Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5161/6611 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena äidiksi: itse en noista peukutuksista piittaa enkä itse edes katso, mitä peukkulaisia omat kommenttini ovat saaneet. Itse sain esikoiseni 23-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana. Koen, että olin täysin valmis äidiksi tuolloin kun sain esikoiseni, enkä ole koskaan ajatellut, että olisin ollut silloin “liian nuori“ tai toisaalta, että olisin nyt “liian vanha“.

Plussatuulia😘

5162/6611 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän! 👌❤️

Ja joo, otti vaan silmään häiritsevästi. Tässä kun vielä vähän väsyttää ja odotelen koneita valmiiks ni pääsisi nukkumaan. Anteeksi siis avautumiseni.

Ja ihana kuulla et täällä on ihmisiä jotka ovat lähes samassa tilanteessa olleet ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5163/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena äidiksi: minä sain esikoiseni pari kuukautta sen jälkeen kun ehdin täyttää 20v, enkä koskaan ole kokenut että olisin ollut liian nuori äidiksi.

Kenelläkään ei mielestäni ole oikeutta arvostella/tuomita tai edes määrittää mikä on oikea ikä vanhemmuuteen. Yhtälailla kuule minua pidettiin ihan kaistapäisenä kun 40+ vuotiaana aloin haaveilemaan vaivasta, juuri kun olin saanut lapset isoiksi ja ns omaa elämää enemmän itselleni. Päivääkään en ole katunut, enkä koe jääväni yhtään mistään paitsi.

Nuo alapeukut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Osa niistä voi tosiaan olla vahinkoja, puhelimella selatessa ainakin helposti ottaa osumaa. Osa varmaan ihan kiusalla tehtyjä, koska tuntuu että täällä välillä kaikki viestit saa 👎🏻 ihan vaikka vaan onnittelisit jotain toista.

Toisaalta itse ajattelen, että jos joku on eri mieltä asioista joita kirjoitan, loukkaantuu tms, niin sen verran pitäisi löytyä meistä naisistakin sitä munaa että uskaltaa kertoa mielipiteensä eikä vain tykittää alapeukkua. Mielipiteiden vaihtaminen voi poikia hyviäkin keskusteluja, alapeukuttelu lähinnä tuntuu vähän pöhköltä ja ketä se palvelee, ei ketään. Eikä asioista pidäkään olla samaa mieltä, jokaisella on omat näkemyksensä ja varmasti jokaisen mielipide ihan yhtä arvokas. Mutta puhdasta kiusaamista en ymmärrä enkä hyväksy, sen ei pitäisi kuulua kenenkään maailmaan.

Sitten omaa napaa, dpo11, kp 24/26...eilen apteekissa pyörähdin, aamulla oli pakko tehdä tuo Predictor early testi ennenkuin rakas lähti töihin. Kyllähän tuo ihan toiveikkaalle alkaa näyttämään omaan silmään, viikkonäytöllinen vielä säästellään pari päivää.

5164/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan taas tänne takaisin, eilen alkoi vuoto joka on lisääntynyt.

Se taisi sitten olla siinä. :l

Nuorena äidiksi, itse olen tullut äidiksi ensimmäisen kerran 19 vuotiaana :)

Joten muiden mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa tässä asiassa.

Itse olin tosi nuori äidiksi tullessani mutta silti se oli luonnollista enkä kokenut edes olevani mikään "teiniäiti". Mielestäni ei ole mitään oikeaa aikaa tulla äidiksi :) Tsemppiä!

5165/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Yhtälailla kuule minua pidettiin ihan kaistapäisenä kun 40+ vuotiaana aloin haaveilemaan vaivasta, juuri kun olin saanut lapset isoiksi ja ns omaa elämää enemmän itselleni. Päivääkään en ole katunut, enkä koe jääväni yhtään mistään paitsi.

Apua, siis vauvasta ei vaivasta...voisi opetella lukemaan viestinsä ennenkuin painaa lähetä nappia 🙈

5166/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pärähti haamulainen aamutestiin, omin silmiin selkeä ja väriä näkyy myös! Mahdollisesti dpo 11 (?) nyt omien laskujen mukaan. Ainoa mitä mietin, kuuluuko herkän testin (10mIU) olla niin haalea tässä vaiheessa?

