Miksi et halua lapsia?
Yhä enemmän pariskuntia jotka eivät halua lapsia.Minun tuttavapiiristä 5pariskuntaa jotka ei halua lapsia.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole velvollinen selittelemään asiaa kenellekään. My body, my choice.
Totta puhut! Olen silti mielenkiinnolla lukenut näitä vastauksia, jotka mielestäni ovat (melkein kaikki) erittäin hyviä. Ymmärrän hyvin. Maailma voisi olla parempi paikka jos lapsia saisivat vain ne, jotka kunnon harkitsemisen jälkeen haluavat. Pitäisi päästä pois siitä perinteisestä (lue: vanhanaikaisesta) ajattelusta, että aikuisen kuuluu pariutua ja kuuluu saada lapsia!
Inhoan lapsia. Ne on äänekkäitä, riehuvia, holtittomia, haisevia, näsäviisastelevia, kiukuttelevia, itsekkäitä... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onneksi olen syntynyt maahan, jossa lapsettomana eläminen on normaalia. Haluan elää arkeani ilman sellaista rasitetta jonka mukula tuo tullessaan.
Yksi kummilapsi on. Näen sitä pari kertaa vuodessa. Sekin on jo aivan tarpeeksi.
Maapallo on jo kansoitettu. Nyt pitäisi vaan syntyvyyttä rajoittaa ja hyvä, että on niitä , jotka eivät syystä tai toisesta lapsia halua tehdä.
Asiat ovat nykypäivänä kääntyneet päälaelleen, lisääntymistä (ainakin suurta lapsimäärää) katsotaan enemmän kieroon kuin vapaaehtoista lapsettomuutta. Ja ihan syystä.
Miksi joku haluaa?
Suurin syy itselläni on geenit. Suvussa ALS, kolmea erilaista syöpää, sydänongelmia, vakavia allergioita, nivelreumaa ja mielenterveysongelmia. Olisi todella vastuutonta tupata näitä ongelmia jollekin viattomalle seuraavalle polvelle. Ihmisilläkin pitäisi olla koirien tapaan EJ-rekisteri. Eli ei jalostukseen. Jotain vastuuta pitää lisääntymispäätöksiä miettiessä ottaa.
Hoivaviettini ei ole ikinä kohdistunut muihin kuin eläimiin ja sille ei voi mitään.
Vihaan niitä kirkuvia pikku paskiaisia.
Miehen ja koiran kanssa elämä on oikein mukavaa näin. Koira ymmärtää milloin haluaa levätä ja tulee viereen makoilemaan.
Tiedän perheen jonka geeneissä kulkee eräs parantumaton sairaus joka aiheuttaa jatkuvaa tarvetta hoitoihin. Silti nämä vanhemmat ovat tehneet useamman lapsen joista kolmella on tuo sairaus. Ja nyt nämä lapsetkin ovat alkaneet lisääntyä.
Mielestäni todella itsekästä ja vastuutonta.
Tuon jälkeen on turha syyttää vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkäiksi!
Minulla ei ole yhtäkään syytä miksi niitä PITÄISI tehdä. Ainoastaan itsekkäitä syitä tulee mieleen, vaan se ei ole tarpeeksi suuri syy tehdä ihmisiä lisää tälle maapallolle.
En ole koskaan halunnut lapsia. Ei ole ikinä ollut sisäistä tarvetta (vauvakuume), ei halua olla raskaana tai synnyttää, ei hoitaa vauvaa, ei kasvattaa taaperoa, koululaista, teiniä...
Viimeiseen valitettavasti jouduin sekaantumaan kun sain elämäni miehen mukana paketin eli kaksi teiniä. Hyvin olisin pärjännyt ilmankin, enkä edelleenkään viisikymppisenä tarvitsisi elämääni näitä nuoria aikuisia ja heidän perheitään, mutta meneehän nuo tuossa kun miestä rakastan niin paljon.
Mielestäni pitäisi lisääntyjiltä vaatia paremmat perustelut, miksi hankkia lapsia. Suurimmalla osalla ihmisistä ne tuntuvat olevan joko "haluan = vauvakuume" tai "niitä nyt vaan kuuluu hankkia".
Olen vahvasti introvertti ja tuskin pystyisin olemaan lapsen varhaisvuosissa yhtä tiiviisti läsnä 24/7 kuin mitä lapsen hyvinvointi vaatisi. Ennen vanhaan oli lastenhoitajat, ja olenkin joskus ihan vakavissani pohtinut, että lastenhoitaja voisi olla se ratkaisu, joka auttaisi tekemään minusta paremman äidin.
Haluaisin kyllä haluta tehdä lapsia jos niin voi sanoa, mutta väkisinkään niitä en ala tekemään vaikka ympäristön paineet ovat valtavat. Ei kaikista ole äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen jonka geeneissä kulkee eräs parantumaton sairaus joka aiheuttaa jatkuvaa tarvetta hoitoihin. Silti nämä vanhemmat ovat tehneet useamman lapsen joista kolmella on tuo sairaus. Ja nyt nämä lapsetkin ovat alkaneet lisääntyä.
Mielestäni todella itsekästä ja vastuutonta.
Tuon jälkeen on turha syyttää vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkäiksi!
Minäkin tiedän yhden kehitysvammaisen naisen, joka on yh ja kaksi lievästi kehitysvammaista lasta ja jos oikein näin ohimennen niin ihan kuin odottaisi jo kolmatta. Erittäin holtitonta, ajattelematonta, itsekästä.
En ymmärrä miten se saa miehet huijattua sänkyynsä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi lisääntyjiltä vaatia paremmat perustelut, miksi hankkia lapsia. Suurimmalla osalla ihmisistä ne tuntuvat olevan joko "haluan = vauvakuume" tai "niitä nyt vaan kuuluu hankkia".
Kenen pitäisi vaatia? Mitä sillä tiedolla tehtäisiin?
Lapsuudenperheessäni on mielenterveysongelmaa. Olen koko ikäni joutunut olemaan huolissani omaisistani, enkä jaksa enää yhtään kannettavaa.
En ole keksinyt yhtäkään hyvää syytä hankkia niitä.
Koska planeetalla on jo sen kantokykyä enemmän ihmisiä ja käynnissä on ekokatastrofi, joka on niin suuri, ettei ihmismieli edes oikein pysty sitä käsittämään. En myöskään haluaisi kasvattaa lasta tähän älypuhelinaikaan. Mulla on myös niin pienet tulot, että lapsen kanssa olisi taloudellisesti vielä haastavampaa kuin nyt on. Oma elämänhallinta ja psyykkinen jaksaminen on sen verran ailahtelevaista, että olisi senkin takia hyvin kyseenalaista lisääntyä. Ei mulla ole mitään tarvetta siirtää omia geenejäni eteenpäin, kun olen itsekin niistä niin paljon kärsinyt. Pidän kyllä lapsista ja monella tapaa olisin varmasti myös tosi hyvä ja rakastava äiti, mutta mietin asiaa ensisijaisesti sen valtavan vastuun kannalta.
Lasten hankkiminen on vastuutonta puuhaa koronan ja kasvihuoneilmiön vuoksi. Pitäisi miettiä, millaiseen maailmaan lapset laittaa elämään. Kyse ei ole edes halusta vaan järjen käutöstä. Ne, jotka haluavat lapsen ja hankkivatkin sen vielä, tekevät valinnan itsekkäistä syistä ajattelematta lasten parasta.