Miksi en laihdu vaikka syön alle kulutuksen?
En syö ollenkaan karkkeja enkä limuja vaan tavallista ruokaa vain ja aamupalaksi ruisleipää, alkoakaan en juuri käytä. Lasken kaloreita ja niitä tulee noin 1500 kilokaloria vuorokaudessa, nettilaskurit antoivat minun painoiselle kulutusmääräksi noin 2300 kilokaloria. Eli kaiken järjen mukaan minun pitäisi laihtui näillä syöntimäärillä. Kilpirauhasongelmia ei ole. Miksi en laihdu? Mitä en ole ottanut huomioon sellaista, joka voisi estää painon putoamisen?
Kommentit (196)
Käyt kerran päivässä kävelylenkillä? No se ei juuri laihduta.
Tuskinpa syöt alle kulutuksesi.
Kulutusta on tosi vaikea mitata, yksilölliset erot ovat isoja ja joku nettilaskuri antaa vain hyvin summittaisen arvion. Ja toiseksi syömisiäänkin on vaikea mitata.
Periaatteessa esim. nesteen kertyminen vaikuttaa painoon myös. Jos nainen on ollut kaksi viikkoa kitudieetillä eikä paino ole pudonnut grammaakaan, syy voi olla silkassa kuukautiskiertoon liittyvässä turvotuksessa. Yhdellä omalla tutulla aineenvaihduntasairaus keräsi kroppaan parikymmentä litraa nestettä, mutta se on jo harvinaisempaa.
Hei! Välipalat otetaan muuten mukaan kaloreita laskettaessa. Rehellisyys itseään kohtaan on myös tärkeää näissä laihdutusjutuissa. Olen tämän havainnut jo 50 vuoden, noin 20 laihdutuskerran kokemuksella. Nyt on painoa vain 95 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tavallinen ruoka?
Vaikka lisukesalaatti ja kanapihvi tai lihapullia ja perunaa tai uunilohta ja riisiä tai vaikka sushia. Tarkoitin tavallisella ruoalla ns. oikeaa ruokaa eli ei herkkuja kuten pullaa, jätskiä ja sipiä.
"Tavallista ruokaa" on helppo syödä yli kulutuksensa. Sillä minäkin olen lihonut.
Katsot kalorilaskurista, että lihapulla 50 kCal, lasket sen mukaan vaikka itse tekemäsi lihapulla on kolme kertaa niin iso kuin se joku pieni einespulla, jonka mukaan kalorimäärä on määritetty.
Samaa täällä! Vannon että joka ikinen kalori oken laskenut jo kuukausia. En laihdu grammakaan.
Uskon siihen että lihasten puute tekevät sen etten millään laihdu.
Eli oot ylipainoinen, syöt silti vähemmän kuin laiha kaverisi ja silti et laihdu.
Youtubessa valtava määrä videoita tästä aiheesta.
Meidän ylipainoisten aineenvaihdunta on täysin häirintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödä voi myös liian vähän.
Kalorivaje saisi olla n 500 perusaineenvaihdunnasta, joten ap syö ihan liian vähän. Määrään lisäksi pitäisi kiinnittää huomio myös ruuanlaatuun. Liikuntaa pitäisi harrastaa monipuolisesti ja nukkua kunnolla. Aloittajalla taitaa olla kaikki tämä vähän sinne päin?
Ruoan laatu on mielestäni ihan kohtuullinen, voisi se parempikin olla, mutta toisaalta leipä ruisleipänä ja herkut pois, puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä jne eli ei se ihan huonokaan ole se laatu. Liikuntaa en ehdi harrastaa enempää ja minulla on vähän kremppaa joka estää kovemman liikunnan, siksi yritän laihduttaa syömällä vähemmän ja kävelylenkeillä. Nukkua kunnolla haluaisin, mutta uneton ei saa unta. Eli vähän sinne päin ne tosiaan on. Ap
Kokeile syödä kunnollinen lounas ja päivällisen korvaat maidolla ja omenalla. Iltasyönti lihottaa.
Pöh. Ihan sama se on, mihin aikaan ne kalorit mättää.
