Miksi et halua lapsia?
Yhä enemmän pariskuntia jotka eivät halua lapsia.Minun tuttavapiiristä 5pariskuntaa jotka ei halua lapsia.
Kommentit (235)
Moni elää ”silmät kiinni” -elämää, eikä näe/halua nähdä miten kieroutunutta ja suorastaan pahaa ihmislajin toiminta on. Enkä lue itseäni pois tästä joukosta.
Ihmiselämä on turha ja maapalloa vahingoittava.
Myös (ainakin suomalaisen) ihmisen elämänkaari on suurimmaksi osaksi ennalta saneltua. Muutama vuosi ylisuojeltua lapsuutta-koulu-työ-eläke-kuolema. Sisältäen paljon kulutusta, kilpailua ja alkoholin käyttöä ym...
Sitten vielä uskonnot, en viitsi edes sanoa niistä mitään...
En halua synnyttää uutta ihmiselämää tänne kärsimään ja aiheuttamaan lisää pahaa.
Minä olen kahden vaiheilla. Haluaisin lapsia, jos saisin kaksi tervettä 1v ja 2v elämääni ilman raskautta, synnytystä ja raskasta vauva-aikaa (ellei vauva olisi erityisen helppo ja hyvä nukkumaan). Mutta lapsien saannissa mietityttää moni asia. Olen melko kärsimätön ja stressaannun herkästi. Käytän pienellä annoksella masennuslääkitystä unettomuuteen. En ole yhtään käytännön ihminen ja vihaan rutiineja. Tarvitsen hyvin paljon omaa aikaa ja kuormitun herkästi. Lisäksi minulla on hyvin traumaattinen suhde omaan äitiini ja pelottaa, että omat traumat aktivoituisivat, jos tulisin itse äidiksi. Pelkään, että menettäisin oman mielenterveyden ja minusta tulisi samanlainen, kuin oma äitini oli. Se on kauhukuvani!! Ympäristöstä tulee niin kova paine perheen perustamiseen, etten enää tiedä, mitä itse haluan. Haluaisin lapsia, jos joku voisi luvata, että kaikki menee hyvin.
Itse olen viimeiset pari vuotta miettinyt vakavasti asiaa ja tullut siihen tulokseen, että voi hyvinkin olla etten halua lapsia. Mies on vähän samanlainen, onneksi.
Minua varmaan painaisi eniten jatkuva huoli. Maailma on niin kauhea paikka, enkä mitenkään voisi suojella lastani kaikelta. Nykyisessä työssäni kuulen ikävistä kohtaloista, ja se on vielä lisännyt tätä tunnetta.
Vaakakupissa painaa myös moni muu asia. Tuskin miehen kanssa jaksaisimme lapsiperhearkea. Ja olen huomannut, että moni pikkulasten vanhempi on todella väsynyt ja kiukkuinen. Eli kai tämä pelko on aiheellista.
En halua olla äiti, en halua mitään mitä vanhemmuuteen liittyy.
Ei ole tullut tunnetta haluta lapsia. Tuo tunne siis puuttuu.
En halua menettää vapautta. En osaisi rakastaa ketään enkä halua tarvita ketään. 30 vuotta jo menty näin. Sydämeni on musta.
En halua, koska en halua. En halua edes seurustella kenenkään kanssa, niin vielä vähemmän on mielessä lapsenteko. Käytän elämäni itseäni varten. -m31
En vain halua lapsia, mutta jos syitä pitää miettiä, niin...
-en jaksa viihdyttää lapsia
-vihaan jatkuvia kysymyksiä ja rauhatonta heilumista
-kaipaan omaa rauhaa mieheni ja kissojen kanssa
-tykkään matkustella
-tykkään nauttia alkoholia
-tykkään vapaudesta tehdä, mitä haluaa
-en jaksa töiden jälkeen lapsiperhearkea
-haluan käyttää rahani kaikkeen muuhun kuin lapsiin
-en tykkää edes lapsista. Ne eivät herätä tunteita kuten eläimet.
Ei ole koskaan äitiyshaaveet heränneet, ajatuskin tultuu kaukaiselta ja ahdistavalta. En tiedä johtuuko traumaattisesta lapsuudesta vai mistä.
Vihaan lapsia; ne on tyhmiä, sotkuisia ja äänekkäitä. Viihdyn yksin, en halua edes miestä. N32
Vierailija kirjoitti:
Moni elää ”silmät kiinni” -elämää, eikä näe/halua nähdä miten kieroutunutta ja suorastaan pahaa ihmislajin toiminta on. Enkä lue itseäni pois tästä joukosta.
Ihmiselämä on turha ja maapalloa vahingoittava.
Myös (ainakin suomalaisen) ihmisen elämänkaari on suurimmaksi osaksi ennalta saneltua. Muutama vuosi ylisuojeltua lapsuutta-koulu-työ-eläke-kuolema. Sisältäen paljon kulutusta, kilpailua ja alkoholin käyttöä ym...
