Lastenpsykiatri varoittaa sukupuolineutraalista kasvatuksesta
Kerrankin järjen äänen juttu. Ja vieläpä Ylen sivuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10659245
Selvähän se nyt on jos normaalia ihmisen kehitystä aletaan manipuloida liikaa niin ongelmia tulee jossain vaiheessa. Järkihän sen sanoo.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ko kasvatus on sitä, ettei esim. pojalle huudeta, ettet sinä todellakaan leiki nukeilla, koska olet poika. Vaan että jos poika valitsee nuken tämä saa sillä leikkiä. Mitään muuta se ei tarkoita.
Lueppa linkki, nimenomaan yritetään häivyttää sukupuolet, kielletään sukupuolen olemassaolo, lopeta trollaaminen!
Mä tarkoitin juuri sitä, että alunperin ja oikeasti se tarkoittaa mainitsemaani asiaa. Valitettavasti jotkut on tahallaan käsittäneet asian väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
No eikö ne muka saa??
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Kyllähän lapsia ohjaillaan tiettyihin muotteihin jo ihan vauvanvaatteiden väreistä lähtien, tytöille punaista ja pojille sinistä. Lahjat lapsena, tytöille nukkeja, vaaleanpunaista glitteriä ja prinsessoja, pojille autoja, pyssyjä ja paloautoja. Yleensä tämä tulee mm. isovanhemmilta, siihen lisäksi perinteisemmin ajattelevien vanhempien kasvattamien kavereiden mieltymykset.
Arveletko tytöstä kasvavan kovapalkksinen johtaja, jos kiellät häneltä pinkin ja glitterin?
Omia lapsuudenkuvia katsoessa on vaatteissani kyllä ollut pinkkiä ja pitsiä, mutta ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Samaahan tekee jopa eläimetkin, kun koe tehtiin apinoille. Naaraat alkoi hoivata nukkea ja urokset kiinnostui leikkiautoista enemmän.
Jumittaako pahasti? Pojat niin halutessaan voivat leikkiä nukeilla tai tytöt autoilla. Minä niin halutessani, opiskelin DI:ksi, olen edelleen nainen, äiti ja miehen vaimo. En muuttunut mieheksi tai lesboksi. Suurin osa työkavereistani on miehiä.
Pienenä leikin niin halutessani autoilla.Ja mitäs se miehesi mahtaa duunata? Varmaan jotain miehistä, etkä olisi hänestä syttynyt jos olisi työskennellyt vaikkapa pitsikauppiaana tekstiililiikkeessä?
Tässä tulee koomisesti taas sukupuoliset epätasa-arvot esille, koska miehet useimmiten pitää miehisiäkin juttuja tekeviä naisia kuumina. Naiset taas tuskin pitää akkamaista miestä mitenkään seksikkäänä. Otetaan vaikka pukeutuminen, hyvännäköinen nainen ja mies mutta nainen pukeutuisi ilman meikkejä miesten boksereihin, miehellä taas naisten pikkuhousut ja rintsikat ja huulipunaa. Miehiä tuskin seksikkyydessä haittaa naisen miehinen pukeutuminen, mutta naiset kokisi tämän tissiliivimiehen aika luotaantyötävänä ja lähinnä koomisena.
Koominen olet itse... nainen ei muutu mieheksi ollessaan DI, eikä mies naiseksi ollessaan sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ko kasvatus on sitä, ettei esim. pojalle huudeta, ettet sinä todellakaan leiki nukeilla, koska olet poika. Vaan että jos poika valitsee nuken tämä saa sillä leikkiä. Mitään muuta se ei tarkoita.
Lueppa linkki, nimenomaan yritetään häivyttää sukupuolet, kielletään sukupuolen olemassaolo, lopeta trollaaminen!
Mä tarkoitin juuri sitä, että alunperin ja oikeasti se tarkoittaa mainitsemaani asiaa. Valitettavasti jotkut on tahallaan käsittäneet asian väärin.
Ei todellakaan tarkoita, sanan merkitys ei ole muuttunut, sinä vain et ole tiennyt sen sanan merkitystä:
"Sukupuolineutraalin ja sukupuolitietoisen kasvatuksen keskeinen ero on, että sukupuolineutraaliudessa ei oteta sukupuolten eroja huomioon lainkaan. Sukupuolitietoinen kasvatus ei kiellä lapsen sukupuolta.
