Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

2981/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille plussanneille! Ihana ollut lukea myös hyviä uutisia.

Olen omaa kiertoa nyt seuraillut tarkemmin ja myöskin ovista tikuttanut. Huomasin että minulla ovulaatio tulee myöhään ja luteaalivaihe jää vain 10 päiväiseksi. Eikös se ole liian lyhyt? Viime kierrossa sain haalean positiivisen raskaustestin dpo10, mutta sitä seuraavana yönä alkoikin menkat. Voi sitä pettymyksen määrää... Tässä kierrossa en kai ole ovuloinut ollenkaan (olisi pitänyt olla viikonloppuna tai alkuviikosta).

Onko teillä kokemusta, että saisiko jo tässä vaiheessa yritystä (9 kk) kiertoa tasaavaa lääkitystä, kun tällainen aika selvä ongelma on tiedossa?

Tsemppiä kaikille!

26 ja 28 v. Yk 13 (15 kk). Haasteena endometrioosi ja PCO(S).

2982/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gugunen: kokeile luteaalivaiheen pidentämiseen kalanmaksaöljyä. Sain omani pidennettyä 11 päivästä 13 päivään. Auttaa heti, eikä maksa paljon :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2983/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko kirjoitti:

Meillä mies on minua vanhempi, ja hänen kaveripiirissään on ollut lähivuosina vauvabuumia. Osa miehen tuttavien vaimoista odottaa jo toista lasta ja osalle on syntynyt nyt ensimmäisiä. Mies on asian suhteen myötämielinen, ja ollut enemmän "sitten kun sinä olet valmis" -tyyppisesti. Mulla on ollut tässä kaikenlaista, opiskelut vielä kesken (loppusuora siintää jo, lopputyötä viimeistelen parasta aikaa) ja sitten on ollut lääkekuuri, jossa ei saa raskautua jnejne. Tänään nappasin vikan lääkkeen ja teoriassa kuukauden kuluttua saisi halutessaan aloittaa yrittämisen. Samalla ajatus tuntuu todella ihanalta, mutta samalla jollain tapaa kauhistuttaa. Haluaisin lapsia, mutta osaisinko olla hyvä äiti ymsyms., olenko valmis äidiksi juuri nyt vai pitäisikö vielä odottaa? Faktahan on se, että raskautumisessa kestää helposti pidempäänkin, ja jos ei melko pian tärppäisi niin voisi mennä se kolmenkymmenen ikävuoden raja rikki jne. Ja joku fiksaatio mulla on, että haluaisin saada lapsen alle 30v. Ja toisaalta laskeskelen koko ajan mielessäni, että jos ekalla tärppäisi niin helmi/maalisvauva olisi mahdollinen, ja toisaalta toukovauvakin olisi ihana ja...

Tällaisia mietteitä täällä. Katsotaan nyt uskalletaanko jättää ehkäisy heti kuukauden kuluttua pois. Nyt ollaan isojen kysymysten äärellä ja aikamoisia tunteiden vaihteluita asia herättää. (Kerrottakoon nyt vielä kuitenkin kaiken tämän vuodatuksen jälkeen, että päällimäisenä tunteena lienee kuitenkin sellainen innostus, jännitys ja uuden tuntemattoman odotus).

Mä sanoisin, että yrittämään vaan. Toki tämä neuvo pohjautuu omaan kokemukseeni. Aloitimme ex-puolison kanssa yrittämisen aikalailla suhteen alkuvaiheilla ja olen kiitollinen, että niin tehtiin. Sillä tie paljastui lopulta pitkäksi ja luomumahdollisuuksia ei edes ollut. Ajatella, jos olisimme lykänneet aloittamista vuosia ja sitten joutuneet taistella "hoitotantereella" vielä vuosia. Vähemmistössähän me olemme kuitenkin onneksi ja suurin osa onnistuu sen vuoden tai kahden sisällä. Itse vaan kannustan yrittämään, jos vähänkin itsestä siltä tuntuu. Jos ei tunnu, niin sitten on hyvä odotella hetki :)

Mustelma: pahoittelut menkoista :(

Meilläkään ei nykyisen puolison kanssa ole ns. ideaalitilanne, mutta todettiin, että ei tästä nyt nuorennuta ja koska sitä on paras mahdollinen tilanne ulkoisten tekijöiden kanssa sitten? Työt on molemmilla vakaat ja asunnot löytyy ja yhdessä asutaan omalla tavallaan, eli kaksi erillistä osoitetta, mutta yhdessä vuorotellen kummassakin osoitteessa. Koska asunnot eivät nyt vaan mene kaupaksi niin ei saada hankittua yhteistäkään. Kyllä se joskus ratkeaa sekin tilanne, täytyy vaan luottaa siihen :)

Aloitin tänään ovistikuttelun, kp 8 ja tein aamun toisesta pissasta, olin juonutkin ihan kiitettävästi (kahvia) ennen sitä ja lähes tasavahva viiva pamahti, mutta ei aivan kuitenkaan. Taidan testata vielä illalla ja koittaa sitten siirtää tätä aamun testausaikaa vähän päivemmälle. Yleensä mulla on kierto noin 26-28 päivää, joten ei nyt ihan vielä tarvitsisi ovuloida. Eilen kyllä jomotteli jo alavatsaa, mutta muita ovikseen viittaavia oireita ei ole näkynyt.

