Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5101/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on kai jo uskottava.. ☺️

Kp 31/27.

5102/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menkat muutaman päivän myöhässä. Hieman tullu pyyhkiessä verta, mut ei joka kerta. Testit näyttäny negaa, ellei mielikuvituksella tänään sit haaleaa viivaa. Pakko ostaa apteekista testi. Olin jo asennoitunu vkl et menkat alkaa, mut ei niitä oo silti näkyny. Alamahaan ja alaselkään hieman sattuu, mut ei pahasti. Rinnat ei yhtään arat (aina ennen menkkoja tosi arat). Todella outoa! Pienesti haaveilen, et plussa tulis, kun ei ne menkat ainakaan oo alkanu🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5103/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani Kevätsade 😔

Onnea plussanneille ❤️

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5104/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Mamma3 plussasta! ❤️

Vauvahaaveilija34, toivottavasti sinullekin ilmeistyisi testiin plussa! Tsemppiä piinailuun!

5105/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp1 yk7 🙄

5106/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

Kp1 yk7 🙄

Pahoittelut Neiti Kesäheinä, uutta yritystä!

Toivon sinulle plussan tähän kiertoon!👍💕💕💕💕💕

Tähtitaivas☆

5107/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevätsade kirjoitti:

Tähti☆ kirjoitti:

Kevätsade kirjoitti:

Hei kaikki. Olen uusi palstalla. Lapsettomuustuomion saanut luomuna raskautunut. Jonnekin on purettava tätä epätoivoa. Osaisiko joku auttaa?

Tein ensimmäisen haamun dpo10. Sellaisen jonka näkee kääntelemättä mutta hyvin haalean. Testi oli Pregcheck. Seuraavina päivinä testit ei tuntunu vahvistuvan minnekään, dpo14 testasin sit apteekin omalla vahvemman viivan. Viiva tuli testiajalla vähän pinkkinä ja tummui kuivuttua tasavahvaksi. Tein viimeisen apteekin puikon 5+0. Viiva tulee edelleen silleen että se on punainen kastuttua mutta vahvistuu ns testiajalla tasavahvaksi. Edelleenkään viiva ei ns tule heti tummana. Eikä se ole kontrollia vahvempi.

Onko teillä kokemusta pitäisikö apteekin ”oman” (se sinikorkkinen) viivojen ns pamahtaa jossain vaiheessa heti tummina? Onko joku vialla kun testit ei ns vahvene kunnolla? Mä olen ihan pihalla tästä. Pientä vuotoakin tullu ajoittain :(

Kevätsade, ensinnäkin varovaiset onnittelut!💖💕💕💕💕

Viivan vahvuus ei testissä ole se merkittävin, vaan se, että näkyy kaksi viivaa. Toivotaan, että tuo vuoto pysyy poissa, ne on käsittääkseni aika yleisiä alkuraskaudessa.

Laitahan testikuvaa tänne meille!👍💕💕💕💕💕

Kiitos Tähti ❤️ Pääsin tännekin viimein. Apteekin testi tosiaan oli muutamassa minuutissa tasavahva muttei heti Kastuttua. Sama oli siis jo viikkoa aikaisemmin. Vuotojen ja kipujen takia kävin sairaalalla, hcg n. 400. Eli kesken On menossa. Ovis oli kuitenkin varma ja nyt olis vk 7 alkupäässä jo. Eli ei voi olla vähemmän. Näin tämä meni, mun kohdalla laahaavat viivat ei tienny hyvää

Kaikkea hyvää muille ja kiitos teille.

Kevätsade❤ Oi voi..... onko tilanne täysin varma, vai voiko olla jotain toivoa? Mitä lääkäri sanoi?

Tähtitaivas☆

5108/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tulla vinkkamaan Sinun kiertosi Kiertotietoisuuden johdantoluennosta, joka järjestetään huomenna keskiviikkona 17:30-20:00 Zoomin välityksellä.

Osallistuin sunnuntaina samaiselle luennolle ja minusta se oli mielenkiintoinen paketti naisen hedelmällisyyteen ja kiertotietoisuuteen liittyen! Oli ihanaa kuunnella ammattilaisen kokoonpanemaa luentopakettia sen sijaan että itse yrittää etsiä tiedonjyviä eri lähteistä.

