Meille tuli uusi harjoittelija töihin, jonka sukunimeä en osannutkaan taivuttaa - noussut tytöllä päähän yliopistossa?
Sukunimi ”Lahtinen” ja pitäisi kuulemma taivuttaa Taija Lahtinenin, ei Lahtisen. Taipuu kuten bergström-bergströmin.
Huoh!
Kommentit (44)
Tää on niin huvittavaa. Mäki - Mäkin, ei missään nimessä mäen. Mitä näiden ihmisten päässä liikkuu? Niin ja on meillä Orpon niminen ministerikin.
Sukunimi on erisnimi ja se taipuu eri tavalla kuin yleisnimi.
Mikä tässä nyt on niin kamalaa? Onko asia sen arvoinen, että siitä pitää närkästyä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin kamalaa? Onko asia sen arvoinen, että siitä pitää närkästyä?
Sun mielestä on oikein puhua ”Virtanenin Mika kertoo meille tänään säästä”. Tai ”Lahtin Tuija on opas”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä on oikein puhua ”Virtanenin Mika kertoo meille tänään säästä”. Tai ”Lahtin Tuija on opas”.
Kysymykset voi osoittaa Korhonenille.
Jos on asiallisesti esittänyt niin eihän siinä mitään, nyt osaat lausua haluamallaan tavalla. Jos taas loukkaantui tai piikitteli niin ikävä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni se kuulostaa teennäiseltä, mutta jos ko ihminen niin haluaa, niin se on minulle ok. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita.
Voi kuule, minun sukunimeäni sinä et osaisi edes lausua. En loukkaannu siitä, mutta nauran sivistymättömyydellesi.
Onhan se leipomo Vaasan, olen nähnyt kirjoitusasuja Vaasanin. Eikö riittäisi ihan Vaasan ruispalat, vaan täytyy olla Vaasanin ruispalat? Huoh tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, minun sukunimeäni sinä et osaisi edes lausua. En loukkaannu siitä, mutta nauran sivistymättömyydellesi.
Sivistynyt ihminen ei naura sivistymättömyydelle.
Vähän kaipaisin perusteluja kyseiselle taivutukselle, muunkin kuin "koska mä haluan". Ei kielioppisäännöt muutu pelkän mutun takia.
No ei kyllä kuulosta kovin uskottavalta. Ellei nimi sit oikeasti ole joku ei-suomalainen sattumalta nen-päätteinen, joka ehkä taivutetaan erilailla. Tai sitten on vaan joku sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistynyt ihminen ei naura sivistymättömyydelle.
Miksi ei nauraisi?
Ei helvetti
Itsellä on myös -po päätteinen sukunimi (niin kuin Orpo) mutta en missään nimessä taivuttaisi sitä niin kuin Orpo vaan todellakin sano (Or)von. Tosin jotkut ihmiset on taivuttanut mun nimen -pon, mikä on todella oudon kuulosta. Ilmeisesti joistakin se sitten vain kuulostaa enemmän oikealta, koska niillä muilla tuskin on ollut tarkoitus hienostella mun sukunimellä :''D
Vierailija kirjoitti:
Onhan se leipomo Vaasan, olen nähnyt kirjoitusasuja Vaasanin. Eikö riittäisi ihan Vaasan ruispalat, vaan täytyy olla Vaasanin ruispalat? Huoh tämäkin.
Nimi on Vaasan, ei Vaasa. Vaasan taipuu Vaasanin, Vaasa Vaasan.
Voisiko olla esimerkiksi inkeriläisjuurinen? Heistä moni taivuttaa nimet eri tavalla kuin suomalaiset vaikka sukunimi olisi suomalaistyylinen.
Siis onks tää joku tägäyksiin liittyvä juttu? Että pitää olla muuallakin "#Lahtinenin
Juu, tunnen yhden Tuomen, tai siis korjaan Tuomin...