Sukupuolineutraali kasvatus kieltää sukupuolten olemassaolon.
Vierailija kirjoitti:
Poika on poika, tyttö on tyttö. Yksinkertaista. Ei sitä tartte alkaa säätämään.
Juuri näin. Mutta ei ole olemassa yhtä tiettyä tapaa olla tyttö tai poika, vaan jokaisella on oikeus olla omanlaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voitätäaikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
No eikö ne muka saa??
On vanhempia, jotka eivät osta autoja tytöille tai barbeja tai "petsejä" pojille, kun he niitä itse toivovat.
Mites ne vielä viiskyt luvulla :D Kielsikö ne tyttöjä tekemästä kävyistä hevosia ja poikia lehmiä. Ettei mee roolit konservatiivisiksi.
Niin, menneisyydessähän sitä kannattaakin jumittaa kynsin hampain. Toki jos ei ymmärrä tai muutos aina pelottaa mitä muutakaan sitä ihminen sitten voi.
Ei pelota. Hiukan naurattaa ja hymyilyttää, kun on ehkä nähnyt elämää enemmänkin kuin monet jotka luulevat juuri keksineensä pyörän :D
Mitä nauramista tuossa on? Mä olen 44 eli en ihan nuori itsekään. Olen myös nähnyt elämää ihan liikaakin ja ymmärrän silsi kuinka tärkeää on antaa lapsen kasvaa rauhassa omaksi itsekseen. Itse olen täysin sinut naissukupuoleni kanssa (siis keho, seksuaalisuus ym.), mutta en ole saanut elää kuten mulle olis ollut luontaista! Pidän moottoreista, matematiikasta, luonnosta ym. Inhoan pinkkiä ja kimmalletta. Poikani taas pitää koruista ja pinkistä vaikka on selvästi kasvamassa heteromieheksi. Arvaa onko meitä kutistettu ja olemmeko saaneet hyväksyntää ja vapautta olla sellaisiakuin olemme? Emme ja oma elämä meni pilalle mm. naisvaltaiseen ammatiin ohjaamisen myötä. Nämä eivät ole mitättömiä asioita ja siksi näille nauraminen on täysin i di oottimaista.
Vaikka tavallaan ymmärrän pointtisi, ei sinua kyllä pakotettu naisvaltaiseen ammattiin eikä elämäsi mennyt siksi pilalle. Jotain rajaa nyt uhriutumiseen.
Ei _pakotettu_ mutta jos koko ympäristö kohkaa tuota opoa myöten niin ei vaikutusta vai? Että ihan kokonaan vaan itse valitsin? Olin herkkä ja alistettu lapsi, joka ei enää uskaltanut vastustaa auktoriteettejä, hyvä jos sinä et ollut. Vähän nyt aivojumppaa josko alkas sujumaan tuo ajattelu.
Valitsin ihan itse ammattini, ei Opo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarkoita, sanan merkitys ei ole muuttunut, sinä vain et ole tiennyt sen sanan merkitystä:
"Sukupuolineutraalin ja sukupuolitietoisen kasvatuksen keskeinen ero on, että sukupuolineutraaliudessa ei oteta sukupuolten eroja huomioon lainkaan. Sukupuolitietoinen kasvatus ei kiellä lapsen sukupuolta.
Onko lähde Homma vai MV-lehti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö ne muka saa??
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Kyllähän lapsia ohjaillaan tiettyihin muotteihin jo ihan vauvanvaatteiden väreistä lähtien, tytöille punaista ja pojille sinistä. Lahjat lapsena, tytöille nukkeja, vaaleanpunaista glitteriä ja prinsessoja, pojille autoja, pyssyjä ja paloautoja. Yleensä tämä tulee mm. isovanhemmilta, siihen lisäksi perinteisemmin ajattelevien vanhempien kasvattamien kavereiden mieltymykset.
Arveletko tytöstä kasvavan kovapalkksinen johtaja, jos kiellät häneltä pinkin ja glitterin?
Omia lapsuudenkuvia katsoessa on vaatteissani kyllä ollut pinkkiä ja pitsiä, mutta ei ole enää.
