Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Piipari kirjoitti:
Tähti sunnuntaina olisi kaksi viikkoa ovulaatiosta niin ehkä silloin voisi testata. En tosiaan ole varma milloin menkat tulossa kun ollut epäsäännöllisiä kiertoja.
Outoa että tässä kierrossa ei ole rinnat ollenkaan herkkänä vaikka yleensä yli viikko ennen menkkoja tulleet herkäksi.
Piipari, jospa tämä ois hyvä enne🤗👍❤🎶🎶🎶
Mulla ei nimittäin tulleet rinnat herkäksi plussakierrossa, kun taas normisti ne sitä ovat.
Tässä kierrossa olivat hetken arat oviksen jälkeen, mutta nyt ei enää mitään herkkyyttä/puristuksia, dpo 3🙄
Vähän jännä🤗🙄
Jännään sinun testiä!👍❤🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Tsemppiä piinailijoille 🌬️🙏
Minä heitin jo kirveen kaivonrenkaalle odottamaan lopullista pudotusta. Alavatsaa puristelee siihen malliin että eiköhän se tutuksi tullut tiputtelu sieltä tässä viikon edetessä ala ennen vuotoa😩 Dpo 9 täälläkin. Ja vaikka tissejä jomottelee ja seksiäkin tekee mieli poikkeuksellisen paljon, niin empähän vetoa löisi tämänkään kierron puolesta.
No saan ainakin ensi viikolla tilattua tyttären kanssa sushilounaan ja herkuteltua kunnolla himoitsemallani herkulla 😋
Mutta kaikesta huolimatta, ihanan aurinkoista viikkoa kaikille ☀️
Tähti lohduttavaa kuulla että sinulla oli tämä oire plussakierrossa. Kauheaa tunteiden vuoristorataa tämä yritys. Joka toinen päivä mietin että olen varmaankin raskaana ja joka toinen olen vakuuttunut että en varmaan koskaan tule raskaaksi 🙄 Positiivistä mieltä ja tsemppiä kaikille!
Aukiolotutkimus ohi ja onneksi molemmin puolin reitit auki! Vasemmalle johtofollikkeli kasvanut, oli kyllä vasta 13mm ja limakalvo surkea 3mm. Ekaa kertaa limiksessä häikkää. Ovista ennusti perjantaille, ite veikkaan lauantaita. Toivotaan että limakalvo tekisi kasvuspurtin! Tutkimus oli aika kivulias mutta nopeasti ohi ja hyvät uutiset helpotti mieltä. Vaikea tie voipi olla että saadaan lääkitys optimaaliseksi, ovikset ja limakalvo kehittymään otolliseksi mutta lapsettomuuslääkäri silti uskoo että kun ne saadaan kuntoon niin raskaus pääsee alkamaan. Kehuivat jälleen miehen näytteen tuloksia - seuraavan kerran kun joku sitä vielä kehuu niin saatan suuttua koska tunnen joka kerta itseni entistä viallisemmaksi. Toisaalta onni että puolison osalta kaikki kunnossa niin keskitytään vain minun surkeisiin munasarjoihin ja limakalvoon..
Jopas on Tähti ja Piipari jännittävää kuulla tästä että tämä rintojen aristamattomuuskin voisi olla EHKÄ raskausoire! Just nimittäin tänään ihmettelin (dpo 6), että ei ole rinnat yhtään arat, vaikka normaalisti kyllä ovat olleet jo tähän aikaa vähän hellät. Mutta nyt eivät ollenkaan.
Ja Tähti, mielenkiintoista totta tosiaan jos tuo Inocaps vaikuttaisikin jo heti ekasta kierrosta oviksen aikaistumiseen parilla päivällä.
Kovasti pidän peukkuja kaikille piinailijoille ja lämpimiä ajatuksia tässä kierrossa pettyneille.
Magnolia kirjoitti:
Jopas on Tähti ja Piipari jännittävää kuulla tästä että tämä rintojen aristamattomuuskin voisi olla EHKÄ raskausoire! Just nimittäin tänään ihmettelin (dpo 6), että ei ole rinnat yhtään arat, vaikka normaalisti kyllä ovat olleet jo tähän aikaa vähän hellät. Mutta nyt eivät ollenkaan.
