Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
En kyllä ymmärrä, että tänne täytyy tahallaan tullaan toisten mieliä pahoittamaan. Pitkä yrittäminen, keskenmenot eivät ole helppoja asioita ja kaikki ylimääräinen kettuilu näistä aiheista voisi jättää pois täältä. Tiedä sitten mitä mielihyvää joku saa tuollaisesta... Ehkä parempi olisi jättää vallan huomiotta tämä eräs keskustelija ja jatketaan me muut keskustelua positiivisella asenteella ❤️
Pahoitteluni keskenmenoista. 😢❤ Sanattomaksi vetää. Toivottavasti toipuminen etenee pulmitta ja voitte pian jatkaa yritystä, vaikka asian käsittelykin tosiaan tärkeää onkin. Voimia kovasti kaikille teille!
Täällä aika kuluu, tiputtelen joka päivä jo, reilun viikon kai jatkunut. Haluaisin vain, että kuukautiset alkaa. Tänään kuitenkin ihmettelen missä kaikki kamalat PMS-oireeni on! Voin hyvin ja jopa vatsan turvotus loppui jo. Oletkohan Portland tai joku muu, joka B6- vitamiinia pms/pmdd- oireisiin käyttänyt linjoilla? Mietin voiko B6 olla niin tehokasta, että kun otin ma ja ti 200mg, se olisi auttanut näin paljon? 😯 Vatsavaivojen takia enottanut enää tiistain jälkeen ja ensi kierrossa pienennän kerta-annosta ja aloitan sen aiemmin. Viime viikolla ja alkuviikosta oli vielä hirveät oireet.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin! Muistakaa hoivailla itseä tavoilla, joista nautitte. 😍
Mä en ennen ollut koruihmisiä yhtään, nykyään taidan olla, kun "hellin" itseäni ostamalla Kalevala-korun. 🤭
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Haaveissa21 kirjoitti:
Flomama kirjoitti:
Hei vaan kuumeilijat!
Mä siirryn nyt tänne kun viime viikolla meni kesken 7+2 😔 Eka yritys ja eka km.
Nyt sit odotellaan ekat menkat ja siitä sitten.
Onko kohtalotovereita? Vähän jännittää että kauanko tässä nyt menee että päästään edes yrittämään. Lisäksi asutaan eri maissa niin pitää aina vähän suunnitella. Ikää 34 ja eka toiveissa.
Otan osaa. ❤️ Onko sulla kroppa toipunut? Mulla meni kohta 2vk sitten kesken. Tarkkaa päivää en tiedä, mutta n. rv8+3 tais olla menossa. Kaks viikkoa kesti vuoto. Nyt odotellaan menkkoja tulevaksi. Eikä mitään hajua milloin ne on tulossa.. Mulle lääkäri sanoi, että heti sais yrittää, mutta en taida olla henkisesti valmis. Ehdittiin jo suunnitella kaikkea ja sitten se kaikki vietiin pois. 4.3.21. olis ollu LA menkoista laskettuna. Olis ollu aika hieno päivämäärä syntyä. Mutta tää meni nyt näin. 😔
Kiitti Haaveissa!
Osanotot myös sinulle.
Mulla alko vuotamaan torstaina ja sunnuntaina meni kesken. Ei jääny paljon jossiteltavaa kun kauheet kivut ja semmonen pussi tippu vessanpönttöön. Kävin päivystyksessä kahdesti ennen sitä ja antoivat lääkkeitä ja käsikivät kotia. Maanantaina ultra ja tyhjä oli. Verikokeet sit ja arvot oli viel 800 ja 4. Ens maanataina uudestaan verikokeet. Lopettavat sit ku toi eka arvo alle 25. Eilen oli eka päivä ku en vuotanut eli viikko meni alusta loppuun. Nyt ei enää satu ja eilen ratsastin jo hevosella. Mä odotan nyt seuraavat menkat ja koitan sit heti suunnitella reissun miesystävän luokse. Jonain aamuna herään ja hetken hymyilen vielä ku ajattelen et oon vieläkin raskaana ja sit muistan et en ookkaan. Musta tuntuu et haluun vaan mahd pian kokea uudelleen raskauden. Toki varmasti vähän pelkoja aiheuttaa tää aluksi. Mulla oli viimeksi käytössä vain foolihappo ja omega, mut nyt ajattelin alottaa parin viikon päästä jonku raskaus vitamiini yhdistelmän. Syötkö sä mitään valmiiksi? Mitkä muuten fiilikset alkaa uudestaan hommaan?
