Miksi en laihdu vaikka syön alle kulutuksen?
En syö ollenkaan karkkeja enkä limuja vaan tavallista ruokaa vain ja aamupalaksi ruisleipää, alkoakaan en juuri käytä. Lasken kaloreita ja niitä tulee noin 1500 kilokaloria vuorokaudessa, nettilaskurit antoivat minun painoiselle kulutusmääräksi noin 2300 kilokaloria. Eli kaiken järjen mukaan minun pitäisi laihtui näillä syöntimäärillä. Kilpirauhasongelmia ei ole. Miksi en laihdu? Mitä en ole ottanut huomioon sellaista, joka voisi estää painon putoamisen?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se paino putoakkaan yhdessä päivässä.
Mutta jos olet ollut tuolla kuurilla jo kuukausia,niin istten teet jotain väärin.
Suurin osa arvioi syödyt määrät väärin,eli ei siinä laskurit auta.
Kuusi viikkoa olen ollut. En arvioi määriä väärin, kun laitan itse kaikki ruoat tai syön eineksiä niin näen pakkauksista kalorimäärät ja ne on helppo laskea. En siis käy missään lounasravintolassa tms jossa ei tietäisi paljonko kaloreita syö. Ja ylipainoa on siis 10 kiloa. Ap
Ylipaino tuli 6 viikossa? Palataan asiaan vuoden päästä.
Tämä on äärimmäisen hyvä pointti, mikä ei ihmisille mene jakeluun. Ylipaino tulee hiljalleen vuosien kuluessa, samalla tavalla se pitäisi myös pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo laskuri antoi mullekin jotain yli 2121 kilokaloria päivässä ja tuntuu aika hurjalta (156cm, 75kg, tavallinen liikuntataso). Tuo tuntuisi liialta niillekin päiville kun treenaan kunnolla. Urheilukellon mukaan kulutan normiaktiivisina päivinä 1800 ja se tuntuu uskottavammalta (eli noin 10 000 askelta päivässä, siitä muutama kilometri reippaammin).
Kysynpä nyt muuten samaan syssyyn, että kuinka suuri vaikutus stressillä oikeasti on laihtumiseen? Syön 1500 kilokaloria päivässä ja liikun, mutta olen aivan äärimmäisen stressaantunut. Nukun kyllä ja olen fyysisesti virkeä, mutta henkisesti aivan loppu, todella ahdistunut ja kuormitettu muuten. Paino tuntuu vain nousevan vaikka mitä tekisin ja se lisää stressiä entisestään. En usko syöväni enempää kuin aiemminkaan, pidemminkin vähemmän, tänäänkään en ole pystynyt syömään kuin aamulla 1,5dl jogurttia ja mysliä ja puolikkaan reissumiehen juustolla (muu ei mennyt alas), en usko pystyväni syömään mitään ennen iltaa kun stressaa niin paljon. Sydän hakkaa ja hikoilen nytkin kun yritän jotenkin rentoutua. Liikunnassakin suorituskyky on laskenut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödä voi myös liian vähän.
Kalorivaje saisi olla n 500 perusaineenvaihdunnasta, joten ap syö ihan liian vähän. Määrään lisäksi pitäisi kiinnittää huomio myös ruuanlaatuun. Liikuntaa pitäisi harrastaa monipuolisesti ja nukkua kunnolla. Aloittajalla taitaa olla kaikki tämä vähän sinne päin?
Tämä on totta. Av llä on niin paljon tietämättömiä ja sen näkee näistä alapeukuista! Ruokavalio ja oikein syöminen on 80% liikunta loput jos haluaa olla kunnossa ja se ei tarkoita sitä että syö mahdollisimman vähän jos haluaa pysyviä muutoksia vaan, että syö oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo laskuri antoi mullekin jotain yli 2121 kilokaloria päivässä ja tuntuu aika hurjalta (156cm, 75kg, tavallinen liikuntataso). Tuo tuntuisi liialta niillekin päiville kun treenaan kunnolla. Urheilukellon mukaan kulutan normiaktiivisina päivinä 1800 ja se tuntuu uskottavammalta (eli noin 10 000 askelta päivässä, siitä muutama kilometri reippaammin).