Ja Tähti, mielenkiintoista totta tosiaan jos tuo Inocaps vaikuttaisikin jo heti ekasta kierrosta oviksen aikaistumiseen parilla päivällä.
Kovasti pidän peukkuja kaikille piinailijoille ja lämpimiä ajatuksia tässä kierrossa pettyneille.
Magnolia, mulla rinnat aristui vasta sitten myöhemmillä raskausviikoilla. Tosiaan alussa ei ollut mitään arkuutta.
Tähtitaivas☆
Mangolia: minulla on ihan sama, rinnat ei nyt arista ollenkaan vaikka normaalisti oviksen jälkeen tulee kipu ja kestää menkkoihin asti..
Täällä ollaan jo kp32, eikä vuotoa näy. Normaalikierto ollut 29 tai joskus 30-31. Mutta eilenkö aamulla se oli kun tein negatestin, että en ole uskaltanut hurrailla. Ehkä huomenna teen iltapäivällä Cbn digitestin jos ei vieläkään näy vuotoa. Tilasin jo uusia testejä seuraavia kiertoja ajatellen.
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Moikka. Jonkin aikaa sivusta seuraillut palstaa. Mulla tällä hetkellä dpo10 menossa. Oireina ollut jo monta päivää huono olo, lämpökoholla, turvotus alavatsalla, outo tunne alavatsalla, koko ajan pissattaa, tisseissä välillä sivulla pientä nipistelyä. Viime kierrolla tissit monta päivää ennen vuodon alkua kosketus arat. Nyt ei sitä tullut.
Jotenkin ollut sellanen olo koko aika jos nyt ois plussa tulossa. Muissa raskauksissa ei tällaisia tuntemuksia muistaakseni ollut näin aikaisin. Vai oiskohan vaan mielikuvitus/toive joka tekee nii ns. Oireet.
Viiden lapsen äiti, toivotaan pikaista plussaa!👍🤗 ❤ 🎶🎶🎶
Koska testaat....ei välttämättä ole kamalan aikaista. Mulla näkyi esikosta selvä plussa insssistä jo dp(IUI) 9....oli selvä haamu dpo8. Testin herkkyys 25mIU.
Olen saanut kemiallisia positiivisia jokusen kerran tämän yritys vuoden aikana ja nämä ovat näkyneet herkässä 10mIU testissä vasta ihan loppukierrosta, kunnes menkat on kurvanneet jonkun päivän myöhässä. Mulla kierto on päivälleen tarkka 29/29.
Milloin sait positiiviset testit näistä raskauksista?🙄 Minulla ei ole muuta vertailupohjaa, kuin tämä yksi raskaus, ei yhtään keskenmenoa, sekä vain kemiallisia.
Tähtitaivas☆
Piipari - Tilasin raskauskeijulta jotain super herkkiä ovistestejä sekä clearbluen digitaaliset testit, ettei haamuviivoihin jäisi niin paljoa omaa tulkinnan varaan.
Pidetään peukkuja, että teillä tulisi plussaa. 😊
Tunteiden vuoristorataa kyllä on. Normaalisti itsellä menkat ollut sellainen bläääh, ei taas-juttu, mutta kun tätä omaa kiertoa on alkanut seuraamaan ja kropan tuntemuksia kuuntelemaan herkemmin, niin tämä on hyvin erilaista.
Tähti
Yleensä olen saanut plussan vasta kun menkat myöhässä. Ja viimeisestä tuli haalea viiva kun menkat pari päivää myöhässä. Joten ehkä odottelen viel ihan rauhassa. Mulla tällä hetkellä kierto väli vähän vaihdellut.