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Hei vaan kaikki!
Pitkästä aikaa täällä. Ollut pitkä tovi etten ole miettinyt koko lapsi haave asiaa 3 perättäisen km jälkeen... Nyt on aika varattu verikokeisiin joista aletaan selvittämään mikä on kun raskaudet ei ala normaalisti. Onko täällä muita jotka on käynyt tutkimuksissa? Mitä tutkittiin? Selvisikö mitään?
Mua nyt ehkä vähän alkoi pelottaan jos meidän kromosomit ei passaakkaan ja joudutaan ottamaan luvuttajalta munasolu tai siittiö... Vaikka hoitajat sanoo että suurimmassa osassa tutkimusiin päätyneissä pariskunnissa ei löydy mitään mikä selittäisi keskenmenot...
Kaneli78, mulla on kokemusta B-vitamiiniyhdistelmästä. Siinä on siis useampaa Btä. Rupesin syömään sitä pari kuukautta ennen plussakiertoa. Negakierroissa mulla oli vaikka mitä oireita, rinnat kipeät, näppyjä leuassa, nippailuja ja mitähän vielä. Plussakierto olikin oireeton, paitsi plussauksen jälkeen taisi olla alaselässä jumin tuntua.
Pahimmat "raskausoireet" oli ennenkuin alettiin yrittämään kun toivoin raskauden alkaneen ilman ovulaation metsästystä. Kerrankin olin autoa katsastamassa ja odotushuoneessa istuessani mahassa nippaili, tissit olivat niin kipeät etteivät koskaan ennen olleet ja kaikki itketti. Olin 99% varma että olin raskaana. Seuraavana päivänä testin ollessa nega olin ihan puulla päähän lyöty.
Toi B-vitsku mitä söin, niin vasta äsken huomasin siinä olevan myös inositolia!
Tiputtelusta vielä. Täällä keskustelua seuranneena olen diagnosoinut itseni myös tiputtelijaksi. Aikaisemmin ajattelin että kuukautiset ovat vain niukat aluksi, mutta nyt väittäisin että kyse on ollut tiputtelusta ennen varsinaisia kuukautisia.
Kiitos Mannapuuro! 😍 Ai miten hyvä tietää, jatkan siis beetä. Mäkin söin ensin yhdistelmää, mutta en pystynyt sitä jatkamaan, koska vatsaoireet oli liian voimakkaat. Miten sulla kävi tiputtelun kanssa, auttoiko siihen ne vitamiinit? Mulla tää tiputtelu on ollut ongelmana kokoajan ja vieläkin välillä harmittaa, että tyydyin vaan, kun terveysaseman lääkäri sanoi, että normaalia. Felicitaksessa alan asiantuntija, kun sanoi heti, että se on merkki häiriöstä. Raskautta se ei silti välttämättä estä, vaikka sitten taas Dextran lapsettomuuslääkäri oli ystävälleni sanonut, että ei alkio vuotavaan kohtuun kiinnity. Mulla on käytössä edelleen Fertility friendin maksettu versio ja viime vuonna tutkin sitä kautta toooooodella paljon muiden julkaisemia chartteja ja sieltä huomasi, että oli tiputtelijoitakin raskautuneiden joukossa. No mutta, mä siis jostain luin, että B6 vitamiini voisi auttaa saamaan luteaalivaiheen kuntoon ja sillä aloin tota 200mg: tä syödä. Hetkeksi jätin kaikki tauolle, kun löytyi se minikasvain kilpirauhasesta ja aloitettiin pieni Tyrazol-annos viime kuussa, mutta nytpä tilasin lisää Inocapseja ja tota beetä ja aion jatkaa heti, kun tulevat. 😁 Tiputtelusta vielä, että olikohan se kesäkuussa, kun se muuttui joka viikkoiseksi (aiemmin ollut aina vain luteaalivaiheen lopussa), että yritän saada tätä kuntoon nyt ensin ja pyydän gynelle ajan, jos vielä kahden viikon sisäänkään ei tyrazol tähän auta. Saapi nähdä miten käy.
