Äiti ei ota mitään vastuuta purevasta pojastaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8a4e889-ec4a-4cc0-ad2c-602fa6dc520f
Onhan se nyt ihan naurettavaa. Poika tässä aloitti koko puremishomman. Käskikö äiti edes poikaa pyytämään anteeksi hoitajalta? Äiti luistelee täysin vastuusta.
Kommentit (153)
Potkut heti tuollaiselle hoitajalle. Täysin epäammattimaista käytöstä. Aivan väärällä alalla koko ihminen. Tässä ei ole mitään lieventäviä asianhaaroja. Eikä pääsyä myöskään vanhustenhoitoon sadismiaan toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa ku 5 vuotiaatki jo puree hoitajiansa päiväkodissa. Mihin tää maailma on menossa?
Yritit kai sanoa: Hurjaa ku hoitajatki jo puree 5-vuotiaita päiväkodissa. Mihin tää maailma on menossa?
Kuule ei ennen tullut mieleenkään lähteä vanhempia ihmisiä puremaan eikä mitään muutakaan. Koulussakin häiriköt lähti ulos luokasta niskasta. Tää vapaakasvatus tulee vielä niittään semmoista heinää ettei tosikaan. Tunnen yhden Yh:n joka ei kiellä lastaan ollenkaan, siis sille lapselle ei saa sano ei, ihan pimeetä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Potkut heti tuollaiselle hoitajalle. Täysin epäammattimaista käytöstä. Aivan väärällä alalla koko ihminen. Tässä ei ole mitään lieventäviä asianhaaroja. Eikä pääsyä myöskään vanhustenhoitoon sadismiaan toteuttamaan.
Purevaa lasta ei pitäisi päästää päiväkotiin vaan turvata hoitajille turvalliset työolosuhteet.
Luin vain aloituksen. Hohhoijaa taas kerran. Jos on yhdenkin kerran antanut haastattelun, tietää, että toimittajat valitsevat näkökulmat ja painotukset oman mielensä mukaan. Haastateltava ei määritä juttujen sisältöä. Jutuissa on joskus jopa virheitä. Mikään media ei setvi mitään asiaa perusteellisesti ja loputtomasti. Toimittajien jutuista leikataan osia pois. Aiheita valikoituu milloin mitenkin ja huomenna on uudet aiheet. Jne. Jne.
Tämä on taas vähän kontekstista riippuva tapaus. Hermostuiko lapsi niin pahasti nyt yhden kerran, että puri? Vai pureeko päivittäin hoitajia? Jos ensimmäinen tapaus, niin takaisin pureminen on ehdottoman väärin, ja osoittaa lapselle vain että saa purra. Mutta jos toinen tapaus niin jossain määrin ehkä ymmärränkin, vaikka väärin se silti on.
Oma 4-vuotiaani lyö toisinaan, kun kovasti hermostuu, mutta tuntuisi kyllä tosi absurdilta että löisin häntä takaisin. Kyllä rauhallinen keskustelu toimii parhaiten, vaikka sillä tavalla kehitys onkin ehkä hitaampaa.
Mun tuttava oli päiväkodissa sijaisena puoli vuotta ja oli tarjottu jatkoa mutta ei halunnut ottaa vastaan työtä siksi että ryhmä jossa olis töissä on niin paljon ongelma lapsia. Sanoi että häntä on purtu, potkittu ja lyöty lukuisia kertoja, että hänelle riitti.
Jos aikuinen , ja vielä ihminen jonka pitäisi olla ammattilainen lastenkasvatuksessa purisi minun lastani argumentilla " toi puri eka", niin minä kyllä purisin sitä hoitaja. Saamari.
Siinä vaiheessa, kun hoitajalla ei ole muita keinoja selvittää tilannetta, kuin purra takaisin niin kannattaa miettiä onko oikealla alalla.
Lasten vahvin oppimisen muoto on malliesimerkki ja miten voi opettaa ettei saa purra jos itse samaan aikaan puree!