Ikäneito, pahoittelut negasta :(
Mustikkainen, hienoa, että kaikki oli aukkarissa kunnossa :)
Olipa täällä paljon piinailijoita! Plussatuulia kaikille yhteisesti <3
Mulla tuli esikoisesta rinnat jo alkionsiirron piinapäivillä kipeiksi ja painaviksi, mutta kuopuksesta ei muistaakseni juuri mitään sitten, eivätkä plussankaan jälkeen olleet aikoihin mitenkään arat. Viime (nega)kierrossa mulla kipeytyi rinnat muutaman päivän ennen menkkoja, en muista tuollaistakaan aiemmin olleen. Tai sitten en ole tosiaan edes noteerannut, koska ei ole ollut tarvetta tutkia itseään niin tarkkaan :D
Mun gelee royal -napit eivät ole vieläkään tulleet, joten niitä en pääse nyt täysimääräisesti testaamaan tähän kiertoon, mutta ehkä seuraavaan sitten. Nyt menossa kp 8 ja taidan tosiaan aloittaa ovistikuttelut tänään. Tein viime kierrossa kp 8 lähtien aamupäivisin testit ja sitten kp 11 jälkeen muistaakseni myös alkuillasta parina päivänä. Jännä nähdä myös, että mitä se digi näyttelee tässä kierrossa. Flo ennustaa ovista kp 13. Viimeksi sain ovisplussan kp 13 ja Flo laittoi oviksen kp 14, mutta menkat alkoi tasan 14 päivää tuosta ovisplussasta, joten onhan se voinut tapahtua jo sen päivän puolellakin. Jostain luin, että iän myötä hormonihuipun ja oviksen tapahtumisen väliaika lyhenee ja ovis tapahtuu usein nopeammin ovisplussan jälkeen kuin nuoremmilla. Tiedä sitten miten paikkaansa pitävää tuo oli, mutta noilla tiedoilla olimme luultavasti ajoituksen kanssa pielessä viime kierrossa.
Mulla on ylihuomenna se gynekäyntikin, jännä nähdä millä mallilla kaikki tuolla sisuksissa on ja etenkin oviksen lähestyessä, että miltä siellä näyttää..
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Hah, mahtavan lähes tasavahvaa viivaa tulee taas Sofin ovistestitikkuun kp 8 :D Sama oli viime kierrossa samoilla kiertopäivillä. Ehkä mun pitää tosissaan harkita jotain vähemmän herkkää testiä ensi kiertoon, kun tässä saa jo mennä ihan äärirajoille noissa viivojen värisävyjen tulkinnoissa. Digiä en vielä tuhlaa, teen mielummin vaikka uuden liuskan illalla, mutta uskon, että se siitä nyt haalenee muutamaksi päiväksi, kunnes toivottavasti sitten vahvistuu taas :)
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Ompas paljon tullut kommentteja muutamassa päivässä, kun ei kerinnyt lukemaan 😃
Neiti Kesäheinälle, itsekin harrastan ratsastusta viikoittain ja aion jatkaa sitä niin kauan kuin pystyn. Toki harjotusravit ja arimmat hevoset jätän väliin sitten joskus 🙂
Itsellä kp18 ja jäi hieman mystiseksi tuo ovulaation kohta. Flo ennusti ovista kp12 ja silloin kyllä oli flunssanen olo ja useamman päivän kovaa väsymystä. Kohdunnapukan ja valkovuodon tiloja seurannu, ja ovisliman mielestäni bongasin kp13. Kuitenkin kohdunnapukka muutui pehmeäksi kp15 ja oli auki ainakin kp16 vielä. Kp15 illasta tuli kovahkoa särkyä vas. alavatsalle eli vastakkaiselle verrattaen edelliseen kiertoon. Myös yhdyntä oli silloin hyvin tuskasta, kun lähes joka työntö viilti vas. puolen 😬😬
Sen verran tiheesti oltu petihommis, et kyl nyt jonkuu itusen ois pitäny perille päästä odottelemaan 🤔
Edellinen kierto oli 36 päivää, joten varmaan aikaisintaan testailen ens kuun puolen välin tietämillä, jollei menkkoja kuulu..
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20
Täällä on meneillään kp 15, sain tänään vahvan viivan ovistestiin.
Tämän kierron jälkeen meillä on edessä kierron parin tauko. Saa nähdä millä tavalla yrittäminen sen jälkeen muuttuu. Ajattelin kesän käyttää omaan hyvinvointiin kunnolla ja ehkä se tärppi joskus tulee yllärinä. Henkisesti tämä tie on ollut todella raskas ja siksi kaipaamme molemmat jonkinlaista kevennystä. Alkaa mennä suorittamisen puolelle, joten ehkä pitäisi enemmän yrittää rentouttaa petipuuhat niin, että on pitkin kiertoa ilman paineita. Tällä hetkellä syyllistytään siihen, että liikaa tuijotellaan ovisajankohtaa.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin, toivottavasti saadaan lisää plussia tänne ❤️
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
nuttura kirjoitti:
Täällä on meneillään kp 15, sain tänään vahvan viivan ovistestiin.