Ymmärrät tahallasi väärin. Tyttö saa tykätä pinkistä ja glitteristä jos tykkää, mutta saa olla tykkäämättäkin. Itse näen, että jos jo lapsena opetetaan tekemään sellaisia asioita mistä tykkää, uskaltaa aikuisenakin tehdä sellaisia asioita mistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE, TÄSSÄ LINKKI:
Selkeys hyvä. Kaikki maailman valinnat aina mahdollisia on kaaos. Jos lapsi haluaa kokea sukupuolekseen vaikka kissa, hän voi kokea niin. Mut todellisuuden kanssa sillä ei oo tekemistä biologisesti hän on ihminen. Kokemuksen kunnioittaminen on tärkeää, mut täytyy siellä taustalla olla suhde ja hyväksyntä myös siihen mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Samaahan tekee jopa eläimetkin, kun koe tehtiin apinoille. Naaraat alkoi hoivata nukkea ja urokset kiinnostui leikkiautoista enemmän.
Jumittaako pahasti? Pojat niin halutessaan voivat leikkiä nukeilla tai tytöt autoilla. Minä niin halutessani, opiskelin DI:ksi, olen edelleen nainen, äiti ja miehen vaimo. En muuttunut mieheksi tai lesboksi. Suurin osa työkavereistani on miehiä.
Pienenä leikin niin halutessani autoilla.Ja mitäs se miehesi mahtaa duunata? Varmaan jotain miehistä, etkä olisi hänestä syttynyt jos olisi työskennellyt vaikkapa pitsikauppiaana tekstiililiikkeessä?
Ööh... eikö sinua yhtään ihmetytä, miten mieheni kiinnostui DI naisesta? Kuulostat kovin ennakkoasenteisiisi jumittuneelta.
Mieheni on DI, jolta onnistuu kotihommat mainiosti. Osaa jopa leipoa.... hui 🙄
Ei, koska miehiä ei yleisesti haittaa vaikka naiset tekeekin "miesten" juttuja. Esim. autoja ruuvaileva nainenhan on hyvinkin hottis monien mielestä. Ja miehiltähän nykyään yleisestikin edellytetään osallistumista kotitaloushommiin, kun on suhteeseen asti päästy. Mutta siinä alun kemian synnyttämisessä ei taida oikein naisilla toimia, jos mies tekee jotain "naisten" työtä tai muita juttuja liiaksi ja antaa itsestään liian feminiinisen kuvan.
Oliko sinussa piirteitä, jotka sopivat siihen naisvaltaiseen ammattiin? Eräs miesmäinen tuntemani nainen itkee vielä tänäänkin, kun äitinsä oli suositellut tälle erästä miehistä ammattia. Tietenkin äiti oli oikeasti ajatellut, ettei hänestä ollut korkeakouluun. Pointtini on se, että ihmiset näkevät sen minkä haluavat nähdä. Minuakin on alistettu ja katsottu säälien nenänvartta pitkin, osastotaustan vuoksi jouduin koulussa helpotettuihin ryhmiin ja niin vain päädyin senkin jälkeen yliopistoon, vaikkei kukaan olisi uskonut. Minut kasvatettiin asenteella, että isken miehen ja saan lapsia, kumppanini on nainen. Ei ole ollut helppoa kasvaa omaksi itsekseen, mutta en siitä silti muita syyttele.
Esimerkiksi eilisessä perjantaidokkarissa Poika nimeltä Railey oli kyllä viety sukupuolineutraalikasvatus harvinaisen pitkälle. Äiti oli ruotsinsuomalainen ja Suomessa pojan nimi on Raili ja isän kotimaassa jenkeissä poika Railey. Ehkä tämä oli äidiltä vitsi, mutta ilmeisesti ajatteli että nimikin on sukupuolineutraali. Poika pukeutui paljettimekkoon ja leikki prinsessaa. Lapset olivat sukupuolineutraalissa päiväkodissa, jossa ei puhuttu tytöistä eikä pojista eikä käytetty sanoja ”kultaseni” jne, kirjat luettiin hen-muodossa. Lapsia ei tullut hakemaan isä tai äiti vaan vanhempi. Muumimamma ja -pappa saivat kai olla mamma ja pappa. Päiväkodin seinällä oli kuvia erilaisista perhemuodoista. Jotenkin jäi yhä epäselväksi miten tässä nyt oltiin niin erityisen neutraaleja muuta kuin välttämällä tyttö ja poika sanaa, joskin lapsi kuitenkin tiesi että pieni ero on jalkojenvälissä ja osasi ne nimetä. En vaan ymmärrä logiikkaa.