Tällä luennolla esim opin se että LH-piikki (ovistestissäkin näkyvä) ja ovislimat ei vielä kerro siitä että ovis todella tapahtuu. Luulen että näin kävi mulle viime kierrossa kun luulin oviksen tapahtuneen mutta dpo 21 alkoi menkat..

Jos teitä kiinnostaa tuo luento niin voitte katsoa tuon alla olevan linkin. Etäluento maksaa 30€. Mää en siis tästä vinkkaamisesta hyödy mitenkään mutta ite koin hyödyllisenä, joten halusin vinkata!

https://sinunkiertosi.fi/wp/ajankohtaista/

5109/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen pitkälle ketjua lueskelleena liityn myös seuraan.

Aivan yllättäen mies antoi lapselle vihreää valoa, joten mekin päästään yrittämään. Menkkojen pitäisi alkaa viikon päästä, joten tässä kierrossa juna on jo mennyt.

Taustalla löytyy epäilys endometrioosista, mutta toivottavasti se ei vaikeuta asioita.

5110/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp1 yk7 🙄

Kurjaa, että siellä myös käynnistyi uusi kierto. Täällä myös iltatähti / toinen lapsi toiveissa, esikoinen aloitti juuri koulun. Meillä yritystä on nyt ollut helmi/maaliskuusta alkaen, juuri käynnistyi yk 8 tai 9 (yhtenä kiertona ovis jäi hyldyntämättä). 

Sinä taisit olla myös lähempänä 40 v? Itse täytän 39 loppuvuodesta, ja oma ikä alkaa huolettamaan. Esikoinen tärppäsi ekasta kierrosta, joten jotenkin kuvittelin, että toinenkin tulisi suht helposti. 

Oletko käynyt gynellä tsekkaamassa onko kaikki ok? 

5111/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä kirjoitti:

Kp1 yk7 🙄

Kurjaa, että siellä myös käynnistyi uusi kierto. Täällä myös iltatähti / toinen lapsi toiveissa, esikoinen aloitti juuri koulun. Meillä yritystä on nyt ollut helmi/maaliskuusta alkaen, juuri käynnistyi yk 8 tai 9 (yhtenä kiertona ovis jäi hyldyntämättä). 

Sinä taisit olla myös lähempänä 40 v? Itse täytän 39 loppuvuodesta, ja oma ikä alkaa huolettamaan. Esikoinen tärppäsi ekasta kierrosta, joten jotenkin kuvittelin, että toinenkin tulisi suht helposti. 

Tämä vuonna olen täyttänyt 38v. Gynekologilla kävin poistattamassa kierukan, ei sen kummemmin tutkittu, munasarjat ultras, ettei ollut kystiä. Viime syksynä toisella puolella oli kysta, mutta keväällä ei kystiä näkynyt. Meilläkin aiemmat raskaudet alkaneet 6kk mennessä yrityksen aloituksesta, sillä tuntuukin, että onko syynä ikä miksi mitään ei tapahdu 🤔

Oletko sinä Hiiviskelijä käynyt gynekologilla?

5112/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta luennosta vielä että se ei siis ole huomenna vaan keskiviikkona 🙈 Näköjään elän jo tiistaissa 😅

5113/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla ei ole vielä ollenkaan lapsia, mutta vauvakuume on kyllä kova. Me emme mieheni kanssa varsinaisesti yritä lasta, mutta vauva saa tulla jos tulee. :) Tämän hetkinen kiertoni on ollut todella poikkeava, joten nyt mietinkin voisinko olla mahdollisesti raskaana. Jaan vähän omia kokemuksiani tästä kierrosta.

Minulla on suht säännöllinen kuukautiskierto 30-31 päivää. Edelliset kuukautiseni loppuivat 25.8 eli 12 päivää sitten. Miehen kanssa puuhailtiin heti menkkojen loputtua  kahtena päivänä ilman mitään ehkäisyä. Lauantaina 29.8 (kp 10) illalla alavatsa alkoi kipuilla vähän menkkamaiseen tapaan ja hetken tuntui kovaakin painetta/vihlontaa vasemmalla puolella. Kivut muistuttivat aivan ovulaatiokipuja ja kivut kestivät noin 1-2 tuntia. Aloinkin heti miettimään, voiko ovulaatio tosiaan olla jo kiertopäivänä 10, kun yleensä se ajoittuu kierron puoliväliin?

