Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Hienoa portland että sullakin oli röörit auki 👍😁. Mä otin vaan Burana 600 ennen operaatiota ja lääkäri oli vielä tunnin myöhässäkin eli olisko lääkkeen teho jo huonontunut? Sain vielä illemmalla törkeät hartiakivut ja ihan sydämeen asti pisti.. Mies sai seuraavana päivänä samanlaiset kivut. Kysyin että tekikö ne sullekin aukiolotutkimuksen 😅.
Vaikka mulla AMH, FSH ja LH olivat kunnossa niin määräsi mulle vielä proge(?) verikokeen heinäkuun alkuun jolla voidaan varmistaa että tuliko ovulaatio.
Pitäisikö munkin alkaa syömään rautaa 🤔. Inocapsissa ei taida olla..
Äitykkä-77 kirjoitti:
Neiti Kesäheinä, eilen juuri lueskelin tuosta ferritiinistä ja ylipäätään raudanpuutteesta ja sen heikentävästä vaikutuksesta raskautumiseen.
Myös tipitteluvuodon taustalla voi olla alhaiset rautavarastot.
Tämä asia kovasti kiinnostaa itseänikin. Jos saat käynnillä kiinnostavaa tietoa niin jaa ihmeessä tännekin.
Yritän itsekin aktivoida itseni kattavaan terveystarkastukseen verikokeiden osalta, kunhan kiireiltäni taas ehdin
Juuri luin että raskautta yrittävällä pitäisi olla varastoarvo eli ferritiini 50-60. Jännityksellä nyt sitten odotan tuloksia kunhan eka pääsen kokeisiin 🤔 Minulla ollut kierukan aikaan niukat vuodot, eli sen puolesta kaikki vois olla ok, mutta nyt poiston jälkeen alkoi kunnon vuodot.
Onnea Portland hyvistä tuloksista 😊
Kiva kulla Ärrä omia kokemuksiasi kohdun napukan muutoksista kierron eri vaiheissa 👍
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Äitykälle tsemppiä!❤👍 Ja ihania synttärijuhlia❤🎶🎶🎶🎶
Kesäheinä, tsemppiä verkokeisiin, arvot kannattaa tarkistaa👍
Mulla edelleen paineentunnetta alavatsalla, johtunee inssistä....nyt odottelen, että tulisi kiinnittymistuntemuksia viikonlopun tienoille🤗
Paljon plussatuulta kaikille ja kivaa päivää💖🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Haaveissa21 kirjoitti:
Pipa93 niin ne näyttää vaihtelevan... Jospa tää olis jotain muuta kuin lähestyvät menkat.. Täytyy nyt malttaa testin teon kanssa, etten liian aikaisin ainakaan tee. Mä oon ollu tässä vuosiem aikana monesti sitä mieltä, että olen raskaana (puolivahingossa) mutta lopulta on aina menkat alkanu. Pelottaa vaan, että nytkin niin, vaikka olis lupa tulla. 10v sitten sitten odotin ensimmäistä ja muistelen, että silloin uskalsin tehdä raskaustestin, vasta sitten kun menkat oli kaks viikkoa myöhässä. Pelkösin että joudun pettymään enkä olekaan raskaana😅 Nyt toinen toiveessa ja mieskin tässä matkan varrella vaihtunut. Ei tää ainakaan niin helposti käy kuin silloin nuorempana..
Tiedän tasan tunteen, niin oon minäkin ollut "raskaana" useita kertoja viimeisen 5 vuoden aikana, millon pillereiden, millon renkaan tai kumin läpi... Ihan inhimillistä mielestäni, kun mielensä perukoilla kuitenkin toivoo vauvaa ja haluaa tulla vanhemmaksi vielä jokin päivä. Toivottavasti et joudu pettymään ja pääset pian testaamaan <3 Mutta ehkä paras malttaa mahd.pitkään sen testin kanssa!
Piti minunkin tulla kertomaan kuulumisiani. Laitoin tän viestin mukaan vielä kuvan ekasta testistä, siitä hetken odottelun jälkeen ilmestyneestä vaalean punaisesta viivasta ^^
Paljon onnea Onnenperhonen <3 Meillä hyvin samannäköiset tulokset ^^
Tiistaina iski migreeni ja se meni lepäillessä. Kesiviikkona mulla oli paljon ohjelmaa, ja söin esimerkiksi aamupalaani matkalla töihin, mutta mulla alkoikin suunnilleen heti kotoa poistuttua niin jäätävä pahoinvointi, ja yökkäilin vain mennessäni. Vieläkin hävettää, kun mietin, miten yökkäilin keskellä Tampereen keskustaa matkalla töihin. Koko päivänä en pystynyt syömään kunnolla, kun koko päivän oli pahoinvointia. Lepääminen kuitenkin selkeästi helpotti oloja.
