Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Nemi, kiitos. ☺ Teille myös plussaonnea! Eli tuo monitori on siis Clearbluen hedelmällisyysmonitori, joka mittaa estrogeenin ja lh:n nousun. Lämpöjä mittaan ihan itsekseni. En ole kyllä kertaakaan katunut monitorin ostoa, sen kanssa ei tarvitse viivoista arvuutella. ☺ Eihän tuo mitään halpaa ole, kun testit pitää ostaa erikseen. Sen takia aloin omatoimisesti vähentää niiden tekemistä, kun aika on vain kulunut. Hyvin pärjää vähemmälläkin testaamisella kuin mitä clearblue ton monitorin kanssa suosittelee.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähti, itsekin mietin, että vilahtiko ovis jo ohi. Toisaalta taas kuitenkin Mittasin la-su ja tänään eikä näkynyt tosiaan vielä ees estrogeenin nousua, mikä käsittääkseni tarvitaan, että lh-huippu tulee ja lämpökin nousi vasta tänään. Joko ovis vilahti ohi tai sitten jotain kummallisuuksia taas. Nähtäväksi jää.
Plussaonnea teillekin! 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähti☆ kirjoitti:
SiBi kirjoitti:
meillä oli ajatus että vauva olisi erityisen tervetullut 2020, mutta se toive on nyt valumassa viemäriin. Tuntuu pahalta.
SIBI, toivotaan, että saamme kaikki täällä vielä pikaiset plussat, jotta ehdimme kuluvalle vuodelle💖
Surettaahan tää, ettei plussaa näy....vauva on ollut tervetullut jo pitkän ajan...vuodelle 2018😪, 2019😪... 2020(😪).....mutta vuosi, kun vuosi, kunhan vauva sieltä tulet!🤗🤗🤗
Omaa napaa sen verran, että haluaisin synnyttää ennen 50-vuotispäivää.
Joo, vauva on toki tervetullut ihan joka vuosi, mutta nàmà virstanpylvààt aina kolahtaa vàhàn. Toivon ettà se vauva teillekin vielà suodaan.
Meillà on nyt ensimmàinen lapsettomuusklinikan kàynti (yksitynen) varattuna muutaman viikon pààstà. Katsotaan mità siità tulee. Làhete julkiselle puolelle on myòs valmistelun alla, mutta tààllà làhete tulee olla molempien puolisoiden omalààkàreiltà, joten muutama hetki menee ennen kuin pààstààn asiassa eteenpàin ja jonoon. Julkisen jono on kuulemma niin pitkà ettà hoitoon pààsystà ei ole mitààn takeita, siksi samaan aikaan vetàmààn asiat yksityisellà puolella (jossa kuulemma myòs voi joutua odottamaan vuodenkin). Kaikki tietysti vielà naapurikaupungissa joten joudutaan suhaamaan pitkin ja poikin, meidàn oma kaupunki kun on sen verran pienempi ettei ihan kaikkia palveluja ole niin hyvin saatavilla.
Katsoin ettà yksityisen hinnat on Suomessa vàhàn (tai paikoin paljonkin) edullisemmat. Pitàiskòhàn varata yks inseminaatioloma :D
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
SIBi, suosittelen inseminaatiota, koska sillä me saatiin heti plussa. Toivon, että teilläkin onnistuu inseminaatiolla heti♥️
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Pikutus, testasitko tänään?👍 Kyllä dpo 12 voi jo näkyä😀
Tiedän tuon kärsimättömyyden tunteen, vaikea pitää näppejä irti testeistä loppukierrossa, on tää naisen elämä sellaista...🤪
En oo vielä uskaltanut! Ihan kun se jotenkin varmistais raskauden tässä vaiheessa mitä myöhemmin testaa. Ihan hupsuja ajatuksia. Ihan törkee väsymys kyllä ollut pari päivää ja jos makaa selällään tulee huono olo. Alavatsalla semmonen outo tunne myös.. En vaan haluis yhtään ajatella liikoja koska kaikki voi hyvinkin viitata alkaviin mekkoihin. Torstaina ihan viimeistään testaan jos maltan sinne asti.. Kolmas inseminaatio ei houkuttele sitten yhtään, etenkin kun tää viimeisin oli tosi kivulias ja kaikin puolin vähän jännittävä käynti muutenkin. Lääkäri ainakin halus tehä huolellisesti työnsä kun halusi käyttää vähän muitakin apuvälineitä kun vaan katetria. Toivon niin et kärsimys palkitaan!