Mä en itse asiassa tiedä tuntevani ketään, joka olisi ohjannut lastaan vahvasti tytöksi tai pojaksi. Tunnen poikia, jotka leikkivät prinsessaa ja poikia jotka ovat ennen puhumaan oppimista kiinnostuneet VAIN moottoriajoneuvoista. Tunnen tyttöjä, jotka leikkivät autoilla ja tyttöjä jotka ovat ennen puhumistaan rakastaneet vaaleanpunaisia röyhelöitä. Ja kaikki ovat saaneet olla mitä ovat. Osalla on jopa sukupuolineutraali nimi ilman sen suurempaa vouhotusta.
Oma tyttäreni alkoi noin vuoden ikäisenä osoittaa mieltymystään vaaleanpunaisiin röyhelöbodyihin (sai itse valita mitä sen ikäisenä kykeni). Siihen saakka olin häntä pukenut paljon serkkupojan vaatteisiin sekä omaan lempiväriini tummansiniseen. Yllättäen myöhemmin ilmeni, että hän inhoaa eniten tummansinistä väriä. Joihinkin asioihin ei voi vanhemmatkaan vaikuttaa. Siksi mietin, miten tuollainen sukupuolineutraali kasvatus vaikuttaa lapsen identitettiin, jos hän ei saa eikä ole sanoja kuvailla mikä hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE, TÄSSÄ LINKKI:
Monissa maissahan Suomea pidetään jotain sukupuolineutraalina maana, kun pronominit ei erittele sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos unohdetaan terve tytön kasvattaminen naiseksi ja pojan kasvattaminen mieheksi niin siitähän seuraa se, että saadaan vain lisää identiteetiltään epävarmoja yksilöitä.
Se on kuin palikkatorni joka sitten romahtelee myöhemmissä vaiheissa.
Aika on sairas ja ruokkii sairasta ajatelua.
Harvemmin nämä seksuaaliidentiteetiltään hauraimmat niitä vahvimpia lenkkejä ovat.
Identiteetiltään ja psyykkeeltään epävarmoja syntyy sillä että syötetään "tervettä" tapaa olla mies tai nainen. Sillä saadaan vielä sekopäisemmäksi jos aletaan tuputtaa jotain satukirjan ohjeita siitä miten ja mitä on olla ihminen.
Ne ketkä kokevat identiteettinsä epävarmaksi eivät ole sekopäitä. Sellaiset ihmiset ovat juuri niitä vahvoja ihmisiä. Sukupuolineutraali kasvatus ei lisää eikä luo ihmisille mitään identiteettejä. Identiteetti on suurimmaksi osin sisäsyntyinen asia.
Jos siis esm. Maija kokee olevansa Mikko skidistä lähtien niin näin hän kokee ja näin
asia on ja se tuskin muuttuu miksikään. EI vaikka kuinka paasaisit että sä oot Maija ja tyttö ja veisit psykiatrille.
Mistä Maija tietää, että nimenomaan nimi määrittää identiteetin? Eiköhän se Maija kerro, että hän on poika sen sijaan että haluaa eroon etunimestään.
Tuo nimi oli tässä nyt sivuseikka...
Tuo nimi on nimenomaan pääasia! Meillä on outo kuvitelma siitä, että lapset määrittävät sukupuolensa nimillä, vaatteilla tai muilla annetuilla asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomenkielisessä kouluissa kaikkien on puhuttava suomea, lakkaatko olemasta venäläinen?
Rasittava sana tuo sukupuolineutraali. Jos kyse on nyt vain leluista niin eikö se voisi olla vaikkapa vapaavalintaisen leikin kasvatusperiaate. Sukupuolihan on se mikä on ja sitä pitäisi myös lapsen saada tuoda esiin. Lisäksi jokainen järkevä vanhempi nykypäivänä varmasti ymmärtää, että mielenkiinnon kohteethan voivat sitten olla mitä tahansa. Ei siihen mitään erityistä sanaa tarvita.
