Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällähän on useammalla jännitettävää 🤗
Omaa napaa...kp16, dpo5 (jos siihen ekaan ovisplussaan on luottaminen). Pari päivää ollut todella voimakas paineentunne aivan alavatsalla ja alaselkää juilinut. Pitkällään ehkä vielä enemmän voimistuu ja eilen yhdynnän jälkeen tuntui kuin tulessa olisi ollut. Jännään nyt että onko iskemässä vti 😖
Tiistaina olisi se progen mittaus, ja edelleen toivon että ovis oli maanantaina, että tulos olisi luotettava 🙏
Terot olisi eilen pitänyt aloittaa, mutta skippaan nyt tämän kierron ja katson miten käy 🙏
Muutoin ei olossa yhtään mitään uutta, tasaista taaperrusta eteenpäin.
Kivaa viikonloppua kaikille 😊
Äitykkä-77 kirjoitti:
Beibiätulille minulla ei ole koskaan todettu mitään ja nyt keväällä viimeksi ultrattu kaikki kunnolla sen keskenmenon tyhjennyksen myötä.
Mutta täytyy perehtyä tuohon aiheeseen, ja siihen kuinka äkkiä se voi alkaa oireilemaan.
Kiitos 😊
Oon aivan unohtanut vastata sinulle! Mulla takana 11v e pillereitä ja vasta 7-8kk lopettamisen jälkeen tuli esille nämä PCOn oireet. Mulla se oli se että säännölliset menkat jäi pois ja näitä valepositiivisia ovulaatiotestejä tuli vähän väliä ja parhaimmillaan sen viikon putkeen, kuitenkaan uusia menkkoja ei koskaan tullut ja ne pysyi poissa reilu 3kk ja alkoi uudelleen vsta terolut kuurilla. Siihen perään letrozolit ja nyt jännätään tapahtuiko mitään 🙈
Flomama kirjoitti:
Haaveissa21 kirjoitti:
Flomama kirjoitti:
Hei vaan kuumeilijat!
Mä siirryn nyt tänne kun viime viikolla meni kesken 7+2 😔 Eka yritys ja eka km.
Nyt sit odotellaan ekat menkat ja siitä sitten.
Onko kohtalotovereita? Vähän jännittää että kauanko tässä nyt menee että päästään edes yrittämään. Lisäksi asutaan eri maissa niin pitää aina vähän suunnitella. Ikää 34 ja eka toiveissa.
Otan osaa. ❤️ Onko sulla kroppa toipunut? Mulla meni kohta 2vk sitten kesken. Tarkkaa päivää en tiedä, mutta n. rv8+3 tais olla menossa. Kaks viikkoa kesti vuoto. Nyt odotellaan menkkoja tulevaksi. Eikä mitään hajua milloin ne on tulossa.. Mulle lääkäri sanoi, että heti sais yrittää, mutta en taida olla henkisesti valmis. Ehdittiin jo suunnitella kaikkea ja sitten se kaikki vietiin pois. 4.3.21. olis ollu LA menkoista laskettuna. Olis ollu aika hieno päivämäärä syntyä. Mutta tää meni nyt näin. 😔
Kiitti Haaveissa!
Osanotot myös sinulle.
Mulla alko vuotamaan torstaina ja sunnuntaina meni kesken. Ei jääny paljon jossiteltavaa kun kauheet kivut ja semmonen pussi tippu vessanpönttöön. Kävin päivystyksessä kahdesti ennen sitä ja antoivat lääkkeitä ja käsikivät kotia. Maanantaina ultra ja tyhjä oli. Verikokeet sit ja arvot oli viel 800 ja 4. Ens maanataina uudestaan verikokeet. Lopettavat sit ku toi eka arvo alle 25. Eilen oli eka päivä ku en vuotanut eli viikko meni alusta loppuun. Nyt ei enää satu ja eilen ratsastin jo hevosella. Mä odotan nyt seuraavat menkat ja koitan sit heti suunnitella reissun miesystävän luokse. Jonain aamuna herään ja hetken hymyilen vielä ku ajattelen et oon vieläkin raskaana ja sit muistan et en ookkaan. Musta tuntuu et haluun vaan mahd pian kokea uudelleen raskauden. Toki varmasti vähän pelkoja aiheuttaa tää aluksi. Mulla oli viimeksi käytössä vain foolihappo ja omega, mut nyt ajattelin alottaa parin viikon päästä jonku raskaus vitamiini yhdistelmän. Syötkö sä mitään valmiiksi? Mitkä muuten fiilikset alkaa uudestaan hommaan?
Multa ei otettu verikokeita, eikä ole mitään seurantaa. Meni itsekseen kesken, enkä saanut tyhjennykseen lääkkeitä. Raskaustestin tein huvikseni ja negaa näytti.