Onneksi kaveri vinkkasi, että kannattaisi kokeilla syödä jotakin ennen kuin nousee sängystä ylös ja olen nyt pari päivää syönyt vähän Profeel-rahkaa ennen kuin olen varsinaisesti noussut sängystä ylös ja olo on helpottanut ihan hirveästi. Eilen ei ollut pahoinvointia ollenkaan, vain ajoittaista pientä kipua alavatsalla, jonka takia mietin, että olenkohan sittenkään enää ollenkaan raskaana. Kerroin tuntemuksistani ja ajatuksistani miehelleni ja miehenikin totesi, että kylläpä olisi harmi, jos siellä ei olisikaan enää mitään. Tänä aamuna kuitenkin oli taas heti herätessä kuvotusta ja tuo pieni syöminen ja makoilu helpotti. Tein myös vielä uuden testin, ja kun edellisellä kertaa tein RFSU varhaisella niin tällä kertaa käytin Clearbluen helposti luettavalla ja tällä Clearbuella tuli samointein ja ihan selkeästi plussa näkyviin, eikä todellakaan tarvinnut odotella :D.
Olen vieläkin tosi hämilläni siitä, miten nopeasti tämä raskautuminen meille nyt kävi. Olin jotenkin niin varma, että tässä menisi kauemmin ja nyt minua on kyllä kovasti jännittänyt, että kunpa pieni vain pysyisi sisällä ja kasvaisi <3 Näistäkin tunteista tähän nopeaan raskautumiseen liittyen puhuttiin miehen kanssa, niin oli kyllä ihana, kun mieskin sitten totesi, että oikeastaan oltaisiin ihan hyvin voitu aloittaa yrittäminen kyllä jo aiemminkin. Meillä on ollut rakastava perhe pienelle valmiina jo hetken, ja muutenkin meillä on asiat olleet jo tovin ihan hyvällä mallilla.
Ja miten kiitollinen olenkaan miehestäni. Minusta tuntuu joka kerta, että sydämeni sulaa, kun mies nyt on koskenut hellästi mahaa ja jo juttelee ja laulelee mahalle. Muutenkin käynyt kaupalta mulle sellaisia ruokia, mitkä tuntuu mulle ok:lta ja helpolta syödä (esim. kylmä salaatti, tota profeelia ja hedelmiä jääkaappiin). Tuo noin paha pahoinvointi keskiviikkona yllätti kyllä meidät molemmat, kun mä olin ihan poissa pelistä. Toivottavasti näillä naposteluilla toi pahoinvointi nyt kuitenkin pysyy aisoissa.
Tsemppiä kaikille <3 Koska raskaaksi tuleminenhan on vielä todellakin kaukana synnärin maaliviivasta <3
Hei taas pitkästä aikaa ja hurjasti onnea kaikille plussanneille! :)
Olen aiemmin kertonut omasta kiertohäiriöstäni täällä ja nyt menossa jo kp 76/28. Kävin lääkärin juttusilla ja nopeassa tutkimuksessa eikä syytä kuukautisten poisjäämiselle löytynyt. Ensi viikolla uusiin verikokeisiin missä tutkitaan tarkemmin kilppariarvot ja liuta muita mahdollisuuksia.
Onko muilla kokemusta tällaisista näin paljon pitkittyneistä kierrosta? Nyt kaksi kiertoa jäänyt välistä vaikkakin tiputtelua on silloin tällöin. Olisi niin kiva että alkaisi jo uusi kierto ja päästäisiin jatkaa yrittämistä. :(
Tänään dpo11 ja kp25. Aamulla taas huono olo. Mutta sitten päivällä tule pientä vuotoa pyyhittäessä. Ja taas iski pettymys. Olen siis varmaan ajatuksien/ tahdon voimalla saanut itselleni taas kaikki raskaus oireet.
Ärsyttää niin paljon ku joka kuukausi tulee pettymys kun vuoto alkaa.
Anteeksi taas avautumiseni tänne.
Mutta uskon että te ymmärrätte pettymykseni.
