Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä näitä mun naapureita vaivaa??

Vierailija
23.02.2019 |

Mikähän noita mun naapureita vaivaa?? Alussa en kiinnittänyt huomiota heihin, mutta nyt tässä kun kaksi asumisvuotta tulee pian täyteen, olen vähän naapureista huolissani. Tai siitä lapsesta.
Naapurissa asuu vanhemmat ja yli 2v lapsi, joka pääsee ulos ensimmäisen kerran illalla aikaisintaan seiskalta, ja silloinkin vaunuissa tai pulkassa. Tämä tapahtuu ehkä kaksi kertaa viikossa.
Lapsi herää mekkaloimaan ja kirkumaan aamulla ennen seiskaa, ja tuntuu että ne pitävät sitä panttivankina
koko päivän. Lapsen huuto kuuluu parkkipaikalle asti ja kesällä oikein kunnolla, koska pitävät ikkunoita auki.
Yhden kerran olen kuullut siellä soitettavan jotain lastenlaulua, muuten on vaan se lapsen meteli.
Miten vanhemmat oikeasti itse kestävät sisätiloissa taaperon kanssa koko päivän??
Eilen illalla pääsi pulkkailemaan illalla kahdeksalta, ja arvata sopii, että millainen unirytmi tolla muksulla on.
Lapsi itki aiemmin myös tuntikausia yöllä puolentoista vuoden ajan, mutta yksi naapuri kertoi, että joku oli soittanut hätäkeskukseen kun itku oli kerran ollut hysteeristä kolmen tunnin ajan, ja yöitku loppui siihen.

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä sun naapureitas vaivaa varmaan se mainitsemasi mielenterveysongelma, tai sitten eivät muuten vaan välitä olla missään tekemisissä turhan uteliaiden naapureidensa kanssa. Sillä vauvalla on voinut olla koliikki tms. ja vanhemmilla "tuhannen valvottua yötä" takana.

Omassa lapsuudessa oli aika normaalia että siihen kykenevät isovanhemmat hoitivat lapsia suhteellisen myöhäänkin. Menin itse päiväkotiin vasta vähän alle viisivuotiaana, eikä se minun sosiaalisuuteen vaikuttanut. Niiden muiden lasten kanssa kun tuli leikittyä kotonakin, ja lukemaan minut opetettiin puolivahingossa kotona sen isoäidin toimesta.

Luitko ollenkaan aloitusta?

Jos luit, niin sisälukutaidossa on hieman verestämisen varaa. Aloittajan juuri kertoo, miksi se ei ole todellakaan hyvä idea laittaa lasta isovanhemmille tuossa tilanteessa. Se, että sinä olet saanut hyvän elämän ja ympäristön on ihan kokonaan toinen juttu eikä liity tähän mitenkään. 

Lisäksi ei sitä voi olla huomaamatta eikä varsinkaan kuulematta jos lapsi huutaa läpeensä kotosalla, on ihmisillä nyt silmät päässä ja havainnointikyky tallella eikä sillä oo naapureiden kyttäämisen kanssa mitään tekemistä ;D

Sun lukutaidossa ne ongelmat ovat. Aloittaja tuntui olevan huolissaan siitä ettei pienokaista viedä päiväkotiinkaan. Miksi vietäisiin, jos vanhempansa ovat kaiket päivät kotona kuten aloittaja väittää? Ja mikä nykyisin edes on sellainen päiväkoti, joka alle eskari-ikäisen ottaa hoidettavaksi jos vanhemmat ovat kotona? Tietysti ne sen ehdottoman minimin ovat valmiit lapsen sosiaalistumisen nimissä tekemään, mutta ehkä lapsen vanhemmat eivät näe suurtakaan hyötyä siinä että muksu kärrätään muutaman kerran viikossa muutamaksi tunniksi tarhaan kuormittamaan jo valmiiksi ylityöllistettyä henkilökuntaa ja mahdollisesti kolhittavaksi ja kiusattavaksi "kavereidensa" taholta?

