Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3021/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen kirjoitti:

Halti kirjoitti:

Mustikkainen, muistanko oikein, että sulta otettiin taannoin AMH-arvo? Jos otettiin ja olet saanut tuloksen, niin haluatko kertoa, mitä se oli? Sillä kiinnostaa, kun itsellänihän se oli "vaatimaton" 6,9, johtuen PCO:sta ja olis kiva kuulla, mitä muilla samasta vaivasta kärsivillä se on :) Hätkähdin vähän tuota arvoani enkä tajunnut kysyä lääkäriltä siitä enempää, täytyy kysyä kun hänet seuraavan kerran tapaan!

Mulla AMH-arvo oli 13,5. Eli aika järkyttävän koholla. Mä en ole vielä päässyt lääkärille koronan takia arvoja käymään läpi, mutta odotettavissa oli. Myös kolesterolit koholla, vaikka olen hoikka ja elintavat kunnossa, sekin tyypillistä pcos:ssa. Sokeriarvot onneksi ok.

Outs, no sulla on vielä selvästi hurjempi tuo arvo. En siis yhtään tiedä, että missä lukemissa se PCO-ihmisillä voi olla, mulle lääkäri vain sanoi tuloksia puhelimessa luetellessaan, että korkea AMH-arvo selittyy PCO:lla ja jatkoi seuraavaan arvoon. Enkä tiedä onko sillä sitten sen enempää merkitystäkään, että kuinka korkea arvo on, kun enivei niitä munarakkuloita on hitosti liikaa. Tsemppiä ihan hirmu paljon sulle! Olet mulla erityisesti mielessä, kun vähän samassa veneessä ollaan. Mulla muuten ei ole ollut sokerit sit taas kunnossa, eli kropassa insuliiniresistenssiä (olen normipainoinen kanssa). Olen saanut sen onneksi hyvin tasaantumaan ruokavaliolla jättämällä sokerit ja viljat pois (löyhä vhh, ei mitään karppihommaa). 

Tänään hajottaa enemmän kuin koskaan tän projektin aikana. Menossa varmaan joku about kp 80, Terolut- kuuri loppui keskiviikkona. Siitä eteenpäin oli juuri ja juuri havaittavaa tiputteluvuotoa, nyt sekin loppui. Mikä voi olla ihmisessä niin pahasti vialla, ettei saada edes menkkoja aiheutettua lääkkeellisesti? Huoh. Tuntuu just nyt aika utopistiselta ajatella raskauden toivetta, kun en saa edes uutta kiertoa käyntiin...

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

3022/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti, ymmärrän tuskasi ❤️ mulla nyt taukokierto letroista ja kp22 menossa, ovulaatiota en saanut kiinni eli tuskin tapahtui joten tässä nyt odotellaan vielä hetki ja jos ei ala vuoto niin sit Terolut taas käyttöön. Toive olisi että vuoto alkaisi itsekseen, koska jos otan terolutit niin sitten jää osa labroista taas ottamatta, lh ja fsh jäi pääsiäisen vuoksi ottamatta kun en päässyt oikeana päivänä labraan.. tekis mieli vaan nyt aloittaa terolutit ja sitten vetästä letrokuuri omin päin, kun lapsettomuuspoli ei ole vielä auki. Mulla terolutin myötä aina noin kahden päivän päästä kuurin loppumisesta vuoto alkanut ja letroilla ilmeisesti ovuloin, se on ainut lohtu itselle että lääkkeet edes tepsii. Vielä kun se raskaus alkaisi.. mutta vielä on aukiolotutkimus tekemättä, sen kun saisi tehtyä niin voisi huoletta ottaa letroja kun tietäisi että putket on auki. Veikkaan että amh-arvo ei sinänsä kerro meille oikein mitään koska arvo vääristyy niistä lukuisten antraalifollikkelien tuottamasta amh:sta. Vahvistaa vain pcos-diagnoosia lähinnä 😕

Olen myös pcos:n hoitoon miettinyt sellaista 3kk valmennusta, jossa käytäisiin elämäntapamuutoksia läpi. Kun ei voi laihduttaa ja kokee syövänsä terveellisesti, eikä ole muuta stressiä elämässä kuin tämä lapsettomuus, niin tuntuu että kaipaisin jotain apua ja tukea hormonitoiminnan tasaamiseen ihmiseltä joka on tähän vaivaan kunnolla perehtynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3023/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corianderher kirjoitti:

Tein aamulla nyt toisen testin ja viiva oli ihan yhtä hailura kuin edellispäivänä. Kai tämä on nyt sitten kemiallinen. :( oottelen nyt oikeestaan vaan että koska vuoto alkaa.