Tsemppiä muille ja plussa tuulia 😉🤩
Viiden lapsen äiti ymmärrän hyivin pettymyksen. Minulla dpo11 ja näyttää että menkat alkaa tänään tai huomenna kun tuli hieman haaleanpunaista vuotoa. Tein myös aamulla negatiivisen herkän testin.
Saako kysyä onko sinulla yleensä luteaalivaihe aina noin 11pv ja onko ollut näin myös aikaisemmissa raskauksissasi?
Tähti☆ kirjoitti:
Magnolia kirjoitti:
Kovasti tsemppiä Tähdelle! :) Toivotaan, että tämä olisi nyt sitten onnekas kierto teille!
Hyvä kuulla Tryoutilta rohkaisevat tulokset aukkarista. :) Saas nähdä, kutsuuko minuakin tuo tutkimus aikoinaan, jos sinne asti päästään!
Tsemppiä kaikille piinailijoille ja ovulaation odottelijoille!
Täällä dpo 9, kp 21/26. Ihan kaikki samat oireet (=oireettomuudet) kuin viime negakierrossa, joten odotukset ihan nollissa.
Edelleen olen sitä mieltä, että ensi kierrossa pidetään taukoa, jo siksikin että ovulaatio tapahtunee sellaisena viikonloppuna kun ollaan eri osoitteissa miehen menon takia. Niin huonot mahdollisuudet olisi joka tapauksessa -- sama siis yrittää nauttia lomasta ilman stressiä, ja kerrankin vaikka juoda ruuan kanssa pari lasia viiniä!
Magnolia, koska aiot testata? Täällä niin jännätään❤
Jospa ois tällä kertaa plussa!💋👍
Mulla nyt pientä paineentunnetta alavatsalla, lienee inssistä johtuvaa.
Ja nyt mennään dpIUI 3, sekä DpIUI 2.. lasken munasoluille yhden päivän ikäeron, koska toinen oli jo irronnut ja toinen irtoamassa... jospa edes jompi kumpi munasoluista onnistuisi hedelmöittymään❤
Tällä tavalla pitkäaikaisena lukijana mutta ensimmäistä kertaa kommentoimassa harmittaa olla negatiivinen, mutta tuntuu, että tästä on tärkeä mainita taas. Täällä aikaisemminkin on kommentoitu, että olisi hyvä jos ei kyseltäisi muilta koska aikoo testata.
Ymmärrän Tähti että olet innoissasi muiden puolesta, mutta varmaan me kaikki tiedämme miten tuskaista se DPOn jälkeinen odottelu on jo ihan ilman painostusta testaamiseen. Kyllä kaikki varmasti testaa ja kertoo sitten kuulumiset kun kokee olevansa siihen valmis. Liian aikainen testaaminen vaan nostaa mahdollisuutta negatiiviseen, odottelu taas on tässä hyvästä vaikka se ärsyttävältä tuntuu.
Piipari kirjoitti:
Viiden lapsen äiti ymmärrän hyivin pettymyksen. Minulla dpo11 ja näyttää että menkat alkaa tänään tai huomenna kun tuli hieman haaleanpunaista vuotoa. Tein myös aamulla negatiivisen herkän testin.
Saako kysyä onko sinulla yleensä luteaalivaihe aina noin 11pv ja onko ollut näin myös aikaisemmissa raskauksissasi?
Tällä hetkellä on ollut nyt pari viimeistä kertoa ainakin toi 11pvä.
Aikaisemmista raskauksista en muista. Niistä jo sen verran aikaa. Ku vanhin on jo 22v, toinen 20v, kaksoset 6v ja meijän kuopus 3v.
Voi että, ovistesti hymyilee kp 11. Miks just nyt kun sen ei olis tarvinnut aikaistua yhtään 😟 viimeksi meillä on ollut rakkautta kp6, kiitos helteet, lapset ja niiden lomavalvomiset, kuolema lähipiirissä jne. Tuskin tänäänkään päästään hyödyntään tai korkeintaan myöhään illalla tai yöllä vasta 😓
Ottaa päähän 😞 en lataa mitään odotuksia tälle kierrolle ainakaan.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Te keillä on tiputtelua ollut, niin missä vaiheessa kiertoa alkoi alunperin?
