Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Olipa täällä taas luettavaa, kun työkiireiden takia ehtii hädin tuskin palstailemaan. No, kohta on loma!
Sukat on rikki, hurjasti onnea plussasta! 🌼🌼
Tähti, ihanaa, kun jaksat päivästä toiseen olla niin positiivinen täällä. Itse kun olen hieman masistelija, niin kiva, että joku valaa uskoa muihin! Toivottavasti positiivisuus siirtyisi myös tikkuun. 😏
Mä kävin tosiaan jonkun palstalaisen innoittamana gynellä, joka määräsi epäsäännölliseen kiertoon Terolutit. Gyne sanoi myös, ettei usko minun ovuloivan kuin ehkä lyhyemmillä kierroilla (silti sain ovisplussan viime kuun 53 päivän kierrossa kp40?). Katsotaan miten käy. Greippimehuakin on nyt jääkaapissa. Mies maistoi ja sylkäisi pois. 😅
26/26, yk ~4/5
Ihana Kielo💗
Sait minut hyvälle tuulelle❤🎶🎶🎶
Toivon sinulle pikaisen plussan Terolutin myötä❤👍🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Ikäneito kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta Chard <3.
Tähti: Valitettavasti menkat alkoivat eilen päivällä. Niukahkoa vuotoa näkyy olevan ja lämmötkin yhä koholla. Seurailen tilannetta muutaman päivän ja tarvittaessa testaan uudestaan.
Minulla on muuten ollut jo jonkin aikaa niukat kuukautiset. Ne niukentuivat viimeistä edellisen kaavinnan jälkeen. Silloin minulla oli kohtutulehdus ja kohtu kaavittiin ihan kunnolla, ettei se uusisi. Saapa nähdä palautuuko enää koskaan, onhan siitä jo puolitoista vuotta. Otan vastaan ideoita limakalvon paksuntamiseen ;).
Sain vinkin sellaisesta kuin ashwagandha. Onko joku kokeillut? Ei ilmeisesti sovi kaikille. Minulle se ilmeisesti sopisi, kun olen laihankuivakka ja on matala verenpaine, eli laitetaanpa testiin :D.
Kisakestävyyttä ja paljon plussia kaikille <3
Ikäneito, voi...halaus❤
Uutta kohti, jospa se uni oli kuitenkin enne ja toteutuu nyt uudessa kierrossa❤👍🎶🎶🎶🎶
Mä olen ottanut välillä helokkiöljyä loppukierrossa, se auttaa limikseen. Limiksen kanssa ei ole ilmennyt ongelmia (ultrattu useiden inssien yhteydessä), mutta olen vaan tuumaillut, että alkio voisi tarttua paremmin...nimittäin plussakierrossa otin tätä💗
Nyt helokkiöljy taas käytössä,💗 sitä ei suositella ihan jatkuvaan käyttöön.
Tähtitaivas☆
Halaus kaikille sitä tarvitseville❤️
Täällä kp3 ja paha mieli on vaihtunut tsemppiin uuteen kiertoon ☀️ Oon syönyt mama monivitamiineja jo maaliskuusta asti, nyt aattelin alkaa greippimehun juonnin,mikäli löydän jostain kaupasta 😊.
Jos jotain positiivista täytyy hakea niin ainakin vielä saa jatkaa mun hevosharrastuksen parissa kauemmin 😍Ja juhannukselta alkaa kesäloma ☀️niihin aikoihin taas sitten jännäillään😊Olishan se upeaa plussata kesälomalla ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Täällä on dpo13 ja testin negatiivisuudessa ei ole kyllä mitään tulkinnanvaraa, niin tyhjä kun olla ja voi. Pahemmalta tuntuu kuin etukäteen ajattelin. Vielä kun multa irtosi vähintään kaksi munasolua, niin että kumpikaan niistä ei sitten hedelmöittynyt. Stressaa, että kuinka pitkään hoitorumbaa pitää jatkaa. Letrot, ultra, laastari ja pistokset, ultra, pistokset ja seksiä määrättyinä päivinä, Terolutit, menkat ja sitten koko homma uudestaan... Ei kauhean rentoa ja vähän vaikea yrittää olla niin, ettei tämä rumba pyörittäisi meidän elämää. No, ei kun uuteen yritykseen ja rahanmenoon vaan.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
nuttura, kesätauko tekee varmasti hyvää ja mistäs sitä tietää, vaikka siitä (tai jo tästä kierrosta) olisi seurauksena iloinen, ihana ja toivottu yllätys <3
Äitykkä-77, kuten Tähti sanoi, vielä on toivoa, mutta ymmärrän tuon tunteen, että haluaa vaan nakata hanskat tiskiin <3
Samaa mieltä kuin Kielo, ihanaa kun Tähti jaksaa kommentoida kaikkea ja valaa uskoa muihin <3
Kielo: toivotaan, että terot tekee tehtävänsä ja kierrot tasoittuu :)
Neiti kesäheinä, onnea uuteen kiertoon :) <3
Pahoittelut jos joku jäi välistä, on tullut aina niin paljon tekstiä, että vaikea muistaa kommentoida kaikkeen.