Ei välttämättä tarkoita mitään!! ☺️

En saanut yhtään kunnon viivaa tammikuussa, vaan testimerkistä riippumatta aina vaan hailuraa.

Verikokeissa näkyi kuitenkin kunnolla nousevat arvot, ja nyt mennään viikolla 21+1 🥰

3024/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö korkea AMH arvo ole just hyvä? Vai onko nuo sitten liian korkeita? Minulla se oli 2,76 ja kuulemma hyvä arvo. 🙄🤔

3025/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen, oho, mikä se tuollainen valmennus on? En ole kuullutkaan! Nimenomaan olisi kiva jotenkin ymmärtää tätä juttua laajemmin ja pystyä vaikuttamaan siihen! 

Tryout, korkea AMH-arvo ei ole suoraan hyvä asia, koska sen mukana tulee mm. monikkoraskausriski (eikä siis pelkästään kaksosraskaus, vaan munasoluja voi irrota ja hedelmöittyä vaikka seitsemän kerralla). PCO:ssa munasarjat ovat täynnä puoliksi kypsyneitä munarakkuloita, koska ovulaation puute jättää kypsymisen kesken. Sitten kun ovulaatiota aletaan induktoimaan lääkkeillä ja pistoksilla, on vaarana, että munasoluja kypsyy ja lähtee irti rypäs. Jos tämä huomataan ultrassa, niin tulee toki yhdyntäkieltoa, mutta koska ultralla ei näe kaikkea, niin voi jäädä huomaamatta. 

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

3026/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corianderher kirjoitti:

Tein aamulla nyt toisen testin ja viiva oli ihan yhtä hailura kuin edellispäivänä. Kai tämä on nyt sitten kemiallinen. :( oottelen nyt oikeestaan vaan että koska vuoto alkaa.

Corianderher, jospa viiva olisi huomenna selvästi vahvempi!🤗🤗🤗

Ei vielä kirvestä kaivoon.

Tähtitaivas☆

3027/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lily84 kirjoitti:

Täällä siis ei vielä menkat alkaneet, nyt yk6 kp 27/26,mutta kierto on ollut jonkun kerran myös 29 pv joten ei vielä sinänsä myöhässä. Torstaina kyllä jo hätäisen testasin, puhdas nega. Alavatsaa huilii siihen malliin että eiköhän ala pian tapahtua... Tässä kierrossa ei tallettelut osuneet flon oviksen ajankohtaan ollenkaan, sinänsä en ole turhan toiveikas. En tosin tikuttanut ovista, eli tiedä sitten olisiko flo voinut olla väärässä sen suhteen.

Otin tässä kierrossa käyttöön gelee royale, 1 kaps/pv. Lisäksi menee Multivita raskausvitamiinia. Aika monella ilmeisesti käytössä myös Inocaps jota nyt itsekin harkitsen, mitä syötte sen kanssa yhtaikaa? Kiitos jos joku viitsii vastata, näistä varmaan on täällä ollutkin juttua ennenkin.

Tsemppiä kaikille! Ihanaa kun on kevät😊

Lily84, oletko testannut uudelleen?

Jospa ois kuitenkin plussa sieltä tulossa🤗🤗🤗

Tähtitaivas☆

3028/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yolene, mikä sinun tilanne?