5167/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä:selvä plussa jo❤️❤️❤️❤️

5168/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliapila, näin varhaisessa vaiheessa hcg:n nousu on hyvin yksilöllistä ja tuo haamu on tuolla dpo:lla mielestäni ihan normaali. Kannattaa testata uudestaan vaikka sunnuntaina, hcg kun tuplaantuu 48h välein 🤗 Toivotaan vahvistuvaa viivaa myös sinne ❤️

5169/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

neliapila: on tosi henkilökohtaista, kuinka hcg-pitoisuus nousee, eli ihan hyvin voisi olla, ettei herkässä testissäkään edes näkyisi vielä mitään vaikka olisitkin raskaana.

5170/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista Äitykkä-77 ja ÄitiKoo ❤️ Ja Äitykkä-77, sinulle lämpimät onnittelut plussan vahvistumisesta!

Testissä on siis kuitenkin ihan selkeä, sininen viiva, eli positiivinen on ainakin ☺️ Jospa vahvistuisi täälläkin!

5171/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paljon plussia, olivat ne sitten haamuja tai ei, toivotaan hyvää onnea kaikille ❤️ jännittää teidän puolesta :)

5172/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas! Enpä ole ehtinyt kirjoitella, niin paljon töitä ja kotitöitä ja.. mutta lueskellut olen säännöllisesti.

Onnea kovasti kaikille plussanneille! ❤️ Itsellekin tulee hyvä mieli niistä. Oma tilanne on vähän masentava, kp2 ja uusi kierto käynnissä. Lyhyemmät luteaalit ovat nyt tulleet jäädäkseen, tällä kertaa se oli kuitenkin 10 sijaan jopa 11. Mitähän tuolle voisi tehdä..? Edelleen ajattelin jatkaa macalla, Royal geleellä ja greipillä. Ainakin seuraavan kierron.

Ja tohon ikäasiaan. Itse olin viittä vaille 19, kun esikoinen syntyi. En kokenut olevani yhtään liian nuori tuolloin ja hyvin pärjäsi äitinä. Nyt toivon, etten ala olemaan liian vanha, siis hedelmällisyyden näkökulmasta. Olen saanut lapseni siis 18- 34 vuotiaana. Ainut ero, että vanhempana olen osannut ottaa jotkin asiat vähän rennommin. Siihen on voinut toki vaikuttaa myös ympäristön luomat paineet nuorelle äidille ja toki myöhemmin kokemus jo aiemmista lapsista on tuonut rentoutta.

Tsemppiä kaikille syksyyn ja toivottavasti kaikki pääsevät nauttimaan pikimmiten vauvan odotuksesta!

5173/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen kirjoitti:

Joku kyseli edellisellä sivulla ovulaation induktiosta. Meillä menossa kuudes kierto Letrozol-hoidolla, ilman seurantaa. Pari kiertoa ultrattiin ja nähtiin että yksi johtofollikkeli kasvoi, joten ei enää tarvitse seurata, monikkoraskausriski on melko pieni tässä hoidossa. Sitten jos suoraan aloitatte pistoshoidoilla OI:n, voi olla sopivan annostuksen löytäminen haastavaa mutta silloin seurataan tarkemmin ultralla vastetta ja jos useampi folli kypsyy, voi tulla yhdyntäkielto monikkoriskin vuoksi.

Oletteko julkisella vai yksityisellä? Kuinkahan kalliiksi OI-hoidot tulisi yksityisellä...

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

5174/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti Onnea neliapila, nyt on kyllä tosiaan positiivinen testitulos sulla pärähtänyt 🥰

5175/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon Toistatoiveilija! ❤️

5176/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Äitykkä ja Neliapila <3!!!

Äitykkä: Olen ihan varma, että ketogeeninen ruokavaliosi edesauttoi plussaa. 

Minä otin tähän kiertoon vain inkivääriveden, Inocapsin ja melatoniinin. Ja olen syönyt mitä sattuu. Exän kiusaaminen huipentui siihen, että hän ilmoitti hakevansa yksinhuoltajuutta ja minulle valvottuja tapaamisia. Siksi kai hän tehtaili niitä perättömiä rikosilmoituksia sekä lasuja. Nyt kun tällaista on elämässä meneillään, niin kuumeilu on vähän niin kuin jäänyt.

Paitsi että, näin viime yönä unen, missä olin varhaisraskauden ultrassa ja siellä näkyi pieni hyvävointinen sikiö. Nyt on dpo 8, joten aikaista testata. Tarkottipa uni mitä tahansa, niin jotain positiivista on siis luvassa.

