Vauvan poisantaminen
Vauvani on nyt 8,5 kk vanha. Hän on huutanut synnytyslaitokselta lähtien. Ensimmäiset 5,5 kk ympäri vuorokauden lähes taukoamatta. Nyt viimeiset 3 kk välillä päivässä saattaa olla 5-10 min kerrallaan huudotonta aikaa.
Kaikki allergiat yms on tutkittu niin julkisella kuin yksityisellä puolella. Paino/pituus/motorinen kehitys/iho ovat normaalit. Isovanhempia tai sisaruksia ei ole. Mies on joutunut jäämään kotiin. Vuorotellen pidämme taukoja kuulosuojaimet päässä. Olemme tehneet kaikkemme. Laulamme, leikimme, juttelemme, pidämme sylissä, yritämme katsoa, ettei olisi kuuma eikä kylmä. Vauva vain huutaa, hakkaa meitä nyrkeillä, huutaa ja heiluu niin lujaa, että joudumme esim syöttötuoliakin tukemaan jaloillamme, sillä muuten vauva saisi raivollaan koko tuolin kumoon. Kuka tahansa ihminen kun on tullut pistäytymään ihmettelee, että mikä vauvalla on kun huutaa noin lujaa. Ihmiset eivät oikein tunnu uskovan, että kyseessä ei ole tilapäinen huono hetki vaan jatkuva olotila. Kotoa emme pysty poistumaan mihinkään ikinä, koska huuto on niin lujaa. On yritetty, ja joka kerta ihmiset tulevat sanomaan, että kauheaa, mikä vauvalla on että miksi se huutaa noin lujaa.
Ensin puhuttiin 3 kk:n rajapyykistä, jolloin koliikki saattaa loppua. Sitten uusi rajapyykki 6 kk. Sitten uusi rajapyykki liikkumaan oppiminen. Ei. Kurkku suorana huuto ei vain lopu. Olen yrittänyt rakastaa lastani ja tehdä/huolehtia/hoitaa kaiken mahdollisen. En vain pysty enää kokemaan lämpimiä tunteita lasta kohtaan, kun huuto on täysin jatkuvaa. Koen olevani äitinä täysin epäonnistunut.Olen katunut lapsen hankkimista nyt jo pitkään.Koen suorittavani vankeustuomiota, jossa minua kidutetaan päivästä toiseen huudolla. Olen jo pitkään halunnut antaa lapsen pois. Mies kokee samoin, mutta sosiaaliset paineet estävät. Minulla ei ole yhtäkään sukulaista, joten minulla ei ole samalla tavalla sosiaalisia paineita. Olen yrittänyt kysyä neuvolasta, voiko lapsella mielenterveysongelmia. Ei oikein sanotamuuta kuin, että kaikki vauvat itkevät. On kuitenkin eri tilanne, kun huuto hallitsee täydellisesti elämää. Vauva huutaa, kun vaihdetaan vaippaa. Vauva huutaa, kun yritetään syöttää. Vauva huutaa ja kiemurtelee sylissä. Vauva huutaa kontatessaan. Vauva huutaa seistessään. Vauva huutaa juuri heränneenä eli ei vain esim väsyneenä. Vauva huutaa niin lujaa, että emme pysty välillä kommunikoimaan mieheni kanssa tavallisella puheäänellä vaan joko huutamaan vauvan puheen yli tai kännykällä lyhyt viesti toiselle. Tiedän, että tunne ei ole järkevä, mutta koen, että vauva vihaa minua ja isäänsä. Ehkä vauvalla olisi sitten parempi jossain muualla. Syksylle on varattu hoitopaikka. Suurin pelkoni on, pystyvätkö pitämään siellä lasta, joka huutaa taukoamatta?Haluaisin luopua lapsesta. Miten saisin tunteeni muuttumaan? Järkeni sanoo, että lapsi ei voi vihata minua ja että lapsi huutaisi yhtä pahasti missä tahansa muualla. Olisin valmis suunnilleen amputoimaan toisen käteni, jos vain saisin olla edes yhden päivän kuulematta huutamista. Tilanne on kuitenkin se, että kumpikaan meistä (mies ja minä) emme koe selviytyvämme yksin vauvan kanssa yhtä kokonaistavuorokautta. Huudon kuuntelu on niin raskasta. Viimeisten kuukausien aikan on noussut katkeruus, viha ja syyllisyys siitä, että en vain ilmeisesti osaa hoitaa lastani. Tilanne on tuhonnut parisuhteemme, taloutemme, molempien fyysisen ja henkisen terveyden. Onko jollain muulla ollut samanlainen tilanne ja miten olette selvinneet tai ratkaisseet tilanteen? En olisi ikinä uskonut, että haluaisin näin voimakkaasti luopua vauvastani. Enpä tosin raskausaikana arvannut, että elämä muuttuu epäinhimilliseksi huudon kanssa ympärivuorokautiseksi kamppailuksi.
