Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Eläkkeelle pian jäävä työkaveri: "Jaa, sinulla kestää vielä muutama vuosi päästä tähän pisteeseen."
Minä: "Joo, hahhaa, meidän ikäpolvi ei varmaan eläkkeelle pääsekään!"
Työkaveri: "No, älä sentään, kyllä te varmaan joskus. Mutta luultavasti ei silloin pääse enää näin aikaisin kuin minä, varmaan työuria venytetään jonnekin 70v asti."
Minä: "Joo, niin luultavasti. Minä työntelen sitten rollaattoria töissä."
Työkaveri: "No alatte nyt vaan tekemään paljon lapsia, niin ne saa sitten vähentää verotuksessa ja saa taukoa töistä! Oikein monta sitten teette!"
Olin etukäteen miettinyt näille tölväilijöille jotain oikein nasevaa vastausta, jolla iskisi kerralla oikein kunnolla luun kurkkuun. Sitten kun se tölväisy tuli, niin jäädyin ihan täysin ja jäin vain istumaan hiljaa. Mikä ihme näillä keski-ikäinen+ ihmisillä oikein on, mitä vastauksia ne näihin kyselyihinsä/neuvoihinsa haluaa? "No, aiottekos te hankkia lapsia?" "No joo, just tuossa touhuttiin miehen kanssa auton päällä vähän syrjäisemmällä levähdyspaikalla ennen kuin tänne sukujuhliin tultiin, että pidetään peukkuja!"
N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.
Halaus sinulle Quinn ❤️ Tsempit uuteen kiertoon 👍
Mukavaa viikonloppua kaikille 🌹
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Kiitoksia äitykkä vastauksesta :) taidanpa kokeilla tuota lääkettä ensi kierrosta. Eipä niistä sivuvaikutuksista tiedä tietystikkään ennenkö kokeilee,kun on niin yksilöllistä kuitenkin.
n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20
Tuli vielä sellainen mieleen tuosta terolutista että kun lääkäri puhui että oviksesta lähtien ja sitten toisaalta sanoi kp 15-> 10pv mutta ovis aina ennen tuota kp15,onkohan kuinka paljon merkitystä ?🤔
yritys aloitettu 2/20
Hei kaikki. Olen uusi palstalla. Lapsettomuustuomion saanut luomuna raskautunut. Jonnekin on purettava tätä epätoivoa. Osaisiko joku auttaa?
Tein ensimmäisen haamun dpo10. Sellaisen jonka näkee kääntelemättä mutta hyvin haalean. Testi oli Pregcheck. Seuraavina päivinä testit ei tuntunu vahvistuvan minnekään, dpo14 testasin sit apteekin omalla vahvemman viivan. Viiva tuli testiajalla vähän pinkkinä ja tummui kuivuttua tasavahvaksi. Tein viimeisen apteekin puikon 5+0. Viiva tulee edelleen silleen että se on punainen kastuttua mutta vahvistuu ns testiajalla tasavahvaksi. Edelleenkään viiva ei ns tule heti tummana. Eikä se ole kontrollia vahvempi.
Onko teillä kokemusta pitäisikö apteekin ”oman” (se sinikorkkinen) viivojen ns pamahtaa jossain vaiheessa heti tummina? Onko joku vialla kun testit ei ns vahvene kunnolla? Mä olen ihan pihalla tästä. Pientä vuotoakin tullu ajoittain :(
Millaisilla AMH arvoilla olette tulleet raskaaksi? Mietin vain onko omani täys tuomio luonnolliselle raskaudelle..
tsirbulainen kirjoitti:
Tuli vielä sellainen mieleen tuosta terolutista että kun lääkäri puhui että oviksesta lähtien ja sitten toisaalta sanoi kp 15-> 10pv mutta ovis aina ennen tuota kp15,onkohan kuinka paljon merkitystä ?🤔
Terolutteja tai muitakaan keltsihormoneita ei saisi syödä vahingossakaan ennen ovulaatiota. Ne estävät ovulaatiota tapahtumasta jos syödään ennen kun ovulaatio on ollut. Näin ollen aloita syönti ovulaation jälkeen.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Edelleen: älkää niin hysteerisinä yrittäkö! Luonto hoitaa, kun stressi hellittää. Meillä jo nt-ultra varattuna.
Tsirbulainen, minun käsityksen mukaan asia on juuri noin kuin Tulppaanitar sen kertoi. Eli jos on tosi pitkä kierto ja ovulaatio esim jossain kp 20 paikkeilla niin silloin odotetaan se ovis ennen teroja. Jos sulla ovis tulee ennen tuota kp 15, niin voit terot aloittaa ohjeen mukaan.
Terojen jälkeen kuukautiset tulevat viikon sisällä viimeisestä pilleristä. Itselläni oli yksi välipäivä vain. Eli ei kannata huolestua jos kierto vähän sekoittuu alkuun, tasaantuu kyllä 🤗
Sadepäivä, mutta silti päästävä metsään. Eilen löysin ensimmäiset suppilovahverot tälle syksylle ❤️
Moikka kaikille ja tervetuloa uusille.
