Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Mun aamuinen avautuminen tuotti tulosta. Harmittaa kyllä silti ihan älyttömästi, ehdin jo muutaman päivän haaveilla myöhästyneiden menkkojen myötä ihanasta toukovauvasta, mutta tällä mennään, teretulemast kp1, yk4.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Tsemppiä Kiiko uuteen kiertoon ❤️
Kiitos Äitykkä77 kauniista sanoistasi 🌹 Viestiäsi lukiessa itkeä tirautin hieman, olen niin mieleltäni herkkä etenkin kun uusi kierto alussa ja pettymys kova 😥
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Voimia jokaiselle omaan tilanteeseen! Voi olisipa tämä meidän kierto!
Täällä yk9 ja ovulaatio just ohi.
Edellisessä kierrossa mulla oli hyvin tyypilliset pms-oireet ennen menkkoja, mut silti sitä halusi pitää raskaustoiveesta kiinni viimeiseen asti.
Mä en enää jaksaisi näitä piinapäiviä, kun satoja kertoja päivässä (ja usein unissanikin) mietin vauvaa ja raskautta. Mut onneksi oon saanut töitä (edelleen oon lomautettuna omasta duunista), joten on muutakin ajateltavaa. Ja on niin kivaa olla töissä.
Äitykkä-77 kirjoitti:
Neiti Kesäheinä halauksia ❤️
Tunnistan niin itseni tuolta rivien välistä, itsehän olen kesän ajan tehnyt henkistä irtaantumista koko yritysmoodista ja koettanut kääntää ajatusta rennompaan ajatteluun.
Ja no, kyllähän ne faktatkin on otettava huomioon että tällä ikää (yli 40v) mahdollisuus raskauteen on enää n 1% luokkaa, mutta olemme kuitenkin onnistuneet tuon taaperon saamaan niin en ihan kirvestä kaivoonkaan heitä.
Meillä on nyt keskenmenon jälkeen 7 yk menossa, toisaalta vasta kolmas kun niiden terolutien avulla saatiin oma progesteronituotanto tasapainoon ja toimintaan.
Mutta kyllä katsetta ja ajatusta käännän jo tulevaisuuteen ilman vauvaa, pakko suunnitella kaikkea muutakin koska ei tässä missään suhteessa enää nuorene. Ja huomaan itsestäni että olen huomattavasti rennompi ja paremmantuulinen kun en hampaat irvessä laske kiertopäiviä ja googlettele yhtenään raskausjuttuja. Lempeä meillä kuitenkin tasaisesti riittää, että ei tarvitse niin tarkkaan ajoittaakaan tiettyihin kiertopäiviin. Toisaalta teen myös työtä luovuttamisen eteen, meillä rajapyykki etenee kovaa vauhtia ja siitä nyt pidetään kiinni.
Kaikki hokkuspokkustemput on nyt jätetty taka-alalle, luomusti tuo taaperokin alkunsa sai. En pistä enää euroakaan likoon ovistikkujen tai inocapsien tai minkään muunkaan vuoksi, perusvitamiinit ja terveellinen ruoka saa riittää 😊Kovasti sinulle voimia omaan vauvahaaveiluun, toivotaan että teillekin kuten kaikille muillekin se oma nyytti vielä käsivarsille suodaan ❤️
Täällä samat fiilikset eli pitää alkaa suunnittelemaan elämää eteenpäin eikä vaan elää kuukautiskierron mukaan. Itselläkin ikää jo 39 v loppuvuonna. Olen myös jättänyt hokkuspokkustemput sikseen: lämpöjen seurailu, ovulaatiin tikutus, greippimehut jne aiheuttaa vaan turhaa stressiä. En myöskään enää aio ostaa yhtään raskaustestiä. Testaan sitten jos kuukautiset reilusti yli viikon myöhässä. Sitten voin hakea yhden testin apteekista. Seksiä harrastetaan joka toinen päivä ovulaatiok ympärillä, se saa riittää ”yrittämiseksi”.