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Teroluteista kysymys!
Kuuluuko menkkojen alkaa vasta kuurin jälkeen vai onko normaalia että tulevat kesken kuurin? Miten teillä on mennyt?
Viimeksi alkoivat jo ekojen pillereiden kohdilla. Nyt alkoivat tänään ja vielä olisi yksi pilleri syömättä.
Mietin vaan että alkoikohan nämä menkat nyt "itsekseen" (mikä olisi ihan toivottavaa.. ) vaiko terojen takia? Tämä kierto oli sitten vaan 31 päivää. 🥳
Tryout, haluaisin vastata, mutta en ole saanut koskaan mitään lääkitystä kiertoon.
Tämän toisen lapsen yrityksessä on inssejä tehty, sekä letroilla, että täysin ilman lääkitystä.
IVF hoidossa tuli ne piikit, mutta en muista, että olisi teroja määrätty silloinkaan, mutta ne olisivat ehkä tulleet sitten loppukiertoon, jos olisi päästy siirtoon saakka.
Tsemppiä sinulle ja paljon plussasäteitä!!♥️♥️♥️
Tähtitaivas☆
Äitykkä-77 kirjoitti:
Oi elämää ja aututtaa... Vapise maailmankaikkeus, minä olen palannut ja ensimmäiset kevätkylvöt hoideltu 🙈
Tietysti odottelen nyt kierron palautumista, että pääsen bongailemaan ovista mutta siien asti meinataan ottaa ilo irti tästä hetkestä ja nauttia 💕Villahuivi, miltäs siellä näyttää 🙏❤️
Äitykkä-77, joko pääsit vauhtiin?
Olet sitten super♥️ Valtava optimistisuus ja risutkot pois alta...
Pikainen uusi plussa sinne!♥️💖♥️
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Äitykkä-77, joko pääsit vauhtiin?
Olet sitten super♥️ Valtava optimistisuus ja risutkot pois alta...Pikainen uusi plussa sinne!♥️💖♥️
Ehdittiinhän me muutama päivä lempiä, mutta tänään vuodan TAAS, alavatsakivut on melkoiset ja säteilee koko lantion alueelle. Eikä ole mitään kuukautisvuotoa, kun niin on tummaa tavaraa, eli muhinut pidempään tuolla sisuksissa.
Soitin jo päivystykseenkin, kun ei tämä oikein normaalilta vaikuta, mutta kun ei ole kuumetta eikä hajua, niin seurataan ja rouskitaan särkylääkettä.
Tekis mieli melkein käydä yksityisellä ultrassa, tosin silloin toimenpiteen yhteydessä ultrattiin ja kohtu näytti tyhjältä ja kun se raskaustestikin on negatiivinen niin ei siellä varmaan mitään raskausmateriaalia enää ole. Mutta mikä kumma siellä nyt valuttaa ja pitää kipuja yllä? 🤔
Mutta täytyy seurailla, kuitenkin kaavinnan jälkeen vuodon ennustetaan kestävän sen 6-10vrk, ja minulla toimenpiteestä tänään 8vrk, niin toivon että tämä on nyt joku ohimenevä juttu.
Vaan kiukutellessa on päivä mennyt ja rakas hiipii taas nurkkia pitkin🙈🤣
Tryout kirjoitti:
Teroluteista kysymys!
Kuuluuko menkkojen alkaa vasta kuurin jälkeen vai onko normaalia että tulevat kesken kuurin? Miten teillä on mennyt?
Viimeksi alkoivat jo ekojen pillereiden kohdilla. Nyt alkoivat tänään ja vielä olisi yksi pilleri syömättä.
