Lastenpsykiatri varoittaa sukupuolineutraalista kasvatuksesta
Kerrankin järjen äänen juttu. Ja vieläpä Ylen sivuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10659245
Selvähän se nyt on jos normaalia ihmisen kehitystä aletaan manipuloida liikaa niin ongelmia tulee jossain vaiheessa. Järkihän sen sanoo.
Kommentit (90)
Ääreen vietynä tälläinen sukupuolineutraalius on todella suvaitsematonta. Siinä pitäisi jokaisen olla mauton. väritön ja hajuton samaan muottiin ahdettu aivoton olio.
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Onko Sinkkonen taas tietämätön?
Minusta jännää miten korkeasti koulutettu mielenterveyden ammattilainen voi noin projisoida omia sisäisiä ongelmiaan täysin ilman mitään tietoisuutta asiasta.
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
Joo, siellä tosiaan siteerataan Sinkkosen pari vuotta vanhaa kommenttia esimerkkinä siitä, että kaikki ammattilaisetkaan eivät ymmärrä mitä asia koskee, vaan kuvittelevat kaikenlaista höpöä. Sinkkonen on jo vähän pudonnut kärryiltä, valitettavasti. En ymmärrä, miksi hänen anntaan tuolla lailla nolata itsensä :(
Tuskin tietää edes mitä sukupuolineutraalius tarkoittaa. Taas kerran: se EI tarkoita, ettei lapsia saisi kutsua tytöiksi ja pojiksi, esimerkiksi.
Minulle uskovana sukupuolineutraalius on Jumalan luomistyön kunnioittamista. Jokainen on oma yksilönsä, sukupuoleen katsomatta, ja haluan tukea lapsen parhaita puolia ja ominaisuuksia, enkä pakottaa häntä käyttäytymään niin kuin steteotyyppiset sukupuoliroolit vaativat.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä noin 30 vuotta lasten kanssa. En muista että koskaan olisi kielletty tyttöjä leikkimästä autoilla ja poikia nukeilla. Mutta kyllä se vain niin on että jostain kumman syystä ne lapset valitsee useimmiten nää roolinsa ilman mitään ohjaamista tai kieltämistä.
Oletko seurannut omaa toimintaasi videolta?
Tästähän on tutkimuksia miten päiväkodeissa ihmiset tajuavat paremmin sen oman roolinsa sosiaalistamisessa kun katsovat työtään ikään kuin ulkopuolisina.
Itse olen aina ollut melko poikamainen. Äitini kuitenkin näki minut aina itsensä jatkeena kuten isämme näki veljeni itsensä jatkeena. En saanut katsoa pojille suunnattuja piirrettyjä eikä minulle koskaan ostettu pojille suunnattuja leluja. Asentella, että eivät ne sinua oikeasti kiinnosta, kun eivät äitiänikään kiinnostaneet. Veljeni sai, mutta hän taas ei olisi saanut tehdä mitään tyttömäistä, jos olisi halunnut. Toisaalta sen äiti taas olisi hyväksynyt, kuten isäni hyväksyi poikamaisuuteni. Sukupuolineutraali kasvatus olisi sallinut minun olla sellainen kuin olin. Ja lesbo olen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemillani lapsilla, otanta tosin on pieni, tyttömäisten ja poikamaisten juttujen valinta tapahtuu päiväkoti-ikäisenä ja varmaan ainakin osin ryhmäpaineen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita lelut, leikit ja vaatteet omien mieltymystensä eikä sukupuolen mukaan.
No eikö ne muka saa??
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ko kasvatus on sitä, ettei esim. pojalle huudeta, ettet sinä todellakaan leiki nukeilla, koska olet poika. Vaan että jos poika valitsee nuken tämä saa sillä leikkiä. Mitään muuta se ei tarkoita.
Juuri näin. Olen itse jo 50 v. ja vanhempani 78 v. Lapsena sain leikkiä niillä leluilla millä halusin, välillä leikittiin nukeilla ja välillä autoilla. Samaa linjaa olen noudattanut tyttäreni kanssa. Harrastuksina on ollut mm. jalkapallo, judo ja ratsstus.
t. DI nainen
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa siinä on että pojat leikkivät autoilla?
Ei mitään vikaa. Eikä siinäkään, että tytöt leikkivät autoilla tai pojat nukeilla. Lapsi valitkoon itse lelunsa.