Välimeren maissa olematon aamiainen, hyvin kevyt lounas ja iso ilta-ateria on normi. Ei siellä olla sen lihavampia kuin täällä aamiastuputuksen ja lounasbuffettien kultamaassamme, päinvastoin.
Raudanpuute? Mittauta ferritiini. Jos alle 100, ala rautakuurille. Hidastaa aineenvaihduntaa, jos ferrit alle 70.
Kilpirauhasen vajaatoiminta myös hidastaa aineenvaihduntaa ja d-vitamiinitasot olis hyvä olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödä voi myös liian vähän.
Kalorivaje saisi olla n 500 perusaineenvaihdunnasta, joten ap syö ihan liian vähän. Määrään lisäksi pitäisi kiinnittää huomio myös ruuanlaatuun. Liikuntaa pitäisi harrastaa monipuolisesti ja nukkua kunnolla. Aloittajalla taitaa olla kaikki tämä vähän sinne päin?
Ruoan laatu on mielestäni ihan kohtuullinen, voisi se parempikin olla, mutta toisaalta leipä ruisleipänä ja herkut pois, puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä jne eli ei se ihan huonokaan ole se laatu. Liikuntaa en ehdi harrastaa enempää ja minulla on vähän kremppaa joka estää kovemman liikunnan, siksi yritän laihduttaa syömällä vähemmän ja kävelylenkeillä. Nukkua kunnolla haluaisin, mutta uneton ei saa unta. Eli vähän sinne päin ne tosiaan on. Ap
Elimistö ei erota saako se sokerin suoraan pusista tai hedelmistä, joten heldelmien kohdalla pitää muistaa kohtuus.
Ps olet saanut vastauksesi miksi et laidu. Ruokavalio, ikä, liikunta ja lepo.
Kyllä erottaa. Hedelmissä sokeri on luonnollisessa muodossaan, ja lisäksi hedelmien sisältämä kuitu hidastaa sen imeytymistä --> verensokeri ei nouse yhtä nopeasti. Ihan eri asia kuin prosessoitu valkoinen sokeri.
Miten paljon hedelmät voi estää laihtumisen? Oikeesti. Viinirypäleet on makeita, ja hunajameloni? Mitkä muut on kiellettyjä??
Vierailija kirjoitti:
askelmittarien pikku töpöttelykävelyt ei nyt ole oikein mitään. ja mittarit voi näyttää sen puolet väärin muutenkin.
lähtökohtaisesti jos ei tule hiki,se ei ole liikuntaa.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä. Todella monet suhtautuvat liikuntaan näin mustavalkoisesti ja väheksyvät arkiliikuntaa. Kuitenkin ainakin itselläni on valtava ero siinä makaanko vain sängyssä (aktiivisuusrannekkeen arvio 1500 kcal) vai käynkö kävellen asioilla, töissä, kaupassa (10 000-15 000 askelta, 2000 kcal). 500 kcal per päivä eroko ei-hikiliikunnalla ei ole mitään? Etenkin kun se elämäntapana tarkoittaa 3500 kcal eli puolen kilon rasvamötikän energiamäärää viikottain. Puhumattakaan mielialan kohenemisesta ja kolotusten vähenemisestä jne.
Kyllä, myös hikiliikunta on tärkeää aerobisen ja lihaskunnon kannalta. Ja mitä enemmän lihaksia, sitä enemmän kuluttaa myös levossa ja rankempi treeni kuluttaa myös treenin jälkeen. Mutta todellakaan ei kevyempi kävely ja arkiliikuntakaan ole turhaa! T. 10kg lähinnä arkiliikuntaa lisäämällä laihtunut
Onkohan ap onnistunut jo laihduttamaan, kun aloitus on jo 1,5 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Samaa täällä! Vannon että joka ikinen kalori oken laskenut jo kuukausia. En laihdu grammakaan.
Eli oot ylipainoinen, syöt silti vähemmän kuin laiha kaverisi ja silti et laihdu.
Kannattaisiko sitten kasvattaa ensisijaisesti niitä lihaksia?
