa hedelmällisyyttään ei voi ennustaa tuleville vuosille, eikä tämä ole oikea foorumi siihen, että tullaan tarkoituksella ilkkumaan sillä, miten tullaan raskaaksi kun pestään puolison kanssa alushousut samassa pesukoneessa. Ja mitä tuohon puolison valintaan tulee, niin en ainakaan omalla kohdalla ole koskaan huomannut että saisin valita sen keneen rakastun ja kenen kanssa sen perheen haluaisin perustaa. Stressiin voi olla myöskin vaikeaa vaikuttaa, koska stressi riippuu monesta tekijästä ihmisen elämässä. Mielipiteisiin on jokaisella oikeus, mutta koska aihe on monelle todella arka, kuten on itsellenikin, tulisi ne mielipiteensä ilmaista harkintaa ja hyvää tahdikkuutta käyttäen.
Ja kuten Tikkunekku totesi, niin plussankin jälkeen astuvat seuraavat huolet edellisten tilalle, jolloin sitä osaa eri tavalla olla iloinen ja onnellinen niistä hyvistä uutisista vaikka mikään asia ei ole itsestäänselvyys.
Tosi iso halaus ja tsemppi teille kaikille joilla yritys on käynnissä tai alkamassa, toivotaan että kaikille suodaan vanhemmuuden iloa ja onnea :)
Olin jo ihan varma, että menkat sieltä on tulossa, ku samat oireet kuin viime kierrossa. Nyt kuitenkin vatsassa vihlontaa ja juilintaa. Samantien alko taas toiveet nousta. Pitäiskö tässä nyt kuitenkin alkaa testailla vai ei...
Kp 24/28, dpo 8 (jos oikein laskin ja arvelin oikeen ovispäivän... )
Minullakin oli ensin fiilis, että sieltä ne menkat alkaa pian, mutta toisaalta välillä aina herää pieni toivonkipinä ja mietin, mitä jos.. oon varmaan sekasin, kun tässä vaiheessa kuuta testaan lähes joka päivä. En malta olla testaamatta. Jotenkin oli tämä ovulaatio hassuun aikaan, jo kp 8? Siitä nyt on aikaa siis vajaa kolme viikkoa..
Martta1, ehkä dpo 8 ei vielä anna luotettavaa tulosta, mutta voihan sitä oman mielenrauhan takia testatakin ☺️
Tsemppiä kaikille ❤️😍
Heippa! Olen lueskellut tässä eri palstoja ja tänne uskallauduin nyt kirjoittamaan. Olen kohta 22-vuotias ja mieheni 27 ja toiveena molemmilla ensimmäinen lapsi. Seuraava kierto on ensimmäinen yrityskierto ja pilleritön kierto. Mies on innostunut tästä vauvantekohommasta ihan hirveästi ja tottakai minäkin olen. Silti kuitenkin pelottaa että entä jos en raskaudukaan. Entisen kumppanini kanssa yritimme yli vuoden tuloksetta ja sain syytöksiä että olen maho ja lopulta suhde päättyi eroon. Siitä jäi pienimuotoinen trauma josta ollaan kyllä puhuttu nykyisen miehen kanssa ja hän ymmärtää että vaikka asia on iloinen ja ihana niin välillä pienen hetken se saattaa olla minulle kaikkea muuta. Tällähetkellä kuitenkin haluan jo kovasti päästä yrittämään. Ja eihän sitä tiedä vaikka tärppäisi jo ensimmäisellä