Eilen alkoi ensin hailakan punerva valkovuoto, joka nopsasti muuttui ruskeaksi. Hieman tuli pikkareihin asti, mut pääosin vain pyyhittäessä huomaa. Sama meno jatkuu ainakin nyt aamul. Yöllä tosin ei ollu liiemmin valunut. Arvon tässä, et jääkö luteaalivaihe poikkeuksellisen lyhkäseks (Flo ennustaa menkkoja viikon päähän) vai onko tää nyt endometrioosin tempuilua 😑 Aiemmissa kierroissa ei ole ollut tässä kohtaa kiertoa tiputtelua, vaan vasta menkkoja edeltävänä päivänä. Eilen laski lämmöt ja tänää oli viel 0.2° alempana eiliseen verrattuna 😬
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20
Mustelma minä en näe testissä kun selvän negan. Mikä kp menossa?
Tsemppiä tiputtelujen ja kiertohäiriöiden kanssa painiville ❤️
Älä vielä luovuta Chard ❤️👍
Ymmärrän hyvin pettymyksesi Viiden lapsen äiti ❤️ Monesko Yk sinulla menossa? Ja oliko joku hormonaalinen ehkäisy käytössä ennen yrityksen alkua? Minulla yk4 alkoi ja mirena kierukka aiemmin käytössä.
Omaa napaa kp6/28 ja vieläkin jotain tuhruttaa 😔 Olis kiva pian päästä taas yrittämään ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Hohhoijaa... Eilen sitä väriä valkovuodossa, tänään ei sitten taas yhtään mitään 🙄 Eli ei tähän tietoon hajuakaan menkoista, mutta ei onneksi myöskään sitä hermoja raastavaa tuhruttelua ja tiputtelua... Odotellaan, kai ne parin viikon sisällä kuurin loputtua pitäis alkaa.
Tänään sitten parahdin itkemään kun mies vitsillä heitti etten ajaisi kaupan ohi....olin lähdössä mekko-ostoksille, ja minulla on välillä taipumus huruutella kohteiden ohi ihan huomaamatta. Loukkaannuin verisesti, pahoitin mieleni ja tursasin pitkän tovin. Yleensä en ole millänsäkään, vaan naureskelen itsekin omille pöllöilyilleni. Että, ehkäpä ne napit kuitenkin vaikutti myös korvienväliin 🙈
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Mustelma minä en näe testissä kun selvän negan. Mikä kp menossa?
Tsemppiä tiputtelujen ja kiertohäiriöiden kanssa painiville ❤️
Älä vielä luovuta Chard ❤️👍
Ymmärrän hyvin pettymyksesi Viiden lapsen äiti ❤️ Monesko Yk sinulla menossa? Ja oliko joku hormonaalinen ehkäisy käytössä ennen yrityksen alkua? Minulla yk4 alkoi ja mirena kierukka aiemmin käytössä.
Omaa napaa kp6/28 ja vieläkin jotain tuhruttaa 😔 Olis kiva pian päästä taas yrittämään ❤️
Yk 5. Ei ole moneen vuoteen ollut mitään ehkäsyä. Ollaan vaan oltu tosi tarkkoja ettei varmoilla päivillä olla touhuiltu. Mutta nyt ku se kuuden ja viimeinen saisi tulla ni tuntuu et on noi hankalaa. Eikä millää meinaa onnistua. En siis tikuta ovista seuraan flon mukaan. Ehkä se ei viime kierrossakaan sit vaan osumatkaan kohdalle vaikka flo niin ennusti.
Ehkä mä vaan lopetan tän stressaamisen siitä tulee meille vielä yksi vauva. Jos sit vaikka onnistuisikin. Kun ei väkisin yritä joka kuukausi.
lii7u kirjoitti:
Mustelma, luetaanko tota tikkua niin, että alemmassa näkyy positiivinen viiva jos on? Mä näen siinä haalean viivan jos nyt oikein tulkitsen tuota 😊
Tuo oli digital clearblue .. luki ei raskaana.. 😔
Toivottavasti viiva vahvistuu vai menkat alkaisi.. nii pääsee uusi yritys
Neiti Kesäheinä - minä oon seuraillu tuota kohdunnapukkaani 🙂 oviksen lämpödipin aikaan oli alhaalla, pehmeä ja auki. Tämän jälkeen pariks päivää nous hyvin korkealle ja napakaksi, sitten ollut dpo 2-6 "keskivaiheilla" ja nyt dpo7 taas korkeammalla. Ennen menkkoja pitäis tosiaan taas laskeutua, mutta heti vuodon loputtua on vuorostaan todella korkealla.
Omaa napaa... Eilen ja tänään vv värjäytynyt aavistuksen punervaksi ja lämpö dipannut hieman uudelleen. Saas nähä nouseeko huomenna taas. Nyt tosiaan dpo7/kp21(/26-28) 🙂
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20