Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3681/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Jupiter: Kannattaa soittaa päivystykseen niin asia tutkitaan. Voi toki olla normaaliakin tai sitten jotain vakavampaa. Tsemppiä <3

3682/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Jupiter Mikä raskausviikko sinulla on menossa? Sinne äitiysneuvolaankin ne taitaa sen tiedon tarvita kun aikaa antavat, ja sinullahan aika jo huomenna? Ei sinnekään tyyliin raskausviikolla 4 mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3683/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tähti, toivoisin teillekin niin jo tärppiä! jaksat meitä muita niin kannustaa, saathan itsellesikin iloa ja voimaa jostain mukavasta? kaikkea hyvää 💛

Mä en ollut kiinnitänyt huomiota mihinkään provoviesteihin, todella ikävää jos sellaista on tapahtunut. Ja isot pahoittelut jos omat viestit ovat kuulostaneet siltä 😱 hui, ei kai..

Joskus toive vauvasta voi kyllä sumentaa pään, ehkä kyse jostain sellaisesta?

Testasin tänään sunnuntaina clearbluella, ja kyllä, mikäli kaikki menee onnellisesti, MEILLE TULEE HELMIKUUSSA VAUVA 😍

Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.

3684/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon että kukaan ei ole mun kirjotuksia ottanut pahalla, aivan aidosti olen tänne elämästäni kirjottanut. Toivon että en ketään loukkaa. Haluan että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä; siksi on aivan pakko kysyä

NeitiJupiter, oonko mä ymmärtäny sun tekstit väärin vai mitenkä? Sä et ole selkeää plussaa vielä saanut mutta olet neuvolaan saanut ajan maanantaille? Oletko sinne menossa tekemään raskaustestin vai..? Neuvolasta ne ei voi määritellä sun raskautta kun sun kierron perusteella tai arvioidun oviksen perusteella. Tai mahdollisesti verikokeilla. Siihen ei ole mitään varmaa tiettyä testiä millä ne vois kertoa että ”kyllä, olet rv 5 nyt”. Mitään ultraa ei tehdä noilla viikoilla koska siellä ei vielä mitään näy. Etenkään normi kunnallisessa neuvolassa. Neuvolan ultrat on yleensä niin alkeellisia ja ”vanhoja” että hoitaja ei edes yritä sua rv 4-6 ultrata. Trust me. Ainoastaan jos epäillään kohdunulkoista raskautta (kivut ym. siihen viittaava), lääkärit ultraa. Silloinkin päivystysmuotoisena tai lähetteellä.

Raskausviikot on itsellä varmistunut aina vasta nt-ultrassa, vaikka arvion viikoista olen tietysti saanut jo rv 7 koska minun täytyy käydä edellisten raskauksien takia äitiyspoliklinikalla jo n. rv7. Ja siinäkin on aina riski että sykettä ei näy jos laskut on mennyt pieleen. Siksi pelataan yleensä varman päälle ja menen n. rv 7.

Summa summarum, en tiedä olenko pösilö ja minulla on vaikeuksia lukemisen ymmärtämisen kanssa, olen missanut jotakin, tai sitten en vai muuten ymmärrä. Haluan painottaa: mä en MISSÄÄN NIMESSÄ halua loukata ketään ja toivon kaikille vain hyvää, etenkin tässä ryhmässä on paljon vahvoja naisia ketä mä täällä taustalla kannustan ja välillä tänne kirjottelen. Kysyn näitä asioita sen takia koska en halua että joudut pettymään jos menet neuvolaan sillä mielellä että saat jotakin varmaa tietoa vauvan voinnista tai raskauden etenemisestä. Saat toki tietää oletko raskaana, mutta raskausviikkoja tai raskauden kehitystä ei sinulle voi kukaan vielä kertoa.

3685/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aivan älyttömästi onnea plussanneille!❤️ Niin raskaustestin plussanneet kuin oviksenkin napanneet. Ihanaa kesää kaikille☀️❤️

3686/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Tititu <3!!