Mietin vaan että alkoikohan nämä menkat nyt "itsekseen" (mikä olisi ihan toivottavaa.. ) vaiko terojen takia? Tämä kierto oli sitten vaan 31 päivää. 🥳
Mä söin provera nimistä lääkettä, ennen terolut kiertoa. Provera on myös keltarauhasvalmiste, ja sillon mulla alko kierto jo kun olin syönyt 6/10pilleriä... Sillon käski terkka syödä sen kuurin loppuun jos vaan pystyn(en pystynyt, järkyttävät sivuoireet) ja muistaakseni teroissa luki et vuodon pitäis alkaa kahden viikon sisällä 🤔
En tiiä oliko tästä nyt mitään apua 😅 ootko syöny jo monta kuuria? Ja millä annostuksella? Äkkiseltään kuulostaa et se ois tasannut kiertoa 🤩
Mun pitäis kans alottaa terot loppu viikosta mut nyt koitan tikuttaa oviksen ensin 👌
30v endo toiveissa eka
Täällä ilmoittautuu uusi vauvakuumeilija. Olen täällä jonkun aikaa jo lueskellut juttuja ja nyt päätin itsekin kirjoittaa kun ei tuo mies jaksa kuunnella kuukautis ja ovis juttuja vaikka onkin täysillä mukana lapsenteossa. :D
Ensimmäistä lasta ollaan hankkimassa, ehkäisy lopetettiin 12/19. Nyt yk2 menossa ja kp51... Meillä hankaloittamassa omat todella epäsäännölliset kuukautiset. Kesällä oltaisiin jo haluttu alkaa vauvantekohommiin, mutta mulla ei ollut tullut kahteen vuoteen kuukautisia niin gyne ehdotti puolen vuoden e-pillereitä jos ne auttaisi tasaamaan kiertoa. Nyt kaduttaa etten mennyt aiemmin gynelle, mutta oli muka niin kivaa elää ilman kuukautisia vaikka tiesin että kaikki ei ollut ok. Aikuisiällä kuukautiset on tullut muuten 4-5 kertaa vuodessa.
Tammikuussa tuli luomukuukautiset 35 päivän kierrolla ja nyt toista kiertoa on mennyt jo 51 päivää. Onko täällä muilla kokemusta epäsäännöllisistä kuukautisista+pillereiden lopettamisesta? Kannattaako nyt jo mennä gynelle vai odotella vielä jos keho kuitenkin heräisi? Kaksi testiä olen ehtinyt tekemään tässä kierrossa joten en ole raskaana. :D
Onnea kaikille plussanneille ja tsemppiä meille yrittäjille :)
Minttu-melissa kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu uusi vauvakuumeilija. Olen täällä jonkun aikaa jo lueskellut juttuja ja nyt päätin itsekin kirjoittaa kun ei tuo mies jaksa kuunnella kuukautis ja ovis juttuja vaikka onkin täysillä mukana lapsenteossa. :D
Ensimmäistä lasta ollaan hankkimassa, ehkäisy lopetettiin 12/19. Nyt yk2 menossa ja kp51... Meillä hankaloittamassa omat todella epäsäännölliset kuukautiset. Kesällä oltaisiin jo haluttu alkaa vauvantekohommiin, mutta mulla ei ollut tullut kahteen vuoteen kuukautisia niin gyne ehdotti puolen vuoden e-pillereitä jos ne auttaisi tasaamaan kiertoa. Nyt kaduttaa etten mennyt aiemmin gynelle, mutta oli muka niin kivaa elää ilman kuukautisia vaikka tiesin että kaikki ei ollut ok. Aikuisiällä kuukautiset on tullut muuten 4-5 kertaa vuodessa.
Tammikuussa tuli luomukuukautiset 35 päivän kierrolla ja nyt toista kiertoa on mennyt jo 51 päivää. Onko täällä muilla kokemusta epäsäännöllisistä kuukautisista+pillereiden lopettamisesta? Kannattaako nyt jo mennä gynelle vai odotella vielä jos keho kuitenkin heräisi? Kaksi testiä olen ehtinyt tekemään tässä kierrossa joten en ole raskaana. :D
Hei pakko tulla kommentoimaan, vaikka olenkin jo tuolla odottajien puolella. Mulla on aina ollut tosi epäsäännöllinen kierto ja lopetin epillerit 11/19 syötyäni niitä reilut 9 vuotta. Menkat tulivat joulukuun 13 päivä ja sen jälkeen niitä ei kuulunut. Alkoi armoton testien teko, mutta ne oli negatiivisia kaikki. Helmikuun alusta oireiden perusteella kokeilin tikuttaa ovista ja sen sainkin sieltä napattua. Ja tosiaan pari viikkoa sitten tein positiivisen raskaustestin... :)
Sissi90 kirjoitti:
Mä söin provera nimistä lääkettä, ennen terolut kiertoa. Provera on myös keltarauhasvalmiste, ja sillon mulla alko kierto jo kun olin syönyt 6/10pilleriä... Sillon käski terkka syödä sen kuurin loppuun jos vaan pystyn(en pystynyt, järkyttävät sivuoireet) ja muistaakseni teroissa luki et vuodon pitäis alkaa kahden viikon sisällä 🤔
En tiiä oliko tästä nyt mitään apua 😅 ootko syöny jo monta kuuria? Ja millä annostuksella? Äkkiseltään kuulostaa et se ois tasannut kiertoa 🤩Mun pitäis kans alottaa terot loppu viikosta mut nyt koitan tikuttaa oviksen ensin 👌
2/3 kuuri menossa ja 1 tabu päivässä kymmenen päivän ajan. Mulle vaan määrättiin vähän erikoiseen aikaan nämä (aloita jos kierto menee yli 30 pv).
