Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällä uusi vauvasta haaveileva liittyy keskusteluun.
Mies ja minä 31-vuotiaita, pari vuotta ollaan yhdessä oltu. Vakityöt ja omistusasunto (tosin liian pieni asunto lapsen vauvaiän jälkeen). Ehkäisypillereitä olen syönyt koko ikäni. Viime syksynä päätettiin, että voisin jättää pillerit pois, että elimistö saa rauhassa palautua normi kuukautisrytmiin ennen kuin aletaan vauvaa yrittämään. Vauva olisi toiveissa alkuvuodelle 2021. Kuukautiset yllätyksekseni alkoivatkin tulla suht säännöllisesti heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Viime kuuhun asti käytettiin ehkäisykeinona varmoja päiviä.
Viime kuussa eka varsinainen yrityskerta siten, että ovulaatiolaskurilla arvioin sopivan ajankohdan raskautumiselle ja sinä aikana harrastettiin seksiä n.joka toinen päivä. Yleensä harrastetaan kyllä parin kolmen päivän välein muutenkin seksiä, mutta välillä saattaa tulla 5-7 päivän tauko jos molemmilla kiireitä.
Nyt olisi yk 2 menossa. Ei totisella touhulla, mutta siten, että pidän arvioidun ovulaatioajankohdan mielessä ja varmistan, että seksiä tulee vähintään joka toinen päivä harrastettua.
Vähän ristiriitaisissa tunnelmissa itselläni ainakin tämä yrittäminen alkanut. Molemmat meistä haluaa kyllä lapsia, sitten joskus. Mutta koska olen jo tämän ikäinen, ei mieheni mielestä ole järkevää tolkuttomasti lykätä lapsen tekoa. Eli olisi kiva vielä kahdestaan olla, kun suhdekin suht tuore vielä, mutta biologiset realiteetit painaa. Myös työn puolesta olisi kiva jos uraa voisi tehdä vielä muutaman vuoden ajan lapsettomana, että pääsisin sinne minne haluaisin. Urahaaveet siirtyy useammalla vuodella nyt. Eihän sitä toki tiedä pitääkö työelämää ja siellä menestymistä enää niin tärkeänä kun on lapsia.. Vauvan teko siis mietityttää, mutta silti olin jo tosi pettynyt kun edelliset menkat alko.
Onko muita vastaavassa tilanteessa, että ikäjutut mietityttänyt ja vauvanyritys aloitettu nopeammalla aikataululla kuin mitä ehkä olisi jos ei tarvitsisi sitä miettiä? Aiemmin tätä ketjua jo olen lukenut, kaikkea en tuosta väliltä ole selannut läpi niin ihan en ole kärryillä kunkin tilanteesta.
Hei _annasofia_ ja tervetuloa mukaan! Paljon olet mietiskellyt ja fiksuja pohdintoja monelta kantilta. Näin kohta 43-vuotiaana voin kuitenkin todeta, ettei sille vauvalle ole varmasti koskaan se paras ja täydellinen hetki jos alkaa miettimään liikaa. Ja sitten kun oikein yrittää ajoittaa, saattaa olla, ettei onnistukkaan. Minä sain esikoiseni 24-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana. Siihen väliin mahtuu siis 6 lasta, mutta myös pitkä ”ura”, jossa etenin koko ajan. Jos miettii, milloin olen nauttinut eniten vauva-ajasta, niin kyllä joka kerta, mutta juuri nyt tämä tuntuu erityisen ihanalta ja sitten tuleekin jo tämä ikä kysymys vastaan...Jos siis molemmat olette valmiita lapsen tuloon, niin antakaa elämän näyttää❤️
Plussatuulia kaikille ja Tähdelle olisin sen plussan kyllä toivonut juuri tänään.
Neuvola aika varattuna, eilen olisi pitänyt menkat alkaa, mutta testit näyttää niin selkeää, ja ei menkkoja näy, on se uskottava <3
Mahakipuja tulee hetkittäin, rinnat aristaa ja kuvottaa jos vähänkin nälkä (eli kokoajan).
Janottaa, kuumottaa ... mutta kaikki onneksi enteilee silti hyvää <3 haluaisin kovasti liittyä ''helmikuiset 2021'' ryhmään facessa, mutta pelkään että joku tuttu huomaa, haluan pitää vielä salassa :p
Terv. 23v ja 24v, hetken aikaa seurustelleet, mutta maailman onnellisimmat tulevat vanhemmat <3
Pahoittelut negasta Tähti <3.