Ja lapsi huutaa jos siihen sattuu. Aina se sattumisen syy vaan ei ole se että äiskä ja iskä heittelee pitkin seiniä.

Niinpä. Vanhempi voi myös tehdä etätöitä kotoa käsin. Ei siinä lasta lähdetä ulos viemään. Ihmisillä on erilaisia tilanteita. Ap vaikuttaa mt ongelmaiselta jolla ei oo omassa elämässä sisältöä.

Jos tekisi, olisin todella huolissani, koska lapsihan on sitten heitteillä. Lapsi siis huutaa tuolla sisätiloissa tylsyyttään (oletan), joten jos iskä ja äiti työskentelevät, niin kukaan ei silloin ole lapsen kanssa.

Mulla ei ole mt-ongelmia, jos olisi, niin hankkisin niihin apua. Teethän sinäkin niin? Ongelmana pitäisin, jos normaali empatiakyvyllä varustettu ihminen EI olisi huolissaan tuosta touhusta.

ap

Mitä hittoa selität?? Lapsi on heitteillä jos äiti on yrittäjä joka tekee töitä kotoakäsin??? Olet todella sekaisin tai vierottautunut todellisuudesta...

Vierailija
62/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole koira jonka on päästävä aamupissalle puistoon. Ilmeisesti osa lapsettomista kuvittelee noin.

Lapsen ei tarvitse päästä joka päivä ulos. Ei ne päiväkodeissakaan huonolla säällä mene. Ei kehitä mitään tumput suorina sateessa seisominen.

Mutta täällä puhutaan jopa tapauksista, joissa lapsen kanssa ei käydä _missään_. Kyllä se herättää huolta, jos lapsen kanssa ei liikuta neljän seinän sisältä minnekään. Johan sen luulisi vaikuttavan esim. motoriikan ja puheen kehittymiseen, jos ei koskaan liikuta epätasaisella maalla tai lapsen ainut juttukaveri on kenties mt-ongelmainen vanhempi.

Minnekään hiekkalaatikon reunalle ei ole pakko mennä joka päivä töröttämään, mutta kyllähän joskus olisi hyvä liikkua sieltä pienestä kerrostalokopista pois.

Naapuri ei voi mitenkään tietää kuinka paljon tai vähän lapsen kanssa liikutaan ellei kyttää ovella 24/7. Ja tuossa tapauksessa sanoisin että naapurilla itsellään on pahempia ongelmia koska ei itse käy missään JA kyttää naapuria elämäntehtävänään.

Yllättävän paljon kyllä tietää naapureiden liikkeistä, jos asuu esim. pienessä luhtitalossa hiljaisella alueella. Talossa seinät voi olla paperia, jolloin kuulee kyllä, ovatko seinänaapurit kotona. Vaikkei kyyläys olisikaan elämäntapa, niin kyllä siihen jossain vaiheessa havahtuu, ettei naapuri hae edes postejaan, ennen kuin postilaatikko tursuaa. Tai ettei naapuri tule esim. vuoteen ikinä vahingossakaan vastaan esim. parkkipaikalla tai pihassa, vaikka muita naapureita tapaa viikoittain.

Tässä ei taida olla kyse kyyläämisestä, vaan aidosta huolesta. Täysi eristäytyminen on merkki jostain ongelmasta.

Asun nelikerroksosessa kerrostalossa (jo useamman vuoden) enkä todellakaan tunnistaisi kaikkia tässä rapussa asuvia ihmisiä saatika tässä talossa tai pihapiirissä asuvia ihmisiä. Kolmeen naapuriperheeseen/asujaan törmään suht usein kun ilmeisestikin liikutaan samoihin aikoihin, joitain en varmasti ole nähnyt koskaan.

Pitäisikö tässä nyt alkaa soitella huolistaan erinäisille tahoille kun vaikuttaa siltä ettei naapureista melkein kukaan ulkoile koskaan?