Ekan kuurin aloitinkin siksi vasta kp 30 tienoilla ja menkat alkoivat sitten n. kp 35? Koska täälläkin "yllytettiin" niin aloitin tässä kuussa kuurin kp 22 ja menkat alkoivat tänään eli kierto jäi 31 päivään. 😁 Kiitos yllyttäjille! Pitäisikö tässä kuussa aloittaa jo kp15 niinkuin muutkin?
Mullekin gyne eka puhui että jos aloitan 30.päivän tienoilla niin menkkojen pitäisi alkaa n. Viikon sisällä eli kierrosta tulisi sitten noin 45 päivää. Onneks ei ole noin pitkäksi kuitenkaan venähtänyt.
Toisaalta olen taas niin pessimisti mutta kuitenkin ehkä vähän paremmalla mielellä josko maaliskuussa tulisi edes se ovulaatio? 🙏🙏🙏
Myös inocapsit ovat käytössä ja olen jopa muistanut syödä niitä kolmesti päivässä. 😂
Olenko muuten ainut jonka mieli on menkkojen aikana jotenkin rauhallisempi? Olen huomannut jokaisen menkkaviikon aikana olevani vähän rennompi vaikka ne aika ovatkin iso pettymys. Kuitenkaan ei tarvitse tarkkailla kroppaa niin tarkasti kuin ovulaatiota odottaessa.
Tryout kirjoitti:
Sissi90 kirjoitti:
En tiiä oliko tästä nyt mitään apua 😅 ootko syöny jo monta kuuria? Ja millä annostuksella? Äkkiseltään kuulostaa et se ois tasannut kiertoa 🤩Mun pitäis kans alottaa terot loppu viikosta mut nyt koitan tikuttaa oviksen ensin 👌
2/3 kuuri menossa ja 1 tabu päivässä kymmenen päivän ajan. Mulle vaan määrättiin vähän erikoiseen aikaan nämä (aloita jos kierto menee yli 30 pv).
Ekan kuurin aloitinkin siksi vasta kp 30 tienoilla ja menkat alkoivat sitten n. kp 35? Koska täälläkin "yllytettiin" niin aloitin tässä kuussa kuurin kp 22 ja menkat alkoivat tänään eli kierto jäi 31 päivään. 😁 Kiitos yllyttäjille! Pitäisikö tässä kuussa aloittaa jo kp15 niinkuin muutkin?Mullekin gyne eka puhui että jos aloitan 30.päivän tienoilla niin menkkojen pitäisi alkaa n. Viikon sisällä eli kierrosta tulisi sitten noin 45 päivää. Onneks ei ole noin pitkäksi kuitenkaan venähtänyt.
Toisaalta olen taas niin pessimisti mutta kuitenkin ehkä vähän paremmalla mielellä josko maaliskuussa tulisi edes se ovulaatio? 🙏🙏🙏
Myös inocapsit ovat käytössä ja olen jopa muistanut syödä niitä kolmesti päivässä. 😂
Olenko muuten ainut jonka mieli on menkkojen aikana jotenkin rauhallisempi? Olen huomannut jokaisen menkkaviikon aikana olevani vähän rennompi vaikka ne aika ovatkin iso pettymys. Kuitenkaan ei tarvitse tarkkailla kroppaa niin tarkasti kuin ovulaatiota odottaessa.
Ainiin, totta! Sori en heti osannut yhdistää mut tästähän oli tosiaan puhetta aikasemmin!! 🤭
Tjaa, minä puhuin tänään yhden ystävän kanssa ja hänelle oli lääkäri sanonut että ovulaation jälkeen pitäisi odottaa kolme päivää ja sitten alottaa terot!
