Lastenpsykiatri varoittaa sukupuolineutraalista kasvatuksesta
Kerrankin järjen äänen juttu. Ja vieläpä Ylen sivuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10659245
Selvähän se nyt on jos normaalia ihmisen kehitystä aletaan manipuloida liikaa niin ongelmia tulee jossain vaiheessa. Järkihän sen sanoo.
Kommentit (90)
Ei sukupuolineutraaliuden pitäisi olla mitään sukupuolien kieltämistä. Kaiken maailman hörhöt ovat vain ideologiaansa alkaneet kutsua sukupuolineutraaliudeksi vaikka oikeasti kyseessä on sukupuolten täysi kieltäminen. Sukupuolineutraalissa kasvatuksessa ainoa pointti on se että tytöt ja pojat saavat leikkiä millä leluilla tahtovat, harrastaa mitä haluavat ja pukeutua miten haluavat jne. Ja piste. Ei sen ihmeempää, ketään ei kielletä leikkimästä nukeilla tai autoilla eikä lapselle väitetä että sukupuolia ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tutkimusten mukaan eivät saa. Valaiseva oli esimerkiksi se tutkimus, jossa päiväkodissa ruokailuhetken aikana lapset oli istutettu tyttö ja poika vuoron perään. Tyttöjen roolina oli passata väleissään istuvia poikia, kaataa lisää maitoa tms. Ja sitten ihmetellään, miksi pojat ovat motoriikassa vuosia jäljessä!
Yhteiskuntamme ohjaa vieläkin erittäin voimakkaasti esimerkiksi ammatinvalintaa. Huippuälykkäät tytöt valitsevat turvalliselta tuntuvia opettajan tai sairaanhoitajan ammatteja ja ovat sitten onnettomia aikuisena. Fiksuja poikia kyllä rohkaistaan etenemään pitkälle.
Valitsin DI-koulutuksen jo 80-luvulla ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika vielä kaksi vuotiaana halusi aina olla prinsessa kun siskokin leikki prinsessaa. Niinpä hän vietti paljon aikaa korkokengissä ja prinsessamekossa. Mutta kun ikää tuli vuoden verran lisää niin ilman mitään kasvatusta tai kieltämistä mekot ja korkokengät jäi pois kuvioista ja mielenkiinto siirtyi jalkapalloon ja autoihin.
Nykyvanhempi olisi äkkiä vienyt psykologille saadakseen pojalleen transsukupuolisuusdiagnoosin ja aloittanut sosiaalisen sukupuolenvaihdoksen heti ja hormonivalmisteet niin pian kuin mahdollista. Hassua ajatella että joskus tällainen sukupuolirooleilla leikkiminen koettiin normaaliksi vaiheeksi lapsen kehityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tutkimusten mukaan eivät saa. Valaiseva oli esimerkiksi se tutkimus, jossa päiväkodissa ruokailuhetken aikana lapset oli istutettu tyttö ja poika vuoron perään. Tyttöjen roolina oli passata väleissään istuvia poikia, kaataa lisää maitoa tms. Ja sitten ihmetellään, miksi pojat ovat motoriikassa vuosia jäljessä!
Yhteiskuntamme ohjaa vieläkin erittäin voimakkaasti esimerkiksi ammatinvalintaa. Huippuälykkäät tytöt valitsevat turvalliselta tuntuvia opettajan tai sairaanhoitajan ammatteja ja ovat sitten onnettomia aikuisena. Fiksuja poikia kyllä rohkaistaan etenemään pitkälle.
Hah hah.
Olen töissä ollut päiväkodissa vuosia. Kyllä niitä joskus istutetaan esim päiväpiireissä poika tyttö periaatteella. Mutta kyse ei ole mistään sukupuolirooleista vaan siitä että ne pahimmät höpöttäjät eivät istu vierekkäin. Ne kun ruukaa valitsemaan ne kaverinsa periaatteella poika-poika ja tyttö-tyttö. Jos ne kaverit saa istua aina vierekkäin niin joskus se menee levottomaksi.
Kuvailemaasi hölmöyttä en ole koskaa nähnyt.