Sitten vielä uskonnot, en viitsi edes sanoa niistä mitään...
En halua synnyttää uutta ihmiselämää tänne kärsimään ja aiheuttamaan lisää pahaa.
Todella järkevää pohdintaa. Yritin eilen laittaa tänne keskustelun otsikolla," ei lapsia tähän maailmaan", mutta se poistettiin ilmeisesti, en ainakaan löydä sitä. Eli tässä se nähdään, kuinka rajoittunutta
mielipieiden vaihto on Suomessakin. Maailma on paha ja ihmiset. Hyvä , että edes vähän toppuutellaan säännöillä ihmisten huonoa käyttäytymistä.
Äitini puhuu , uskoainen ja kova raamattua lukemaan, että tämä on nyt sitä lopun alkua. Nyt jo puhutaan, että vesi loppuu maailmasta, joka on elintärkeä kaikelle luojan luomalle.
Mies32vuotta kirjoitti:
Maailman väkiluku kasvaa yhdellä ihmisellä joka sekunti. Siis kuolleet ja syntyvät. Syntyviä on enemmän kuin kuolleita. Tästä maailmasta alkaa niinkuin luonnonvarat ja tila loppumaan. Kukaan älykäs ihminen ei hanki lapsia. Ja jos hankkii niin korkeintaan yhden.
Eläinten massasukupuutto on alkanut. Kyllä maailmassa pitää olla muutakin kuin ihmisiä ja asfalttia joka puolella!
Maailman ihmiset mahtuisivat inarijärven jäälle. Älkää tehkö lapsia, mutta älkää myöskään matkustelko ja käyttäkö liikaa hyödykkeitä. Arkista elämää kotona, niin olette asian ytimessä.
mies53v
En halua lapsia, koska nautin vapaudesta ja mutkattomasta arjesta. Ajatus raskaudesta, synnyttämisestä, imettämisestä ja kropan muuttumisesta tuntuu vastenmieliseltä. Suorastaan kuvottavalta.
En jaksaisi sitä, että minun täytyisi koko ajan olla läsnä ja saatavilla ja joku hakisi huomiota. Siksi en ottaisi koiraakaan.
Arki on vaan niin nautinnollista näin. Kun tulen väsyneenä töistä kotiin voin vain olla ilman häiriötekijöitä. Työ riittää elämän velvollisuudeksi. Loput ajasta haluan elää itselleni ja tehdä mitä haluan miten haluan tai olla tekemättä yhtään mitään.
Minä en ole velvollinen selittelemään asiaa kenellekään. My body, my choice.
Lasten tekeminen on vastuutonta ja itsekästä. Ihmisiä on rankasti liikaa tällä hetkellä maapallolla. On välttämätöntä, että väestön määrä vähenee. Siksi pitää pidättäytyä lisääntymästä.
Tekee pahaa seurata sivusta, kun jotkut ääliöt lykkivät kuin kanit pentujaan maailmaan. Pitäisi määrätä kallis hintalappu jokaisesta tehdystä kakarasta, joka on tehty yhden lapsen jälkeen.
Olen hyvin introvertti, ja viihdyn parhaiten itsekseni tai puolison kanssa, ilman että ympärillä on melua ja hälinää. En usko, että pystyisin antamaan lapselle sellaisen elämän kuin hän ansaitsisi. Ja tarjoamaan lapselle sellaisia virikkeitä ja sosiaalisia suhteita, mitkä ovat tärkeitä kehitykselle. Raha ei olisi ongelma, sitä riittää, mutta kun minulta ei vaan luonnistuisi mikään leikkikentällä touhuilu muiden äitien ja lasten seassa, tai harrastukset joiden tarkoituksena on käytännössä tutustua muihin äiteihin ja niiden kautta saada lapselle leikkikavereita. Ei vaan tuntuisi mun jutulta, joten parempi jättää lasten teko muille. Ja tämä on kuitenkin vain yksi monista syistä, miksi koen että lapset eivät ole minua varten.
Muistan jo pienenä sanoneeni äitilleni että eihän haikara tuo vauvaa jos ei halua.
Itse näin äitinä voin sanoa, että jättäkää tosiaan ne lapset hankkimatta jos ette niitä halua. Kenenkään ei tarvitse siihen hommaan lähteä, koska niin vain kuuluu tehdä tai että saisi kokea jotain suurta rakkautta. Mielestäni ihanne tilanne johon lapsi voi syntyä, olisi kahden vanhemman rakkauteen perustuva suhde, jossa lapsi kasvaa lapsena ja hän saa rajoja ja rakkautta. Mielestäni lapsi itsessään ei ole kovin raskas asia (ainakaan yksi terve ja rauhallinen) mutta huono parisuhde vie kaikki voimat ja silloin se perhe- elämäkin tuntuu todella raskaalta.
Jos siis tiedätte, että ette halua lapsia, ette jää mistään paitsi. Jos sen sijaan haluaisitte ehkä, mutta ette uskalla lähteä siihen, saatatte asiaa katua joskus.