Joko olet jo testaillut?🤗🤗🤗

Tähtitaivas☆

3029/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ihan kaikille omin tilanteisiin!👍💗

Ihanaa, että on kevät ja auringon säteet saavuttavat jokaisen💕💛💖

Tähtitaivas☆

3030/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on taas käynyt plussa-aalto. Onnea kaikille! 😍

En ole hetkeen kirjoitellut. Heti kun innostuin miehen lämpenemisestä vauvaprojektille, tiputti universumi mut takaisin maan pinnalle. Mieli on aivan maassa. 😔 Jouduin onnettomuuteen ja olen nyt täysin sänkypotilaana (molemmat jalat ja toinen käsi rikki). Toipumiseen menee muutama kuukausi. Toki positiivisesti ajateltuna paljon pahemminkin olisi voinut käydä, sinänsä onni oli mukana. Onneksi mies on ihana ja jaksaa olla tukena ja kotihoitajana ❤️

Mutta, nyt on sitten se pienikin ajatus yrittämisen aloittamisesta tauolla. Toivutaan nyt ensin tästä ja katsotaan sitten uudelleen. Todella turhauttavaa. Yritän uskoa, että kaikella on tarkoituksensa, mutta on se hankalaa 😂

Tsemppiä kaikille! Käyn lukemassa ketjua ja pysyttelen taustalla. Haaveilla pystyy ja saa kaikesta tästä vuodelevosta huolimatta 😍

33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️

3031/6611 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti kirjoitti:

Mustikkainen, oho, mikä se tuollainen valmennus on? En ole kuullutkaan! Nimenomaan olisi kiva jotenkin ymmärtää tätä juttua laajemmin ja pystyä vaikuttamaan siihen! 

Tryout, korkea AMH-arvo ei ole suoraan hyvä asia, koska sen mukana tulee mm. monikkoraskausriski (eikä siis pelkästään kaksosraskaus, vaan munasoluja voi irrota ja hedelmöittyä vaikka seitsemän kerralla). PCO:ssa munasarjat ovat täynnä puoliksi kypsyneitä munarakkuloita, koska ovulaation puute jättää kypsymisen kesken. Sitten kun ovulaatiota aletaan induktoimaan lääkkeillä ja pistoksilla, on vaarana, että munasoluja kypsyy ja lähtee irti rypäs. Jos tämä huomataan ultrassa, niin tulee toki yhdyntäkieltoa, mutta koska ultralla ei näe kaikkea, niin voi jäädä huomaamatta. 

Googlaahan Balance Coaching! Myös instagramissa paljon sisältöä. Olen kuullut monelta hyviä tuloksia joten olen valmis lähtemään valmennukseen ja mieskin ihan kannustanut tähän, vaikka ajattelin että hän pitäisi ihan hömppänä. 😅

3032/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, ei tarvinnu testata, täällä mennään kp2 ja harmittaa.... 😑

3033/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kääk. Eilen dpo12 ja ei yhtään raskaustestiä tein kuitenkin clearbluen digitaalisella ovistestillä ja sain hymynaaman. Pakko se on lähtä kaupasta Rtestiä hakemaan.

Kylläpä se pisti jännäksi. Tässä kierrossa vihdoinki ovulaatio bongattu kp15 ja söin terot 10pv omatoimisesti kun edelliset kierrot ovat olleet älyttömän pitkiä. Tässä kierrossa myös inocapsit mukana. Onnea plussanneille!!! Täällä nyt jännätään pitkästä aikaa. Parit huonosti päättyneet plussat takana 10/19 ja 12/19.

3034/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi pitkään keskustelua seurannut vauvakuumeilija. Ensimmäistä kertaa itse kirjoittelemassa.

Meillä on yritystä takana jo yli vuosi. Haasteita tuo pcos ja myös lievä ylipainoni, jonka myötä kuukautiset hävisi käytännössä kokonaan vuonna 2018 ja luultavasti ovulaatiota ei tapahdu itsenäisesti koskaan tai ainakin erittäin harvoin. Nyt ollaan onneksi saatu vihdoin letrot käyttöön ja ne näyttäisivät toimivan.

Hetken kerettiin jo olla onnellisia, kun toisesta letro kierrosta saatiin positiivinen raskaustesti. Onnea kesti valitettavasti vain raskausviikolle 6 ja se päättyi varhaiseen keskenmenoon. Asiaa on nyt työstetty ja itketty ja nyt katse tulevaan. Positiivista tietysti, että plussa saatiin. Seuraavaa toivotaan sitten kestävämmäksi.