Kiertopäivänä 12 alkoi rinnat aristaa, eli kaksi päivää tuon mahdollisen ovulaation jälkeen. Seuraavana päivänä kp 13 rinnat olivat todella arat. Kipu tuntui vähän vihlonnalta/nipistelyltä/polttelulta molemmissa rinnoissa ja erityisen arat sivuilta. Samana päivänä illalla huomasin alushousuissa ihan vähän kirkasta verta ja myöhemmin samana iltana tuli vähän ihan vetistä rusehtavaa vuotoa tippoina. Sen jälkeen ei ole enää vuotoa tullut. Mietin liittyykö tämä mahdolliseen ovulaatioon, joka saattoi olla silloin kp 10 vai voisiko olla jopa kiinnittymisvuotoa ja hedelmöittyminen on tapahtunut?

Seuraavana aamuna kp 13 tunsin kolme erittäin voimakasta vihlaisua/kramppia vasemmalla puolella alavatsaa. Melkein taju lähti kun tuntui niin pahalta. Sen jälkeen koko päivän vain pientä kevyttä jomotusta vatsassa. Rinnat edelleen erittäin arat. En tiedä mihin tuo vatsan hetkellinen kipuilu sitten liittyi.

Nyt on meneillään kp 19 ja edelleen rinnat ovat ihan todella arat ja turvoksissa, mutta muita oireita ei juurikaan ole. Lämpöjä tosin olen vähän nyt seuraillut, jos niillä nyt on kauheasti merkitystä, mutta tänään oli 37 kun tavallisesti 36,4. Seuraaviin oletettuihin kuukautisiin on vielä 14 päivää ja normaalin kiertoni mukaan ovulaatio ajoittuu yleensä juuri tähän kohtaan ja sen jälkeen on alkanut vasta erilaiset kipuilut, mutta nyt tosiaan tuntui kun ovulaatio olisi tapahtunut jo sillon kp 10. Nyt olenkin tässä jännittänyt olenko mahdollisesti raskaana.

Nyt ei auta kun odotella pari viikkoa ja katsoa mitä tapahtuu. Innostuin kyllä ajatuksesta, että olisin raskaana, joten nyt vähän jopa pelottaa, jos kaikki liittyykin vaan kiertoon enkä olekaan raskaana, mikä on hyvin mahdollista. Kaikkein erikoisin tässä kierrossa on kyllä ollut tuo rintojen todella kova aristus jo sieltä kierron alkupuolelta lähtien ja tuo yhden päivän tiputteluvuoto, mitä ei minulla yleensä ikinä ole. 

Onko muilla ollut vastaavia oireita ennen plussaa?

5114/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua muuten kiinnostaisi tietää! Te joilla on useampi lapsi, oletteko saaneet samalla dpolla plussan testiin? 😊

5115/6611 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä kirjoitti:

Kp1 yk7 🙄

Tämä vuonna olen täyttänyt 38v. Gynekologilla kävin poistattamassa kierukan, ei sen kummemmin tutkittu, munasarjat ultras, ettei ollut kystiä. Viime syksynä toisella puolella oli kysta, mutta keväällä ei kystiä näkynyt. Meilläkin aiemmat raskaudet alkaneet 6kk mennessä yrityksen aloituksesta, sillä tuntuukin, että onko syynä ikä miksi mitään ei tapahdu 🤔

Oletko sinä Hiiviskelijä käynyt gynekologilla?

Joo mä olen käynyt gynellä parikin kertaa kierronkartoituksessa. Kaikki vaikutti olevan ihan mallillaan, gyne keväällä naureskeli että varmaan tästä kierrosta jo raskaudut. Noh, en raskautunut. Kesällä kävin ottamassa alku- ja loppukierron verikokeet & kilpirauhasen, nekin oli ok. AMH-arvo oli matalahko, mutta niin se tässä iässä ilmeisesti useimmilla onkin. Myös ferritiini oli tosi alhainen, mutta sekään ei välttämättä selitä sitä ettei raskaus ole alkanut. Nyt olen rautakuurilla. 

Huomenna mulla taas soittoaika gynelle. Ajattelin kysyä, voisinko kokeilla jotain keltarauhashormonia tukemaan loppikiertoa. Mulla on tiputtelua 2 päivää ennen kuukautisia, joten ajattelin kysyä saisiko tähän apua esim. Lugesteronista. 