Tytöt ja pojat kaikkialla maailmassa käyttäytyvät aika samanlaisten roolien mukaan. Tästä huolimatta uusfeministit väittävät, että kyseessä ei olisi biologinen ilmiö vaan joku patriarkaatin vehkeily.
Minusta sukupuolineutraali kasvatus on hieno juttu, mutta monet ovat ymmärtäneet sen aivan väärin. Monet jotka tällä tavalla kasvattavat lapsiaan, kannustavat esim. poikia pukeutumaan mekkoihin ja leikkimään prinsessoja, tyttöjä kannustetaan leikkimään autoilla ja merirosvoleikkejä. Ei tuo ole sukupuolineutraalia kasvatusta, että tuupitaan lasta "toiseen" suuntaan, vaan se, että oli lapsi sitten poika tai tyttö, hän saa leikkiä millä leluilla tykkää.
Esim. äitini ei ostanut minulle autoja vaikka miten pyysin ja perusteli sen aina niin, että "Ne on poikien leluja." Väkisin sitten osti minulle aina esim. syntymäpäivälahjaksi mekkoja (inhosin muuten aina mekkoja) ja nukkeja. Minä en tee omalleni samaa, vaikka poika kyllä rakastaa autoja. En todellakaan pakota häntä leikkimään nukeilla tai pehmoleluilla, hän saa niillä leikkiä jos tahtoo, niitäkin on tarjolla, mutta aina leikkii autoilla.
Olen lukenut joitakin juttuja, joissa "sukupuolineutraali kasvattaja" kysyi joltain professorilta vai mikä lie, että hänen poikansa on kiinnostunut autoista ja työkoneista, miten hän saisi pojan leikkimään nukeilla, kun haluaa kasvattaa tämän sukupuolineutraalisti.
Se on sukupuolineutraalia kasvattamista, että ei jaotella leluja tyttöjen ja poikien leluihin.
Meidän poika vielä kaksi vuotiaana halusi aina olla prinsessa kun siskokin leikki prinsessaa. Niinpä hän vietti paljon aikaa korkokengissä ja prinsessamekossa. Mutta kun ikää tuli vuoden verran lisää niin ilman mitään kasvatusta tai kieltämistä mekot ja korkokengät jäi pois kuvioista ja mielenkiinto siirtyi jalkapalloon ja autoihin.
Valitettavasti tutkimusten mukaan eivät saa. Valaiseva oli esimerkiksi se tutkimus, jossa päiväkodissa ruokailuhetken aikana lapset oli istutettu tyttö ja poika vuoron perään. Tyttöjen roolina oli passata väleissään istuvia poikia, kaataa lisää maitoa tms. Ja sitten ihmetellään, miksi pojat ovat motoriikassa vuosia jäljessä!
Yhteiskuntamme ohjaa vieläkin erittäin voimakkaasti esimerkiksi ammatinvalintaa. Huippuälykkäät tytöt valitsevat turvalliselta tuntuvia opettajan tai sairaanhoitajan ammatteja ja ovat sitten onnettomia aikuisena. Fiksuja poikia kyllä rohkaistaan etenemään pitkälle.
Kyllä vieläkin päiväkodeissa ja kouluissa tapahtuu turhaa sukupuolittamista: pojat tähän jonoon ja heille eri tehtävät kuin tytöille, jotka seisovat sitten toisessa jonossa.
Tytöt sitä ja pojat tätä eli tämä saisi jäädä kokonaan pois. Ei käsiteltäisi biologisen sukupuolen mukaan yksiselitteisesti ryhmänä.
Esim. iltapäiväkerhossa töissä ollessani, oli tyttöjen "hemmottelupäivä" eli saivat meikata jne. Ei juuri tullut puhettakaan, jos joku poika olisi meikattavaksi halunnut. Nämä jaottelut kumpuavat alitajunnasta ja ohjaajat/hoitajat/opet eivät välttämättä tajua jaottelevansa lapsia sukupuolielinten mukaan.
Oikeastihan ko kasvatus on sitä, ettei esim. pojalle huudeta, ettet sinä todellakaan leiki nukeilla, koska olet poika. Vaan että jos poika valitsee nuken tämä saa sillä leikkiä. Mitään muuta se ei tarkoita.