Kysynpä nyt muuten samaan syssyyn, että kuinka suuri vaikutus stressillä oikeasti on laihtumiseen? Syön 1500 kilokaloria päivässä ja liikun, mutta olen aivan äärimmäisen stressaantunut. Nukun kyllä ja olen fyysisesti virkeä, mutta henkisesti aivan loppu, todella ahdistunut ja kuormitettu muuten. Paino tuntuu vain nousevan vaikka mitä tekisin ja se lisää stressiä entisestään. En usko syöväni enempää kuin aiemminkaan, pidemminkin vähemmän, tänäänkään en ole pystynyt syömään kuin aamulla 1,5dl jogurttia ja mysliä ja puolikkaan reissumiehen juustolla (muu ei mennyt alas), en usko pystyväni syömään mitään ennen iltaa kun stressaa niin paljon. Sydän hakkaa ja hikoilen nytkin kun yritän jotenkin rentoutua. Liikunnassakin suorituskyky on laskenut...
Stressihormonit kyllä vaikuttavat, mutta mikä enemmän vaikuttaa se että alat toimimaan eri tavalla. Kun stressaa -> syöt joko enemmän vai vähemmän -> vaikuttaa siihen kuinka paljon jaksat tehdä ja liikkua -> kulutuksesi vähenee, nukut huonommin joten jaksat vielä vähemmän -> lihominen. Tuossakin sinulla näkyy, että se vaikuttaa syömiseesi jonka jälkeen jaksat vähemmän ja teet vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressillä on todella suuri osa laihdutyksessa ja jos sitä on ei paino tipu kun elimistössä on liikaa stressihormonia.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut yhtäläisyyden ihmisillä jotka väittävät kiven kovaan että ovat tälläisiä mystisiä ihmisiä jotka eivät vain laihdu, että he usein myös unohtavat syövänsä välillä jotain isompaa. Heillä myös syömiset on ihan miten sattuu, eivät syö säännöllisesti, pitävät isoja aikavälejä syömisessä eikä heillä ole suurempaa suunnitelmaa ruokailulle. Ja he eivät todellakaan pidä minkäänlaista päiväkirjaa syömisestä.
Näin. Samat ihmiset ovat usein myös toivottomia tilavuuksien hahmottamisessa. Eli ruokien määrän arviointi menee ihan metsään. Monelle tämmöiselle tekisi hyvää vaikka viikon ajan juurikin pitää päiväkirjaa syömisistä JA mitata määrät sekä desimitalla että grammoina. Huomaisivat miten pieleen sen helposti arvioi. Nykyaikana suosiossa on mm. suuret lautaset ja lasit, jolloin tavallinen 2 dl juomalasi tuntuu aivan onnettoman pikkuiselta eikä hahmoteta sitä määrää sitä myöten lainkaan.
Kulutus ei perustu painoon vaan rasvattomaan painoon - joka on lähes varmasti paljon pienempi kuin luulet.Sitä se ilman proteiinia laihduttaminen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kulutus ei perustu painoon vaan rasvattomaan painoon - joka on lähes varmasti paljon pienempi kuin luulet.Sitä se ilman proteiinia laihduttaminen tekee.
Voi luoja mistä näitä Av-mukamas asiantuntijoita tulee 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kaikilla pienempi kuin kuvittelee, voi se olla suurempikin. Itselle ainakin oli yllätys, että lihasmassa olikin niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje saisi olla n 500 perusaineenvaihdunnasta, joten ap syö ihan liian vähän. Määrään lisäksi pitäisi kiinnittää huomio myös ruuanlaatuun. Liikuntaa pitäisi harrastaa monipuolisesti ja nukkua kunnolla. Aloittajalla taitaa olla kaikki tämä vähän sinne päin?
Tämä on totta. Av llä on niin paljon tietämättömiä ja sen näkee näistä alapeukuista! Ruokavalio ja oikein syöminen on 80% liikunta loput jos haluaa olla kunnossa ja se ei tarkoita sitä että syö mahdollisimman vähän jos haluaa pysyviä muutoksia vaan, että syö oikein.