Hiljaiseksi on vetänyt oma tilanne. Parisuhde saatiin helpolla kuntoon, mutta mun terveys se vaan reistailee. Vaikka oon tiputellut kauan ja näitä päiviä on kuukaudessa paljon enemmän kuin ei-tiputtelevia, sain lähetteen gynelle vasta, kun sanoin ottavani yhteyttä potilasasiamieheen. Ekana tutkitaan kai onko syvä endometrioosi. Älkää naiset jääkö odottelemaan tiputtelun kanssa, älkääkä uskoko, jos lääkäri väittää sen olevan normaalia, jos tiputtelette viikkokin ennen menkkoja. Se ei ole normaalia.
Yk21 ja kp5 ja mullakin tunne, että ei saada vauvaa. Aion edelleen ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, ei olisi ollut aikaa odottaa tutkimuksia tässä iässä. 19 kuukautta yritetty ja edes kemiallista ei ole tullut. Saatan olla järjetön, mutta ei edelleenkään luovuteta.
Ihanaa sateista lauantaita ja tsemppiä kaikille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kiitos paljon tulppaanitar ja äitykkä-77. En olisi tuota tiennyt 🙏😊
Metsätorpan emäntä,kiva kun jaksat käydä meitä täällä kannustamassa. Kuinka sinulla on mennyt alkuraskaus? 😊
yritys aloitettu 2/20
Kp 29/27.
Ja tein testin tänään. Tältä se näytti.
Aluksi oli hailakka viiva joka kyllä vahvistui.. Mutta en meinaa millään uskoa tätä todeksi 😅
Huomenna uutta testiä kehiin.
Mitään oloja ei ole, mulla yleensä tullut pahoinvointi kuvioihin hyvissä ajoin..
tsirbulainen kirjoitti:
Kiitos paljon tulppaanitar ja äitykkä-77. En olisi tuota tiennyt 🙏😊
Metsätorpan emäntä,kiva kun jaksat käydä meitä täällä kannustamassa. Kuinka sinulla on mennyt alkuraskaus? 😊
En ole pariin viikkoon tätä ketjua lukenut, kun täällä oli niin ikävä ja katkera ilmapiiri. Nyt tulin kurkistamaan, joko Tähdellä on tärpännyt. Hänelle niin soisi toisen lapsen! Meillä on alkuraskaus mennyt hyvin, hapanleivän avulla pahoinvointikin on pysynyt siedettävänä.
Kaneli78 kirjoitti:
Moikka kaikille ja tervetuloa uusille.
Hiljaiseksi on vetänyt oma tilanne. Parisuhde saatiin helpolla kuntoon, mutta mun terveys se vaan reistailee. Vaikka oon tiputellut kauan ja näitä päiviä on kuukaudessa paljon enemmän kuin ei-tiputtelevia, sain lähetteen gynelle vasta, kun sanoin ottavani yhteyttä potilasasiamieheen. Ekana tutkitaan kai onko syvä endometrioosi. Älkää naiset jääkö odottelemaan tiputtelun kanssa, älkääkä uskoko, jos lääkäri väittää sen olevan normaalia, jos tiputtelette viikkokin ennen menkkoja. Se ei ole normaalia.
Yk21 ja kp5 ja mullakin tunne, että ei saada vauvaa. Aion edelleen ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, ei olisi ollut aikaa odottaa tutkimuksia tässä iässä. 19 kuukautta yritetty ja edes kemiallista ei ole tullut. Saatan olla järjetön, mutta ei edelleenkään luovuteta.
Ihanaa sateista lauantaita ja tsemppiä kaikille!
Aivan mahtavaa, että jaksat ja viitsit ottaa yhteyttä potilasasiamieheen! Tuo on se käsittämättömin puoli kaikessa tässä, ja laajemmin myös naisena olemisessa, että liian monessa asiassa levitetään vaan käsiä eikä ole vastauksia. Hormoniasiat varsinkin. Nyt toki tehdään vihdoinkin paljon tutkimuksia näistä, mutta vuosikausia ollaan jäljessä, kun naisen keho ja vointi ei ole ollut lääketieteellisesti kiinnostuksen aihe. Edelleen kerrotaan esim. nuorille naisille, ettei ehkäisypillereiden haittavaikutuksia juurikaan ole ja samalla moni nuori nainen, joka ei tunne omaa normaalia kiertoaan ja olojaan, luulee alakuloisuutta ym normitilanteeksi.