Teette hallaa asiallenne kun keksitte noita juttuja. Mene töihin päiväkotiin viikoksi niin sulle hiukan valkenee tää todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Naisilla on tissit ja miehellä munat. Meillä on ihan yhtä suuria eroja aivoissa, mikä saa pojat leikkimään miekoilla ja tytöt nukeilla. Jos päinvastoin niin se on ihan ok. Mutta väitteet siitä että lapset muka oppivat sukupuoliroolit on feministien ja virheiden propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
No eikö ne muka saa??
On vanhempia, jotka eivät osta autoja tytöille tai barbeja tai "petsejä" pojille, kun he niitä itse toivovat.
asiantajunnutjo kirjoitti:
Kerrankin järjen äänen juttu. Ja vieläpä Ylen sivuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10659245Selvähän se nyt on jos normaalia ihmisen kehitystä aletaan manipuloida liikaa niin ongelmia tulee jossain vaiheessa. Järkihän sen sanoo.
Tästä jutusta näkee hyvin toimittajien vallan ja mahdollisuuden manipuloida! Oli täysin uskomatonta nähdä tuo otsikko kun ko. psykiatri mainitsi tuon enemmänkin ohimennen ja pikemminkin puhui sukupuolisensitiivisyyden puolesta! Vastuutonta journalismia. Vahvistaa nyt hölmöjen vääriä mielikuvia ja jarruttaa sivistystä ja hyvää kehitystä. Katsokaa vouhottajat Perjantai-ohjelma niin näätte ja ymmärrätte (ehkä) mistä tuossa on todella kyse. Kukaan normaali ja järkevä ihminen ei voi vastustaa sukupuolisensitiivistä kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Onko teillä ryhmitelty lelut omiin leikkitiloihin vai ovat kaikki saatavilla koko ajan samassa tilassa?
Tyttäreni oli 4 vuotta pph:lla, jossa oli hänen lisäkseen kaksi saman ikäistä poikaa. Kyllä heillä sujuivatt leikit hyvin yhdessä.
Voi pyhä sylvi. Tottakai ne lapset on aina leikkineet myös yhdessä. Tytöt poikien kanssa ja toisinpäin. Mutta silti ne erot nyt aina näkyy selvästi.
On myös tyttö ja poika pareja jotka leikkii keskenään pitkään esim päiväkoti-iässä. Itsellänikin paras kaveri oli vielä eka luokalla poika. Mutta en silti mikään poikatyttö ole ollut koskaan. kukaan ei ole kieltänyt mitään eikä ohjannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on tissit ja miehellä munat. Meillä on ihan yhtä suuria eroja aivoissa, mikä saa pojat leikkimään miekoilla ja tytöt nukeilla. Jos päinvastoin niin se on ihan ok. Mutta väitteet siitä että lapset muka oppivat sukupuoliroolit on feministien ja virheiden propagandaa.
Herranjumala mitä älyn puutetta...miten sä et muka ymmärrä sitä kuinka roolittaminen vaikuttaa? Ei teitä jaksa taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
No eikö ne muka saa??
On vanhempia, jotka eivät osta autoja tytöille tai barbeja tai "petsejä" pojille, kun he niitä itse toivovat.
Mites ne vielä viiskyt luvulla :D Kielsikö ne tyttöjä tekemästä kävyistä hevosia ja poikia lehmiä. Ettei mee roolit konservatiivisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ääreen vietynä tälläinen sukupuolineutraalius on todella suvaitsematonta. Siinä pitäisi jokaisen olla mauton. väritön ja hajuton samaan muottiin ahdettu aivoton olio.
No kuka tätä on nyt mihinkään äätimmäisyyksiin viemässäkään? Jos siis teidän tosiasioihin perustumatonta kiihkoiluanne ei lasketa.
voitätäaikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö ne muka saa??
Mites ne vielä viiskyt luvulla :D Kielsikö ne tyttöjä tekemästä kävyistä hevosia ja poikia lehmiä. Ettei mee roolit konservatiivisiksi.