Tämän kierron jälkeen meillä on edessä kierron parin tauko. Saa nähdä millä tavalla yrittäminen sen jälkeen muuttuu. Ajattelin kesän käyttää omaan hyvinvointiin kunnolla ja ehkä se tärppi joskus tulee yllärinä. Henkisesti tämä tie on ollut todella raskas ja siksi kaipaamme molemmat jonkinlaista kevennystä. Alkaa mennä suorittamisen puolelle, joten ehkä pitäisi enemmän yrittää rentouttaa petipuuhat niin, että on pitkin kiertoa ilman paineita. Tällä hetkellä syyllistytään siihen, että liikaa tuijotellaan ovisajankohtaa.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin, toivottavasti saadaan lisää plussia tänne ❤️
Nuttura, toivotaan, että tämä on se onnekas kierto❤🎶🎶🎶🎶
Hyvää kesää❤
Tähtitaivas☆
Kp 21/dpo 10 ja väriä pyyhittäessä.
Minä lyön nyt hanskat tiskiin, tämä tuhruttelu alkaa näköjään nyt jo edellistä kiertoa aikaisemmin 🤦♀️🥺
Nyt jää ovistikutkin hankkimatta, ja laitetaan koko projekti jäihin. Mulla ei enää korvienväli kestä tätä sekaisin olevaa kehoa.
Toivotan oikein plussarikasta alkukesää koko porukalle, toivottavasti tuulet on suotuisemmat teille muille 🙏
Kiitos myötätunnosta Chard <3.
Tähti: Valitettavasti menkat alkoivat eilen päivällä. Niukahkoa vuotoa näkyy olevan ja lämmötkin yhä koholla. Seurailen tilannetta muutaman päivän ja tarvittaessa testaan uudestaan.
Minulla on muuten ollut jo jonkin aikaa niukat kuukautiset. Ne niukentuivat viimeistä edellisen kaavinnan jälkeen. Silloin minulla oli kohtutulehdus ja kohtu kaavittiin ihan kunnolla, ettei se uusisi. Saapa nähdä palautuuko enää koskaan, onhan siitä jo puolitoista vuotta. Otan vastaan ideoita limakalvon paksuntamiseen ;).
Sain vinkin sellaisesta kuin ashwagandha. Onko joku kokeillut? Ei ilmeisesti sovi kaikille. Minulle se ilmeisesti sopisi, kun olen laihankuivakka ja on matala verenpaine, eli laitetaanpa testiin :D.
Kisakestävyyttä ja paljon plussia kaikille <3
Äitykkä-77, voi itku....tsemppiä nyt yhä eteenpäin!❤
Kroppa tekee välillä kummallisia temppuja, että mistä tuon tietää, vaikka olisit nyt raskaana🎶🎶🎶
Niin kauan on toivoa, kunnes menkat ei ala❤
Tähtitaivas☆
Rouva Tähtisilmä itse en oikein ovulaatioliuskoilla saanut ovulaatiota kiinni ja en ole varma testasinko oikeaan aikaan parina ekana kuukautena. Nyt olen käyttänyt clearbluen digitaalista ja sillä saanut ovulaation kiinni kahdesti. Aloitan testaamisen tarpeeksi ajoissa koska kierrot olleet epäsäännöllisiä pillereiden jälkeen. Minulla yleensä pari päivää ennen ovulaatiota selvästi alkaa tummeta testiviiva.
Meitä taitaa olla muutama täällä nyt joilla melko sama dpo menossa. Minulla dpo 9.
Tähti sunnuntaina olisi kaksi viikkoa ovulaatiosta niin ehkä silloin voisi testata. En tosiaan ole varma milloin menkat tulossa kun ollut epäsäännöllisiä kiertoja.
Outoa että tässä kierrossa ei ole rinnat ollenkaan herkkänä vaikka yleensä yli viikko ennen menkkoja tulleet herkäksi.