Oletteko muut huomanneet, että vartalo muuttuisi tiimalasimaisemmaksi oviksen aikoihin? Tänään ihmettelin normaalia kapeampaa vyötäröäni. Tai sitten olen vain turvoksissa kaiken muun ajan :D. Biologisesti ajatellen sehän olisi järkevää näyttää kauniimmalta hedelmällisenä aikana.
Eli siis ovista pukkaa lähipäivinä. Tähän kiertoon olen ottanut (myo-inositolin, melatoniinin, ubikinonin, kalanmaksaöljyn, vehnänalkioöljyn ja maca-jauheen rinnalle) ashwagandhaa ja jälleen kerran raa´an valkosipulinkynnen. Sekä alkanut tiukalle vhh-dieetille. Aamupalan kanssa oli pähkäilemistä, kunnes älysin, että aamupalaksi voi syödä myös ihan ruokaa. Mind blown :D!
Toivon meille kaikille oman vauvan syliin! Ja mielellään pian ;)
Tähdelle iso halaus ❤️ Älä vielä menetä toivoasi ❤️
Tervetuloa uusille 😊
Onnea mustaherukka ❤️
Omaa napaa :Eilen miehellä meni illalla myöhään ennenkö pääsi kotiin ja itseä se harmitti sillä menin jo nukkumaan enkä enää jaksanut alkaa mihinkään 😕No josko tänään sitten ❤️yksi laskuri kyllä arveli ovulaation 9.6 mutta ollaan yritetty jo hyvissä ajoin ennen arvioitua päivää. Oon myös kuunnellut kroppaa enkä pelkästään tuijottanut tuota päivää.
Hyvää viikonloppua ihan jokaiselle ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
ÄitiKoo kirjoitti:
Hei _annasofia_ ja tervetuloa mukaan! Paljon olet mietiskellyt ja fiksuja pohdintoja monelta kantilta. Näin kohta 43-vuotiaana voin kuitenkin todeta, ettei sille vauvalle ole varmasti koskaan se paras ja täydellinen hetki jos alkaa miettimään liikaa. Ja sitten kun oikein yrittää ajoittaa, saattaa olla, ettei onnistukkaan. Minä sain esikoiseni 24-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana. Siihen väliin mahtuu siis 6 lasta, mutta myös pitkä ”ura”, jossa etenin koko ajan. Jos miettii, milloin olen nauttinut eniten vauva-ajasta, niin kyllä joka kerta, mutta juuri nyt tämä tuntuu erityisen ihanalta ja sitten tuleekin jo tämä ikä kysymys vastaan...Jos siis molemmat olette valmiita lapsen tuloon, niin antakaa elämän näyttää❤️
Plussatuulia kaikille ja Tähdelle olisin sen plussan kyllä toivonut juuri tänään.
Kuulostaa lohduttavalta, että kuuden lapsen kanssa oot pystynyt uraa tekemään ja sillä etenemään!
Omalla kohdalla en jaksa uskoa jostakin syystä, että olisin kovin hedelmällinen enää päälle nelikymppisenä joten lapsenteon lykkääminen tuntuu siksi aika riskiltä myös itsestä. Kuitenkin enemmän harmittaisi se, ettei lapsia saisi ollenkaan, kuin se, että nyt en saa urallani edettyä tai vietettyä tarpeeksi kahdenkeskistä aikaa miesystävän kanssa. Saadaan kaksistaan olla sitten parinkymmenen vuoden päästä ja eläkeiän noustessa yhä korkeammaksi ja korkeammaksi työvuosia ehtii kertyä vaikka ja kuinka. :D
Mä oon lukenut ja osallistunut tähän keskusteluun vasta niin vähän aikaa, etten huomaa kovin helposti sitä onko joku feikkimielessä paikalla vai ei. Toivottavasti ei kuitenkaan.