Voimaa siskot <3

5177/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea neliapila ja Äitykkä-77! Ihan mahtavaa <3

Täällä on ollut hyvää keskustelua, minkä ikäisenä ihmiset kuumeilee ja saa lapsia. Itse olen kanssa kai nuori, ainakin nykymittapuulla, 25v, mies on sitten 30v eli enemmän "ihanneiässä", jos nyt semmoista voi sanoa olevan :D

Itse on aina halunnut nuorena äidiksi, enkä todellakaan olisi pistänyt pahaksi raskautta vaikka alle parikymppisenä jo, se olisi itsestäni ollut passelin ikä saada esikoinen, mutta elämää kulki omia latujaan minun haluistani välittämättä. Olen siis todella onnellinen nykytilanteesta, rinnalla on paras mies maailmassa josta haluan tehdä isän, en kenestäkään muusta <3

Itselläni on iäkkäät vanhemmat, ja haluaisin omille lapsilleni muuta, vaikka siis omat vanhemmat rakkaat ovatkin enkä heitä vaihtaisi. Tätä en siis todellakaan tarkoita minään kuittauksena teille, jotka toivotte nyt vauvaa kypsemmällä iällä, oikeaa ikää vanhemmuudelle ei ole ja jokaisella on oma elämäntarinansa ja toiveensa. Itseäni ei mitenkään häiritse 40+ kuumeilijat enkä ketään tuomitse, ihana jos toive toteutuu. Itse jos saisin käsikirjoittaa elämäni, minulla olisi lapsiluku täynnä ennen kuin olen 35, mutta kuten on tullut jo elämässä aikaisemmin huomattua, me emme saa itse päättää näistä asioista, niin saattaa hyvinkin olla että yritän esikoista vielä kun olen 45v. Ei voi tietää tässä vaiheessa.

Itse ajattelen, ettei ikä ratkaise sitä, onko ihminen hyvä vanhempi, vaan se, että kykenee ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle ja kykenee emotionaalisesti sekä käytännössä huolehtimaan elävästä olennosta. On tullut muutamaan kertaan huomattua työuran aikana, että  ns. paljon aineellista hyvää ja käytännön asiat kympillä taitavat vanhemmat eivät välttämättä kykene vastaamaan pienen vauvan emotionaalisiin ja tunne-elämän tarpeisiin, vaan vanhemmuussuhde jää kylmäksi ja etäiseksi. Toisaalta sitten jotkut vanhemmat, jotka ulospäin näyttävät, etteivät mitenkään voi osata mitään (esimerkiksi nuoriin vanhempiin suhtaudutaan valitettavasti yhä liian usein lähtökohtaisesti niin, etteivät nämä nyt voi mitään osata), voivatkin olla todella mestareita tulkitsemaan vauvan viestejä ja vauvan tunne-elämä voi olla todella virikkeellistä ja hänestä kehittyy erittäin sosiaalisesti taitava, tasapainoinen lapsi.

Tulipa nyt höpistyä taas miljoonaa :D

Kiertoasiaa: olen tiputellut maanantaista alkaen epäsäännöllisen säännöllisesti, saa nähdä minkä kiertohäriön tässä vielä itselleni kehitän >.< Eilen oli sitten KP1. Eli YK1 KP2 täällä tänään.

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

5178/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Mä meinasin unohtaa pillerit kotiin ku lähdettii miehe isälle :D no ei siinä ei vaa huvittais et "menkat" alkaa vielä ku ei olis niiden aikakaa, paitsi ensviikolla :'D

Nii et kai kropan omistaja on yhtä hömelö ku aivonsakin.

5179/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan noista alapeukuista: en itsekään seuraa yhtään noita peukutteluja, ja olen varmasti painellut ainakin puhelimella noita alapeukkuja miten sattuu, kun itsellä ainakin näyttö "nykii" puhelimella ja saatan painella ihan väärin. Ainakin tuota ketjun aloitusviestiä olen alapeukuttanut ainakin kahdesti, kun olen yrittänyt klikata viimeiselle sivulle XD

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

5180/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille 😊

Tsemppiä uuteen kiertoon siirtyneille ❤️

Täällä päästy jälleen yrittämään menkkojen jälkeen 😊 Ehkä se positiivinen mielikin jälleen löytyy ❤️

Kivaa viikonloppua kaikille 🍁

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20