Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Päivittelen vielä omaa tilannetta. Kävin tänään verikokeissa ja olin ymmärtänyt hieman väärin mitä kokeita otetaan, niitä olikin isompi lista kuin mitä luulin. Ensi viikon lopussa käyn lääkärillä kuulemassa tulokset.
Kävin myös ultrassa kp9, olisi kiva kuulla mitä mieltä olette näistä tuloksista ja onko teillä ollut samanlaisia tuloksia.
Eli kohdun limakalvo oli 6mm, follikkeleita oli molemmissa munasarjoissa yhteen laskettuna 14 eli ilmeisesti normaali määrä? Oikeassa munasarjassa suurimmat follikkelit oli kaksi yli 9mm folllikkelia ja vasemmassa yksi yli 9mm follikkeli. Onkohan nämä nyt niitä johtofollikkeleita?
Pääsin siis netistä näkemään nämä tulokset ja olen googletellut jotta ymmärtäisin paremmin. Ensi viikolla lääkäriin ja siellä saan tietenkin tarkempaa tietoa muta olen malttamattomana täällä 😀
Kiva kuulla sinusta Tähti 😊👍
Aika jännät paikat sinulla, olispa ihanaa jos olisikin pieni salamatkustaja sinulla kyydissä ❤️
Kp19 kai menossa itsellä, en oo halunnut pahemmin seurailla kiertoa kun yritys tauolla. Ovulaatio oli, ei voinut olla huomaamatta. Ihana huomata että kroppa toimii ainakin ovulaation osalta. Niin kovasti toivon että pian tämä mun selkävaivani helpottais, pääsis lääkkeet jättämään pois ja jatkamaan yrittämistä 😊 Oon nyt muutama päivänä lisännyt kävely reissuja, paljon en pysty kerralla mutta jospa pikku hiljaa edistystä tapahtuisi. Lääkäri taas tällä viikolla, katsotaan mitä mieltä on, jospa selviäisin ilman leikkausta 🤔 Oon koettanut ajatella positiivisesti ja niin että kyllä me se iltatähti vielä saadaan, vaikkei nyt siltä näytäkään ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Voi Tähti⭐️! Minulle on käynyt kahdesti tässä elämässä siten, että joku hyvin läheinen ihminen on nukkunut pois ja samaan aikaan olen saanut tietää olevani raskaana. Uskon jollain tapaa sielujen kiertokulkuun....nääh, en osaa selittää. Mutta toivon kovasti että siellä olisi Joku mukana💫
Kiva kun ”entiset” kuumeilijatkin tulevat kertomaan kuulumisiaan❤️Mannapuurolle onnet nyytistä ja ihanaa vauvakupla-aikaa❤️
En tiennyt, että täältä voi poistaa toisten viestejä🤔😲. Asiallisiin kommentteihin täällä
lienee meillä jokaisella oikeus... ja asiattomia en toivo tähän ketjuun. Niin hyvä ja kannustava ilmapiiri ollut👌
Täällä kierron mukaan ( en ole tikuttanut) ovulaatio käsillä. Saa nähdä meneekö huti tämä kierto kun on pienoista flunssaa koko perheellä😔
Olette ajatuksissani!
Te ihanat💖
Niin ihania ja kannustavia ajatuksia❤...itsekin todella uskon sielujen kiertokulkuun...ja vaikka se ei tapahtuisi heti, niin sitten eri ajan jaksoilla...❤
Mä jäin miettimääm sitä asiaa, kun tämä edesmennyt läheinen katseli lopulta minua vain mahaan, kun aiemmin katseli silmiin....mutta siinä vaiheessa puhekyky oli jo kadonnut....ajattelin pitkään,, että tarkoittaako hän jotain🤔
Menkkoja ei näy, mutta eipä olla oltu yhdynnässäkään...viimeisin yritys oli edelliskuussa Klinikalla, jolloin ovuloin kaksi munasolua❤ Siitten menkat tuli dpo14...