Mä olen ollut ikäni normaalipainoinen, mutta inBody-mittaus kertoi, että mulla on keskimääräistä vähemmän lihaksia. En ole silti lihonut.
InBody mittaus antoi minulle kulutukseksi vajaa 1800. Nettilaskuri alimmillaan antaa 100 kaloria suuremman luvun. Mikäli oletan saman eron olevan kulutuskertoimen osalta, niin virhehän kertautuu. Nettilaskurissa 5kg painonmuutos muuttaa 50 kaloria päivittäistä kulutustani. Eikös minun tulisi katsoa tavoitepainoni kulutuslukema ja syödä sen mukaan? Aikanaan painoni asettuisi syömisteni mukaan.
Ne yleislaskurit nyt näyttää mitä sattuu. Oikeasti voit laskea kulutuksesi jonnekin 1800kcl/ vrk tasoon ja laskea siitä. Aloitin itse noin 10kg+ ylipainosta ja olen laihtunut noin 1.8- 2.2kg kuussa kun syön noin 1200-1500kcl/ vrk. Päivittäin liikun noin 1-2 tuntia. Kulutus on silloin noin 2100-2300kcl välissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon hedelmät voi estää laihtumisen? Oikeesti. Viinirypäleet on makeita, ja hunajameloni? Mitkä muut on kiellettyjä??
Sokeri estää tehokkaasti laihtumisen. Kyse ei ole kaloreista.
Kävin tutkiskelemassa tuota laskuria. Vähän veikkaan, että näin korona-aikana tuo "kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta" antaa liian positiivisen kuvan kulutuksesta. Etätyöpäivänä istun pääasiassa samassa paikassa (nyt lounaalla), ehkä käväisen kaupassa parin korttelin päässä ja pesen koneellisen. Illalla siirryn sohvalle. Tuskin kulutan siihen 400 kcal, niin kuin laskuri arvio.
Vierailija kirjoitti:
Ja se antaa syyn mättää kaksin käsin, "kun en mä kuitenkaan laihdu"? Ja sitten ihmetellään, kun ei laihdu. Nuo netin energiatarvelaskurit toimivat kyllä ainakin mulla. Niiden perusteella energiantarpeeni on tuo n. 2300. Syön 1600-1700 kcal päivässä ja olen laihtunut 3 kk aikana 8 kg. Mainittakoon, että olen 180 cm pitkä, mikä tietysti vaikuttaa kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se paino putoakkaan yhdessä päivässä.
Mutta jos olet ollut tuolla kuurilla jo kuukausia,niin istten teet jotain väärin.
Suurin osa arvioi syödyt määrät väärin,eli ei siinä laskurit auta.
Kuusi viikkoa olen ollut. En arvioi määriä väärin, kun laitan itse kaikki ruoat tai syön eineksiä niin näen pakkauksista kalorimäärät ja ne on helppo laskea. En siis käy missään lounasravintolassa tms jossa ei tietäisi paljonko kaloreita syö. Ja ylipainoa on siis 10 kiloa. Ap
Olen 25 vkoa syönyt vähemmän kuin kulutukseni ja paino on laskenut 5 kiloa. Siihen jämähti 6 vkoa sitten. Seurannan mukaan olen nuo viimeiset viikot syönyt 1500kcal/pvä eli liikaa. Kun söin n 1300 paino putosi parisataa grammaa viikossa.
Harmi kun viikonloppuna on aina jotain päivällisiä tai synttäreitä jolloin kalorit menee yli 1500 ja mitätöi viikon normitahdin. Se on niin pienestä kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Peruskulutus on noin 165cm naisella 800kcal... 1kg = 7700 kcal, joten pitäisi syödä noin 500kcal/pv, että saa kilon pois viikossa.
Puhdasta matematiikkaa lapsoset...
Peruskulutus on kyllä useimmilla normaalipainoisilla 160-165 pituisilla naisilla n 1300-1400 kcal.
Omalla kohdalla 1280.
Peruskulutus on noin 165cm naisella 800kcal... 1kg = 7700 kcal, joten pitäisi syödä noin 500kcal/pv, että saa kilon pois viikossa.
Puhdasta matematiikkaa lapsoset...