Pakko tulla tänne avautumaan kun lähipiiriä ei viitsi vaivata :D. Eli Googlailin tuossa englanninkielisillä sivuilla ohuesta kohdun limakalvosta. Eräällä sivulla sanottiin, että toistuvat keskenmenot voivat johtua mm. siitä että naisen elimistö hylkisi alkiota. Ja että semmoiset voisi auttaa kuin Prednisoni 10 mg(reseptilääke), joka on kortisonijohdannainen, Loratadiini 10 mg (antihistamiini) ja Pepcid 20 mg (närästykseen). No se mikä tässä on tajunnanräjäyttävää minulle on se, että ennen kuin raskauduin esikoisesta elämäntilanteeni oli sellainen, että minulla oli kissa ja koira ja olin niille allerginen. Söin siksi antihistamiinia aika paljonkin. Lisäksi em. allergian vuoksi minulle kehittyi nenäpolyypit, johon sain kortisonitippoja. Luulin myös diagnosoimattoman maitoallergiani vuoksi, että minulla oli refluksitauti, joten vedin närästyslääkkeitä kaksin käsin (eivät auttaneet). Tästä täpinöissäni tilasin heti kyseisiä lääkkeitä ja aion ottaa vielä maksimiannoksen astmalääkettä ja nenätippoja. Kaikkea muuta on kokeiltu. Tässä vielä hakusana millä kyseinen sivu löytyy. What I did to get pregnant with thin uterine lining. Siellä oli muutakin vinkkiä ja kirjoittajalla oli pco.

3687/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennys edelliseen: tilasin siis antihistamiinia ja närästyslääkettä. Kirjoitin huonosti innoissani :D

3688/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nias kirjoitti:

NeitiJupiter, oonko mä ymmärtäny sun tekstit väärin vai mitenkä? Sä et ole selkeää plussaa vielä saanut mutta olet neuvolaan saanut ajan maanantaille? Oletko sinne menossa tekemään raskaustestin vai..? Neuvolasta ne ei voi määritellä sun raskautta kun sun kierron perusteella tai arvioidun oviksen perusteella. Tai mahdollisesti verikokeilla. Siihen ei ole mitään varmaa tiettyä testiä millä ne vois kertoa että ”kyllä, olet rv 5 nyt”. Mitään ultraa ei tehdä noilla viikoilla koska siellä ei vielä mitään näy. Etenkään normi kunnallisessa neuvolassa. Neuvolan ultrat on yleensä niin alkeellisia ja ”vanhoja” että hoitaja ei edes yritä sua rv 4-6 ultrata. Trust me. Ainoastaan jos epäillään kohdunulkoista raskautta (kivut ym. siihen viittaava), lääkärit ultraa. Silloinkin päivystysmuotoisena tai lähetteellä.

Raskausviikot on itsellä varmistunut aina vasta nt-ultrassa, vaikka arvion viikoista olen tietysti saanut jo rv 7 koska minun täytyy käydä edellisten raskauksien takia äitiyspoliklinikalla jo n. rv7. Ja siinäkin on aina riski että sykettä ei näy jos laskut on mennyt pieleen. Siksi pelataan yleensä varman päälle ja menen n. rv 7.

Summa summarum, en tiedä olenko pösilö ja minulla on vaikeuksia lukemisen ymmärtämisen kanssa, olen missanut jotakin, tai sitten en vai muuten ymmärrä. Haluan painottaa: mä en MISSÄÄN NIMESSÄ halua loukata ketään ja toivon kaikille vain hyvää, etenkin tässä ryhmässä on paljon vahvoja naisia ketä mä täällä taustalla kannustan ja välillä tänne kirjottelen. Kysyn näitä asioita sen takia koska en halua että joudut pettymään jos menet neuvolaan sillä mielellä että saat jotakin varmaa tietoa vauvan voinnista tai raskauden etenemisestä. Saat toki tietää oletko raskaana, mutta raskausviikkoja tai raskauden kehitystä ei sinulle voi kukaan vielä kertoa.

Hänellä on jonkun viestin mukaan jo yksi lapsi eli tietää kyllä miten hommat toimii. Mutta kun nämä hänen viestit ovat niin epämääräisiä, niin anteeksi vain mutta hänestä herää oikea tarinankertojan mielikuva.

Jos raskaustestikään ei oikein näytä mitään niin miten hän epäilee yhdessä viestissä kohdunulkoista ja sitten yllättäen keskenmenoa.

Ikävä kyllä minun ei tee mieli täällä jakaa omaa elämääni, yritystämme ja tulevia pettymyksiä kun täällä feikit pelleilee vakavilla asioilla. Ja kun niihin yksi ihminen uskaltaa vähän puuttua niin hänet syyllistetään ilkeilijäksi ja ilmapiirin pilaajaksi. Minä poistun takaisin taustalle lukemaan.