Gynelle mulla tosiaan soittoaika tänään. Ajattelin kysyä vielä tiputteluvuodosta ja siitä, olisiko siihen syytä kokeilla Lugesteronia.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin. ❤️
Jäin nyt myös miettimään tuota tiputtelua.. 🤔Jätin tosiaan hormonaalisen ehkäisyn pois joulukuussa pahojen päänsärkyjen takia ja jo e-renkaiden kanssa menkat alkoi miten sattui ja tiputtelua esiintyi. Ihmettelin tätä, mutta jäin seuraamaan tilannetta, kun ehkäisy jäi pois. 3kk odottelin, josko kierto olisi normalisoitunut, mutta ei.. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana tiputtelu on vain lisääntynyt ja sitä esiintyy n. 9-5 päivää ennen varsinaista vuotoa. Ja sitten itse menkat on aivan mitä sattuu; joko todella niukat ja lyhyet tai super runsaat ja kestää ikuisuuden.
Viime kuun tikutin ovista, kun en tosiaan luottanut, että kroppa toimii. Plussaa en saanut testiin, mutta viiva kyllä vahvistui pikku hiljaa ja heikkeni sitten hyvin nopeasti. Voisi olettaa, että jotain on tapahtunut 🤔
Kilppariarvot heittelee paljon ja kontrolli oli pari viikkoa sitten. Tänään oli lekurin soittoaika ja vihdoin hän otti asian tosissaan ja määräsi otettavaksi lisää verikokeita. Ainakin ferritiini ja prolaktiini mitataan, mitähän muita niitä oli. Oli myös ehdottomasti sitä mieltä, että gynelle mars, kun kerroin tiputtelusta. Sanoi, ettei julkiselle pääse ennen kuin 1v on yritystä takana (nyt vasta yk3, mutta kroppa ollut sekaisin jo kauan), mutta suositteli yksityiselle menoa labrojen jälkeen.
Onko teillä kokemusta prolaktiiniarvoista kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä?
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
RoseAmelie kirjoitti:
Tsemppiä k8aikille omiin tilanteisiin. ❤️
Jäin nyt myös miettimään tuota tiputtelua.. 🤔Jätin tosiaan hormonaalisen ehkäisyn pois joulukuussa pahojen päänsärkyjen takia ja jo e-renkaiden kanssa menkat alkoi miten sattui ja tiputtelua esiintyi. Ihmettelin tätä, mutta jäin seuraamaan tilannetta, kun ehkäisy jäi pois. 3kk odottelin, josko kierto olisi normalisoitunut, mutta ei.. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana tiputtelu on vain lisääntynyt ja sitä esiintyy n. 9-5 päivää ennen varsinaista vuotoa. Ja sitten itse menkat on aivan mitä sattuu; joko todella niukat ja lyhyet tai super runsaat ja kestää ikuisuuden.
Viime kuun tikutin ovista, kun en tosiaan luottanut, että kroppa toimii. Plussaa en saanut testiin, mutta viiva kyllä vahvistui pikku hiljaa ja heikkeni sitten hyvin nopeasti. Voisi olettaa, että jotain on tapahtunut 🤔
Kilppariarvot heittelee paljon ja kontrolli oli pari viikkoa sitten. Tänään oli lekurin soittoaika ja vihdoin hän otti asian tosissaan ja määräsi otettavaksi lisää verikokeita. Ainakin ferritiini ja prolaktiini mitataan, mitähän muita niitä oli. Oli myös ehdottomasti sitä mieltä, että gynelle mars, kun kerroin tiputtelusta. Sanoi, ettei julkiselle pääse ennen kuin 1v on yritystä takana (nyt vasta yk3, mutta kroppa ollut sekaisin jo kauan), mutta suositteli yksityiselle menoa labrojen jälkeen.
Onko teillä kokemusta prolaktiiniarvoista kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä?
Jos sä saat vielä siihen lääkäriin yhteyden niin yritä saada vielä lähete gynen polille. Ei vauvan yrityksen vuoksi vaan tiputtelun ja välillä erityisen runsaiden kuukautisten. Kyllä niihin ansaitsee hoitoa jokainen.
Mäkin pääsin käymään gynellä tk-lääkärin kanssa ja sain lääkityksen vuotoon.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Täällä kp1. Menkat tuli siis myöhässä.. Seuraavaa yritystä ootellessa!
Vauvahaaveilija, tsemppiä uuteen kiertoon ja muillekin omiin tilanteisiin!
Täällä käynnissä kp37. Aamupissasta en tehnyt testiä, oli jäljellä vain yksi cb enkä sitä halunnut vielä tuhlata. Kaupasta ostin liuskoja ja aamupäivästä tein, viivanpaikkaa tarjosi.