Kp 9 menossa. Lähestyvän ovisajan huomaa ainakin halujen kasvamisesta. Siinä missä viimeksi oviksen jälkeen fiilis oli nolla% tai miinuspuolella jonkun aikaa, niin nyt ollaan noin +500% tilanteessa :D Lapset tulee huomenna meidän seuraksi, joten ihan niin tiiviisti ei päästä hyödyntämään kuin mitä haluttaisiin, mutta varmasti jossain välissä :)
Vitskut oli tulleet postiin, haen ne vasta tänään. Siellä on mulle vahvaa foolihappolisää (nyt saan vaan monivitamiinien muodossa sitä), ne geleet ja miehelle sinkkiä.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Halti kirjoitti:
Täällä on dpo13 ja testin negatiivisuudessa ei ole kyllä mitään tulkinnanvaraa, niin tyhjä kun olla ja voi. Pahemmalta tuntuu kuin etukäteen ajattelin. Vielä kun multa irtosi vähintään kaksi munasolua, niin että kumpikaan niistä ei sitten hedelmöittynyt. Stressaa, että kuinka pitkään hoitorumbaa pitää jatkaa. Letrot, ultra, laastari ja pistokset, ultra, pistokset ja seksiä määrättyinä päivinä, Terolutit, menkat ja sitten koko homma uudestaan... Ei kauhean rentoa ja vähän vaikea yrittää olla niin, ettei tämä rumba pyörittäisi meidän elämää. No, ei kun uuteen yritykseen ja rahanmenoon vaan.
Voi ei, olen niin pahoillani negasta Halti :( <3
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Moikka! Olis kiva saada vähän ulkopuolistenkin näkökulmaa asiaan.. Elikkä tein eilen aamulla malttamattomana testin, vaikka kuukautisten pitäisi alkaa vasta muutaman päivän kuluttua. Ylin kuva otettu testiajalla, keskimmäinen hieman testiajan jälkeen ja alin otettu tänä aamuna. Omasta mielestä ylimmässä kuvassa testiajalla on ”selkeä” haamu. Mutta mietityttää kun se haaleni paljon kuivuessa, lähes olemattomiin. Tiedän ettei testiä saisi tulkita enää jälkeenpäin, mutta pakko oli vähän tutkiskella... :D Mitä mieltä olette? En uskalla innostua vielä tuon ensimmäisen kuvan perusteella, kun niin monta kertaa saanut pettyä.. Muutama päivä pitäisi vielä malttaa, jotta voi testata uudelleen, ellei kuukautiset ala...
Käyttäjä343, lupaavalta näyttää🤗❤🎶🎶🎶🎶
Uutta testiä huomennna😅👍
Tähtitaivas☆
Tsempit kaikille uuteen kiertoon. Ehkä me kohta saadaan tänne samanlainen plussien aalto kuin muutama viikko sitten.
Minulla oli eilen ihan surkea päivä koska menkat taisi alkaa ja luteaalivaihe vain 9pv. Edellisessä kierrossa oli 11pv. Pieni toivon kipene vielä raskaudesta koska tämä vuoto on todella erilaista kuin yleensä. Todella haaleaa punaista ja niukkaa vuotoa. Katsotaan nyt mitä tästä tulee. Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista tiputteluvuotoa ennen menkkoja. Mutta eihän sitä tiedä jos sellainenkin 'vaiva' tässä pillereiden jälkeisessä hormonimyllerryksessä tullut mukaan.
🖐Halauksia ja plussapuhalluksia palstalle!❤🎶🎶🎶🎶
Täällä dpo 5, ei mitään tuntemuksia(?).
Tässä kohdassa kiertoa aika tuntuu aina matelevan...