Testasin muuten viime kierron lopussa ovistestillä mielenkiinnosta ja se näytti silloinkin melkein tasavahvoja viivoja, mutta raskaana en ollut.

Kp 8/26-28

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

2984/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

mustelidae kirjoitti:

Täällä on moni kertonut miten on saanut vaikka miten vahvoja raskausoireita, vaikka ei olekaan loppujen lopuksi ollut raskaana. Mieli ja kroppa on ihmeellisiä, saavat aikaan kaikenlaista jos oikein kuulostelee ja miettii. 

itsellä ilmeisesti kp1, mikä on aika ihme sillä kiertopäivä olisi vasta 26 ja edelliset luomukierrot olleet kaikki lähempänä sitä 30 päivää (29-31), pillereitä kun söin niin oli tietenkin säännöllisesti 28pvää.

Olin kyllä pongaavinani ovulaation aikaisemmin tässä kierrossa (n. kp 12- kun aikaisemmin ollut lähempänä 18-19) mikä sekin selittäisi kierron lyhyyttä, mutta onhan tämä nyt sinällään hassua kun luulin että ainakin kierto olisi itsellä tasainen. 

Säälittää oma mies, kun nyt viime kuukausina on korostunut se että ovulaation aikaan kyllä heilutellaan peittoja ja talletellaan suht ahkerasti, mutta muuna aikana sitten ei itseä vaan tee niinkään mieli. 

mutta nautitaan auringosta ja tuokoon se paljon lisää plussatuulia ja voimia jokaiselle! 

Mustelidae, mulla ollut myös oireita....ja itsekseni totesin, että ovat todellakin mielikuvituksen syytä. Niissä kierroissa, kun ei olla edes yritetty, niin oli ihan samanlaiset oireet silti.

Kroppa todellakin aiheuttaa/kehittää nämä oireet. Silloin, kun tuli se plussa tikkuun, niin ei ollut yhtään mitään oireita missään...ei sitten mitään🤣

Tsemppiä ja pikaista plussaa!👍❤

Eipä ollutkaan pään sisällä!! Tänään aamulla 12dpo sain plussan FirstResponse-testillä!!

Nyt sitten alkaa stressailut, että pysyy mukana....

Plussatuulia kaikille

2985/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito kirjoitti:

Gugunen: kokeile luteaalivaiheen pidentämiseen kalanmaksaöljyä. Sain omani pidennettyä 11 päivästä 13 päivään. Auttaa heti, eikä maksa paljon :).

Kiitos vinkistä! Otitko kapseleina vai öljynä? Aloitin tässä kierrossa jo vehnänalkioöljyn ja B-vitamiinin käytön, kun niistäkin luin että voivat pidentää luteaalivaihetta. Tilasin myös siveydenpuukapseleita mutta niitä en vielä aloittanut, vaan kokeilen ensin noilla "miedommilla" vitamiineilla. :D syksystä asti ollut käytössä D-vitamiini, kalkki ja foolihappo. Nyt keväällä aloitin lisäksi tt-lääkärin kehoituksesta rautakuurin kun ferritiini oli melko matala. Mies jo sanoi että eikö mene yli vitamiinien syönti, mutta sanoin että kokeillaan kaikkea mikä voisi auttaa. 😂

26 ja 28 v. Yk 13 (15 kk). Haasteena endometrioosi ja PCO(S).

2986/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, toki olisi kiva olla avuksesi, mutta jotenkin alkanut mietityttämään mikä on suhtautuminen minuun tuolla pulinassa jos viestinviejänä siellä palstalla toimin.

Kuitenkin viimeksi ylläpidon viesti sinulle oli aika periksiantamaton ja selvä, ja vaikka en tiedäkään mitä siellä taustalla loppujenlopuksi on, enkä halua oikeastaan edes tietää (on teidän edellisen ketjun asioita) niin mietityttää että "ammutaanko viestintuoja" seuraavaksi.

Ja taas yksityisviestien lähettäminen Yölennolle...no se olisi minun ja hänen välistä viestittelyä. Onnistuisitko itse lähettämään yv:n hänelle?

En haluaisi loukata sinuakaan tai vaikuttaa kylmältä ihmiseltä, mutta haluan suojella itseäni mielipahalta.