Kerttuinkeri onneksi pääsette tutkimuksiin! ❤ Me käytiin omasta mielenkiinnosta viime syksynä ja kannatti kyllä, vaikkei hoitoihin olla mentykään. Mulle tehtiin perus gynekologinen tutkimus ja munatorvien aukiolotutkimus ja labroja otettiin perusverenkuva, ferritiini, B12- ja D-vitamiini, LH, FSH, AMH. Prolaktiini ja kilpirauhasarvot katsottiin jo terveysasemalla, yleensä nekin otetaan. Mieheltä tutkittiin siemenneste, myös oksidatiivinen stressi ja MAR-testi. Lisäks täytettiin kyselykaavakkeita ja juteltiin elämäntavoista ym.lääkärin kanssa kaikkiaan parisen tuntia. Lopputulema meidän kohdalla oli immunologinen lapsettomuus, koska miehen MAR-testi oli positiivinen. Toisin sanoen hällä on siis vasta-aineita siemennesteessä (muuten se on lääkärin mukaan todella hyvää) ja nää vasta-aineet voi hidastaa ja vaikeuttaa siittiöiden liikkumista ja työntymistä munasoluun. Mulla sitten tämä tiputtelu ja kilpparin joku epätasapaino, koska TSH toistuvasti viitteiden alla ja lisäksi ferritiini oli 24. Sen olis oltava 70 ennen kuin hoitoja aloitetaan. Meidän iästä (40+) johtuen ehdottivat talvelle inseminaatioita, tarvittaessa IVF niiden jälkeen, mutta ei lähdetty niihin. Ainakaan vielä. 🙈 Onhan tämä sitten kai vähän hakuammuntaa, mutta en nyt vaan aio vielä luovuttaa. Hoitoihinkin ehditään vielä, jos niin päätetään. No, takaisin asiaan eli hyvä tosiaan, että pääsette tutkimuksiin ja toivotaan, että jos jotain on löytyäkseen, niin jotain oikein helposti hoidettavaa! ❤ Onneksi Suomessa on hyvät asiantuntijat ja lääketiedekin niin kehittynyttä.
Plussaonnea kaikille muillekin ja mahdollisimman rentoa perjantaita. 🌞❤
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Oh, ja 7pvän päästä ovisplussasta otettiin progesteroni, se puuttui tuosta.
En osaa sanoa auttoiko tiputteluun, koska plussa tuli sitten niin äkkiä. Olen kaikki oireet yms merkinnyt ylös sovellukseen, mutta vaihdoin puhelimen enkä ollut varmuuskopioinut mitään tietoja. Muistelisin tiputtelua olleen ennen kuukautisia yleensä 2-3 päivää ennen kuukautisia. Alavatsalla oli myös juilinaa, mutta vasta vuodon alettua oli lievää kipua jos oli. Varsinainen kkvuoto saattoi kestää vain yhdestä hulauksesta kolmeen päivään. Nuorempana ennen e-pillereitä, ikää ollut 12-15 vuotta, vuoto alkoi aina kerralla ja kesti yleensä viisi päivää. Hormonaalista käytin 20 ikään asti ja sen jälkeen ollaan menty keskeytetyllä ja varmoilla päivillä. Vuoto on vuosi vuodelta niukentunut ja kierto epäsäännöllistynyt. Vuoto mulla myös aina ollut sellaista missä paljon hyytymiä, ei koskaan puhdasta verennäköistä. Anteeksi tarkka kuvaus mutta haluan kertoa tarkkaan jos joku on omalla kohdalla miettinyt samaa. 😀
Been aloitettua muistan että vuoto taisi olla vähän runsaampaa ja olinkohan aloittanut sen ottamisen nimenomaan limakalvon tukemiseen ja keltarauhasen ylläpitoon? Jotain tälläistä muistelisin. 😃 Aioin syödä tuota samaa Beetä kun aletaan seuraavaa yrittämään.