En tiedä, mielikuvitusko surun keskellä tekee nyt jotain tepposia(?)🤪
En äkkiseltään ole ajatellut tehdä mitään r-testiäkään, kun ei olla oltu yhdynnässäkään....🤪
Vai pitäisikö?
Kp29/29
Tähtitaivas☆
Testaa vaan Tähti, oli tulos mikä tahansa niin varmasti helpottaa kun ei tarvitse arpoa ❤️ Ja tiedät varmaan, että täällä on meitä jännääjiä mukana 🤗
Mulla ovistestit paukuttaa plusssa kolmatta päivää, en enää tiedä missä mennään 🤦♀️ Ikänään aikaisemmin oo kun sen vuorokauden plussa näkynyt.
Sain soiton Silmäklinikalta, aamulle kiireellinen aika sarveiskalvoyksikköön 😖 Rupesi oikeasti nyt vähän pelottamaankin jotta mitä sieltä on löytynyt ja löytyy vielä 😔
Heipä hei taas kaikille, tulin vaan jakamaan omia fiiliksiä ja jännitystä tänne. ✌🏻 Kp 26/25-26 menossa. En tikutellut tässä kuussa ovista, mutta oli tod.näköisesti kp 14 tai 15 kuten joka kuukausi. Jos oli kp 14 niin tallettelut tapahtui 3 päivää ennen ovulaatiota, sen jälkeen h-hetkenä mies ei vaan taas vaihteeksi tullut. Noh mutta oma ajatus on että kierto meni harakoille. Ei oireita mihinkään suuntaan, mutta taaskaan ei myös kuukautisia. 🙈 Huomenna r-testi aamulla!
Käytännössä olen jo vakuuttunut että lapsettomuusdiagnoosi tulee kun vuosi tulee täyteen. Mulla löytyi viime talvena hydrosalpinx josta jo aiemmin tänne kirjoitin, on siis mahdollista että munatorvet on arpeutuneet nuoruuden kohtutulehduksen jäljiltä. Voi kun saisin edes sen kemiallisen tikkuun kiinni, niin tietäisin että putket, ainakaan molemmat ei oo tukossa. 😭 Tässä mm. yksi syy miksi minä teen r-testejä jo ajoissa kun metsätorpan emäntä asiaa ihmetteli aiemmin.
Plussatuulia kaikille! 😘
♥️♥️♥️
Metsätorpan emäntä Kyseisellä sivustolla lukee myös selvällä suomen kielellä että raskaus aletaan laskea edellisten kuukautisten ensimmäisestä päivästä. Ihan turhaan väännät päivänselvää asiaa. Jos sinulla vaikka olisi nyt viikkoja 4+3, niin olet 5. viikolla raskaana.
Lopeta hyvänsään aikaan, annat itsestäsi oikeasti aika ikävän kuvan. Mene muualle provoilemaan, täällä ihmiset oikeasti puhuvat vakavistakin asioista, ja sinä pidät pilkkanasi. Jos sulle joku vastaa niin et sitäkään kestä.
Voisitteko kiltit kumpikin lopettaa ja myös toisten kommenttien poistelut. Oikeasti. Täällä ihmisillä vaikeitakin elämäntilanteita ja/tai terveyden tiloja ja täältä palstalta saattaa hakea pieniä ilonpilkahduksia. Ahdistaa lukea turhia väittelyitä yms.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Äitykkä-77 kirjoitti:
Testaa vaan Tähti, oli tulos mikä tahansa niin varmasti helpottaa kun ei tarvitse arpoa ❤️ Ja tiedät varmaan, että täällä on meitä jännääjiä mukana 🤗
Mulla ovistestit paukuttaa plusssa kolmatta päivää, en enää tiedä missä mennään 🤦♀️ Ikänään aikaisemmin oo kun sen vuorokauden plussa näkynyt.