Plussaonnea kaikille teille jotka oikeasti sitä olette odottamassa, pitäkää yhtä ja tukekaa toinen toistanne

3689/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NeitiJupiter, minulla on nyt 4+3 ja heti haaleankin plussan jälkeen olen saanut voimmakkaitakin kipukohtauksia, ihankuin kohtua revittäisiin ulos. Silti raskaus on jatkunut normaalisti, oireet lisääntyy päivittäin ja viiva tummuu. Uskon tämän olevan täysin normaalia kohdunkasvun kipua ja ihan varmasti sama myös sinulla. Varmahan ei voi olla tietenkään, mutta muista että kivut on ihan normaaleja vaikka kivuliaina saattaa vähän hätkäyttää. <3 

3690/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat kiitokset kaikille myötätunnosta❤

Yöllä menkat kurvasi.....kp1

Tänään masistelen, huomenna ajatukset kohti uutta yritystä....(yk31?)

Tähtitaivas☆

3691/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaherukka ja Tititu ONNEA!❤🎂👍

ONNEA ONNEA ❤👍❤👍❤👍

ONNEA👍🎶👍🎶👍🎶👍🎶👍

ONNEA!!!🎂💝🎂💝🎂💝🎂💝🎂

Tähtitaivas☆

3692/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito, vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta! Itse olen nyt ollut antihistamiineista tauolla, kun luin jostain, että ne voi myös huonontaa kohdun limakalvoa. Joten ajattelin kokeilla ainakin nyt alkukesän ilman, heinäkuussa on kuitenkin käytettävä päivittäin. Mutta jospa loratadiini olisikin eduksi, niin sehän olisi ihan loistavaa!

Nyt kun noita epäkohtia on osoitettu sormella niin joo, toki huomaa. Mutta koen, että parempi jättää noteeraamatta. Kommentit ja huomiohan on juuri sitä,mitä mahdollisilla provoilla haetaan. Muuten ihan huomiona kaikille, että täällä käy varmasti todella moni lukemassa ilman kirjautumista ja osallistumista keskusteluun, eli todellakaan ei kannata liian tunnistettavasti asioista kertoa. Kaikki täällä on avoimesti kenen tahansa luettavissa ja tallennettavissa.

Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.

3693/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiiina: Niinpä! Itsekin koettanut tulla toimeen ilman kortisonia ja vältellyt allergialääkkeitä. Ei taida olla ihan mustavalkoista tämä lisääntyminen. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle ja päin vastoin. Yrityksen ja erehdyksen kautta voittoon!!

Olettepa aika tarkkanäköisiä. Minä en edes epäillyt, että täällä voisi olla pilailijoita. Meitä on täällä niin paljon, niin epäloogisuudet jää huomaamatta. Mutta joo parasta vain olla noteeraamatta heitä. 

3694/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos mietiskelyni aiheuttavat ihmetystä kaikkialla epäilijöitä riittää... mietiskelin vain koska ekasta lapsesta en tuntenut mitään vatsakipua ja mitään oireita niin nyt osaan tutkiskella paremmin. Kiitos.

3695/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen seurannut keskustelua sivusta epäsäännöllisen säännöllisesti 😊 meillä on ennestään 4-vuotias lapsi. Aiemmin en ole ollut valmis toiseen vauvaan, enkä tiedä olenko vieläkään. Mies kyllä olisi valmis. Hiljalleen on tullut itsellekin haaveita toisesta vauvasta, mutta järki sanoo että ei.. Esikoisen ensimmäinen vuosi oli todella raskas, kun nukkui todella huonosti ja oli todella itkuinen. Itsekin olin jaksamisen äärirajoilla, joten pelottaa miten mahdollisesti enää jaksaisin kaiken alusta. Voi siis olla että haaveeksi vain jääkin. Tämä nyt ei ehkä varsinaisesti liittynyt teidän keskusteluun, kunhan vain tuli tunne että haluan jollekin asiasta kertoa jos jollakin on vaikka ollut samanlaisia tuntemuksia 😊 jään siis ainakin vielä toistaiseksi taustalle seuraaman ja haaveilemaan.

3696/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea tititü!!

Muistatko millaiset sun kilppariarvot ovat viimeisimmässä labrassa olleet? Tämä mietityttää minua erityisesti kun muuta terveydellisistä estettä/haastetta raskaudelle ei nyt ole kuin huonot kilppariarvot (tsh 0,01).

3697/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout, kävin edelliskerran alkuvuodesta labroissa ja aivan tarkkoja arvoja en nyt muista (viitteetkin vaihtelevat alueittain). Arvot olivat kuitenkin todella hyvät silloin; TSH 1 pistejotain ja t4v 20 kieppeillä. Nyt kävin uudelleen ja arvot olivat vielä viitteissä, mutta selkeästi alkaneet vaipumaan vajaatoiminnan puolelle; TSH vähän alle 4 ja t4v 17.7. Tämä muutos on saattanut jo johtua raskaudesta. Veikkaan kuitenkin, että arvot oli jo toukokuun alussa huonommat ja siksi nimenomaan ovulaatio tuli myöhemmin.