Niin, menneisyydessähän sitä kannattaakin jumittaa kynsin hampain. Toki jos ei ymmärrä tai muutos aina pelottaa mitä muutakaan sitä ihminen sitten voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala mitä älyn puutetta...miten sä et muka ymmärrä sitä kuinka roolittaminen vaikuttaa? Ei teitä jaksa taas...
Hahaaa...etkä sitten osannut perustella mielipidettäsi, kun et osannut. Piti kuitenkin ruveta hyökkäämään persoonaa vastaan. Taidat olla nainen.
Jos unohdetaan terve tytön kasvattaminen naiseksi ja pojan kasvattaminen mieheksi niin siitähän seuraa se, että saadaan vain lisää identiteetiltään epävarmoja yksilöitä.
Se on kuin palikkatorni joka sitten romahtelee myöhemmissä vaiheissa.
Aika on sairas ja ruokkii sairasta ajatelua.
Harvemmin nämä seksuaaliidentiteetiltään hauraimmat niitä vahvimpia lenkkejä ovat.
Vierailija kirjoitti:
voitätäaikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö ne muka saa??
Niin, menneisyydessähän sitä kannattaakin jumittaa kynsin hampain. Toki jos ei ymmärrä tai muutos aina pelottaa mitä muutakaan sitä ihminen sitten voi.
Ei pelota. Hiukan naurattaa ja hymyilyttää, kun on ehkä nähnyt elämää enemmänkin kuin monet jotka luulevat juuri keksineensä pyörän :D
Vierailija kirjoitti:
Joo, siellä tosiaan siteerataan Sinkkosen pari vuotta vanhaa kommenttia esimerkkinä siitä, että kaikki ammattilaisetkaan eivät ymmärrä mitä asia koskee, vaan kuvittelevat kaikenlaista höpöä. Sinkkonen on jo vähän pudonnut kärryiltä, valitettavasti. En ymmärrä, miksi hänen anntaan tuolla lailla nolata itsensä :(
Asenteelliset toimittajat haluavat levittää omien mieltymystensä mukaista tietoa, siksi Sinkkosta siteerataan tässä asiassa.
Valitettavasti totuus on se, että lapsia kohdellaan ihan eri tavoin sukupuolesta riippuen:
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/pikkutytot_poikia_taitavampia_arjessa
https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2013111117710235
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/134014-tytot-joutuvat-taistelemaan-huomiosta-paivakodeissa
Vaikka luulette olevanne tasapuolisia, että yleensä sitä kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, olen kasvattanut 20 vuotta toistenkin lapsia enkä ole havainnut tuollaista. Barbit ja kotileikki kutsuvat sukupuoleen katsomatta lapsia. Samoin vaikka autoleikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voitätäaikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö ne muka saa??
Ei pelota. Hiukan naurattaa ja hymyilyttää, kun on ehkä nähnyt elämää enemmänkin kuin monet jotka luulevat juuri keksineensä pyörän :D
Mitä nauramista tuossa on? Mä olen 44 eli en ihan nuori itsekään. Olen myös nähnyt elämää ihan liikaakin ja ymmärrän silsi kuinka tärkeää on antaa lapsen kasvaa rauhassa omaksi itsekseen. Itse olen täysin sinut naissukupuoleni kanssa (siis keho, seksuaalisuus ym.), mutta en ole saanut elää kuten mulle olis ollut luontaista! Pidän moottoreista, matematiikasta, luonnosta ym. Inhoan pinkkiä ja kimmalletta. Poikani taas pitää koruista ja pinkistä vaikka on selvästi kasvamassa heteromieheksi. Arvaa onko meitä kutistettu ja olemmeko saaneet hyväksyntää ja vapautta olla sellaisiakuin olemme? Emme ja oma elämä meni pilalle mm. naisvaltaiseen ammatiin ohjaamisen myötä. Nämä eivät ole mitättömiä asioita ja siksi näille nauraminen on täysin i di oottimaista.
Onko teillä ryhmitelty lelut omiin leikkitiloihin vai ovat kaikki saatavilla koko ajan samassa tilassa?
Tyttäreni oli 4 vuotta pph:lla, jossa oli hänen lisäkseen kaksi saman ikäistä poikaa. Kyllä heillä sujuivatt leikit hyvin yhdessä.