se ruuan merkitys ja liikunnan merkitys on kyllä 60/70 ja 40/30 %. vaikka tottakai ruoka vaikuttaa vahvasti siihen miten keho toimii, miten jaksaa ja paljon laihtuu, sillä liikunnalla on sama merkitys. Kun lihakset on kunnossa jaksaa enemmän, kroppa toimii paremmin ja motivaatio on korkeammalla. Onnistuneeseen laihduttamiseen tarvitsee kummankin, jos haluaa pysyviä ja pitkäaikaisia tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainakaan asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se ruuan merkitys ja liikunnan merkitys on kyllä 60/70 ja 40/30 %. vaikka tottakai ruoka vaikuttaa vahvasti siihen miten keho toimii, miten jaksaa ja paljon laihtuu, sillä liikunnalla on sama merkitys. Kun lihakset on kunnossa jaksaa enemmän, kroppa toimii paremmin ja motivaatio on korkeammalla. Onnistuneeseen laihduttamiseen tarvitsee kummankin, jos haluaa pysyviä ja pitkäaikaisia tuloksia.
Saisinko linkin tähän tutkimukseen?
T. Ravitsemustieteen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut yhtäläisyyden ihmisillä jotka väittävät kiven kovaan että ovat tälläisiä mystisiä ihmisiä jotka eivät vain laihdu, että he usein myös unohtavat syövänsä välillä jotain isompaa. Heillä myös syömiset on ihan miten sattuu, eivät syö säännöllisesti, pitävät isoja aikavälejä syömisessä eikä heillä ole suurempaa suunnitelmaa ruokailulle. Ja he eivät todellakaan pidä minkäänlaista päiväkirjaa syömisestä.
Näin. Samat ihmiset ovat usein myös toivottomia tilavuuksien hahmottamisessa. Eli ruokien määrän arviointi menee ihan metsään. Monelle tämmöiselle tekisi hyvää vaikka viikon ajan juurikin pitää päiväkirjaa syömisistä JA mitata määrät sekä desimitalla että grammoina. Huomaisivat miten pieleen sen helposti arvioi. Nykyaikana suosiossa on mm. suuret lautaset ja lasit, jolloin tavallinen 2 dl juomalasi tuntuu aivan onnettoman pikkuiselta eikä hahmoteta sitä määrää sitä myöten lainkaan.
Luulenpa ettei ihmiset edes tiedä mitä nykyään tarkoittaa lasillinen maitoa, kun lasien koot ovat kaksinkertaiset siitä, mitä ne aikoinaan olivat. Sama esimerkiksi lautallisessa keittoa, se on varmasti nykyään kaksinkertainen tai kolminkertainen siitä mitä se aikoinaan oli.
Sen kun nykyään laskee esim muropakkauksista tarkalleen paljon yksi annos on, sehän on ihan hirveän pieni kun paljon näkee ihmisten syövän muroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainakaan asiantuntija
En ole ainakaan yhtä pihalla kuin sinä tai muut 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko linkin tähän tutkimukseen?
T. Ravitsemustieteen opiskelija
et ole varmaan kovinkaan hyvä ravitsemustieteen opiskelija, jos et tiedä miten suuri vaikutus liikunnalla on hyvän ruuan lisäksi pitkällä tähtäimellä. Hops hops mene ny opiskelemaan
T. Ravitsemustieteen maisteri-johtaja-presidentti
Mun mielestä sä meet pylly edellä puuhun nyt. Sinuna en ottaisi nyt ykkösprioriteetiksi laihtumista, vaan stressinhallinnan ja unen määrän kasvattamisen. Itse asiassa luulen, että jos saisit nuo kaksi parempaan kondikseen, laihtuminen tulisi sivutuotteena. Jos nyt alat (tai ilmeisesti teet sitä jo) stressata vielä painostasikin, koko homma menee vaan enemmän puihin. Ihminen on kokonaisuus, et voi erottaa laihtumista sun muusta elämästä.
Uni. Kuinka paljon sä olet siihen panostanut? Lääkkeet mainitsit, mutta lääkkeettömiä hoitoja on vaikka kuinka paljon alkaen unihygieniasta kaikkiin kognitiivis-behavioraalisiin keinoihin. Mitä olet sen hyväksi tehnyt?
Oletko siis punninnut itsesi joka viikko? Onko paino tippunut yhtään? Itse olen juuri laihduttanut suunnilleen tuon 10kg ja ei se ensimmäisinä viikkoina peilissä näkynyt yhtään. Sitä kun näkee itsensä peilistä joka päivä. Mutta ei kannata lannistua, jatkat vaikka puoli vuotta jos on tarve. Sekin on parempi kuin kitudieetti ja painon jojoilu. Saatko tarpeeksi hyvälaatuisia rasvoja?