Kiitos onnitteluista :) Sun tsh on kyllä hyvä oikeastaan. Enemmän vissiin t4v:llä on merkitystä kuukautisten kannalta. Tai näin puhuttiin joskus ihan tämän ketjun alussa ja oma kokemus tukee kyllä tätä. Niitä voisi olla hyvä kyllä seurata, koska jos raskaus alkaa, mahdollisimman tuoreet arvot on hyvä olla tiedossa annosnostoa varten (joka on todella tärkeää jo viikolla 5!!)

Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.

3698/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohueen limakalvoon: jos lääkäri sen ultrassa toteaa, niin voisikohan hän määrätä sitä vahvistavan lääkkeen? Mulla ei paksuunnu limakalvo luomusti riittävästi, joten käytän kp 10-30 Estradot- laastareita sen tueksi ja niiden on todettu toimivan tosi hienosti.

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

3699/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Tititü ❤️

Tähti halauksia, huomenna toivottavasti jo parempi päivä 🤗

Uusille tervetuloa joukkoon mukaan 🙂

Me on vietetty oikeaa parisuhde ja perhe viikonloppua. Eilen illalla kun saatiin taapero nukkumaan niin grillailtiin isompien lasten kanssa ja pelailtiin pitkään yöhön parvekkeella lautapelejä. Sitten vielä yön hiljaisina tunteina nautiskeltiin rakkaan kanssa lasilliset viiniä. Tänään oltiin päivä Nuuksiossa koko perheenä, kivaa oli. Kävelty kilometri jos toinenkin, keitelty nuotiokahvit, herkuteltu ja oltu vain. Nyt ajateltiin vielä rapistella samaa irttaripussia ja katsoa joku leffa. Sain vielä yllätyksenä uuden aktiivisuusrannekkeenkin kun entinen sanoi työsopimuksen irti, kelpaa taas lenkkeillä ja kotijumppailla.

Menkatkin onneksi loppui, johan tuota rättisulkeista kestikin liki 2 viikkoa 🙈

Mutta hyvällä ja rentoutuneella mielellä kohti uutta viikkoa ☀️

3700/6611 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että plussan jälkeen porukka häviää täältä todella nopeasti (kuten itsekin tein ja nyt on menossa rv 9), ja nyt kun vanhasta tottumuksesta tulin taas keskustelua kurkkimaan niin tuli fiilis, että ehkä se tsemppaa jos plussanneet kertoisi enemmän omasta tilanteestaan! Itsellä on ehkä etenkin kaksi asiaa mitä haluaisin teille toivottavasti tsemppeinä jakaa😊

Ensinnäkin, tikutin ovulaatiota pariin otteeseen ennen tärppiä. Selvisi, etten ovuloi joka kuussa, mutta testi nappasi kyllä jokaisen ovulaation kun se tapahtui. Tai näin luulin! Tärppi tuli sellaisena kuukautena, kun ovistesti näytti vahvaa negaa koko kuukauden. Eli älkää stressatko vaikka tulisi vain negaa, ovis on saattanut silti tapahtua! Olin itse aivan maani myynyt kun luulin etten taaskaan ollut ovuloinut, niin olisi ollut kiva kuulla enemmän tällaisia kokemuksia silloin!

Toiseksi, itse tein alun perin testin jo viikkoa ennen menkkoja koska menkkakivut äityivät aivan järkyttävän pahoiksi. Plussaamisesta pari päivää myöhemmin jouduin soittamaan ambulanssin kun kivut olivat niin pahat. Kaikki kuitenkin oli hyvin, vaikka kivut jatkuivat viikolle 6 asti säännöllisen epäsäännöllisenä. Eli vaikka kipuja tulisi, niin se ei aina tarkoita, että käy huonosti! Tämä aiheutti myös ihan hirveästi stressiä, koska usein kuulee vain niitä kauhutarinoita. Toki monella ne painajaiset on ihan oikeaa elämää enkä yhtään vähättele sitä tuskaa, mutta kun itse kamppailee sen epätietoisuuden ja kipujen kanssa niin ehkä positiivinen viesti siitä että välillä kivut ei ole paha asia olisi rauhoittanut panikoivaa mieltä.

Toivottavasti nämä omat kokemukseni voisi tuoda positiivisuutta ja vähentää stressiä edes jollekin, joka on alkuraskaudessa tai yrittämisessä samassa tilanteessa.

Lopuksi vielä kovasti plussatuulia ja ihanaa kesää!💕