Joten ainakin minä jään nyt odottamaan sitä ovis plussaa 🤗
Oon menkkojen aikaan niin kipeä että ei ajatus kulje 😵🙈
30v endo toiveissa eka
Voi ei Äitykkä-77 jospa se siitä, ihana että olet mukana etkä antanut lannistaa ❤️💪🏻
Skippaan kokonaan keskustelut terolutteihin/insseihin liittyen kun en voi ottaa oikein kantaa tietämättömyyttäni 😌
Kaneli78 kiitos informaatiosta, en ole tainnut kuullakaan tuosta CB monitorista. Varmasti kätevä 👍🏻☺️
Itse kävin lääkärillä ja poskiontelossahan on tulehdus ja limakalvot nenässä turvoksissa ihan urakalla. Määräsi varuiksi Ab (jota en aloita kuin hätätilanteessa) ja nyt hoidan tuolla Physioner merivesi huuhteluilla Kuumetta ei onneksi juuri ole (36,8 - 37,4) ja tämä vähän hassua kun yleensä se tulee rajuna näissä. Tosin palelen ihan super paljon.
Jostain luin, että raskausoireena on myös flunssa ja jollekkin lääkäri kertonut voivan alttius olla mm. poskiontelotulehduksen kun limakalvot paksuuntuu (?) tai jotain. Tiedä näitä, aina saa haaveilla että olisin raskaana 😂
Menkat ei ole alkaneet, valkovuotoa oudon reippaasti vaikka yleensä alkukierrossa runsaampaa ja loppu "kuivilla". En tiedä ja pahoittelut jos oli liian tarkkaa kuvausta 🙈
Loppuviikkoa odotellen miten käy, testit vielä postissa enkä kauppaan yksinkertaisesti jaksa.
Leppoisia hetkiä teille ❤️
Mulla on elokuussa tänä vuonna laskettu aika. En vielä tiedä kumpi tulee. Esikoinen on 5 poika. Ollut hirveä pahoinvointi. Nyt vielä flunssa päällä. Järjetön väsymys.
Kp15. Tosiaan eilen oli sellaset oviskivut että aattelin että tänään tulis ovisplusssa. Vaivalla töissä pidätin pissaa tuntikausia ja polin kupla otsassa kotii tekemään ovistestiä. No älähän mitään. Haamujen haamu kontrolliviivan vieressä.
Viime kierrossa kp18 ovisplussa ja nyt kyllä on talleteltu 2 päivän välein, mutta kolmivuorotyö aiheuttaa sen ettei loppu viikosta paljoa talletella ellei mies tee etäpäivää. 🤭 Voiski ehdottaa.
Hulluksi tulee kohta tän projektin kaa.
Tiedättekö mitä? Saatan vaikka räjähtää tähän olooni ja kroppaani!!! Muistatteko, kun kerroin että 16.12. ovulaatiosta tuli kysta ja vuoto ei ollutkaan uutena vuotena oikea menkkavuoto? Se SAMA TOISTUU. voi että lähtee järki!! 16.2. Oli ovulaatio, tosin minkäänlaista vuotoa ei tullut niin kun joulukuussa. No, nyt kp3 ja vuotoa on tullut yhteensä 30ml (kuukuppi käytössä). Hermeettiset kivut, ei juurikaan vuotoa (vuodan normisti noin 150-200ml per menkat) ja testi negatiivinen. Tai... en nyt ole uudelleen testannut mutta eipä ole raskausoireitakaan.
EN JAKSA YHTÄÄN TÄTÄ TYPERÄÄ KROPPAA! 😤😡🤬
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Minttu-melissa kirjoitti:
Minttu-Melissa, tervetuloa ja toivon sinulle pikaista plussaa!!♥️👍
Jospa katsot vielä hetken ja tottakai kannattaa mennä sitten gynelle, niin saat mielenrauhaa♥️
Tähtitaivas☆
SIBI, toivotaan, että saamme kaikki täällä vielä pikaiset plussat, jotta ehdimme kuluvalle vuodelle💖
Surettaahan tää, ettei plussaa näy....vauva on ollut tervetullut jo pitkän ajan...vuodelle 2018😪, 2019😪... 2020(😪).....mutta vuosi, kun vuosi, kunhan vauva sieltä tulet!🤗🤗🤗
Omaa napaa sen verran, että haluaisin synnyttää ennen 50-vuotispäivää.
Tähtitaivas☆