Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.
Ja niitä smoothieita voi halvalla tehdä kotona kauden hedelmistä ja vihanneksista, jos vaikka kirpparilta hankkii blenderin. Helppoa! Ei peruskotiruoka ole automaattisesti halpaa. Resepti ei tee hintaa, vaan ainekset ja ostopaikka. :)
Minulla menee aina aika vähän rahaa ruokaan. Yleensä ehkä 100-120 euroa. Syön vaan yhden lämpimän aterian päivässä. Aamulla yleensä leipä ( juusto, kurkku) ja sitten myöhemmin lämmin ateria. Tänään laatikkoa ja siihen salaattia tai keitettyä porkkanaa sekä raejuustoa. Illalla rahkaa ja hedelmää sekä toinen samanlainen leipä. Myönnän että välillä tulee syötyä hedelmiä myös välipalaksi ( banaanit, appelsiinit) tai jotain näkkileipää. Juomaksi vettä, joskus halpaa mehua ja maitoa. Tässä on kaikki mitä yleensä syön ja silti en ole kyllä mikään laiha. Yleensä ostan silti vaan niitä samoja perustuotteita joka kerta ja vaan joskus jotain uutuuksi yms. Olen myös hakenut leipää pakastimeen , kun täällä jää ruokajaossa ylikin. Nytkin pakastin täynnä niin ei tarvitsi varmaan koko keväänä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa.
Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa.Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.
Musta on ihan kumma jos tekee opiskelijana niin tiukkaa ettei syö tarpeeksi. Miks kituuttaa elämänsä parhaat vuodet kun opintolainakin on olemassa? Ei siinä kauaa töissä tarvi olla valmistumisen jälkee että sen saa takaisin maksettua.
Senkun kerrot ekalle vastaantulevalle turkki-miehelle "ai laik koka kola änd seks", niin hoituu helahoito puol ilmaiseksi. Sait samalla poikaystävänkin joka näyttää paikkoja.
Kukaan ei näytä juovan kahvia.
Jauhoista ja hiutaleista voi leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa.
Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa.Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.
opintolainakin on olemassa? Ei siinä kauaa töissä tarvi olla valmistumisen jälkee että sen saa takaisin maksettua.
Mulla meni yli 10 vuotta. Enemmänkin olisi mennyt, jos olisin ottanut sitä 3 vuotta enemmän, tai en olisi sattumalta saanut hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia pakastimia on teillä, joilla ympäri vuoden riittää usealle aterialle päivittäin itse kerättyjä marjoja ja varsinkin sieniä? Ja mistä löydätte ne? Siis täysin kuluitta?
Ihan vaan mietin, kun meitä on 5 henkilöä ja pakastan yleensä 10 kiloa mansikoita (jotka ostan, ne eivät siis ole todellakaan ilmaisia) ja sanotaan 2 ämpärillistä mustikoita, joiden eteen saan kyllä nähdä vaivaa ja ajaakin ihan huolella. Olen älyttömän huono löytämään sieniä ja tässä tunnustan, että jos tunnistaisin ja säilöisin kaikki metsäsienet rouskuista ja vahveroista alkaen, saisin isomman saaliin. Mutta esim. tälle vuodelle en löytänyt ensimmäistäkään kantarellia, suppilovahveroita poimin kaksi muovikassillista, jotka pannulla käytettyinä kutistuivat viiteen pakasterasiaan. Tatteja olen joskus löytänyt anoppilasta Pohjois-Karjalassa, mutta siellä se on business (Dalla Valle) ja sienet kyllä viedään melkeen käsistä.
Marjat meillä on tällä hetkellä jo aikaa sitten syöty ja ostan pakastemarjoja ja saan jonkin verran anopilta, vähenevässä määrin koska hänkin ikääntyy. Mutta heillä on kaksi arkkupakastinta koska appiukko metsästi ennen kuin kuoli. Sienet on herkku, joka säästetään niihin viikonloppuihin jolloin syödään vaikka sitä naudan sisäfilettä. Yhdestä pakasterasiallisesta tulee perheelle mahtava kastike ja viime syksyn tattisadosta tein kaksi risottoa perheelle ja siinä se.
Tässä mm. yksi esimerkkiperhe söi kantarelleja pakastimesta ja eilistä riisiä paistettuna. Kyllä, jos ajatellaan, niin tämän yksittäisen aterian hinnaksi tuli varmaan 0 €, mutta onko heillä todella vuoden jokaiseksi päiväksi pakastimessa kantarelleja ja marjoja? Täytyy olla aivan mielettömän hyvät systeemit säilöä ja pakastaa.