Nyt lähinnä mietityttää milloinkohan kuukautiset palaavat keskenmenon jälkeen. Viimeisen kahden vuoden aikana menkat on ilman mitään lääkkeitä tulleet vain kerran. Joten tilanne tuntuu melko toivottomalta. Lääkärikään ei osannut sanoa asiaan mitään, käski vain odottelemaan. :(

Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno

3035/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silpukkainen,

Ikävä juttu tuo keskenmeno, minun kohdallani kierto venyi yli 70päiväseksi tuulimunan takia, joten pitkäänkin voin mennä ennenkuin menkat alkaa. Kierrot meni entisestään sekaisin. Kannattaa pyytää terolutit kierron tasaamiseksi mikäli ei ala mekkoja kuulua. Toki limakalvoilla kestää tietty parantua ennenku ne voi alkaa.

3036/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään jaksaisi ootella. Toivoisi vain, että pääsee taas yrittämään. Varsinkin kun tässä on tehty pitkään töitä, että edes saadaan kierrot toimimaan lääkityksen avulla. Ja nyt tavallaan pitää taas aloittaa kaikki alusta. Loppunut usko siihen, että keho osaisi itse toimia.

Minulla onkin kaapissa vielä terolutteja ja mietinkin kehtaisiko jossain vaiheessa aloittaa ihan itse kuuri niillä.🤭 Mutta ei nyt vielä kiirehditä. Nyt keskenmenosta on noin kuukausi aikaa.

Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno

3037/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerttu-Inkeri kävitkö jo hakemassa raskaustestin? Toivotaan plussaa 😍 jännät paikat siellä teillä tosiaan.

3038/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille ja sunnuntaimoikat "vanhoille". ☺

Piti ihan tulla päivittelemään, että voiko tosiaan Inocapsit olla niin tehokkaita.. Mulla parissa edellisessä kierrossa alkanut ovikset tulla myöhemmin, vasta kp19. Tässä kierrossa tullut nyt kp15, mutta että tuli ja oli nopeampi kuin koskaan! Mullahan on se Clearbluen hedelmällisyysmonitori ja se näytti pe ja eilen "korkeaa", tänään oli ekan kerran ikinä sekä huippu että lämmöt jo nousseet selkeästi. 🙈 Eilen vain talleteltu. Yleensä ottaenhan sanotaan, että lämpöjen noustua on jo myöhäistä, mutta on kyllä tänään vielä talleteltava. Mietin sit vain, että voisko tosiaan johtua Inocapsista, sillä mikään muu ei ole muuttunut. Ihokin on niin hyvä, ettei tarvitse enää lainkaan käyttää meikkivoidetta. Tosin siihen nyt saattaa vaikuttaa kaikki muutkin vitamiinit, mitä tässä yli vuoden aikana enemmän ja vähemmän syönyt.. No, kunhan pohdiskelen.🤗

Rentoa sunnuntaita kaikille!

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3039/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille ja kovasti plussatuulta piinailijoille ❤️

Täällä elellään piinaavan jännittäviä päiviä, sydän haluaisi uskoa että jotain tuolla kohdussa tapahtuu, mutta järki yrittää taistella vastaan.

Heräsin viime yönä jäätävään tissikipuun, joka aamuun mennessä rauhoittui. Vihlaisuja välillä tuntunut jo muutaman päivän ajan.

Eilen kaupan maitohyllyllä meinasin pudota polvilleni kun tuikkasi niin ilkeästi tuonne kohdunsuun tienoille. Ja etovaa oloa on aaltoillen.

Kuitenkin jotenkin jännän seesteinen olotila, en kyttäilemällä kyttäile jokaista nipistystä ja kolotusta, ei polttele raskaustesti vielä sormia ja jotenkin on vain olo kuin leijuisi pumpulissa...ei paljon elämä stressaa 🤗

Katsotaan nyt mitä uusi viikko tuo tullessaan, toiveet on lähetetty universumiin 🌠

3040/6611 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit haettu, testasin tosi lyhyellä pidätyksellä ja niiiin hailura viiva häämötti jotta mietin oliko haamujen haamu vai mielikuvitusta... Täytyy koittaa pidemmällä pidätyksellä tai huomen aamulla uudelleen. Tässäpä vielä kuva, toki testi taisi kuivua jo kuvaa otettaessa.