Sain soiton Silmäklinikalta, aamulle kiireellinen aika sarveiskalvoyksikköön 😖 Rupesi oikeasti nyt vähän pelottamaankin jotta mitä sieltä on löytynyt ja löytyy vielä 😔
Mulla toukokuussa tuli viikon verran putkeen positiivista ovistestiä. Tämä selittyi gynellä juuri PCO diagnoosilla. En muista sinun taustoja, mutta jos oikein muistan niin gyne sanoi, että PCO aiheuttaa sitä, että varsinkin LH taso voi heitellä kierron aikana hyvinkin paljon ja täten antaa valheellisia positiivisia tuloksia.. 🤔 Näin on ainakin itselle käynyt, enkä luota ollenkaan ovulaatiotesteihin. Vaikka hauskaahan se on testailla siitä huolimatta ihan mielenkiinnosta!
Beibiätulille minulla ei ole koskaan todettu mitään ja nyt keväällä viimeksi ultrattu kaikki kunnolla sen keskenmenon tyhjennyksen myötä.
Mutta täytyy perehtyä tuohon aiheeseen, ja siihen kuinka äkkiä se voi alkaa oireilemaan.
Kiitos 😊
Kaneli78 kirjoitti:
Voisitteko kiltit kumpikin lopettaa ja myös toisten kommenttien poistelut. Oikeasti. Täällä ihmisillä vaikeitakin elämäntilanteita ja/tai terveyden tiloja ja täältä palstalta saattaa hakea pieniä ilonpilkahduksia. Ahdistaa lukea turhia väittelyitä yms.
Samaa toivon! Minulla on ihan yhtä suuri oikeus olla tällä palstalla vauvasta haaveilemassa kuin muillakin. Kommenttieni poistaminen on todella säälittävää!
Täällä siirryttiin 2. yrityskierrokselle. Tällä kierroksella todella paljon toivon tärppäävän😬
Teitkö testin Tähti? Peukut pystyssä täällä 😊❤️
Minäkään en jaksaisi näitä kinasteluja täällä 🤦♀️
Muutenkin tykkäisin että kirjoitettaisiin nimimerkillä, ei pelkällä numero sarjalla, vaikea muistaa kuka kukin on 🤔
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Peukut pystyyn tähti, kunpa siellä olisikin yllätysplussa ❤
Olen lukenut todella aktiivisesti palstaa, mutta halunnut jättäytyä pois keskustelusta näiden väittelyiden takia, toivottavasti tilanne täällä rauhoittuu 😊 on niin iso tuki tästä palstasta niin olisi kiva pitää tämä positiivisena paikkana, jossa ei tarvitse miettiä että joku alkaa pian arvostelemaan..
Omaa napaa: olin aivan varma että olisin raskaana, mulla oli kaikki oireet (nausea, rinnat turposi niin että mieskin huomasi, haistoin muka junassa sähkön/raudan 🙈) ... nooooo sieltähän ne menkat alkoi tänään, eli yk 3 alkakoon.. toivon että osaan ottaa tämän kierron loppuvaiheen rauhassa, nyt tuntui etten pystynyt keskittymään muuhun kuin vauvaan ja menkat tuntui isolta pettymykseltä, vaikka tosi alussa meidän yritys onkin. Aloin nyt tästä oppineena kirjaamaan ylös "oireita" niin ei nouse toiveet liikaa kattoon kierron lopussa, kun voi käydä katsomassa että nega-kierrostakin löytyy vaikka mitä oireita.
Plussatuulia kaikille ❤
Henna_inna: Tein jossain vaiheessa saman, eli kirjasin kaikki "oireet" ylös kun karkasi mopo käsistä kaikesta olojen kyttäämisestä :D. Kummasti rauhoitti mielikuvitusta.
Tähti: Täälläkin peukut pystyssä, että olisi sinnikäs yllätysvauva mukana.
Täällä mennään kp 12. Olen nyt joutunut heräämään eri aikoihin, joten aamulämmöt voivat olla mitä sattuu. Tänään lämpö nousi 0,2 astetta, joten ehkä eilen oli ovis, ehkä ei :D.