Päätin kaiken varuiksi aloittaa kiinnittymisen tueksi baby disperinin...siis vain pieni murunen max 1/4 disperiniä ja muutaman päivän ajan.
Ei voi tietää onko raskaana (luultavasti en), mutta baby disperin oli käytössä plussakierrossakin💗😃🎶🎶🎶
Dpo 5
Tähtitaivas☆
Jännät paikat sinulla tähti! Plussatuulia sinulle.
Yritin googlettaa baby disperin, otitko siis särkylääkettä?
Käyttäjä34346: Eka kuva on vähän tumma, niin ei ihan saa selvää. En halua olla inhottava, mutta minusta näyttää negatiiviselta :( On tietysti mahdollista, että testin herkkyys ei riitä näyttämään pientä pitoisuutta. Kannattaa siis kokeilla uudestaan, jospa se olisi seuraavalla yrittämällä tummempi ja selvempi! :) Tsemppiä :)
Tähti: Minunkin pakko sanoa, että ihanaa, että joku seuraa ja kannustaa tasapuolisesti kaikkia!
Äitykkä-77: Kuulostaa tosi rankalta, tsemppiä jatkoon...
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Piipari kirjoitti:
Jännät paikat sinulla tähti! Plussatuulia sinulle.
Yritin googlettaa baby disperin, otitko siis särkylääkettä?
Piipari, mä otan siis Asperin (500mg) tabletista 1/4 osan...pistän tabletin neljään osaan ja otan kunnes plussa pärähtää/(menkat alkaa dpo 14/15).
Myös disperin käy, ellei Asperinia apteekista löydy (joskus se on loppu).
Ja oikempi nimi tälle lienee baby Asperin(?)☺
Tähtitaivas☆
Täällä dpo 7, edelleenkään ei sitten kerrassaan mitään oireita. Ei edes rintojen arkuutta, mitä yleensä on viimeistään tähän aikaa kiertoa.
Jollain voimalla pitäisi jaksaa sinnitellä vielä ensi viikon lauantaihin, jolloin pitäisi olla kp 1. Tuolloin olisi jo dpo 17, mutta olen päättänyt että en testaa ennen kuin oletettuna menkkojen alkamispäivänä, vaikka kuinka oli ovulaatio aikaisessa tällä kertaa. Saa nähdä pystynkö tähän!
Jos/kun yritys kovasti tästä vielä pitenee, niin otetaan kaikki vinkit vastaan siihen miten tämä aika ovulaation ja menkkojen välissä ei olisi näin tuskallista ylianalysointia ja kärsimätöntä spekulointia. Ei tunnu kauhean kestävältä toimintatavalta tämä aktiivinen piinailu, vaan olisi hyvä keksiä jotain muuta ajateltavaa näille viikoille. Helpommin sanottu kuin tehty, kai?
Magnolia kirjoitti:
Täällä dpo 7, edelleenkään ei sitten kerrassaan mitään oireita. Ei edes rintojen arkuutta, mitä yleensä on viimeistään tähän aikaa kiertoa.
Jollain voimalla pitäisi jaksaa sinnitellä vielä ensi viikon lauantaihin, jolloin pitäisi olla kp 1. Tuolloin olisi jo dpo 17, mutta olen päättänyt että en testaa ennen kuin oletettuna menkkojen alkamispäivänä, vaikka kuinka oli ovulaatio aikaisessa tällä kertaa. Saa nähdä pystynkö tähän!
Jos/kun yritys kovasti tästä vielä pitenee, niin otetaan kaikki vinkit vastaan siihen miten tämä aika ovulaation ja menkkojen välissä ei olisi näin tuskallista ylianalysointia ja kärsimätöntä spekulointia. Ei tunnu kauhean kestävältä toimintatavalta tämä aktiivinen piinailu, vaan olisi hyvä keksiä jotain muuta ajateltavaa näille viikoille. Helpommin sanottu kuin tehty, kai?
Mulla aiemmilla kierroksilla aika teki tehtävänsä, ikävä kyllä. En jaksanut enää odottaa, olettaa tai toivoa mitään. Tottakai sitä aina pettyi kun menkat alkoivat, mutta itseään ei enää jaksanut tarkkailla ja analysoida. Mulla oli toki joku ennakkoaavistus silloisen puolison kanssa, että vaikeimman kautta joudutaan menemään. Ekat pari hoitoa jaksoin olla toiveikas, sen jälkeen olin pessimisti. Muistan, kun menin ties monennestako alkionsiirrosta testaamaan sitä klinikan vaatimaa negatestitulosta pois rutiininomaisesti ja olin lentää pyllylleni, kun tikkuun alkoi heti piirtyä plussa. Ei ollut mielestäni mitään oireita tai oloja sinne suuntaan. Tuo raskaus (ja seuraavakin) meni kyllä sitten kesken.