Yhdessä perheessä vedettiin luomuna falafeleja ja pizzaa alle 2 €/hlö/päivä.
Saa kyllä olla todellakin mielettömät pakastimet ja muut että pystyy esim. 6 henkinen perhe syömään edes jokaisella aamiaisella marjasmoothieta itse tehdyistö marjoista. Jos ajattelee vaikka että 1 dl/hlö. Aamupalaksi ja iltapalaksi syötynä tuo tekisi n. 1,5 litraa per henkilö per viikko. Kuudelle henkilölle se tekisi about 9 litraa, tarkoittaa noin ämpärillistä vaikkapa mustikoita. Yhden viikon aikana.
Kenelä on kapasiteettia säilöä tuollaisia määriä ja varsinkin käydä keräämässä ne ilman mitään kustannuksia?
Arkkupakastin oisko 100 litranen ja jääkaappipakastin. 4-5 hlöä. Lähin metsä alkaa takapihalta, sieltä mustikat. Seuraava metsä parin kilometrin päässä, sieltä mustikkaa lisää. Kolmas apaja on 17 km:n päässä, sieltä puolukat. Tää kolmas paikka tulee kerättyä muutaman päivän aikana niin, että kun mulla on töitä siellä suunnalla, niin käyn töiden välissä marjassa (eli aamu- ja iltanavetoinnin välissä 5 tuntia luppoaikaa), ei tule turhaa ajamista ja työnantaja ja verottaja maksaa työmatkakilometrit.
Mansikat ja vatut, herukat ja karviaiset kasvaa kotipihassa.
Osan pakastan, osan kuivaan, osan hilloan, osan laitan mehuksi. Puolukat säilön survoksena. On hyvä muistaa, että näiden marjojen sesongit on hieman eri aikaan. Kun puolukkasesonkia vielä odotellaan, on osa mustikoista, vatuista ja mansikoista jo syöty, eli taas mahtuu pakastimeen marjoja.
Tarkistin. Se pakastin on jotain 200 litranen. Siihen tulee siis säilöttyä marjoja, lihoja, mehuja, yrttejä, luu-lihaliemiä ja liemitarpeita. Tiukkaan kun pakkaa niin kyllä mahtuu.
Pelkästään työpaikkalounaisiin menee jo pari sataa euroa kuussa.
Edes opiskelija ei varmasti syö 50€/kk. Älä valehtele xD
Syön lähes poikkeuksetta aamulla puuroa. En osta siihen mitään kalliita pakastemarjoja tms. kaveriksi, vaan syön sen ihan sellaisenaan tai esim kanelilla (yksi kanelipurkki kestää ainakin yli vuoden käytössä, kun eipä sitä tule muuten laitettua mihinkään) tai pilkon vaikka banaania joukkoon.
Ruuaksi ihan perusruokaa, esim. perunoita/riisiä/makaronia/uunijuurekset + jauhelihakastike/kanakastike/kana uunissa, jolloin lisäksi se kaupan halvin ruokakerma tai "salsa"kastike, tai esim. makaroonilaatikko mistä tulee kerralla iso annos eikä siihen tarvittavat ainekset maksa paljoa. Samaten mausteet ja ruokaöljyn, kun on kerran ostanut, niin ne kestää reilusti ainakin yli vuoden käytössä. En tee mitään salaatteja pääruoaksi, koska se maksaisi enemmän.
Ruokajuomana juon ihan vaan vettä tai tiivistestä tehtyä mehua.
Iltapalalla leipää tai jugurttia, en tosin läheskään aina syö iltapalaa kun olen ulkomailla asuttuani tottunut syömään vain 3 krt päivässä isompia annoksia kerralla.
Ehkä suurin oma säästölähde on se, etten osta lähes ollenkaan maitotuotteita ja lisäksi janojuomana on ihan vaan vesi, jolloin ei tule laskua limsoista tai niistä 1,5e/purkki -mehuista. En myöskään syö mitään valmiita kaupan pullia tms välipalana. Samaten suunnittelen hyvin kauppaostokset, enkä mene kauppaan enää silleen "mitähän tänään tekis mieli, otanpa nyt totakin, oho toi on tarjouksessa no ostapa tuota" -tyylillä. Ennen tuhlasin myös kymmeniä euroja karkkeihin mutta olen jättänyt niiden oston kokonaan pois ja säästän karkkirahat johonkin tulevaan matkaan, se motivoi aika kivasti jättämään kaikki herkut ostamatta. :-)
Asun yksin, olen bruttotulot jotain 1200-1300e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä ostan alle satasella kuukauden eväät. Vihanneksia, yrttejä, juureksia, mausteita. Tarvittaessa öljyä sun muuta. Lihaa, kalaa ja kanaa. Kokkaan toki itse alusta lähtien kaiken.