Kiitos taas! 😊 Mua ei ainakaan haittaa tarkka kuvaus, varsinkaan, kun meidän kk:t kuulostaa todella samanlaisilta. Paitsi mulla toki nyt revennyt käsiin tämä tiputtelu. Mietin noista hyytymistä välillä, että tuleeko mulle liian paksu limakalvo vai mistä lie johtuisi.
Huomasin, että sähän olet siis (jo) vasta saanut pienokaisesi, onneks olkoon.😃 Liian aikaista varmasti kysyä, mutta kysyn silti 🤭, että oletteko miettineet uuden yrityksen ajankohtaa? Mulla oli aiemmin haaveena, että saisi toisen lapsen mielellään ennen kuin esikoinen 2, mutta elämä meni toisin ja tässä ollaan. Esikoinen nyt teini.😅
Entäpä mikä tuo sun tuote on, mitä syöt? Mulla nyt erikseen se B6 ja Inocapseja lisäksi.
Pitäisi varmaan käydä kurkkimassa toisessa ketjussa muidenkin plussanneiden kuulumisia, Villahuivikin siellä. 😍
Kiitos onnitteluista. 😊 Haluaisin ensi keväänä alkaa yrittämään seuraavaa. Tarttee tästä ekasta nauttia oikein kunnolla ja rauhassa. Kuitenkaan liian kauan en halua odottaa, jos raskautuminen vie aikaa.
Suomenterveysravinnolta tilasin B-vitamiiniyhdistelmää. Tilasin sieltä aiemmin muutakin niin siksi enempiä tutkimatta soitin sinne ja pyysin laittamaan suoraan kotiin. 😆
Osanotot Flomamalle ja Haaveissa21 ❤️
Ihanaa kuulla kuulumisia Kanelipulla! Paljon tsemppiä synnytykseen 😊.
Kaneli78: B6 auttaa minulla selvästi mielialaan kierron loppuvaiheessa, joo. Tai mun valmisteessa on useampaa B:tä. Se oli äitini eka neuvo kun kuukautiset alkoivat: "nyt alat heti syömään B-vitamiinia!" Vielä isomman avun mielialadippeihin olen saanut kun aloin lisäksi syömään inositolia. Ei nämä aina kaikkea pelasta, mutta tasaa palettia melkoisesti. Nyt on heikompi kierto meneillään, loppukiertoa eletään ja sekä fyysinen että henkinen väsymys kova. Tässä kohtaa oikeastaan odottaakin menkkoja saapuviksi, heh.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Nuo hyytymät taitavat muodostua aika äkkiä, jos kuukautisveri ei irrottuaan samantien vuoda pois vaan jää jonnekin holleille oleilemaan. Jälkivuodosta ainakin itse näin päättelin, sillä verenvuodon jälkeen kun makasin pari tuntia ja nousin ylös, vuoto jota sitten tuli, oli jo hyytynyttä. Onkohan vielä joku tekijä miksi joillain sitten hyytyy nopeammin kuin toisilla?
Vaavihaave1 kirjoitti:
Hei vaan kaikille. Viime kuussa mulla tais Olla oikeesti eka ovulaatio pillerien lopettamisen jälkeen ja oireitakin oli. Rintojen arkuus, maha tuntemuksia, ovulaatio testi Plussa. Viimeks oli kp 14. Nyt kierron päivä 16 eikä näy ja kuulu. Nyt vasta säännöllinen kierto ollut 2 kk joten kaikki mahdollista että kierto ei pysy säännöllisenä tai loppuu kokonaan. Ovistestejä tehty eikä oireita ole ollut. Toivotaan että ovis vielä tässä kierrossa tulisi. Tällä viikolla vielä. Eihän sitä tietysti joka kierrossa kai tuu. Miten teillä mennyt?
No nyt se ovulaatio Plussa tuli kp 18. (eilen) Ovulaatio oireitakin on tässä ollut. Rinnat arat, aika halukas olo, limasuus aika vähäistä, mutta sitäkin. Vai onko nää jo pms oireita🤨
Niin ja edelliseen vielä että mahassakin ovulaatio tuntuu. Nippailuja/lievää kipuilua?
Pahoittelut keskenmenon kärsineille 💔 toivottavasti pian henkisesti myös sellainen olo, että yritys pääsee jatkumaan.