Ps. Ei kiitos kommentteja siitä, mikä vauvalla voisi olla tai hyvää tarkoittavia neuvoja vauvan hoidon suhteen. Emme enää jaksa niitä.
Kommentit (351)
Jaksamista koko teidän perheelle<3 voisinpa jotenkin olla avuksi
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuusi lasta
Vauvana hyväntuulisia ihania. Jos vauvasi huutaa on sairas.Sanot suorittavasi vankeustuomio ta. Anna siksi aikaa vauva hoitoon.
Vauvan hoito tuntuu vankeustuomiolta ja siksi onkin harkinnut, että antaa muualle hoitoon.
Tää ei ole totta. Ihan missä tahansa päin Suomea puututtaisiin ihan eri tavalla heti tuon tason itkuun kuin ap väittää.
Ammattini puolesta tiedän. Typerä provo. En tiedä mitä ap tällä haki, ilmeisesti huomiota ja näyttää toimivan.
Onko kaikki allergiat poissuljettu? Oletteko kokeilleet esim. Maidotonta/gluteenitonta ruokavaliota? Funktionaalisen lääketieteen ammatilaisella luona kannattaa edellisen lisäksi käydä. Tai kiropraktikko jos vauvalla jäänyt synnytyksestä ongelmia.
Tuosta refluksitaudista vielä. Muistan jostain lukeneeni, että kaikissa tapauksissa refluksi ei selviä edes sillä ruokatorvesta tehtävällä happomittauksella, eli tämä tulos voisi joskus olla epäluotettava. En muista mistä tämän luin, mutta lääkäriä artikkelissa haastateltiin kuitenkin. Ja vauva voi myös kasvaa normaalisti vaikka kärsisikin refluksitaudista. Mm. silent refluksin ollessa kyseessä tai jos vauva syö koko ajan ns.lohdukseen. (meillä vauvalla meni näin) Ap:n tapauksessa ei varmaan kuitenkaan ole kyse tästä, mutta halusin vaan varmuuden vuoksi kertoa tai jos joku muu painisi vastaavan ongelman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyt nukkuu 16-20 tuntia vuorokaudessa. Lapsi tuskin myöskään olisi kehittynyt ja kasvanut normaalisti jos olisi huutanut ihan koko ajan. Hänet on saatu kuitenkin syötettyä ja hänen om täytynyt nukkua, kaikki kolme ovat kuitenkin vielä hengissä.
Tämä tarina ei ole totta. Jos on niin mitä ihmettä nämä vanhemmat ovat tehneet viimeiset 8 kk? Siinä ajassa olisi ehtinyt käymään aika monella lääkärillä ja spesialistilla.
Oli tarina totta tai ei, niin itse olen esimerkki 3 kk lähes tauotta huutaneesta vauvasta. Suolisto jotenkin toimi väärin alkuun ja todellakin huusin lähes koko tuon ajan. Silti olin "aikainen" oppija, kävelinkin jo 10 kk iässä.