M35
Paskaa puhut. Yksi ainoa yrttipurkki ja värkit lounassalaattiin ovat 6-7 euroa, eikä niistä saa edes päiväksi mahaa täyteen. Kanapaketti on nyt tarjouksessa, 1,75, ja siitä saa kahteen ateriaan protskut. Missä 30 muun päivän aterialihat? Laske tuo siis 30:llä, niin sulla onkin huvahtanut pelkkään lihaan viitisenkymppiä. Lisäksi tarvitset vihanneksia, juureksia, leipää, kenties maitoa, leikkeleitä, kahvia ja/tai teetä, riisiä, pastaa, öljyä ja levitettä, mausteita....
Ja kaikkiko muka alle satasella? En usko. Et laske mukaan kaikkea. Esimerkiksi työpaikkalounaita.
Yksi mitä moni ei laske näihin laskuihin on se, että heillä on monesti heraproteiinijauhe siinä sivussa ja ne vetää näitä proteiinisheikkejä välissä. Ne ei tule näihin laskuihin, mutta tätä proteiinijauhetta kuluu erikseen keskimäärin n. 50e /kk edestä.
Marketistahan ne ei osta näitä, vaan tilaa netistä erikseen. Eli eivät tule kuukausibudjettiin maagisesti :D
MUISTAKAA tämä ihmiset, niin moni käyttää nykyisin proteiinijauheita ja niitä ei todellakaan (virheellisesti) siis lasketa näihin budjetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole pakko maksaa 13€ yhdestä ateriasta.
Sanoinvaanentulepostaamaankuittia kirjoitti:
Ootte kyllä sellasia mussukoita :D. Minulla menee juurikin tuo 100e/kk ruokaan opiskelijana. Olen vielä varma, että syön monipuolisemmin ja paremmin kuin suurin osa näistä epäuskoisista kommentoijista. Vertailkaa niitä kilohintoja ja hyödyntäkää tarjouksia. Kasviksiakin tulee syötyä monipuolisesti ja ehkä jopa liikaakiin. Marjat pakastimesta. Ainut ruoka minulla pysyy suhteellisen vakiona on aamupalan kaurapuuro+marjat. Aamupalalla tulee toki syötyä muutakin, mutta se vaihtelee päivittäin. Ruoat vaihtuu päivittäin ja proteiiniakin syön varmasti enemmän kuin useimmat tällä palstalla. Jos urheileva nuori mies pystyy tähän, niin luulisi että jokainen lihava mammakin siihen pystyy.
Niin ja lisätään vielä, että se opiskelijaruoka on halpaa, mutta halvemmaksi tulee tehdä ruoka itse, jos hyödyntää tarjouksia.
Let me guess, olet halpojen proteiinijauheiden suurkuluttaja?
Monessa kommentoijassa näkee proteiinijauheet, joita ei tietenkään lasketa budjettiin kun ne tilataan netistä erikseen.
LISÄTKÄÄ NE PROTEIINIJAUHEET KUUKAUSI BUDJETTIIN JOTENKIN.
Vierailija kirjoitti:
Sanoinvaanentulepostaamaankuittia kirjoitti:
Ootte kyllä sellasia mussukoita :D. Minulla menee juurikin tuo 100e/kk ruokaan opiskelijana. Olen vielä varma, että syön monipuolisemmin ja paremmin kuin suurin osa näistä epäuskoisista kommentoijista. Vertailkaa niitä kilohintoja ja hyödyntäkää tarjouksia. Kasviksiakin tulee syötyä monipuolisesti ja ehkä jopa liikaakiin. Marjat pakastimesta. Ainut ruoka minulla pysyy suhteellisen vakiona on aamupalan kaurapuuro+marjat. Aamupalalla tulee toki syötyä muutakin, mutta se vaihtelee päivittäin. Ruoat vaihtuu päivittäin ja proteiiniakin syön varmasti enemmän kuin useimmat tällä palstalla. Jos urheileva nuori mies pystyy tähän, niin luulisi että jokainen lihava mammakin siihen pystyy.