Tähti, pahoittelut negasta ☹️
Plussanneille onnittelut 🧡🌞😊
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Tähti, pahoittelut. Nyt ajatukset vaan kohti uutta kiertoa 🤗
Mustaherukalle paljon onnea ❤️
Uusille tervetuloa mukaan
Edelliseen viestiini sen verran, että minua ei ole loukattu missään muodossa. Kuten sanoin, minulle on herännyt vaisto asiaan, jonka toivon olevan nyt väärä hälytys. Mutta halusin kertoa mitä olen miettinyt, ja en ilmeisesti ole ainoa vaistoni kanssa. Mutta ei siitä sen enempää, en halua kenenkään mieltä pahoittaa ja haluan tietenkin uskoa kaikkien olevan mukana aidosti 🙏
Täällä kp 4, ensi sunnuntaille flo ennustelee ovista... Mutta oma katse käännetty jo seuraavaan kiertoon, antaa nyt terojen ja inocapisen tehdä työtänsä tämän kierron ajan...vaikka eihän meillä ehkäisyä ole ja rakkautta onneksi riittää 😘
Äitykkä-77 kirjoitti:
Edelliseen viestiini sen verran, että minua ei ole loukattu missään muodossa. Kuten sanoin, minulle on herännyt vaisto asiaan, jonka toivon olevan nyt väärä hälytys. Mutta halusin kertoa mitä olen miettinyt, ja en ilmeisesti ole ainoa vaistoni kanssa. Mutta ei siitä sen enempää, en halua kenenkään mieltä pahoittaa ja haluan tietenkin uskoa kaikkien olevan mukana aidosti 🙏
Hei, myönnän että mulle tuli heti tosi huono fiilis tällaisista epäilyistä, tuli jotenkin ihan puskista. Mun mielestä täällä on ollut tosi aitoja viestejä, mut voi toki olla et on jäänyt sit muut sävyt huomaamatta. Mut heti koki mun mielestä ryhmän ilmapiiri kolauksen (ei siis näkyvästi, vaan se tunne jäi itselle), vaikka niin et varmasti tarkoittanutkaan. 💔
Täällä on jotenkin ihana tsemppihenki ja monia hyödyllisiä tietoja ja näkökulmia, joita itse ei ole hoksannut. ❤️
Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.
Tähdelle pahoittelut negasta!
Onnea Mustaherukka24 <3
Ja tervetuloa _annasofia_!!
Vitamiineja laitoin tänään tilaukseen, samoin raskaustestejä. Ovistestejä en vielä tilaa..mutta jos näyttää että yritys rupeaa pitkittymään, niin pitää sitten kokeilla niitäkin.
Minusta tämmöinen ryhmä on ihana. En ole kenellekään kertonut vauvahaaveesta ja haluan yrityksen pitää vain minun ja miehen tietona. Mutta on kiva kun voi täällä teidän muiden samassa tilanteessa olevien kanssa kirjoitella ja yhdessä jännittää.
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Mukaan tulen minäkin. Pidempään olen jo lukenut palstaa taustalla. Täällä tuntuu olevan hyvä ja kannustava henki. Tähti jaksaa kaikille toivoa hyvää, Äitykälle nostan hattua että uskalsit sanoa mitä ajattelet syyllistämättä kuitenkaan ketään. Ja olen itsekin miettinyt muutaman kohdalla mahtavatko vain hämmentää ryhmässä koska viesteistä paistaa läpi epäloogisuus. Asiallisesti kirjoitit.
Pitkään yrittäneille erityisesti toivon tietenkin toiveen toteutumista, mutta ihan jokaiselle haluan toivoa plussaonnea.
Me olemme reilu 20 v pari, yhdessä oltu reilu vuosi, ehkäisy jätetty pois 11/19 ja saa pieni perheemme kasvaa.
Ovulaatio oli taas toissapäivänä ja nyt jännitetään.
Elän elämäni vaikeinta aikaa. Mä en kaipaa tähän päälle vielä sitä, että yllättäen kanssa-palstailija alkaa vihjailla jonkun olevan täällä vain pelleilemässä. Minusta sellainen vihjailu on pelkästään ilkeää. Tämä on ainoa paikka, jossa voin näistä asioista puhua. Ja nyt se ainoa paikka, se ainoa turvasatama, tekee minulle ulkopuolisuuden tunteen.
Aloy kirjoitti:
Elän elämäni vaikeinta aikaa. Mä en kaipaa tähän päälle vielä sitä, että yllättäen kanssa-palstailija alkaa vihjailla jonkun olevan täällä vain pelleilemässä. Minusta sellainen vihjailu on pelkästään ilkeää. Tämä on ainoa paikka, jossa voin näistä asioista puhua. Ja nyt se ainoa paikka, se ainoa turvasatama, tekee minulle ulkopuolisuuden tunteen.
Voin antaa sinulle esimerkin, ei ole montaakaan sivua taaksepäin kun esiteltiin blancoja raskaustestejä ja kerrottiin tarinaa. Samainen ihminen esitteli 2 päivää aikaisemmin samat kuvat eri ryhmässä aivan erilaisen tarinan kera, hyvin outoa jos tilanne on todellinen!!! Ja ei olekaan yllättäen enää viestejä kirjoittanut. Ja vasta on toinenkin tälläinen outo ja epämääräinen case ollut, joista minäkin untuvikko olen hämmentynyt ja siksi mietin pitkään haluanko tänne edes kirjoittaa mitään jos täällä näitä pelleilijöitä on mukana.
Minusta on hyvä että nämäkin asiat nostetaan esille, eikä varmasti äitykkä ilkeyttään sitä tehnyt. Hänen ensimmäisestä viestistä paistoi huoli muiden puolesta, se ei ole ilkeyttä.