Vai pitäisikö odottaa lasua omista lapsista kun ei kaikki naapurit ole meitäkään varmasti ulkona nähneet?

Ps. Kaikkein kauheinta varmasti on, että me saatetaan palata esim. mummolareissusta autolla vasta ysinkin aikaan ja jos tullaan jo kasin aikaan saatetaan jäädä vaikka pihaan leikkimään hetkeksi jos on viikonloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä sun naapureitas vaivaa varmaan se mainitsemasi mielenterveysongelma, tai sitten eivät muuten vaan välitä olla missään tekemisissä turhan uteliaiden naapureidensa kanssa. Sillä vauvalla on voinut olla koliikki tms. ja vanhemmilla "tuhannen valvottua yötä" takana.

Omassa lapsuudessa oli aika normaalia että siihen kykenevät isovanhemmat hoitivat lapsia suhteellisen myöhäänkin. Menin itse päiväkotiin vasta vähän alle viisivuotiaana, eikä se minun sosiaalisuuteen vaikuttanut. Niiden muiden lasten kanssa kun tuli leikittyä kotonakin, ja lukemaan minut opetettiin puolivahingossa kotona sen isoäidin toimesta.

Jos luit, niin sisälukutaidossa on hieman verestämisen varaa. Aloittajan juuri kertoo, miksi se ei ole todellakaan hyvä idea laittaa lasta isovanhemmille tuossa tilanteessa. Se, että sinä olet saanut hyvän elämän ja ympäristön on ihan kokonaan toinen juttu eikä liity tähän mitenkään. 

Lisäksi ei sitä voi olla huomaamatta eikä varsinkaan kuulematta jos lapsi huutaa läpeensä kotosalla, on ihmisillä nyt silmät päässä ja havainnointikyky tallella eikä sillä oo naapureiden kyttäämisen kanssa mitään tekemistä ;D

Oho onpas tänne tullut kommentteja, osa niistä jotenkin hyökkääviä mua kohtaan. Outoa. No, verbaalinen hyökkäys anonyymiä kirjoittajaa kohtaan kertoo siitä, että taitaa kalikat kalahdella.

Lainasin tätä tekstiä, koska tossapa se maalaisjärkinen pointti tulikin. 

Kun asuu tarpeeksi kauan tietyssä naapurustossa, alkaa se kokonaiskuva hahmottua.

Jos lähes kaksi vuotta asuu naapurissa, kuulee asioita, näkee asioita ja viettää itsekin pitkiä aikoja kotona (sairasloma/loma/etäpäivä) ja joka hetki tietyt asiat toistuvat, voi ne tulkita jatkuvakestoiseksi ilman, että oikeasti on 24/7 sisätiloissa.

Ei ole missään vaiheessa tarvinnut kytätä, koska kaikki äänet kuuluvat läpi kyyläämättäkin. Samoin mun oleskelutilan ikkunat ovat tuohon etupihan suuntaan, joten ei tarvitse kytätä, että näkee liikettä pihalla. Ulko-ovet kun avataan ja suljetaan, koko talo tumahtelee, joten ikävä kyllä: myös ulko-oven avaus ja sulkeminen kuuluu kyyläämättäkin.

Naapurusto on sosiaalinen, juttelen usein naapurin mummelin ja ukkelin kanssa, samoin jutellaan kun nähdään muittenkin naapureitten kanssa. Tämä naapuriperhe on ainoa, joka tuntuu jotenkin oudolta. 

Tähän sopiikin hyvin se "If it looks like a duck, swims like a duck etc." -loru. :)

Ja tää naapuripari ei siis ole työelämässä, eli sen takia ovat kotonaan. Sen takia ihmettelen, että miksi parivuotias viedään pihalle iltamyöhään kun on ensin pidetty sitä sisällä koko päivä.

ap

Soittiko sun naapuri ambulanssimiehet ovesi taa kun et ulkoillut ollenkaan? Nimittäin vaikuttaa siltä että jotain huolta pitää tollasesta herätä. Ehkä makaat henkitoreissasi omassa pissassasi. Parempi ilmottaa viranomaisille kun et mee ulos kuten normaalit ihmiset.