Foolihappo+d-vitamiiniyhdistelmää syön edelleen ja söinkin alkuraskaudesta asti. Jospa siitä saa paremman tehon nyt, kun on jonkin aikaa jo syönyt.
Jotenkin rurhauttavaa taas aloittaa alusta. Oli kuitenki jo niinkin hyvällä mallilla menossa. Vaikka helpostihan tämä meillä aluille tuli. Toisin kuin täällä monilla hirmuisen pitkä taival. ❤️ Vaikea se on ollu ymmärtää, ettei olekaan raskaana enää. Saa taas syödä kaikkea jne. Rennosti ajateltiin hommaa jatkaa. Tulee sitten kun on tullakseen. Itseni tuntien, joka kuukausi tulee hirveä pettymys kun menkat alkaa, vaikka yrittäisi rennosti asiaan suhtautua. Raskaana ollessa oli niin tasainen mieli. Nyt tiedossa taas hirveä hormonihirviö. Voi mies parkaa. 😅😄 Joku tääl mainitsi, että b vitamiinksta olis apua. Täytyisi itsekin testata. Mulla iski hirveät halut jo. Ei ne näemmä kauaa poissa pysyneet.. Sulla haastetta, kun pitää suunnitella reissuja. Pidän täällä peukkuja, että pian tärppää!
Pakko tulla tänne heti kertomaan, että vauvahaaveista saattaa nyt tulla totta. Kirjoittelin tähän ryhmään huhtikuussa ensimmäistä kertaa vauvasuunnitelmista. Vielä kun ei uskalla missään muualla tuulettaa..
Tänään tein mielestäni haalean plussan.. Menkat yhden päivän myöhässä. Varasin hätäpäissäni varuilta ajan jo ensi viikolle neuvolaan. Pientä yli-innokkuutta siis ilmassa.. :D
27v, esikoisen LA 17.4.21
Mannapuuro kirjoitti:
Nuo hyytymät taitavat muodostua aika äkkiä, jos kuukautisveri ei irrottuaan samantien vuoda pois vaan jää jonnekin holleille oleilemaan. Jälkivuodosta ainakin itse näin päättelin, sillä verenvuodon jälkeen kun makasin pari tuntia ja nousin ylös, vuoto jota sitten tuli, oli jo hyytynyttä. Onkohan vielä joku tekijä miksi joillain sitten hyytyy nopeammin kuin toisilla?
Hyytymät liittyvät usein runsaisiin kuukautisiin, eli on elimistön luonnollinen refleksi estää ihmistä vuotamasta kuiviin ja aktivoituu kovempana jos on kovaa vuotoa. Jos on niukat kuukautiset niin keholla ei välttämättä ollenkaan tarvetta lähteä hyydyttämään. Näin ainakin minulle on kerrottu.
Itselläni on todella paljon hyytymiä ja isoja sellaisia, joskus olen miettinyt, että pitäisi senkin takia selvittää ferritiiniarvot. Lisäksi hyytymät voivat vissiin indikoida jopa tulehdusta, mikä on askarruttanut. Tällä lapsettomuustaipaleella tulee kyllä etsittyä kaikenlaisia johtolankoja mahdollisiin ongelmiin oikein olan takaa... 🙈😅. Mut mistäs sen tietää jos joku pieni juttu onkin avain kaikkeen.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Kiitos portland! Olen aina miettinyt että miksi mulla on noita hyytymiä. Mutta sitten ihmetyttää että miksi niitä tulee vaikka vuoto on aika niukkaa? Vai onkohan se sittenkään niukkaa kun noita hyytymiäkin tulee. 😃
Mäkin mietin miten liittyy hemoglobiiniin ja ylipäänsä rauta-asiaan. Mulla on kyllä niukat kuukautiset ja onkohan ne mun hyytymät enemmänkin vain kohdun limakalvon riekaleita. 🙈 Vaikka on kyllä hyytymiäkin. Hmm. Mull piti tänään alkaa menkat, mutta tulee vain vaaleaa, hailakkaa ja limaisen oloista "verta". Anteeksi multakin yksityiskohdat. En vaan tajua. Ehkä kilpparilääkitys aiheuttaa sen, että ei tuu menkkoja ollenkaan tässä kierrossa. Kaiken lisäks huvikseni selasin koko kesän Fertility friendissä läpi ja on enemmän tiputtelupäiviä kuin ei- tiputtelupäiviä. 😳 Jos menkat ei ala hu, soitan kyllä maanantaina lääkäriaikaa. Meni omanapaiseksi, pahoittelut.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Nyt kun on ollut puhetta näistä yritysajan vitamiinivalmisteista. Itse olen syönyt nyt Multi-Tabsin monivitamiinivalmistetta, joka tarkoitettu raskautta yrittäville/raskaana oleville. Jos otan tabletin aamulla, aamupalan yhteydessä, iskee pari tuntia siitä ihan järkyttävän etova olo! Ja tätä ollut siis aivan ekasta tabletista saakka, jo ennen kuin ehkäisy edes jätettiin pois. Olenkin siirtynyt ottamaan sen iltaisin, jolloin ei ole ollut ongelmia. Tuoteselosteessa kehotetaan ottamaan vitamiini aterian yhteydessä, ei ole auttanut vaikka söisin kuinka tukevan aamiaisen. Illalla tabletin otto vain useammin unohtuu, kun on tottunut tällaiset aina aamulla ottamaan. Onko muilla ollut samanlaista haastetta pahoinvoinnin kanssa? Vai pitäisikö vaihtaa valmistetta?