Tänään pyykkejä kuivumaan laittaessa vihlaisi alavatsasta oikealta puolelta, vihlominen kesti useita sekunteja 🤔 Välillä myös rinnat tuntuvat herkemmiltä kuin normaalisti ja näyttävät vähän erilaisilta, mutta no, ei olisi kerta eikä ensimmäinen kun mieli tekee tepposet 😅 Tai voihan se olla että enteilee niitä kuukautisia. No jokatapauksessa! Tää oottelu ja piinailu on kyllä oikeesti tosi tuskaisaa. Vaikkei raskaana olisikaan, olisi se mukava tietää ja valmistautua uuteen kiertoon.
Jospa syksy toisi monen monta plussaa tänne ❤️
Ilona Eloisa kirjoitti:
Jos sä saat vielä siihen lääkäriin yhteyden niin yritä saada vielä lähete gynen polille. Ei vauvan yrityksen vuoksi vaan tiputtelun ja välillä erityisen runsaiden kuukautisten. Kyllä niihin ansaitsee hoitoa jokainen.
Mäkin pääsin käymään gynellä tk-lääkärin kanssa ja sain lääkityksen vuotoon.
Juuri tätä ihmettelin, että tosissaanko pitää yksityiselle mennä eikä hoitoa tähän asiaan saa kunnallisen puolella.. 🙄 Soitan siis uudelleen ja vaadin sen lähetteen. 🙏
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
Lämpimästi tervetuloa uusille ja kaikille tsemppiä omiin tilanteisiin ja haasteisiin <3
Kevätsade, olen pahoillani menetyksestäsi. Miten olet voinut?
Täällä menkat kolkuttelee jo kovasti ovella, vähän yllätyin kun odottelin niitä vasta viikon-kahden päästä alkavaksi, luomukiertoni on pitkähkö (35 päivää), joten en keskenmenon jälkeen odottanut niiden alkavan kuin aikaisintaan silloin 5 viikon päästä jos silloinkaan, mutta nyt kierroksi tulisi sitten se "ihanne" 28 päivää. Toisaalta tämä on parempi, voin kuvitella miten tuskastuttava on tilanne, että menkat ovat myöhässä ja ehtii toivoa jo raskautta, mutta ei sitä plussaa vain irtoa. Tosin, totta kai ehdin jo toivoa ja kuvitella, että menkat jäisivätkin tulematta ja parin viikon päästä pääsisi ihastelemaan plussaa, että minä olisin niitä jotka ovat raskaana heti keskenmenon jälkeen, mutta tämä nyt meni näin. Ei ollut niin iso kriisi kuin odotin, johtuu tosiaan ehkä tästä että olivat aikaisessa, niin ei ehtinyt edes ostamaan raskaustestiä.
Työkuviot muuttuivat sen verran, että kamppailulajin harrastajan urani tyssäsi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, mutta aloitin sen sijaan itämaisen tanssin. Yhden tunnin perusteella suosittelen, jos kokonaisvaltainen yksilötanssi kiinnostaa. Ei siinä maksimisykkeillä vedetä, mutta hiki nousi kuitenkin pintaan ja koko kroppa teki töitä. Mietin aluksi, miten minä totaallinen puupökkelö mahdun sekaan, mutta eipä se alkeiskurssilla haitannut ollenkaan :D
Oikein kivaa alkanutta syksyä kaikille! Täällä puut jo kellastuvat ja muutama "ihana" syyssadekin jo päästy kokemaan. Mutta nyt pääsee laittamaan kynttilöitä, se on oikeasti ihanaa ^.^
N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.
Huomenta! Kp38, yhä enemmän tuollaista munasarjakipuilua (vihlontaa) oikealla puolella ja äsken huvikseni mittasin lämmön (kuopuksesta lämmöt nousi ennen plussaa) ja mittari näytti 36.8 🤔 Testissä ainakin tosi selkeä viivanpaikka. Jännitys on nyt tooosi kova!
Neliapila....johan siellä on jännä tilanne😀💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Täällä juteltu eilen gynekologin kanssa. Ei suositellut mulle keltarauhashormonia loppukiertoon, vaikka tiputtelija on 2-3 päivää ennen kuukautisia. Keltarauhashormonin taso kuitenkin loppukierrossa ok, joten sen pitäisi kertoa että kaikki kunnossa.
Sovittiin että yritetään luomusti vielä 4 kiertoa eli vuoden loppuun. Jos ei silloinkaan tärppää, siirrytään ovulaatioinduktioon. Mua vaan hoidoissa stressaa kaksosraskauden mahdollisuus, mutta onhan se toki olemassa muutenkin.
Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta ovulaatioinduktiosta?
Kultakala kirjoitti:
Lämpimästi tervetuloa uusille ja kaikille tsemppiä omiin tilanteisiin ja haasteisiin <3
Täällä menkat kolkuttelee jo kovasti ovella, vähän yllätyin kun odottelin niitä vasta viikon-kahden päästä alkavaksi, luomukiertoni on pitkähkö (35 päivää), joten en keskenmenon jälkeen odottanut niiden alkavan kuin aikaisintaan silloin 5 viikon päästä jos silloinkaan, mutta nyt kierroksi tulisi sitten se "ihanne" 28 päivää. Toisaalta tämä on parempi, voin kuvitella miten tuskastuttava on tilanne, että menkat ovat myöhässä ja ehtii toivoa jo raskautta, mutta ei sitä plussaa vain irtoa. Tosin, totta kai ehdin jo toivoa ja kuvitella, että menkat jäisivätkin tulematta ja parin viikon päästä pääsisi ihastelemaan plussaa, että minä olisin niitä jotka ovat raskaana heti keskenmenon jälkeen, mutta tämä nyt meni näin. Ei ollut niin iso kriisi kuin odotin, johtuu tosiaan ehkä tästä että olivat aikaisessa, niin ei ehtinyt edes ostamaan raskaustestiä.
Työkuviot muuttuivat sen verran, että kamppailulajin harrastajan urani tyssäsi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, mutta aloitin sen sijaan itämaisen tanssin. Yhden tunnin perusteella suosittelen, jos kokonaisvaltainen yksilötanssi kiinnostaa. Ei siinä maksimisykkeillä vedetä, mutta hiki nousi kuitenkin pintaan ja koko kroppa teki töitä. Mietin aluksi, miten minä totaallinen puupökkelö mahdun sekaan, mutta eipä se alkeiskurssilla haitannut ollenkaan :D
Oikein kivaa alkanutta syksyä kaikille! Täällä puut jo kellastuvat ja muutama "ihana" syyssadekin jo päästy kokemaan. Mutta nyt pääsee laittamaan kynttilöitä, se on oikeasti ihanaa ^.^
Onko sulla muuten palautunut kierto normaaliksi KM:n jälkeen?
Tiiättekö ystävät hyvät, nyt on jännät paikat täällä 🤔
Mulla jyrähti eilen tissit tosi kipeiksi ja oon aamupäivän potenu huonoaoloa. Rakas passitti testin ostoon, vaikka koetin ehdotella että josko kuitenkin vasta parin päivän päästä ja aamupissasta tehtäis kun nyt dpo 9 ja ehin pidättää vain tovin.
No joku haamulainen siellä taitaa kurkistaa 😲 Mutta vielä ei hurrata eikä juhlita, menkat pitäis alkaa maanantaina joten tässä ehtii tapahtua vielä vaikka ja mitä ennen sitä ja sittenkin ollaan hyvin heikoilla jäillä pitkän aikaa.
Jos tämä raskaus on todellinen ja kestää loppuun saakka niin meidän la on päivää yli sama kuin taaperolla. Mutta jäitä hattuun nyt, mitkään ei ole vielä varmaa...enkä yleensä harrasta näitä aikaisia testejä edes
hiiviskelijä kirjoitti:
Kultakala kirjoitti:
Onko sulla muuten palautunut kierto normaaliksi KM:n jälkeen?
Ei todellakaan. Minullahan nappasi raskaus heti ensimmäiseen kiertoon kiinni pillereiden lopettamisen jälkeen, niin kierto ei ehtinyt alkaa (minipillereiden aikaan kuukautiset tuli joskus ja jouluna). Keskenmeno minulla tuli elokuun puolessavälissä, eli 5vko keskenmenosta tulisi ensi sunnuntai-keskiviikko välisenä aikana, riippuu laskeeko tihuttelun alkamisesta vai kunnon vuodosta. Sairaalasta tosiaan sanottiin, että ensimmäiset kuukautiset voivat tulla vasta 5 viikon päästä, ja kun se on normaalistikin kiertoni mitta, niin sinne pintaan tai hiukan myöhäisemmäksi niitä odottelin. Keskenmenon jälkeenhän kierto voi heittää jonkin verran, en tosiaan yhtään tiedä mitä odottaa ja kauanko kierron normalisoitumiseen menee, kun sen hormonaalisen ehkäisyn lopettamisestakin on suht vähän aikaa vielä.
