Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli uusi harjoittelija töihin, jonka sukunimeä en osannutkaan taivuttaa - noussut tytöllä päähän yliopistossa?

Vierailija
22.02.2019 |

Sukunimi ”Lahtinen” ja pitäisi kuulemma taivuttaa Taija Lahtinenin, ei Lahtisen. Taipuu kuten bergström-bergströmin.

Huoh!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano Lahtiskan vaan.

Vierailija
22/44 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin koulussa 1970 - luvulla, että erisnimet eivät taivu. Sitä varmaan silloin yritettiin juurruttaa, mutta sen jälkeen palattiin  entiseen käytäntöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Onks tää joku vitsi

Vierailija
24/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla esimerkiksi inkeriläisjuurinen? Heistä moni taivuttaa nimet eri tavalla kuin suomalaiset vaikka sukunimi olisi suomalaistyylinen.

Kerro tästä lisää?

Vierailija
25/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten muuta raportoitavaa keksinyt..

Vierailija
26/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onks tää joku tägäyksiin liittyvä juttu?  Että pitää olla muuallakin "#Lahtinenin

Voi muuten hyvinkin olla!

Vierailija
27/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin koulussa 1970 - luvulla, että erisnimet eivät taivu. Sitä varmaan silloin yritettiin juurruttaa, mutta sen jälkeen palattiin  entiseen käytäntöön.

Onko peruskoulussa oikeasti opetettu, että sukunimet ei taivu? ”Isomäkin auto on punainen”, ei Isomäen auto on punainen??

Vierailija
28/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan, mutta jatkaisin ihan vanhalla tavalla ja pahoittelisin, jos loukkaantuu. Enhän mä hitto osais alkaa ees taivuttaa nimiä tolleen oudosti yhen äkin

Onns sen etunimikin sit niinku Riitta -> Riittanin eikä Riitan? Luoja 😂

Vierailija
29/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan, mutta jatkaisin ihan vanhalla tavalla ja pahoittelisin, jos loukkaantuu. Enhän mä hitto osais alkaa ees taivuttaa nimiä tolleen oudosti yhen äkin

Vai riittääks Riittan?

Ei pysty, ei kykene :D

Vierailija
30/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh, onneksi meillä ei ole tuollaisia. Voisi joskus väsyneenä palaverissa tulla kiusalliseen paikkaan ns. repeäminen.

Vierailija
31/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näitä on alkanut nyt näkyä enemmän.

Järvinen, Järvisten, Järvisille onkin muuttunut herran vuonna 2019 muotoon:

Järvinen, Järvinenien, Järvineneille

Ah, kaunista<3

(En tiedä osasinko taivuttaa oikein.)

Vierailija
32/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun sukunimeni on ihan perinteinen suomalainen, mutta se sanotaan ja kirjoitetaan aina väärin. Nimi on Ilmala eli tuo IL-alku tuottaa vaikeuksia. Yleensä minua kutsutaan iimalaksi tai imalaksi. Liimalakin olen ollut. Terkkuja tutuille.

Vierailija
33/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Son Lahtiska. 

Vierailija
34/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet nyt vaan taivuttamaan hänen haluamallaan tavalla ja pidät huolen että sanot aina tasan tarkkaan oikein, selvästi ja kovalla äänellä ja hymyilet pirullisen leveästi päälle. Joka kerta.

Vierailija
35/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan vitsiksi tarkoitettu. Huumornaisii.

Vierailija
36/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Lahtisen Taija ole yliopistoa käynyt? Vai onko se vastikään mennyt yliopistoon? Jamkin musiikkipuolen on käynyt ja silti bongasin sen Malmin Prisman kassalla.

Vierailija
37/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija kirjoitti:

Riitta, Riittan

Marjatta, Marjattan

Annikki, Annikkin

Johannes, Johannesin

Markku, Markkun

Vierailija
38/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sen sukunimi on vaikka Lahti niin eikö se sitten olekaan Lahden? Vai onko se Lahtien? En kässää tätä ollenkaan.

Pietilä -Pietilien? Hjälp!

Vierailija
39/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, minun sukunimeäni sinä et osaisi edes lausua. En loukkaannu siitä, mutta nauran sivistymättömyydellesi.

Sivistynyt ihminen ei naura sivistymättömyydelle.

Miksi ei nauraisi?

No kas, juurikin sen sivistyksen takia. Sinun, sivistymättömän, on tätä vaikea ymmärtää, mutta usko minua, sivistynyttä, asia on näin.

Vierailija
40/44 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti

Itsellä on myös -po päätteinen sukunimi (niin kuin Orpo) mutta en missään  nimessä taivuttaisi sitä niin kuin Orpo vaan todellakin sano (Or)von. Tosin jotkut ihmiset on taivuttanut mun nimen -pon, mikä on todella oudon kuulosta. Ilmeisesti joistakin se sitten vain kuulostaa enemmän oikealta, koska niillä muilla tuskin on ollut tarkoitus hienostella mun sukunimellä :''D

Karvolla on asiaa? 

Kuinka pönttö pitää olla, ettei tajua sääntöä? Jos sukunimellä on yleiskielinen merkitys kuten vaikka Meri tai Lahti, se taipuu kuten vastaava yleiskilen sana eli Veijo Meren romaani. 

Orpo on itse toivonut toista ja näin media on noudattanut. 

Etunimet taas yleensä taipuvat merkityksestä huolimatta toisin. Eli anna Merillekin keksi. Lumilla taitaa olla flunssa. 

Poikkeuksena tästä esim. Satu ja joitain muita.