28v. Ehkäisy jätetty pois 07/2020.
Ensimmäinen lapsi haaveissa.
Mulla on käytössä kans raskaana oleville/raskautta yrittäville tarkoitettu monivitamiini. Oon huomannu saman, että aamulla otettuna tulee helposti huono olo 🙄, joten otan sen aina iltasella iltapalan kanssa. Lisäksi syön omega3:sta.
Asiasta kukkaruukkuun, miten ihmeessä sitä malttaa odottaa vielä viikon, ennen kuin pääsee testaamaan? 😂 Kamalaa piinailua. 🙈Nyt on dpo5 menossa. Olin nyt eilen yksissä juhlissa ja otin kaksi lasia viiniä. Ajattelin, että kai sitä tässä vaiheessa vielä uskaltaa. Aamulla herättyäni oli huono olo, aivan sellainen krapulainen fiilis, vaikka ei yleensä tuosta määrästä tule mitään oloja. Toki en juo usein, enkä tissuttele, mutta silti. Vielä noin viikko pitäisi odotella menkkojen alkuun. Ei kyllä ole mitään oireita eikä odotukset ole kilpparin arvojen takia kovinkaan korkealla. Joka tapauksessa tilasin kasan raskaustestejä kotiin 😂
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
Minä käytän Minisun raskausajan monivitamiinia, otan iltaisin 😊
Testaamisesta : parissa kierrossa hätäisenä testannut negat ja menkat sitten alkaneetkin. Useassa kierrossa menkat kerinneet alkamaan ennen testin tekoa. Muistan että esikoista, kun yritettiin tein testin varmaan vasta kun menkat oli viikon myöhässä(silloin kun plussasin). Jotenkin se nega testin teko on kurjaa, ennemmin sais edes haamun tai olis helpompi jos menkat ehtisi alkamaan ennen testaamista, olis pienempi pettymys, ehkä 😔
Täällä hetkellä kp24/28 päätä särkee ja kasvoissa tosi paljon finnejä, muutenkin vaan odottaa niitä menkkoja, joita ei toivois 😕
Plussatuulia muille ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Ovistestit näyttää haaleaa viivaa, hyvin haaleaa. Onkohan sillon ovista vai ei? Pitäiskö viivan olla tumma, että olis selkeä ovulaatio?
Mä luulen, että omalla kropalla mennyt hormonit sekaisin ja kestää nyt pitkään palautua😔
Kiertokin oli niiin pitkä, aina ennen ollut tasan 28 päivää niin nyt 33.... Taidan suosiolla tämän oviksen metsästyksen jälkeen jättää ensi kierrosta tikuttamasta ovista vähäksi aika, kun lisää vaan stressiä, että onko vai ei...🤔
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin.
Melinda, ovistesti on niin kauan negatiivinen kunnes molemmat viivat ovat tasavahvat tai testiviiva kontrolliviivaa vahvempi.
Kiitos tiedosta Äitykkä-77. En ole aiemmin tuota tiennyt. Helpotti stressiin tämä tieto😊 kun tässä olin arponut asiaa päivän...
Oli pakko tulla jakamaan vielä mun tilannetta uudestaan. Kirjoitin pe aamuna että haamuviiva oli herkällä testillä ja sitten alkoi kuukautiset.
Päivitys; verta holahti pe aamuna kunnolla sen yhden tunnin verran. Tämän jälkeen vuoto vaihtui sellaiseksi, että käytin pikkuhousunsuojaa 2 päivää. Ei kipuja vatsassa. Nyt vuoto on loppunut. Pahoinvointia on, mutta ainoastaan herkällä testilllä näkyy haamu, 25 herkkyys näyttää negatiivista. Normaalisti mun kuukautiset kestää vähintään 4 päivää ja vuotoa tulee niin runsaasti että tarvin siteen ja tamponin.