Eikä hän vihjannut tai syyttänyt, kertoi vain ajatuksensa, jonka joku toinenkin jakoi.
Itse ootan, että voi taas soitella polille. Oottelen vieläkin menkkoja keskenmenon jälkeen. Ei oo näkyny eikä mitää tuntemuksiakan mihinkään oo. Raskaustestejä oon pari tehny, lähinnä kun polilta kyselevät kuitenkin.
Viimeeksi soittaessa sanoivat, että ootellaan, seuraillaan ja katsellaan vielä. Että jos kymmenettä viikkoa keskenmenosta menee niin soittele sitten uuestaan. Alkaa tulemaan täyteen. 😩 Alkuviikosta soitan ja vaadin jotain toimintaa..
Turhauttavaa vaan ootella koko aja..
Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno
Äitykkä: hienoa että otat tuon esille, vaikka alkuun pelästyin että en kai uutena ole sanonut jotain sopimatonta, mutta kaikille tämä yritysaika on varmasti aika herkkää, eikä yhtä oikeaa tapaa käsitellä sitä ole. Tuntuu kyllä tosi ilkeältä ja oudolta, jos joku tosiaan haluaa kirjoitella tänne herättääkseen hämmennystä, eikä ole tosissaan. Muuten tämä on ollut niin ihana ryhmä, josta saa tukea ❤
Onnea plussasta Mustaherukka❤
Ja annasofia, oon miettinyt ihan samaa! Jännittää oman uran puolesta, mutta yritän luottaa siihen että koskaan ei ole täydellinen aika ja näin uran alkuvaiheilla voi olla jopa parempi saada lapset niin ei tuu pitkiä taukoja työelämään sitten enää myöhemmin kun on isompia vastuita, joita on ehkä vaikeampi jakaa 😊
Mulla selvästi kasvanut vauvakuume nyt tässä ekassa yrityskierrossa, vaikka viimeksi juuri kirjoittelin ettei ole vielä mikään kiire.. en millään malttaisi odottaa ovista, mutta yritän muistutella että parempi olla ottamatta stressiä ja varautua jo pettymyksiin.
Onnea Mustaherukka! ❤️
Tähti, pahoittelut negasta 😪
Käyttäjä34515, tähän tapaukseen minä viittasin.. Ei täällä kukaan, joka on tosissaan mukana halua ilkeillä, vaan on ollut ihanaa, kun kaikki tukee toisiaan! Ihan sama yrittääkö ekaa lasta vai viidettä ja onko yritystä ollut pari kertaa vai pari vuotta, niin kaikki mahtuu mukaan.
Tsemppiä kaikille ❤️
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Haalean plussan jälkeen alavatsaan on alkanut sattua niin että itkua pitää vääntää... toivottavasti ei tuu keskenmeno 😔 yöllä ja tänään aamulla oksensin tosi paljon ei oo koskaan ollut alavatsa näin kipeä! Vuotoa ei näy vieläkään.
Minä täällä pitkästä aikaa. Edellinen kierto jäi tyystin välistä riitelyn ja eri paikkakunnilla olon takia. Onnistuin bongaamaan ovulaation eilen aamulla ja olemme suht sopivin väliajoin onnistuneet harrastamaan seksiä. Parin viikon päästä näkee tärppäsikö. Seitsemäs yrityskierto menossa, ja mieliala on joinain päivinä tosi surkea kun pelkää sitä että tärppääkö meillä ikinä... Ei saisi antautua epätoivolle sillä emmehän me nyt vielä kovin kauaa ole yrittäneet, mutta välillä huonolle fiiliksellä ei voi vaan mitään.
En näköjään tarvitsisi ollenkaan ovulaatiotestejä, sillä minulla tulee runsaasti veristä ovulaatiovuotoa ovulaation tapahtuessa. Vuoto kestää pari päivää. Mietityttää onko runsas ovulaatiovuotoa ihan normaalia ja voiko se entisestään vaikeuttaa raskaaksi tuloa (minulla on entisestään merkittävä kohdun rakennevika). Onko muilla vastaavaa runsasta ovulaatiovuotoa? Ovatko lääkärit puuttuneet siihen?
juu ikävä jos tulee edes tunnetta saati jos täällä jotkut on "feikkaamassa" :/ tämä palsta kuitenkin tuntuu olevan useammalle todella tärkeä, itsellekin. Saanut hirveästi apua ja neuvoja ja vinkkejä. Ja sitä vertaistukea <3
Tähden testausta hieman jännään täälläkin :)
Tsemppiä ja aurinkoa ja ihanaa plussatuulta <3
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21