Ihan selkeät PMS-oireet on olleet, ja kroppa selkeästi yrittää käynnistellä itseään, mutta vielä ei vuotoa kuulu. Vähän jännät paikat, koska tietenkin unohdin pakata siteitä mukaan töihin :D
Äitykkä-77 kirjoitti:
Tiiättekö ystävät hyvät, nyt on jännät paikat täällä 🤔
Mulla jyrähti eilen tissit tosi kipeiksi ja oon aamupäivän potenu huonoaoloa. Rakas passitti testin ostoon, vaikka koetin ehdotella että josko kuitenkin vasta parin päivän päästä ja aamupissasta tehtäis kun nyt dpo 9 ja ehin pidättää vain tovin.
No joku haamulainen siellä taitaa kurkistaa 😲 Mutta vielä ei hurrata eikä juhlita, menkat pitäis alkaa maanantaina joten tässä ehtii tapahtua vielä vaikka ja mitä ennen sitä ja sittenkin ollaan hyvin heikoilla jäillä pitkän aikaa.
Jos tämä raskaus on todellinen ja kestää loppuun saakka niin meidän la on päivää yli sama kuin taaperolla. Mutta jäitä hattuun nyt, mitkään ei ole vielä varmaa...enkä yleensä harrasta näitä aikaisia testejä edes
Nyt on jännät paikat, kyllä minunkin silmään tuolla haamu kurkistaa! Tsemppiä jännäilyyn, pidetään peukut pystyssä!
Ompa jännät paikat Äitykkä77 😊 Toivottavasti viiva vahvistuu ja saisitte pienokaisen ❤️ Se stressittömyys taitaa olla hyväksi 😊Kumpa itsekin saisi ajatukset rennompaan yrittämiseen 😔
Minua ihmetyttää viimeisimpien kiertojen kuukautiset, yksi runsaampi vuotopäivä ja muutamia niukahkoja 🤔 Kierukan poistoon jälkeen ensimmäiset pari kolme kiertoa oli mahdotonta vuotoa ja nyt tasaantunut.Onko muilla näin? Aiemmin kirjoitinkin tuosta ihosta, ihan mahdottomasti tulee nyppyä ja finniä kasvoihin etenkin ennen kuukautisia.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Äitykkä-77, minäkin erotan tuosta selkeästi haamun! Viivan vahvistumista toivotan täältäkin ❤️
Neiti Kesäheinä halauksia ❤️
Tunnistan niin itseni tuolta rivien välistä, itsehän olen kesän ajan tehnyt henkistä irtaantumista koko yritysmoodista ja koettanut kääntää ajatusta rennompaan ajatteluun.
Ja no, kyllähän ne faktatkin on otettava huomioon että tällä ikää (yli 40v) mahdollisuus raskauteen on enää n 1% luokkaa, mutta olemme kuitenkin onnistuneet tuon taaperon saamaan niin en ihan kirvestä kaivoonkaan heitä.
Meillä on nyt keskenmenon jälkeen 7 yk menossa, toisaalta vasta kolmas kun niiden terolutien avulla saatiin oma progesteronituotanto tasapainoon ja toimintaan.
Mutta kyllä katsetta ja ajatusta käännän jo tulevaisuuteen ilman vauvaa, pakko suunnitella kaikkea muutakin koska ei tässä missään suhteessa enää nuorene. Ja huomaan itsestäni että olen huomattavasti rennompi ja paremmantuulinen kun en hampaat irvessä laske kiertopäiviä ja googlettele yhtenään raskausjuttuja. Lempeä meillä kuitenkin tasaisesti riittää, että ei tarvitse niin tarkkaan ajoittaakaan tiettyihin kiertopäiviin. Toisaalta teen myös työtä luovuttamisen eteen, meillä rajapyykki etenee kovaa vauhtia ja siitä nyt pidetään kiinni.
Kaikki hokkuspokkustemput on nyt jätetty taka-alalle, luomusti tuo taaperokin alkunsa sai. En pistä enää euroakaan likoon ovistikkujen tai inocapsien tai minkään muunkaan vuoksi, perusvitamiinit ja terveellinen ruoka saa riittää 😊
Kovasti sinulle voimia omaan vauvahaaveiluun, toivotaan että teillekin kuten kaikille muillekin se oma nyytti vielä käsivarsille suodaan ❤️