Mitä tää on? Oliko ne kuukautiset? Jos oli, niin miksi noin kevyet? Oonko raskaana? Jos oon, miksei hcg-arvot nouse? Pää hajoaa tässä arvuutellessa.. kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Tiistaina teen seuraavan testin, kun silloin on ”kunnon” kuukautiset viikon myöhässä. Jos on nega, pitää varmaan mennä verikokeisiin. Apua.
♥️♥️♥️
Hyvin vierähti viikko muissa ajatuksissa, kun lasten kanssa oli lomaohjelmaa aamusta iltaan. Nyt kuitenkin huomenna paluu arkeen ja ajatukset pyörivät piinailuissa. Tänään siis dpo 9 ja oireina lähinnä arat rinnat. Toisissa kierrossa on ja toisissa ei, joten ei tämä mikään enne ole suuntaan eikä toiseen. Kovasti tekisi mieli aamulla testailla kuitenkin. Ihan vaan koska se on niin jännää.. 🙃 En edes yritä väittää itselleni, että jaksaisi odottaa menkkoja. Mutta huomenna vai tiistaina, siinäpä pulma! Flo ennustaa menkkoja keskiviikolle. Naama ei kyllä vieläkään ole kukassaan, kuten ei viime kierrossakaan. Ehkäpä hormonit alkavat laimeta.. 😅 se ei kyllä tässä naaman kukkimisen vähenemisessä haittaa yhtään! Jos muuten homma pelittää..
Eipä tarvinnut testailla.. dpo 10 = kp1. Näköjään joka toinen kierto on pitkä (30+) ja joka toinen lyhyt (26-29). Mitähän tästäkin pitäisi päätellä? No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.. tai mahdollisuuksia!
Kiva jakaa kokemuksia teidän kanssa leidit.
Mä odottelen vielä menkkoja km vk 7 jälkeen joka oli reilu viikko sitten. Mä ennusta kuukautisia tän kuun vikalle vklopulle. Siitä sit seuraavalla viikolla palaankin kumppanin luokse ja siitä on hyvä aloittaa yritys. Tänään menossa hCG verikokeisiin tarkistamaan että arvot laskee. Viimeksi muistaaksi vielä 700-800.
Mä en oo ikinä ovista osannut kartoittaa, mut musta tuntuu että se on jo about viikko menkkojen jälkeen. En malta odottaa että päästään taas yrittämään.
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Kuulumisia lueskelemassa, tsemppiä kaikille kierron eri vaiheisiin ja toivotaan monia plussia ketjuun <3
Täällä aletaan palailla arkeen, kierto ei pettänyt lomallakaan, vaan oletettu dpo 15 kääntyi odotetusti kp1. Nyt menossa kp3 ja mietin tässä, että saatan tilata varmuudeksi ovistestejä, mutta digin jätän tilaamatta ja luultavasti en säännönmukaisesti tikuttele. Viime kierto oli rennompaa juuri siksi kun en tarkkaan tiennyt milloin ovisplussa olisi tullut. Voi olla, että tikutan ovista "joskus ja jouluna" tässä kierrossa, jos omat olot siihen viittaavat ja JOS olemme talletelleet sopivasti :D Muuten tulee vaan stressiä ja mielipahaa, jos sänkypuuhat ovat jääneet vähemmälle. Puoliso lopetti vihdoin tupakoinnin tässä kesän aikana, joten toivo elää, että loppuvuonna tuolla saattaisi olla jo positiivisia vaikutuksia siittiöihin :) Vaikka emmehän tiedä mikä niiden kanssa on tilanne nytkään, mutta ei tämä nyt ainakaan mitään huononna, oli tilanne mikä tahansa.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Toivottavasti saat selvyyden tilanteeseen Quinn ❤️Omaa kokemusta ei tuollaisesta ole.
Tsemppiä Heleena uuteen kiertoon ❤️
Osaako joku neuvoa lämmöistä, kuinka pian ennen menkkoja lähtee laskuun? Voiko laskee vasta samana aamuna milloin menkat alkaa?
Lapsilla alkaa huomenna koulu, itse vielä s-lomalla. Esikoisen ammattikoulu alkaa vasta myöhemmin.
Mukavaa uutta viikkoa kaikille ☀️ Plussa uutisia odotellessa ❤️
Omaa napaa nyt vain, anteeksi 😔
Ihan muutaman päivän aikana on alkanut tapahtumaan edistystä omassa voinnissa, olen pystynyt liikkumaan enemmän ja vähentämään kipulääkkeitä 😊 Menkkoja odotellaan, toivon ettei kierto lyhenisi tai pitenisi, nyt ollut 24-28 päivää 👍 Oireita jo ilmassa, finnejä puskee kasvoihin ja päätä särkee, on huono olo myös hieman. Toki päätä voi särkeä kun on vähentänyt lääkkeiden syöntiä 😔