Plussatuulia jokaiselle <3
Hei vaan kaikille. Viime kuussa mulla tais Olla oikeesti eka ovulaatio pillerien lopettamisen jälkeen ja oireitakin oli. Rintojen arkuus, maha tuntemuksia, ovulaatio testi Plussa. Viimeks oli kp 14. Nyt kierron päivä 16 eikä näy ja kuulu. Nyt vasta säännöllinen kierto ollut 2 kk joten kaikki mahdollista että kierto ei pysy säännöllisenä tai loppuu kokonaan. Ovistestejä tehty eikä oireita ole ollut. Toivotaan että ovis vielä tässä kierrossa tulisi. Tällä viikolla vielä. Eihän sitä tietysti joka kierrossa kai tuu. Miten teillä mennyt?
Kyllä on hormoneilla suuri vaikutus ihmiskehoon. Käytössä oli siis aiemmin hormonikierukka, jonka kanssa elämä oli aika tasaista. Käytin siis vielä sitä ennen minipillereitä, joita käyttäessä ei ainakaan ollut mitään tietoa omasta kierrosta. Olo oli tappavan tasainen. Kierukan myötä jonkinlainen kierto oli helpommin havaittavissa, vaikka kuukautisia ei ollutkaan. Nyt kierukan poistosta on n. kuukausi. Muutoksia olen huomannut ihon kunnossa, halukkuudessa (hyvin vaihtelevaa!!) ja mielialoissa. Tällä hetkellä on alavatsakipuja, turvotusta ja halut aivan tiessään. Mieliala on maassa myös. Lieköhän kuukautiset alkamassa? Hassua kun ei ole moneen vuoteen ollut tällaisia tuntemuksia. Normaaleja naiseuteen liittyviä asioita. Ja nyt oma keho on taas totuttelemassa näihin asioihin. Olen niin innoissani!
Ihanaa elokuuta kaikille keskustelijoille ja tsemppiä jokaiselle!
28v. Ehkäisy jätetty pois 07/2020.
Ensimmäinen lapsi haaveissa.
Täällä alkoi yk 8 muutama päivä sitten. Jotenkin neljäs kemiallinen ei tuntunut yhtä pahalta kuin aiemmat, sillä viiva ei ehtinyt yhtä vahvaksi ja viiva ja oireet katosivat jo ennen kuukautisia.
Soitin neuvolaan heti, kun sain heikonkin viivan, mutta mulle ei ikinä soitettu takaisin. Ajattelin, että sieltä olisi voinut saada jotain neuvoa ihan raskauden suunnitteluunkin.
Musta alkaa tuntua, että en tule raskaaksi ennen kuin stressini vähenee. Olen ollut koko korona-ajan lomautettuna enkä vieläkään tiedä, milloin pääsen töihin. Jos olisi töitä, olisi muutakin ajateltavaa kuin vauvaprojekti ja kaikki epävarmuus.
Ikäneito: ihanaa ja lohduttavaa kuulla, että en ole ollut ainoa näiden "oireiden" kanssa 😅 tuntuu että pää menee ihan sekaisin näitä raskaushaaveita ja vauva juttuja miettiessä. Hyvä kans jos tästä kirjaamisesta on apua 😅
Hei taas kaikille! Olen yrittänyt pysyä perässä ja lukea viestejä. Kiva kun täällä on tosi aktiivisesta keskustelua. Haastavaa vastata kaikille kun niin monia eri tilanteita.
Nuista ovistestien sahailuista en osaa kauheasti sanoa. Itse olen huomannut että minulla hiljalleen tummenee viiva ja pysyy positiivisena melkein vuorokauden ja sitten haalenee taas.
Onnea Pauluskainen ovisplussassta! Muistan tuon tunteen kun itse sain ekan ovisplussan parin kuukauden tikuttelujen jälkeen. Persiljallekin hirmuisesti onnea plussasta!
Tähti toivon sinulle plussauutisia, olisit sen ansainnut 😊