Osteopaatilla käyttäisin varmuuden vuoksi jos ei ole jo käytetty. Tiedän että erittäin itkuisille vauvoille on saatu apua näin. Kyseessä ollut tosin ilmeisesti koliikki, mutta niinhän sekin on selittämätöntä kipua miksi vauva huutaa eikä täysin tiedetä mistä se johtuu. Jos vaikka voisi ap:n vauva myös saada apua selittämättömään itkuunsa. Onko osteopaatteja paikalla? Mihin koliikkivauvojen hoidot perustuvat tai mitä/miten lähdette hoitamaan todella itkuisia vauvoja..?
Luultavasti lapsi on autistinen. Rajoittakaa kaikkia ärsykkeitä ja vähentäkää sylittelyä. Jos lapsi on pahastikin autistinen se EI rauhoitu sylissä vaan omassa rauhassaan. Pitäkää asunto hämäränä ja hiljaisena ja antakaa vauvan olla rauhassa ja katsokaa vaikeneeko yhtään.
Voihan sillä tietysti olla vaikka aivokasvain joka aiheuttaa jatkuvaa kipua. Niitäkin tapauksia on.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei ole totta. Ihan missä tahansa päin Suomea puututtaisiin ihan eri tavalla heti tuon tason itkuun kuin ap väittää.
Ammattini puolesta tiedän. Typerä provo. En tiedä mitä ap tällä haki, ilmeisesti huomiota ja näyttää toimivan.
Tässä on nyt moneen kertaan sanottu faktatietona, että provo, mutta ei, pitää antaa ohjeita olemattomalle ja aloittaja nauraa "partaansa" kotona tälle -aivan mahottoman kamalaa, kyllä teillä on hirveää- jne. ja nauttii saamastaan huomiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää lapsi lääkäriin. Joku on pahasti pielessä. Lapsella voi olla jokin sairaus, mikä aiheuttaa kovia kipuja. En usko, että muusta voisi olla kysymys, koska tilanne on noin paha.
Nyt äkkiä lääkäriin ja vaaditte, että lapsi tutkitaan!
Lapsi reagoi kipuihin yleensä kovalla huudolla. Vaikuttaa siltä, että lapsenne kärsii niistä jatkuvasti.
Voimia. Pyytäkää nyt ensin apua lääkäriltä ennen kuin mietitte vauvan antoa pois.
Pyytäkää myös tukea perhetyöntekijältä, että saatte arjen sujumaan myös. Perhetyöntekijä voi auttaa teitä arkisissa askareissa. Tarvitsette nyt kaiken mahdollisen tuen. Valtavasti voimia ja halauksia . Toivon, että saatte apua❤️Valtavasti voimia sinullekkin, että saat kaiken avun mitä tarvitset. Ymmärrän.
Onpa ilkeä kommentti. Ei hyvää päivää! Miksi kiusaat ihmistä, joka yrittää auttaa ap:tä? Käsittämätöntä. Miten pystyit kirjoittamaan noin rumasti?
Ei hyvää päivää! Mitä ilkeää näet tuossa lauseessa, olisi kiva tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, kun en ole lukenut kaikkia kommentteja, mutta tehkää itsestänne lastensuojeluilmoitus. Sillä puolella on ihmisiä, jotka ovat tottuneet pistämään rattaat pyörimään vauhdilla, jos neuvolassa ja lääkärissä vain vähätellään ongelmia ja lässytetään. Ei tarvitse pelätä lastensuojelua, ei siellä kytätä tilaisuuksia huostaanottaa vauvaa vaan haetaan apua perheille.
On kyllä todella valitettavaa, että jotkut perheet saavat apua vasta lasun kautta, vaikka ongelma pitäisi saada hoidetuksi ihan vaikka vain lääkärissä.
Jep. Jos kerta muu ei auta niin Lastensuojeluilmoitus. Eiköhän sitten aleta ottamaan tosissaan.
Jep jep, sitähän se elämä on tällä neuvonantajalla. Ja vielä kerran jep!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lääkkeet ja heti! Oma lapsi huusi taukoamatta ekan vuoden ja sen jälkeen kaikki yöt 4v saakka,ennen kuin selvisi silent refluksi. Olin itsarin partaalla.Ei muita oireita,lääkkeet auttoi heti. Gavisconia saa reseptivapaasti apteekista,auttaa viikossa. Lapsi huutaa kipuunsa!