Vierailija
64/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä hittoa selität?? Lapsi on heitteillä jos äiti on yrittäjä joka tekee töitä kotoakäsin??? Olet todella sekaisin tai vierottautunut todellisuudesta...[/quote]

No ei onnistu samaan aikaan kaksivuotiaan kotihoito ja yrityksen perustaminen/ pyörittäminen! Olen kokeillut. Pari pikku juttua saa päivittäin hoidettua lapsenhoidon lomassa, mutta ei mitenkään sellaista määrää hommia mikä yrittäjälle lankeaa..

Vierailija
65/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on kyylä kartalla kun tietää naapureiden koulutukset ja mt ongelmat.

Vierailija
66/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsen kanssa ulkoilu ja muu tekeminen osuu kyllä ihmisiä arkaan paikkaan. On sen tuhannen selitystä, miksi ei jakseta ja voihan sillä lapsella vaikka olla se tauti missä ollaan allergisia auringolle 🤔🙄

Oikeasti, on surkeaa vanhemmuutta jos lapsi on sisällä kaikki päivät. Ihan turha väittää muuta. Ja ei, ei tarvitse tehdä sirkustemppuja eikä olla super-vanhempi. Mutta kyllä lapsi ansaitsee saada purkaa energiaansa muuallakin kuin kotona, ja nähdä muutakin kuin kodin seinät.

Vierailija
67/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolitoistavuotia lapsi isossa marketissa istuu ostoskärryissä ja huutaa, kirkuen, itkien, valittaen, kauan, niin että se todella häiritsi, eikä äiti reakoi mitenkään, kääntelee hyllyn tavaroita ja siirtelee hitaasti suunnatonta ruhoaan ja seurustelee toisen samanlaisen naisen kanssa. Uskomattominta mitä olen tähän kuudenkympin ikään tavannut. Olisi tehnyt mieli puuttua.

Vierailija
68/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin puolitoistavuotia lapsi isossa marketissa istuu ostoskärryissä ja huutaa, kirkuen, itkien, valittaen, kauan, niin että se todella häiritsi, eikä äiti reakoi mitenkään, kääntelee hyllyn tavaroita ja siirtelee hitaasti suunnatonta ruhoaan ja seurustelee toisen samanlaisen naisen kanssa. Uskomattominta mitä olen tähän kuudenkympin ikään tavannut. Olisi tehnyt mieli puuttua.

Tuo lapsi nimenomaan huusi äitiä, kuin olisi ollut todella paha olo. Minulle tuli todella paha olo ja tunsin myötähäpeää tuon äidin käytöksestä.

Vierailija
69/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit tietää, milloin he ulkoilevat? Oletko itse koko ajan kotona kyttäämässä? :O ei mulla ainakaan ole mitään käsitystä naapurieni aikataulusta.

Vierailija
70/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho onpas tänne tullut kommentteja, osa niistä jotenkin hyökkääviä mua kohtaan. Outoa. No, verbaalinen hyökkäys anonyymiä kirjoittajaa kohtaan kertoo siitä, että taitaa kalikat kalahdella.

Lainasin tätä tekstiä, koska tossapa se maalaisjärkinen pointti tulikin. 

Kun asuu tarpeeksi kauan tietyssä naapurustossa, alkaa se kokonaiskuva hahmottua.

Jos lähes kaksi vuotta asuu naapurissa, kuulee asioita, näkee asioita ja viettää itsekin pitkiä aikoja kotona (sairasloma/loma/etäpäivä) ja joka hetki tietyt asiat toistuvat, voi ne tulkita jatkuvakestoiseksi ilman, että oikeasti on 24/7 sisätiloissa.