Ja välillä tuntuu että täällä kirjoittelevat ihmiset eivät ehkä myöskään halua olla osallisia tässä pulinaketjuselkkauksessa. 🤔

Ja haluan osaltani pitää myös täällä positiivisuuden ja hyvänmielen korkella 🤗

Mitä tuohon päiväkotimaailmaan tulee, niin ehdottomasti marssitte johtajan puheille. Ei ne asiat muuten ratkea. Teilläkin on oikeus lapsen hyvään ja tasavertaiseen hoitoon ilman jatkuvaa arvostelua ❤️

2987/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä pysyy matkassa ❤

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

2988/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepler, ihanaa😍

ONNEA ONNEA!💗🌹💗🌹💗

ONNEA ONNEA!👍👍👍🎂

Tähtitaivas☆

2989/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjasti onnea Kepler ja Corianderher ❤️

2990/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnettelijoille - todella vaikea uskoa!! Mieskin on onnellinen, mutta peloissaan ;D

Oireina siis jatkunut pahoinvointi noin 6dpo asti, rinnat kipeet ja turvonneet (normaalia enemmän), ollut kova nälkä koko ajan, mutta ei tee mieli syödä mitään! Siitä meinasin, että nyt on outo PMS, kun normaalisti vedän napaan kaiken, mikä tielle sattuu (etenkin suklaa). Muutaman päivän ollut sellaisia menkkakipuja, jotka kestävät ehkä 10-15min. Alaselkä aivan saamarin kipeä ja nukun todella huonosti. Heräilen yöllä kylmään hikeen ja olen nähnyt aivan jäätäviä unia.

Toivottavasti nuo auttavat piinailijoita :)

2991/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepler onnittelut ja tarrasukkia matkaan! ❤🧦

Corianderher, boi miten ilonen uutinen 🥰 onnea ja tarrasukkia matkaan!! ❤🧦

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2992/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, Äitykkä, kiitos <3 tosi heikko haamuviivahan tuo on, tänään kp 26, päivällä testasin pari tuntia rakossa olleesta pissasta. Tilasin eilen raskauskeijun liuskoja, kun ne ehkä maanantaina tai tiistaina tulevat, toivottavasti viivakin vahvistuu :)

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

2993/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei apua! Elämäni eka hymynaama ovistestin!! Onko tämä totta?? 😁 Onko mulla ovis?? 😁 Kyllä voi ihminen olla iloinen ovulaatiosta. 😍

Onko talletteluvinkkejä? Tänään ja huomenna, ylihuomenna?

2994/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei ole oviksia ollut kun heti alkaa tää "mitä nyt pitää tehdä"? 🤣

2995/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Huomaa ettei ole oviksia ollut kun heti alkaa tää "mitä nyt pitää tehdä"? 🤣

Hienoa, että bongasit oviksen! Uskon että parasta on hyödyntää mahdollisimman pian 😊 Plussatuulia!

2996/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jos raskaus on toiveena on syytä olla yhdynnässä välittömästi positiivisen tuloksen jälkeen.”

https://www.kotitesti.fi/info/ovulaatiotesti-info/118/

2997/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Corianderher ja Kepler :) 

Mulla tuntuu olevan todelliset piinapäivät meneillään. Nyt on kai menossa dpo9, ja tänäänkin iski ihan kamala heikotuskohtaus ennen lounasta. Ei ole tällaistakaan ollut sitten viime raskauden. Mutta vielä ei uskalla testata, kun sitten pettymys on valtava, jos testi nyt näyttäisi positiivista, mutta vuoto alkaisikin ensi viikolla. Ehkä siis urheasti odotan vielä viikon ennen testailua. 

2998/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille!! <3

Mun piinailu tyssäsi lyhyeen, kun ”kiinnittymisvuoto” yltyi juuri menkoiksi. Vain viikko oviksesta, joten nähtävästi keskenmenon jälkeen kroppa vielä sekaisin. Toivottavasti tämä nyt alkanut kierto on normaali - ja hedelmällinen! Ja siis hopeareunuksena tässä pilvessä sekin, että voin nyt hyvällä omallatunnolla korkata kuoharipullon. Hyvää ja stressitöntä vappua teille myös!!

33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20

2999/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Corianderher ja Kepler <3!

Gugunen: Öljynä otin, mutta miksei kapselikin toimisi yhtä hyvin.

3000/6611 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout, apua! Jännitän niin kovasti sinun puolesta! Ja pidän kaikki sormet ristissä tiukasti, että nyt tärppää! Meille ehti kaksi hymynaamaa tulla peräkkäisinä kuukausina, ja sitten se plussa myös raskaustestiin 🥰 ovulaatio aiis minullakin ollut vain silloin tällöin, mutta selvästi sillä inocapsilla oli vaikutus. Ja gyne aiko sen kirjata papereihinkin, koska siitä myös lapsettomuuslääkärit on puhuneet ja suositelleet epävirallisesti. Ja on sentään "luonnollisempi" kuin vaikka Terolut ja Letrpzol.

Voi miten ihana uutinen! Olen niin onnellinen teidän puolesta, Tryout!

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.