5116/6611 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta ☺️

Uusille tervetuloa 🤗

Plussanneille hurjasti onnea ❤️

Ja ihan kaikille tsemppiä omiin tilanteisiin 🙏🏻

Täällä kp 21/dpo 8, hyvin tasaista eloa. En tosin ole ehtinyt paljon olojani kyttäilemäänkään, kun päivät olleet suhteellisen vaihdikkaita.

Sain aikaiseksi ilmoitettua itseni keikkatyöntekijäksi, ja onneksi päihdepuoli otti heti koppia ja ilmoitti minut toivetyöntekijäkseen....saan siis keikkailla omilla osastoillani pääsääntöisesti 😊

Varmaan jahkailisin vieläkin, mutta rakas kannusti lähtemään, hän haluaa ottaa viikonloppuisin ja urakoidensa välissä olevien vapaiden aikaan enemmän vetovastuuta kotona. Ja no, niin ihanaa kuin kotona onkin olla, niin on minusta kiva päästä myös aikuisten ihmisten pariin. Kuitenkin hoitovapaalla jatkan edelleen ja keikkaa teen vain muutamia työvuoroja kuukaudessa.

Vähän kurjempiakin asioita menossa, viikon päästä ratkeaa lähdetäänkö exän kanssa käräjäoikeuteen elatusmaksuasioissa, vai suostuuko hän vihdoin päivittämään sopimuksen. Koko alkuvuosi sitä on väännetty, saisi jo riittää.

Käyttäjä35615, ovulaatio on voinut hyvinkin olla tuolla kp 10 paikkeilla tai ehkä päivän pari myöhemminkin, (itse ainakin jomottelen jo ovisplussapäivänä) ja kuulostaa nyt siltä että esim tuo tiputtelu liittyy juurikin ovikseen. Kiinnittymisvuotoa se ei voi vielä olla kp 13. Myös rintojenarkuus on oire ovulaatiosta, toisilla rinnat ovat kipeinä koko loppukierron ajan. Mutta tietenkin toivoa kannattaa pitää yllä niin kauan kuin menkkoja ei näy, ja kyllähn raskaustesti lähipäivinä alkaisi jo plussaa näyttää jos sinulla eilen on ollut mahdollisesti dpo8, loppuviikosta ainakin. 🙂

5117/6611 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun ärsyttää, menkat ei ala, mutta ei myöskään raskaus (tein aamulla herkän testin).

Mulla menosa kp34, ovisplussaa en tikuttanut, mutta arvelisin n. dpo19. Todennäköisesti en siis ovuloinut tuolloin tai ylipäänsä ollenkaan. Vanhoista gynen papereista löytyi merkintä, että vasen munsarja oli jokseenkn PCOS-tyyppinen ja nuorena kierrot saattui venähtää todella pitkiksin. Mutta nyt ehkäisyn lopetuksen jälkeen, menkat on tullut niin kivan säännöllisesti niin mälsää, että nyt kestää.

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

5118/6611 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

neliapila kirjoitti:

Mua muuten kiinnostaisi tietää! Te joilla on useampi lapsi, oletteko saaneet samalla dpolla plussan testiin? 😊

En pysty vastaamaan varsinaisesti dpo:n osalta, kun kaikki mun 4 aiempaa raskautta on seurausta alkionsiirroista, joissa käytetään päivien mittarina "pp:tä", eli piinapäiviä, päiviä alkionsiirron jälkeen :D Mutta jos piinapäiviin lisää noin suunnilleen alkion iän viljelypäivien mukaan + 1 päivä (munasolujen keräys- ja hedelmöityspäivä) niin ollaan ehkä aika lähellä dpo-lukuja. Ekassa raskaudessa en odottanut mitään muuta kuin negaa ja marssin rutiininomaisesti testaamaan vasta pp 11 (eli dpo noin 14-15) ja selvä plussa apteekin testiin. Seuraavassa koitin onneani jo pp 8 (dpo 11-12) ja selvä plussa herkkään testiin. Nämä kaksi menivät kesken. Kolmannessa raskaudessa testasin taas pp 8 ja selvä mutta haalea plussa apteekin testissä. Viimeisessä raskaudessa menin tekemään testin jo pp 6 (dpo 9-10) ja juuri ja juuri silmille erottuva haamu herkässä liuskatestissä, josta se sitten alkoi reilusti vahvistumaan muutaman päivän sisällä. Kahdesta viimeisestä raskaus meni loppuun asti.