Mielestäni äiti myös ylireagoi, en usko lapsen noin pahasti saaneen traumoja eikä jälki ollut mikään vertatihkuva.
Eikä minusta tällaisia asioita ikinä hoideta minkään iltalehden sivuilla.
Äiti on voinut myös kotona opettaa ettei saa purra. Ei kuitenkaan mitenkään voi vaikuttaa hoidossa tapahtumiin ja pitäisi voida luottaa siihen, että päivähoidossa on henkilöitä jotka osaa hoitaa tuollaiset tilanteet ammattimaisesti!
Näitä äitejä tuntuu riittävän jotka omia lapsia pureskelee takaisin, mutta päiväkodin henkilökunnalta moinen ei ole sallittua. Toki ei niiltä vanhemmiltakaan.
Itse olen ollut pph 7v. Eikä tulisi mieleeni käyttää minkäänlaista väkivaltaa (tai puhua rumasti, mikä näyttää olevan yleistä pk.ssa) lapsia kohtaan. Ei vaikka välillä on ollut ns. Purijoita. Kyllä se pureminen on saatu loppumaan ihan muilla keinoilla kuin puremalla takaisin.
Tuntuu nyt kyllä siltä että tällä vapaan kasvatuksen hedelmällä on ollut ihan tapana purra muita, ei varmasti ollut ensimmäinen kerta mutta veikkaan että viimeinen.. Joskus se ei mene perille kuin konkreettisesti näyttämällä.. Äiti on naurettava lässyttäjä, antas jo olla.. Joo oireillu juu, eiköhän tuo sälli oo oireillu jo pitkään, nimittäin kurin puutetta
Mua ihmetyttää tossa kersassa se, että on kuitenkin jo 5, tietää ettei saa purra ja puree silti. Parin vuoden päästä on kuitenkin jo ekaluokkalainen, jos puree silloinkin....? Ymmärrän puremisen taaperolta, ne kun eivät vielä yhtään osaa hallita, mutta 5v ei ole kyllä enää mikään taapero... onkohan joltain osin ke hi tys vam mainen? (Ärsyttää pilkkoa sanoja näin mutta minkäs teet...)
Olen itse äiti, jonka lapsi on purrut muita ja paljon. Tunteeni on lähinnä häpeä lapseni käytöstä kohtaan tuossa tilanteessa. Olemme kertoneet miksi ei saa purra, kertoneet että se sattuu, rankaisseet puremisesta, esim. Pois muiden leikeistä, pari minuuttia omissa oloissa ja sen jälkeen anteeksipyynnöt, leikkeihin mukaan ja jos pureminen jatkuu, niin pois leikeistä kokonaan. Tätä olen tehnyt lapsen (4v.) Koko elämän ajan, siis johdonmukaista kasvatusta. Huonosta käytöksestä torutaan, mutta siitä huolimatta oppi ei ole mennyt perille. Miksi näin? Miksi isommilla sisaruksillaan sama on toiminut täysin ilman ongelmia? Tätä rinkiä ollaan jatkettu nyt noin 3 vuotta, ja pureminen on jo erittäin harvinaista, muttei poistunut kokonaan. Ainoa keino, mitä emme ole käyttäneet on väkivalta lasta kohtaan ja siihen en todellakaan ryhtyisi, vaikkakin se tuntuu olevan aika yleinen tapa. Mielestäni kamalaa, barbaarista, ja ihan täyttä järjen köyhyyttä purra lasta, tai kohdistaa väkivaltaa pieneen puolustuskyvyttömän lapseen.
Tällä tarinalla on kuitenkin kaunis loppu: lapsi lopetti puremisen. Tietenkin hoitaja toimi väärin, mutta kyllä ihmetytti tämä äidin valitus kun siinä ei puututtu ollenkaan ongelman ytimeen eli puremiseen ja miksi sen lopettamiseen ei ole viitsitty kotona tehdä mitään.
Ympäristö opettaa lasta, koko ympäristö. Sen takia munkin mielestä on ok, että myös muut ihmiset tarvittaessa kouluttavat näitä lapsia jos vanhemmat eivät siihen kykene.