Saa nähdä miten menee nyt. Mulla on niin kova toive siitä, että maailma olisi edes jollain tapaa reilu ja että tällä kertaa ei tarvitsisi mennä kaikkia ikäviä kokemuksia uudelleen läpi, että olen ehkä jopa tapojeni vastaisesti yltiötoiveikas. Romahdus tulee olemaan sitä rankempi sitten, mutta vielä tässä alussa jaksan toivoa, odottaa ja olettaa. Ja siihen kuuluu ikävä kyllä sitten se itsensä ylianalysointi ja supertarkkailu, mikä tekee (mut) hulluksi :)
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Magnolia ja Chard, oireeton olin minäkin ja toiveet nousee aina silloin korkeammalle, kun oireita ei tosiaan kuulu. Lähinnä tarkoitan rintojen arkuutta, koska sitä ei ole!😀
Plussakierrossa oli tosin "tuntemuksia" ja noin dpo6 oli kohdussa sellaista selkeää piston tyyppistä tuntemusta ja kramppia.
Se oli alkion kiinnittyminen....tuota tuntemusta nyt yritän vähän "jahdata" lähipäivinä. Mutta voihan alkio kiinnittyä ilman tuntemuksia(?), tuo oli vaan niin selvä, ettei siitä voinut erehtyä☺ ja silloin heti arvasin/tiesin, että raskaana ollaan!
Tää oli vielä kesken työpalaverin ja samalla ajattelin, että voipi alkaa ajattelemaan äitiyslomaa🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Magnolia kirjoitti:
Magnolia, tää on piinallisin vaihe, enkä ole siinä myöskään kovin hyvä ...mä yritän tämän ajan keksiä jotain aktiviteettia/extra tekemistä, vaikka jokainen dpo päivä on jatkuvasti mielessä.
Sellaista tekemistä mikä tuntuu itsestä kivalle❤ ja pitää aktiivisena "ajatukset muualla" esim. ulkoilu kuntopoluilla ja lapsen kanssa ulkoilu/leikkikentät.
Lueskelen myös lehtiä/artikkeleita, esim. ruoanlaitto ja kokeilen valmistaa ruokia, joita ei ole ennen tullut tehtyä, ostan mausteita, joita en ole kokeillut jne...
Itseä on kiva haastaa ja yllättää tavalla tai toisella❤
Annan itselle vapaata tressaavista asioista ja nautin todenteolla kahvitauoista ilman kelloa. Ostan vaikka kahvilasta maukkaan salaatin kotiin ohikulkiessa😘 Jokainen päivä vähän erilainen miellyttävällä tavalla💕 (ja varsinkin nyt nautin tästä rauhasta, sekä kiireettömyydestä, kun ei tarvitse juosta samassa oravanpyörässä).
Itseä saa ja pitääkin hemmotella, sekä ottaa omaa aikaa itselle❤
Pina-aika on hyvä olla mahdollisimman tressivapaata ja sellaista miellyttävää ajanjaksoa👍🤗 🎶🎶🎶
Loppujen lopuksi tämä aika menee nopeasti, vaikka ei siltä tunnu☺ Mä kokeilen ostaa tänään jotain uutta kahvilaatua, ihan vain yllätykseksi ja piristykseksi tämän piinailun keskelle🤪👄
Toivottavasti sait jotain vinkkejä - ajatuksia tästä....hyvää piinailun jatkoa ja plussapuhallus sinne!👍💗🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Onko muuten normaalia että ovistestin viivojen vahvuus vaihtelee vai pitäisikö niiden vahvistua ovista lähestyessä?
Mulla oli eilen tummempi viiva kuin tänään (ihan hailakka). Nyt mietin että menikö ovis jo vai voiko se vaan vaihdella että kuinka vahvaa viivaa pukkaa? Lämpötilat olleet kyllä tähän astisen kierron ajan 36,3 tienoilla.
Dpo 4 - valkkaria.....
Normia🤪?
Ei mitään tuntemuksia🙄
Tähtitaivas☆