Täällä dpo2/kp18. Ovis aikaistui kolmella päivällä kun jatkoin tässä kierrossa myo-inositolin käyttöä, aloitin sen vasta kp8 ja silti ehti vaikuttaa huimasti. Viides kierto letrozoleja käytössä ja jotenkin aika rento olo kaikesta, tallettelut meni rennosti ja ei ollut sellaista "joka päivä täytyy jyystää" meininkiä vaan joka toinen päivä talleteltiin ja ovisplussan aikaan tuli luonnostaankin joka päivälle yhdyntöjä. Siksi varmasti rauhallinen mieli - olemme parhaamme tehneet. Nyt vain odotellaan piinaviikot ja testailen varmasti taas herkällä testillä joka ovistestien mukana tuli, vaikka vannotin etten niihin enää koske. Ennen letrokuurin aloitusta tein varuiksi vielä herkän testin kun kuukautiset mulla niin niukat, ja harmaa haamu noihin one stepin herkkiin tulee näköjään aina. Eli jos vaikka malttaisi testaamista dpo12 asti niin ei tarvi ihmetellä "olisko tässä väriä" 😀 Ovis oireili taas hurjilla kivuilla plussaa seuraavana päivänä, eli ajankohta on ainakin tiedossa niin uskoisin että dpo12 jo jotain väriä testissä näkyisi jos on raskaushormonia vähänkään..
Tsemppihalit kaikille ja rentouttavaa viikonloppua ❤️
Moikka kaikille🙂
Vähän omia oloja ja tuntemuksia.. alavatsa tuntuu siltä että olis koko ajan jännityksessä. Ja vatsa vähän sekaisin😬 samoin vasemmalla puolella erikoista kipua hetkittäin. Jomotusta koko alavatsassa aina nivusiin saakka..
Onneks lähden kohta mökille niin saan jotain muuta ajateltavaa kuin omien olojen kyttäämisen😂
Hauskaa viikonloppua kaikille!
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Mannapuuro, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Ihanaa vauva-aikaa tällä välin. 😍 hyvältä vaikuttaa toi mainitsemasi yhdistelmävitamiini. Sieltä sivuilta (vasta 🙈) opin, että inositoli onkin jotain mitä saa myös ravinnosta! Mennyt ihan ohi multa tuo, vaikka paljon oon lukenut. Kukkakaali tehostaa muuten progesteronin tuotantoa ja sellaista! 😅 No,Inocapseja kohta taas uusi 3kk satsi ja b6 erikseen, näillä mennään toistaiseksi.
Mustikkainen, tähän väliin, että letrothan myös aikaistaa ovista. Sulla nyt kunnon tropit, toivottavasti nää tuo toivotun lopputuloksen!
Portland, kiitos! Muistankin ton entuudestaan, että kerroit sun äidin osanneen jo aikaa sitten vinkata tuosta B6:sta. Hyvä! Mulle vasta nyt selvinnyt. Mutta kyllä se vaan tosiaan taitaa olla se, mikä pms:t nyt on saaneet lievenemään: I-HA-NAA! Jos hormonihirviö-minä olis vaikka historiaa. 😬 Vihdoin. 🙈 Väsyttänyt vaan on, ei muuta. Ja odotan mäkin vain, että alkaisivatpa vaan jo..
Mustikkainen: mennään ihan samoissa dpo:issa🤭😀👌. Tosin mulla vain arvuuttelua ja tuntemusten perusteella bongattu ovis. En ole nyt kahteen kiertoon enää tikutellut, kun näytti, että olisi ollut aika vakiintunut kierto ovulaatioineen. Mutta kiva, kun on joku jolla osuu piinapäivät samaan aikaan. Toivotaan plussaa molemmille♥︎. Ja kaikille muille myös😘
Hellepäivä tulossa🌞
En ole väittänytkään, että se olisi lauantai. LA =laskettu aika, kuten täällä jo mainittiin. Meinasin jättää kommentoimatta, mutta oli pakko. Taitaa olla parempi pysyä täältä hetki pois.. Palata sitten, kun täällä käydessä ei tule turhaan paha mieli.
Kaikille tsemppiä omiin haasteisiin. ❤️