Tervetuloa uusille ja toivotaan pikaista tärppiä kaikille :)

Jotain plussia ja haamujakin täällä näkyi, ihanaa ja onnea kaikille <3 <3

Oli puhetta noista gynekäynneistä. Mä kävin myös loppukeväällä ja kaikki näytti sen puolesta hyvältä, jopa munasolureservi tämän ikäiselle, mutta mitään kokeita ei otettu (paitsi se papa mitä menin sinne otattamaankin). Kierto on säännöllinen, oviksen saan aina kiinni tikuilla, luteaali 13-14 päivää oletetusta ovisajankohdasta, kaikki verikoearvot noin yleisesti mulla kunnossa. Kierron kartoitusta ei olle tehty verikokein eikä otettu AMH-arvoa, miestä ei myöskään ole tutkittu vielä. Ferritiini mulla oli nollissa, olen nyt yrittänyt nostaa sitä kolmisen viikkoa 100-200mg vuorokausiannoksella. Puolentoista viikon päästä on eka kontrolli.

Olin yhteydessä entiselle hoitoklinikallekin ja kyselin vähän eräitä yksityiskohtia silloin papereihin kirjatuista asioista. Eivät osanneet sanoa niistä oikein mitään nyt tässä vaiheessa, mutta toki yksityisenä klinikkana suosittelivat tarttumaan pikaisesti hoitotoimiin, mikäli raskaus ei nyt ala ja että IVF olisi ensimmäinen askel. Olen muuten lukenut, että monissa klinikoissa on kehitelty jotain metodeita millä parannetaan yli 38-vuotiaiden hoitotuloksia. Vähän on kuviot muuttuneet ja kehittyneet kymmenessä vuodessa :)

Meillä alkanut yk6, menkat tässä vetelevät viimeisiään juuri. Odotuksia ei juurikaan ole näistä luomukierroista. Ehkä mua ei ole tarkoitettu kokemaan luomuraskautumista sitten ollenkaan :( Jotenkin se oli mulle niin korkea ja suuri toive, kun edelliset menivät niin vaikean kautta.

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

5119/6611 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tulossa työterveys tarkastus, siellä saan kilpirauhasarvot katsottua, ne nyt ainakin tutkimatta.Hb oli ok kesällä, ferritiini 38, olen syönyt rautaa siitä asti kun tulokset sain. Olen lukenut monenlaista juttua ferritiinistä ja raskautumisesta, vaikea sanoa johtuuko siitä ettei tule raskaaksi. Kovasti miettinyt ovulaatio testien käyttämistä, toisaalta en halua yhtään enempää enää stressiä tähän yrittämiseen. Olen yrittänyt valmistautua siihenkin, että en ehkä enää tule raskaaksi 😔 Ei vaan ihan helppo juttu. Luovuttamassa en ole, mutta koetan sopeutua ajatukseen, että ehkä sekin mahdollisuus on olemassa, että raskaudet oli tässä.

Kovasti tsemppiä kaikille ❤️

5120/6611 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miten pitkä tiputteluvuoto ennen kuukautisia on vielä normaalia ja ei viittaa mihinkään sairauteen tms mikä pitäis tutkia? Mulla viime kierrossa se 4 päivää tiputtelua, joskus ennenki ollut ja oon aatellu et ehkä just ja just normaalia vielä mut rupesin nyt miettiin et onkohan sittenkään. Aina mulla kuitenki se kaks päivää on tiputtelua..

Nyt kp10, nyt tällä hetkellä sellainen kutina ettei taida vielä tästäkään kierrosta tärpätä "kerran ei aiemmistakaan" 😅

Tsemppiä piinailijat, siellä jänniä aikoja kellä jo menkat myöhässä. Onhan se vähän niin että kun testit negoja niin todnäk ei oo raskaana, ja menkat vaan myöhästyy. Mutta sitten kun hcg arvoissa on niin paljon vaihteluja että osalla vasta yli viikko menkkoja myöhästuttyä näyttää, ja onkai niitäki ettei vielä silloinkaan. Mut tiedän miten raastavaa on 🥴

Itekki ex parisuhteessa aikoinaan oli pitkä vauvayritys joka ei ( onneksi) tuottanu tulosta niin kokemusta myös siitä.