Se myös ärsyttää, että koetaan ongelmalliseksi hakeutuminen ns. perinteisiin naisten ja miesten ammatteihin. Jos joku nuori pelkästään sukupuolensa takia hakeutuu tietylle alalle niin eiköhän kasvatus on mennyt pieleen lähinnä itsetunnon rakentumisen kannalta ja se on taas ihan eri ongelma kuin tämä sukupuolisuus.
Kyse on biologiasta. Urosten ja naaraiden ero on selvä niin apinoilla kuin ihmisillä ja se tulee esiin neutraalilla kasvatuksellakin hyvin nopeasti. Jos siihen puututaan ja yritetään kasvatuksella ohjata biologian vastaisesti poikia leikkimään nukeilla ja tyttöjä autoilla, tulee rumaa jälkeä, psyykkisiä sairauksia ja identiteetti ongelmia. On selvää, että on tyttömäisiä poikia ja poikamaisia tyttöjä, mutta ne ovat poikkeus ja heidän tulee voida olla myös mitä ovat.
Aina näissä on nämä samat länkytykset. Kuinka h*lvetin yksinkertainen täytyy olla, jos luulee, että se olisi geeneihin koodattu totuus, että tytöt tulevat valitsemaan nuket ja pojat autot? Kuinka putkiaivoinen, kykenemätön laajaan ja intuitiiviseen ajatteluun täytyy olla, jos luulee niin?
Tottakai päiväkoti-ikäiset lapset, jotka muutenkin siinä iässä imevät vaikutteita ja mm matkivat kaikessa samaa sukupuolta olevaa vanhempaansa katsovat miten muut toimivat, ja tekevät itsekin niin. Siitä mainittiin artikkelissakin. Tämä on stereotypia. Sen lapsi oppii ja omaksuu jo siinä, että sen antaa katsoa televisiota. Mainoksissa on aina tyttö baby bornin kanssa, ja poika autojen kanssa. Lapsi ottaa vinkin että ahaa, nämä lelut painottuvat sukupuolen mukaan. Vaatii aikamoista päättäväisyyttä sen ikäiseltä toimia toisin, varsinkin kun ryhmässä ihmisluonto on sellainen, että erilaisia aletaan kiusata.
Näitä stereotypioita sukupuolineutraaliudella yritetään poistaa. Tytöt eivät välttämättä oikeasti halua nukkeja eikä pojat autoja, vaan he luulevat että heidän täytyy haluta. Ei tuon ikäiset lapset vielä tee päätöksiä mihin ympäristö ei vaikuttaisi.
Ja miksi se häiritsee minua, että esim lelut olisivat sukupuolen mukaan? No koska jos jo lapsille esim opetetaan, että tytöt leikkii nukeilla, pojat autoilla, se johtaa aikuisuudessa juuri siihen, että naiset hoitaa yksin lapset ja kaikki kotityöt, ja mies rassaa kaksi kertaa vuodessa auton kuntoon. Tämä siis vain yksi esimerkki sukupuolistereotypioiden vahingollisuudesta.
Jotkut toki vievät sukupuolineutraaliuden ihan kummallisiin äärimmäisyyksiin ja kieltävät vaikka tytöksi sanomisen. Sukupuolet ovat olemassa, se on fakta, mutta sukupuolistereotypiat ovat vain ihmisten keksintöä. Sen todistaa jo se, että esim villilapsissa on nähtävissä se, kuinka lapsi ei kehity mihinkään stereotypiaan tai muuhunkaan ihmisyyteen kun sitä ei ole toiset ihmiset sellaiseen opettamassa.
Tässä tulee koomisesti taas sukupuoliset epätasa-arvot esille, koska miehet useimmiten pitää miehisiäkin juttuja tekeviä naisia kuumina. Naiset taas tuskin pitää akkamaista miestä mitenkään seksikkäänä. Otetaan vaikka pukeutuminen, hyvännäköinen nainen ja mies mutta nainen pukeutuisi ilman meikkejä miesten boksereihin, miehellä taas naisten pikkuhousut ja rintsikat ja huulipunaa. Miehiä tuskin seksikkyydessä haittaa naisen miehinen pukeutuminen, mutta naiset kokisi tämän tissiliivimiehen aika luotaantyötävänä ja lähinnä koomisena.