Lapsettomuushoitopuolellakin sama jatkuu. Joku lääkäri sanoo näin, toinen sanoo toista. Jostain jutusta ollaan saatu lupaavia tuloksia jossain, toisessa paikassa nyrpistetään nenää. Ymmärrän hyvin, että lääketiede on tarkkaa, eikä haluta lähteä tekemään turhia eikä myöskään vahingossakaan haitallista (ja julkisella rahalla on iso rooli). Mutta samalla pidän todella haitallisena sitä, että potilaan itse pitäisi vaatia itselleen parempaa. Ja ennen sitä pitäisi vielä tietää, että parempaakin on! Mutta sitähän haluaa luottaa lääkäreihin.
Itse en ole esim. vielä löytänyt lääkäriä, joka ottaisi PMDD-oireiluni tosissaan (10v etsinyt), vaikka se tekee minut ihmisraunioksi kaksi viikkoa joka kuukausi. Tämä aiheuttaa sen, ettei minulla oikein ole luottoa lääkärikuntaan lapsettomuusasiassakaan, mikä on tietty sääli ja ehkä turhaakin.
Pitkä räntti, mutta pohdin paljon nyt tätä. Et kui vaikeeta tämä voi olla!! Ollaan käyty kuussa, mutta naisen elimistö on vielä osittain mysteeri.
Paljon paljon voimia Kaneli, olet rohkea ❤️
Ja tsemppiä kaikille muillekin omissa kierroissanne.
(Täällä yk22/kp1)
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Äh, on kyllä vaikea malttaa olla testailematta! Tänään kp34, eilen ja muutamana muunakin päivänä nippaillut alavatsaa. Aamulla tein raskaustestin jossa ainakin toivoin näkeväni haamujen haamun. Tosi piinaavaa, kun mahdollisesta ovulaatiosta ei ole varmuutta ja periaatteessa raskauteen kuitenkin on mahdollisuus. Ajattelin ostaa cb herkän testin ja katsoa seuraavaksi mitä se sanoo 😅
Plussatuulia ❤️
Onko täällä kellään ollut vastaavaa kuin itsellä?
Nyt jo toinen kierto kun kuukautiset alkavat normaalisti runsaalla vuodolla, vuotoa kestää runsaana joitain tunteja, jonka jälkeen alkaa tiputteluvuoto. Viime kierrossa tiputteli 4 päivää, tässä kierrossa nyt kp 2 ja vain tiputtelee. Tälläistä ei ole ollut koskaan ennen. Normaalisti vuoto kestää runsaana 3 päivää ja neljäs päivä on kevyttä vuotoa. Viime kierrossa oli kemiallinen, joten pistin sen piikkiin. Tässä mietin, pitääkö huolestua vai onko normaalia? Elämässä ei mitään muutoksia esim. painon tai stressin suhteen, eikä iän puolesta vaihdevuosien oireiksi kuulu. HELP 😅
♥️♥️♥️
Mamma3 kirjoitti:
Kp 29/27.
Ja tein testin tänään. Tältä se näytti.
Aluksi oli hailakka viiva joka kyllä vahvistui.. Mutta en meinaa millään uskoa tätä todeksi 😅
Huomenna uutta testiä kehiin.
Mitään oloja ei ole, mulla yleensä tullut pahoinvointi kuvioihin hyvissä ajoin..
- Onnittelut plussasta! Mä en tiedä onko mulla näössä vikaa vai tietokoneen/puhelimen ruudulla, mutta aina kun porukka postailee näitä hailakoita viivoja niin mä vaan tuijotan kuvia enkä näe yhtikäs mitään 😅. Oon facebookissakin eräässä yrittävien keskustelussa ja plussatikkukuvissa on 20 tykkäystä ja mä vaan ihmettelen, että missä se viiva on 🤣. Oonko ainoa?
Mä olen odotellut menkkoja saapuvaksi eilen/tänään, ei ole vielä näkynyt! Tänään oli kyllä sellaista menkkamaista jomotusta ja eilen ilmestyi näppy naamaan, eli on valitettavasti todennäköistä, että menkat pärähtää muutaman päivän sisällä. Mä olen ollut tässä loppukierrossa jotenkin henkisesti niin stressaantunut, niin se varmasti vaikuttaa. Alan testailemaan jos vuoto ei ala muutaman päivän aikana.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Kaneli78, ikävää kuulla teidän kohtelusta. On kuitenkin todella mahtavaa, että sulla on voimia/viitseliäisyyttä viedä asiaa eteenpäin potilasasiamiehelle, kiitos siitä! Rumba voi olla kuitenkin aika uuvuttavaa ja tuntua turhalta, mutta ei nämä asiat korjaannu jos niitä ei viedä eteenpäin.
Quinnin vuotoiluun en osaa sanoa yhtään mitään.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiinne ja plussatuulia 💛.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Toivotaan tänne nyt oikein kunnon plussa-aaltoa ♥️ itsellä jotenkin skeptinen ja lannistunut fiilis vaan jatkuu, nyt vasta kp 5 menossa ja pitäisi jostain löytää taas puhtia ja toivoa yrittämiseen...mutta ehkä se vielä löytyy 🙂