Lasten on tärkeä oppia tavoille.
Tietenkään pureminen ei ole oikein kummaltakaan puolelta..
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tossa kersassa se, että on kuitenkin jo 5, tietää ettei saa purra ja puree silti. Parin vuoden päästä on kuitenkin jo ekaluokkalainen, jos puree silloinkin....? Ymmärrän puremisen taaperolta, ne kun eivät vielä yhtään osaa hallita, mutta 5v ei ole kyllä enää mikään taapero... onkohan joltain osin ke hi tys vam mainen? (Ärsyttää pilkkoa sanoja näin mutta minkäs teet...)
Tai sit vaan kotona on kasvatus erilaista, tai ei saada kuriin. Pois tuo pureminen kyllä olisi hyvä saada ennen koulua. Toivotaan ettei oppinut nyt tästä esim. Jos koulussa joku lyö niin saat heilauttaa nyrkillä takasin.
Vierailija kirjoitti:
Hurjia kommentteja nuo, että oppiipahan olemaan. Jos lapsi lyö niin lyöttekö te oikeasti takaisin? Jos lapsi potkaisee teitä niin tekö potkaisette samalla voimalla lasta?
Ei ole ihmekään, että perheväkivallan kierteestä ei meinata päästä eroon, kun malli on tuo.
Itse en takaisin löisi, mutta vastaavassa tilanteessa voisin lapselle sanoa että kokeile purra tai lyödä itseäsi käteen. Eihän näinkään saisi tehdä nykyään pitäisi ottaa vain syliin, mutta näin oppisi kyllä sen ettei se tunnu kivalta jos satuttaa. Sen jälkeen lapsen iän mukaan selittää miksi toista ei lyödä, purra tms. ja mitä sen sijaan pitäisi tehdä.
Pieni lapsi helposti viestii kyseisillä tavoilla, kun kielellinen ilmaisutapa ei vielä onnistu. Kokeilemalla itseensä tietää, että se sattuu eikä siitä syystä näin tehdä myöskään toisille.
Kun nyt vastuusta puhutte, niin miten lapsen isä on kantanut vastuunsa?
Hermoheikkoja hoitajia on päiväkodit täynnä.
Jos kirjoittajat kotona pureskelevat lapsiaan "opetusmielessä" niin nuo kommentit jossa hoitajaa puolustellaan voi ymmärtää. Mutta muuten ammattikasvattaja ei toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä! Ihan naurettavaa uhriutumista, vaikka oma lapsi ei osaa käyttäytyä. Ei kai hoitajan tarvi purtavana olla työpaikallaan yhtään sen enempää kuin lapsenkaan hoitopaikassaan.
Lapsi on niin kovin traumatisoitunut... joopa joo. Ei varmaan ees muistais koko asiaa jollei äiti ois nostanu siitä meteliä. Toihan on loistava opetus lapselle, hän teki väärin vaikka kaiken lisäks tiesi ettei niin saa tehdä - sai itse kokea miltä tuntuu. Toki voi opettaa samalla ettei KUKAAN normaali ihminen pure toista.
Ihan varmasti lapsi muistaa jos aikuinen lyö tai puree, loppuelämänsä. Ei ole kiinni siitä mitä vanhemmat tekee tai sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Opettiko äiti pojalleen, että ketään ei purra? Se ei tullut tässä ilmi?
Vaikeaa voi olla pojan uskoa, kun hoitajatkin pureskelevat ihan rutiinisti. Kun kerran toi puri ensin! Uskomatonta.
Raivohullu. Ei tullut mieleen vaikka siellä lentokoneessa sanoa sen sijaan että riuhtoo ja rähjää?! Paitsi sinä olit tietysti etukäteen jo päättänyt ettei sillä ole vaikutusta ja sillä oikeutat itsellesi väkivaltaisen käytöksen. "En ei se mun syy ollut, mun oli pakko..."
Sairas maailma. Lapsilta odotetaan hyvää käytöstä kun ympärillä elävät aikuiset toimii näin.