Ei ole missään vaiheessa tarvinnut kytätä, koska kaikki äänet kuuluvat läpi kyyläämättäkin. Samoin mun oleskelutilan ikkunat ovat tuohon etupihan suuntaan, joten ei tarvitse kytätä, että näkee liikettä pihalla. Ulko-ovet kun avataan ja suljetaan, koko talo tumahtelee, joten ikävä kyllä: myös ulko-oven avaus ja sulkeminen kuuluu kyyläämättäkin.

Naapurusto on sosiaalinen, juttelen usein naapurin mummelin ja ukkelin kanssa, samoin jutellaan kun nähdään muittenkin naapureitten kanssa. Tämä naapuriperhe on ainoa, joka tuntuu jotenkin oudolta. 

Tähän sopiikin hyvin se "If it looks like a duck, swims like a duck etc." -loru. :)

Ja tää naapuripari ei siis ole työelämässä, eli sen takia ovat kotonaan. Sen takia ihmettelen, että miksi parivuotias viedään pihalle iltamyöhään kun on ensin pidetty sitä sisällä koko päivä.

ap

Kuulostaa erikoiselta. Asuin itse 4 vuotta rauhallisessa pienkerrostalossa, meidän rapussa oli 9 asuntoa. Näin tuona aikana mielestäni max 4 asunnon naapurit. Muista ei mitään havaintoa, ei tullut vastaan rapussa, ei pihalla, en tiennyt heistä mitään. Vietin itse paljon aikaa kotona, koska olin ensin lapsen kanssa hoitovapaalla ja sitten opiskelin kotoa käsin.

Vierailija
71/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla paljonkin tuollaisia jotka pitävät lapsiaan vain neljän seinän sisällä ja kokevat sen olevan normaalia elämänmenoa. Ainakin siis vastauksista päätellen. Ehkä ap kertomassa tapauksessa joku nykyaikainen puolittainen huostaanotto olisi paikallaan. Näinä päivinä kun on ihan normi että lapset viedään tarhaan kun ei itse jakseta antaa lapselle virikkeellistä lapsuutta. Ennen ei edes oltu keksitty sanaa varhaiskasvatus...mutta hyvähän se on että toiset kasvattaa jos ei itse siihen kykene. Jos tämä lapsi onkin auringolle allerginen niinkuin joku jo sanoikin. 

Vierailija
72/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä kytännyt naapureita oikein huolella... Mutta voihan tuossa jotakin huolenaihetta olla ihan oikeasti. Lapsi saattaa olla vaativa, ja hänen kanssaan toimivat aikuiset ovat jotenkin stressaantuneita tilanteesta. On sitä turhemmistakin aiheista tehty lastensuojeluilmoituksia.

Kannattaa tehdä lastensuojeluilmoitus (vähän niukemmalla tekstillä, ettet vaikuta pelkältä pakkomielteiseltä kyttääjältä), koska on ihan mahdollista, että se toisikin vanhemmille suuren helpotuksen tilanteeseen, ja he saisivat tarvitsemaansa tukea. Vanhemmat ovat voineet jumittua niin tuohon tilanteeseen, etteivät osaa tarkastella tilannetta ulkopuolisin silmin, vaikka on ihan mahdollista, että lapsella on jokin terveysongelma, ja hän tarvitsisi vaikkapa lääkityksen keskittymiseen tai johonkin. Aikuisten käyttäytyminen viittaisi siihen, että lapsi saa kovia raivareita, eivätkä aikuiset välttämättä ymmärrä, että lääkärin apu voisi olla tarpeen. Tai sitten he ovat jaksamisensa rajoilla, eivätkä uskalla kysyä keneltäkään hoitoapua, koska lapsi on niin hankala. On ihan mahdollista, etteivät he uskalla viedä lasta uloskaan kuin vasta iltaisin, koska pelkäävät lapsen raivareita julkisella paikalla. Äidin hätäinen liikkuminen ulkona voi johtua siitä, että hän pelkää, ettei mies selviydy yksin lapsen kanssa, vaan lapselle tapahtuisi jotakin äidin ollessa poissa.