Niin ja lisätään vielä, että se opiskelijaruoka on halpaa, mutta halvemmaksi tulee tehdä ruoka itse, jos hyödyntää tarjouksia.
Let me guess, olet halpojen proteiinijauheiden suurkuluttaja?
Monessa kommentoijassa näkee proteiinijauheet, joita ei tietenkään lasketa budjettiin kun ne tilataan netistä erikseen.
LISÄTKÄÄ NE PROTEIINIJAUHEET KUUKAUSI BUDJETTIIN JOTENKIN.
Puhumattakaan kreatiineista yms vitamiineista päälle. Nämä maagisesti unohtuvat laskuista.
Moni kommentoi siinä harhassa mitä ne ostavat marketeista kuukausittain, unohtaen kaiken muun sen ohella kuten nämä proteiinijauheet. No eipä ihmekään kun syödään niin hyvin, vaikka marketteihin kuluukin niin vähän.
Mutta ei siinä, ottakaa mallia. Proteiinijauheet on grammahinnaltaan halvempaa proteiinia kuin mikään proteiini mitä voit kaupasta ostaa. Eli jos budjettiongelmia on niin kaurajauhoa ja proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole pakko maksaa 13€ yhdestä ateriasta.
Nimenomaan. Kun on syömättä niin rahaa säästyy.
Pätkäpaastoilu säästää aikamoiset rahamäärät kuukaudessa. Joskus siihen päälle jotain 24h paastoja vaikka sunnuntaisin.
Ihan tajutonta mikä rahamäärä siitä säästyy, varsinkin kun ei ota sitä syöntivajetta kiinni seuraavina päivinä vaan syö normaalisti.
Tosin se paha asia tässä on, että laihdut ihan hemmetisti. Jos olet normaalipainoinen tai jopa laiha niin älä noudata tätä. Mutta jos on vähän liikaa mistä tarttua, niin ehkä kokeilisin.
Itse haluaisin toteuttaa pätkäpaastoa elämässäni, mutta laihdun silloin liikaa ja nyt on pakko ylläpitää korkeampia kaloreita varsinkin kun harrastelen kuntosalia tavoitteellisesti.
-halpoja kananmunia 0,10e kpl tai joskus voi löytää vieläkin edullisemmin
-perunaa, kaalia, porkkanaa, lanttua
-edullisia hedelmiä, mandariinia, banaania ja omenaa
-maustamatonta jogurttia (lidlissä huomenna tarjouksessa 1,79e/1kg), siihen mustikoita ilmaiseksi metsästä
-lidlistä voi ja oliiviöljy
-pakastin on pelastus, ostan vain laputettuja lihoja ja vain sellaisia joissa kilohinta on oikeasti edullisempi.
-leipää ostan tehtaanmyymälästä, ruisleipä tuurilla 0,20e/pussi
-puuroa, puuroa, puuroa
Lisäksi pitää olla hintatietoinen, saatan kävellä naapurikauppaan jos saan sieltä haluamani elintarvikkeen 0,50e edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, taas ketju menee vaan tappeluksi.
Itsellä on aina mennyt alle 100 e kk ruokaan ja olen täysin terve, viimeisen 10 vuoden aikana sairaslomapäiviä on taatusti alle 10.
Turhaa varmaan edes kirjoitan ruokavaliota koska kuitenkin se on jonkun mielestä epäterveellinen ja kuolo korjaa ennen pitkää. Mutta siis aamupala leipää, kahvia, kananmunaa. Töissä omat eväät (esim. makaronilaatikko ja joku hedelmä), illalla sitten taas ihan peruskotiruokaa. Lihan ostan aina tarjouksesta ja pakastan. Ruokajuomana vesi. Vähän kun katsoo tarjouksia niin helposti pärjää alle satasella.
Tuollainen ruokavalio sisältää aivan liian vähän kasviksia ja hedelmiä ja on pääasiassa hiilihydraattia. Kasviksia pitää syödä puoli kiloa päivässä. Saat liian vähän vitamiineja, joten ruokavaliosi voi aiheuttaa sairauksia, esimerkiksi syöpää. Et siis pysty syömään terveellisesti 100 eurolla kuussa.
Onnittelut! Eipä taida muualla olla tuonlaisella hinnalla!