Ihmiset voisi lukea edes nopeasti selaten keskustelua ennen kuin hoputtaa. Ap on tutkituttanut jo mm. refluksin. Ei ole sitä.
Ja toinen joka patisti äitiä hakemaan apua. On hakenut vaikka mistä ja hakee yhä. Urpot.
Sehän tässä riivaa kun mitään ongelmaa ei tunnu löytyvän.
Etköhän itse ole näitä urpoja. Ketään ei kiinnosta enää ap:n jutut, ne on nähty ja provoksi todettu. Ihan voit yksinään lukea ja välillä kirjoittaa urpoille, kuten mainitsitkin jo.
Vierailija kirjoitti:
Viitaten aiempaan, huostaanottoa ei tarvita. Mahdollista esim. 1kk, 3kk, 6kk avohuollon sijoitus vastaanottoperheeseen, jolloin edelleen tapaatte lasta säännöllisesti (halutessanne), mutta avohuollon sijoituksen pystyy myös purkamaan milloin vaan. 6kk mennessä tehtävä päätös jatkosta.
Ei kai se huostaanotto ole tässä ratkaisu.
SILLÄ VAUVALLA ON JOKIN HÄTÄNÄ/VIKANA, ja se VAUVA tarvitsee apua.
Vai luuletteko, että se vauva huvikseen huutaa, on kauhuissaan, shokissa eikä saa huutamisen takia hengitettyäkään normaalisti. Jne. Jne. Jne.
Huutamuse syyn pitää saada selville, mistä kivut tms. johtuvat. Ja vanhemmille lomaa ja lepoa. Jos huutamsen syy saadaan korjattua niin vanhemmatkin hyötyvät ja normiarki voi alkaa pienen lomatauon jälkeen.
Kävikö se AP vauvan kanssa neuvolassa/ lääkärissä tänään?
luin ensin että "lapsen poistaminen"
Vierailija kirjoitti:
Vauva on sairas, aivan selvästi. Terve lapsi ei huuda koko ajan.
On vihervasuri, ne huutavat kun eivt osaa muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitaten aiempaan, huostaanottoa ei tarvita. Mahdollista esim. 1kk, 3kk, 6kk avohuollon sijoitus vastaanottoperheeseen, jolloin edelleen tapaatte lasta säännöllisesti (halutessanne), mutta avohuollon sijoituksen pystyy myös purkamaan milloin vaan. 6kk mennessä tehtävä päätös jatkosta.
Ei kai se huostaanotto ole tässä ratkaisu.
SILLÄ VAUVALLA ON JOKIN HÄTÄNÄ/VIKANA, ja se VAUVA tarvitsee apua.
Vai luuletteko, että se vauva huvikseen huutaa, on kauhuissaan, shokissa eikä saa huutamisen takia hengitettyäkään normaalisti. Jne. Jne. Jne.
Huutamuse syyn pitää saada selville, mistä kivut tms. johtuvat. Ja vanhemmille lomaa ja lepoa. Jos huutamsen syy saadaan korjattua niin vanhemmatkin hyötyvät ja normiarki voi alkaa pienen lomatauon jälkeen.
Nyt pahasti näyttää siltä, että sinä olet ainoa huutaja täällä. Yritä nyt vielä isommilla kirjaimilla saada huutoa korkeammaksi. Ei mitään järkeä tässäkään viesteissä, kunhan huutelet.
itse oon aina saanu pikkuset nukahtamaan pitämällä heitä niin että kuuntelevat sydäntäni. Sitten psyykaten itseni kuin uneen. Toinen millä voi leikkiä on harhauttavilla tuntemuksilla... tosin nekin ehkä myös kokeiltu... tunto-aisti kun jopa kuulemista tai näkemistä tärkeämpiä. Vesitippa tipahtaa pään päälle sisällä, erilaiia pintoja jne.
Ei hyvänen aika mitään tälläistä. Rauhoittua siitä ettei see happea nenän kautta?