Itse kirjoittaisin lasuun vain noista lapsen pitkistä talossa kuuluvista parkumisista ja vähäisestä ulkoilusta, sekä mainitsisin vanhempien vaikuttavan ahdistuneilta. Muutenhan tuo kuulostaa ihan normaalilta pikkulapsiarjelta paljon esim. koliikin takia parkuvan lapsen kanssa. 

Vierailija
73/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

72. Lisään vielä edelliseen, että ongelma voi toki olla vanhemmissa. Kenties tilanne on heille niin stressaava, että vanhat mielenterveysongelmat ovat palanneet, ainakin miehelle.

Mutta avuntarpeen laadun selvittää sitten toivottavasti lastensuojeluviranomaiset.

Vierailija
74/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lapsen kanssa ulkoilu ja muu tekeminen osuu kyllä ihmisiä arkaan paikkaan. On sen tuhannen selitystä, miksi ei jakseta ja voihan sillä lapsella vaikka olla se tauti missä ollaan allergisia auringolle 🤔🙄

Oikeasti, on surkeaa vanhemmuutta jos lapsi on sisällä kaikki päivät. Ihan turha väittää muuta. Ja ei, ei tarvitse tehdä sirkustemppuja eikä olla super-vanhempi. Mutta kyllä lapsi ansaitsee saada purkaa energiaansa muuallakin kuin kotona, ja nähdä muutakin kuin kodin seinät.

Enemmän täällä on ihmetelty että mistä kukaan tietää jonkun perheen menemisiänoin tarkkaan.

Ps.kaikki lapset ei muuten tykkää ulkoilla. Omista 2 on sellaisia että kun ne vie leikkipuistoon alkaa heti kärttäminen "sisään, sisään". Tykkäävät askartelusta ja lukemisesta ja kotileikeistä.

Vierailija
75/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataisko tilannekatsausta että kuinka monta tuntia putkeen se lapsi on huutanut vaikka nyt viimeisen 3 tunnin aikana ja mitä muita panttivankinaolon merkkejä osoittanut seinän läpi naapuriin?

Ja kuka hoitaa oven kolauksien vahtivuorot sillä aikaa kun sä oot esim. suihkussa, nukut tai katsot tv:tä? Jotta voidaan luottaa sun sanaan että ne on aina kotona oikeasti.

Vierailija
76/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lapseton kyylähän se onkin maailman paras kokemusasiantuntija määrittelemään millaista on hyvä vanhemmuus. Tirsk. Veikkaan että sulla on koira ja mielestäsi olisit loistovanhempi kun taluttaisit taaperonkin haistelemassa pissalenkillä puistossa joka päivä.

Vierailija
77/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tldr, mutta eiköhän ne pärjää.

Vierailija
78/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku lapseton kyylähän se onkin maailman paras kokemusasiantuntija määrittelemään millaista on hyvä vanhemmuus. Tirsk. Veikkaan että sulla on koira ja mielestäsi olisit loistovanhempi kun taluttaisit taaperonkin haistelemassa pissalenkillä puistossa joka päivä.

Pieleen meni. Lapsia on kolme, ja paljon tehdään yhdessä. Ulkona ja sisällä.

Vierailija
79/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät niin tarkkaan ettei käy missään? Oletko itse aina kotona ja seuraat naapuriesi liikkeitä?

Mitä ihmeellistä siinä on? Itsekin teen etätöitä ja poistun kotoani vain tien toiselle puolelle kauppaan. Muuten vietän kaiken aikani kotona. En harrasta mitään ja kavereille voi jutella netissä niin ei niitäkään tarvi nähdä, että voi sosilisoida.

Vierailija
80/182 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen meni. Lapsia on kolme, ja paljon tehdään yhdessä. Ulkona ja sisällä.

Ei ihan vakuuta kun naapurin liikkeitä on aikaa kyylätä niin paljon ettei voi olla lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi