Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
0 euroa, dyykkasin paketillisen lenkkimakkaraa. Muuta en tänään syö.
T: opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee kuussa ruokakauppaan n. 100 € (eli sisältää myös vessapaperit, shampoot, hammastahnat yms). Toki saan muutamia etuja, eli opiskelijalounas on 1,53 € (kasviskeitto) tai 1,95 € (kiinteä ruoka).
Olet kopannut hinnan vuosikymmenten takaa. Unicafeen lounas on 2,60. Voi tarkistaa netistä.
Itä-Suomen yliopistossa Fazerin ravintolasta nämä hinnat. Ainakin Kuopion kampuksella, kaipa sama Joensuussakin.
T. Lainaamasi
Asun yksin ja mulla menee jotain ton verran.
Perusruokia mitä syön on esim:
Punajuuri fetavuoka = aineet noin 3.50e
Lohi/kinkkukiusaus = aineet noin. Max 6 euroa
Pinaattiletut =aineet noin 4,50 ja kananmunia ja jauhoja jää Myöhemmäksikin.
Makaroonilaatikko = aineet noin max 5 euroa.
Ylipäätään syön tosi paljon uunijuureksia mitkä ei maksa paljon ja kausien hedelmiä. Teen itse sämpylöitä ja laitan pakkaseen.
aamuisin syön smoothieta itse keräämistä marjoista ja kauramaidonkin teen itse.
Ihan hyvin kyllä syön halvalla
Aamupala: kaurapuuro, raejuusto, porkkana.
Lounas töissä ( päiväkoti)
Kotona illalla ruisleipää, vihanneksia, hedelmiä, skyriä . Vihreää teetä.
Viikonloppuna saatan käydä ulkona syömässä. Tai hakea esim täytetyn Patongin sittarista. Joskus kokkaankin mutta harvoin. Ai niin, kananmuna kuuluu myös ruokavaliooni.
Ja kahvia juon aamulla... ruokakauppaan menee 20 - 30 e viikon välein. Eli n 100 e kuussa.
Mulla menee noin ~25€ viikko ja ostan:
1kg perunoita 1€
1 kg porkkanoita 1€
Sipulipussi 1€ (tästä rittä seuraavalle viikolle)
Täysjyvä Makaronia 2 pss 50c
Kuivattuja herneitä 1€
Kanamunia paketti 1€
Jauhot ja hiiva 1€
Kaurahiutale 1€
Kanankoivet 1€
Maitoa 4prk 4€
Porsaan kassler 1kg 5€
Margariinia 1€
Tomaattia 1kg 2€
Kukkakaali 1kg 2€
Appelsiini 1kg 1€
Maitorahka 2prk 2€
Banaania 1kg 1€
Näillö ajattelin pärjätä viikon, lisäksi minulla on pakkasessa sieniä ja marjoja ja kalaa pari annosta, vastaavasti laitan varmaan kasslerista muutaman pihvin pakkaseen.
Hölmöjä te, jotka täällä huudatte kuinka mahdotonta on pärjätä alle 100e/kuussa. Jos ihmisellä ei ole varaa laittaa rahaa ruokaan suuria määriä, silloinhan sitä ei laiteta enempää kun se satanen kuussa jos sitäkään. Sillä pärjätään mitä on.
Ei kaikilla ole valitettavasti varaa syödä terveellisesti ainakaan joka päivä. Jotkut elävät valtaosin makaronilla, leivällä, puurolla, säilykkeillä, pussinuudeleilla jne. Sellaista se todellisuus joillekin on.
Millaisia pakastimia on teillä, joilla ympäri vuoden riittää usealle aterialle päivittäin itse kerättyjä marjoja ja varsinkin sieniä? Ja mistä löydätte ne? Siis täysin kuluitta?
Ihan vaan mietin, kun meitä on 5 henkilöä ja pakastan yleensä 10 kiloa mansikoita (jotka ostan, ne eivät siis ole todellakaan ilmaisia) ja sanotaan 2 ämpärillistä mustikoita, joiden eteen saan kyllä nähdä vaivaa ja ajaakin ihan huolella. Olen älyttömän huono löytämään sieniä ja tässä tunnustan, että jos tunnistaisin ja säilöisin kaikki metsäsienet rouskuista ja vahveroista alkaen, saisin isomman saaliin. Mutta esim. tälle vuodelle en löytänyt ensimmäistäkään kantarellia, suppilovahveroita poimin kaksi muovikassillista, jotka pannulla käytettyinä kutistuivat viiteen pakasterasiaan. Tatteja olen joskus löytänyt anoppilasta Pohjois-Karjalassa, mutta siellä se on business (Dalla Valle) ja sienet kyllä viedään melkeen käsistä.
Marjat meillä on tällä hetkellä jo aikaa sitten syöty ja ostan pakastemarjoja ja saan jonkin verran anopilta, vähenevässä määrin koska hänkin ikääntyy. Mutta heillä on kaksi arkkupakastinta koska appiukko metsästi ennen kuin kuoli. Sienet on herkku, joka säästetään niihin viikonloppuihin jolloin syödään vaikka sitä naudan sisäfilettä. Yhdestä pakasterasiallisesta tulee perheelle mahtava kastike ja viime syksyn tattisadosta tein kaksi risottoa perheelle ja siinä se.
Tässä mm. yksi esimerkkiperhe söi kantarelleja pakastimesta ja eilistä riisiä paistettuna. Kyllä, jos ajatellaan, niin tämän yksittäisen aterian hinnaksi tuli varmaan 0 €, mutta onko heillä todella vuoden jokaiseksi päiväksi pakastimessa kantarelleja ja marjoja? Täytyy olla aivan mielettömän hyvät systeemit säilöä ja pakastaa.
Yhdessä perheessä vedettiin luomuna falafeleja ja pizzaa alle 2 €/hlö/päivä.
Saa kyllä olla todellakin mielettömät pakastimet ja muut että pystyy esim. 6 henkinen perhe syömään edes jokaisella aamiaisella marjasmoothieta itse tehdyistö marjoista. Jos ajattelee vaikka että 1 dl/hlö. Aamupalaksi ja iltapalaksi syötynä tuo tekisi n. 1,5 litraa per henkilö per viikko. Kuudelle henkilölle se tekisi about 9 litraa, tarkoittaa noin ämpärillistä vaikkapa mustikoita. Yhden viikon aikana.
Kenelä on kapasiteettia säilöä tuollaisia määriä ja varsinkin käydä keräämässä ne ilman mitään kustannuksia?
Soija, makarooni, peruna (ja banaani.
Kaupasta.
Huokeata.
Opiskelijana on pakko pärjätä pienellä joten halppja kauden kasviksia pitäö hyödyntää, max. Euron kilo ja sillä saa jo hyvin kaalia, perunaa, porkkanaa, lanttua, appelsiiniä, banaania yms.
Näihin menee viikossa 7€
Lisäksi lihaan menee 8€ joka on sitten kanaa, possua ja naudan jauhelihaa. Hyödynnön punalappuiset jolloin saa vähän pakkaseenkin.
Maitotuotteisiin menee 5€ Eli 4prk maitoa, euron pikku oltermanni, kanamunia rasia ja rahkaa pari purkkia.
5€ menee milloin mausteisiin, jauhoihin, kaurahiutaleisiin tms. Joista riittää sitten muihinkin viikkoihin..
Kun kalaa saa edullisesti ostan aina koko kalan ja teen pakkaseen annospaloja, kalaa tulee kyllä syötyä harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia pakastimia on teillä, joilla ympäri vuoden riittää usealle aterialle päivittäin itse kerättyjä marjoja ja varsinkin sieniä? Ja mistä löydätte ne? Siis täysin kuluitta?
Ihan vaan mietin, kun meitä on 5 henkilöä ja pakastan yleensä 10 kiloa mansikoita (jotka ostan, ne eivät siis ole todellakaan ilmaisia) ja sanotaan 2 ämpärillistä mustikoita, joiden eteen saan kyllä nähdä vaivaa ja ajaakin ihan huolella. Olen älyttömän huono löytämään sieniä ja tässä tunnustan, että jos tunnistaisin ja säilöisin kaikki metsäsienet rouskuista ja vahveroista alkaen, saisin isomman saaliin. Mutta esim. tälle vuodelle en löytänyt ensimmäistäkään kantarellia, suppilovahveroita poimin kaksi muovikassillista, jotka pannulla käytettyinä kutistuivat viiteen pakasterasiaan. Tatteja olen joskus löytänyt anoppilasta Pohjois-Karjalassa, mutta siellä se on business (Dalla Valle) ja sienet kyllä viedään melkeen käsistä.
Marjat meillä on tällä hetkellä jo aikaa sitten syöty ja ostan pakastemarjoja ja saan jonkin verran anopilta, vähenevässä määrin koska hänkin ikääntyy. Mutta heillä on kaksi arkkupakastinta koska appiukko metsästi ennen kuin kuoli. Sienet on herkku, joka säästetään niihin viikonloppuihin jolloin syödään vaikka sitä naudan sisäfilettä. Yhdestä pakasterasiallisesta tulee perheelle mahtava kastike ja viime syksyn tattisadosta tein kaksi risottoa perheelle ja siinä se.
Tässä mm. yksi esimerkkiperhe söi kantarelleja pakastimesta ja eilistä riisiä paistettuna. Kyllä, jos ajatellaan, niin tämän yksittäisen aterian hinnaksi tuli varmaan 0 €, mutta onko heillä todella vuoden jokaiseksi päiväksi pakastimessa kantarelleja ja marjoja? Täytyy olla aivan mielettömän hyvät systeemit säilöä ja pakastaa.
Saa kyllä olla todellakin mielettömät pakastimet ja muut että pystyy esim. 6 henkinen perhe syömään edes jokaisella aamiaisella marjasmoothieta itse tehdyistö marjoista. Jos ajattelee vaikka että 1 dl/hlö. Aamupalaksi ja iltapalaksi syötynä tuo tekisi n. 1,5 litraa per henkilö per viikko. Kuudelle henkilölle se tekisi about 9 litraa, tarkoittaa noin ämpärillistä vaikkapa mustikoita. Yhden viikon aikana.
Kenelä on kapasiteettia säilöä tuollaisia määriä ja varsinkin käydä keräämässä ne ilman mitään kustannuksia?
Itsellä arkkupakastin, asun pienellä paikkakunnalla ja puörällä kun polkaisee 6km niin on jo syvällä metsässä😂
Me käydään opikelija porukan kanssa keräämässä marjat ja sienet ja jaetaan sitten porukalla. Kyllä niitä ainakin täälläpäin on ollut todella hyvin (satakunta) joskus saan täydennyksiä mummulta (raparperi, viinimarjat, karviaiset) yleensä joulun ja pääsiäisen aikaan kun käyn kotona. Mutta kyllä tuo mun pakastin aika monta maitopurkkia vetää (perataan ja pakataan niihin)
Itsellä menee noin 130 euroa ruokaan. En syö lainkaan lihaa ja hyödynnän kaikki tarjoukset todella hyvin. Teen yleensä ison satsin ruokaa. Viimeksi joku kasvishärkislaatikko josta söin 5 päivää. Muuten ostan aina hedelmiä ja kasviksia sen satokausikalenterin mukaan ja silloin kun ovat edullisia. Sen lisäksi ostan aina ne järkevät miinus 50 tuotteet. Jos esim jotain kalaa tai kasvistuotteita tarjouksessa. Muuten olen silti aika laiska tekemään mitään ruokaa. Kaupoista käyn yleensä eniten s-marketissa mikä olen lähellä ja melko edullinen.
Meillä on kaksi pakastinta, tosin kahden hengen talous. Asutaan sellaisella sijainnilla että hyville marjapaikoille on kävelymatka. Sen lisäksi mies syö sieniä, ei tosin joka viikko mutta löydetään yleensä ihan tarpeeksi että hänen kulutuksella riittää seuraavaan sesonkiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa.
Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa.Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.
Lämmintä ruokaa muutaman kerran kuussa? No huhhuh
Muutaman kerran kk eli n. kerran viikossa isomman satsin. Siitähän riittää monelle päivälle tai pakastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.......Eli 200 euroa per nassu.
Eikä siitä ole kyllä nipistettävää, jos hyvin syö, eikä närpi pelkällä puuro ja uunijuureslinjalla.
On kyllä järkyttävä määrä rahaa ruokaan kuukaudessa? Olette kaikki ylipainoisia ja teitä on 10 henkeä?
Nyyssölän malli bodarin ruokavaliosta (n.2800-300kcal/päivä) tulee siihen 300€ pintaan per nuppi.
Tuosta jos nyppäsee kolmanneksen pois että menee tuohon 200€ aikuiselta ja ammatilaisen tekemää niin ei luultavasti ole asenteella jauhelihakastike, perunat + puolitettu tomaatti lautasen vieressä ( :D ) niin ihan uskottavaahan tuo on.
Te tässä vaan ette tunnu syövän mitään.
Vierailija kirjoitti:
Arkkupakastin oisko 100 litranen ja jääkaappipakastin. 4-5 hlöä. Lähin metsä alkaa takapihalta, sieltä mustikat. Seuraava metsä parin kilometrin päässä, sieltä mustikkaa lisää. Kolmas apaja on 17 km:n päässä, sieltä puolukat. Tää kolmas paikka tulee kerättyä muutaman päivän aikana niin, että kun mulla on töitä siellä suunnalla, niin käyn töiden välissä marjassa (eli aamu- ja iltanavetoinnin välissä 5 tuntia luppoaikaa), ei tule turhaa ajamista ja työnantaja ja verottaja maksaa työmatkakilometrit.
Mansikat ja vatut, herukat ja karviaiset kasvaa kotipihassa.
Osan pakastan, osan kuivaan, osan hilloan, osan laitan mehuksi. Puolukat säilön survoksena. On hyvä muistaa, että näiden marjojen sesongit on hieman eri aikaan. Kun puolukkasesonkia vielä odotellaan, on osa mustikoista, vatuista ja mansikoista jo syöty, eli taas mahtuu pakastimeen marjoja.
Mä syön pakon edestä halvalla. Yleensä ostoslistalla on munia, puuroa, pakastevihanneksia, perunaa, porkkanaa, kuivatuotteina kikherneitä ja vihreitä linssejä, hedelmiä, rahkaa, turkkilaista jogurttia, tomaattimurskaa, jauhelihaa jne..
Konkreettisia ruokia ja välipaloja, joita syön:
-kikhernepihvit ja muut kasvisruoat
-keitot pakasteita hyödyntäen
-puuro ja ruisleipä
-munat ja munakkaat
-mikrotetut vihreät pakastepavut voisilmällä
-itse tehdyt porkkana- tai pinaattiletut, pannari, sämpylät
-tuorepuurot
-rasvaton halpisrahka maustettuna turkkilaisella jogurtilla ja omenasoseella
-idätetyt vihreät linssit
-tomaattimozzarellasalaatti
-jauheliharuoat
-kermaviilistä itse tehty dippi ja kasvikset
Minä pärjään hyvin satasella kuukaudessa. Asun marketin lähistöllä, joten hyödynnän illan 60 % alennukset.
Pakastan alennustuotteita ja käytän ne myöhemmin. Teen aina isoja annoksia esim. keittoja, vaikka olen
yksineläjä. Syön samaa keittoa kaksi päivää. Alennuksista löydän monipuolisesti, lihaa, kalaa, leipätuotteita. Ruokieni perusaines on paljolti peruna, porkkana, puuroaineet. Kerran vuodessa haen Eu:n ruokajakelusta kuivaruokaa ja säilykkeitä.
Silloin tällöin haen myös seurakunnan hävikkiruokajakelusta ruokakassin.
Vierailija kirjoitti:
No haloo, ei kyllä onnistu. Joku nyt valehtelee tai ei huomioi kaikkia syömisiään. Lyön vaikka vetoa, että syötte työpaikkalounaan, ettekä laske sitä mukaan. Tai kahden euron opiskelijalounaan arkisin, ettekä laske sitä kustannuksiin.
Ja vielä muka luomua ja terveellisesti.. paskapuhetta. Minä teen nelihenkiselle perheelle - jonka jäsenet aikuisia - ruokaa itse, ja ammattikokkina osaan hyödyntää hyvin ainekset. Ostan isoja eriä ja mahdollisimman halvalla. Ja silti hyvään ruokaan - ei luksukseen, vaan arkiseen kasvispainotteiseen ruokaan - kuluu perheessämme rahaa 500-600 euroa kuussa ja PÄÄLLE tulee työpaikkaruokailu. Jos tekisimme eväät, summa olisi likempänä 800 euroa. Eli 200 euroa per nassu.
Eikä siitä ole kyllä nipistettävää, jos hyvin syö, eikä närpi pelkällä puuro ja uunijuureslinjalla.
paljonko ajattelit panostaa vetoosi? ei en käytä luomua, en syö työpaikalla, ei opiskelijalounaita. minulla on kuitit joka ostoksesta, on aivan sama miten suuria eriä sinä ostat perheinesi ja luulen sinun käyttävän jo meikkeihisi tuon 100e kk. jos rahaa ei ole enempää kuin 100e kk ruokaan niin se on vain niin, voit itse käyttää nassuusi vaikka 10000e päivässä se ei minua kiinnosta, mutta joillakin köyhillä on budjetti minkä mukaan syödään. mikä on summa mistä lyöt vetoa kanssani 100 000e, 200 000e?
Tässä sanoinkin jo aiemmin että kukaan ei syö 100€/kk vapaaehtoisesti!
Itsellä viikon ruokalista voisi näyttää tältä:
Aamupalat:
Tuorepuuroa (kaurahiutaleet + kasvisjuoma + kasvisjogurtti + marjat) ja kauraleipää pari palaa, päällä levitettä ja kasviksia (vaihtelevasti avokadoa, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja salaattia), juomana vettä. Parina päivänä tuorepuuron tilalla smoothie johon tulee kaurajuomaa, kaurahiutaleita, marjoja sekä banaania.
Lounaaksi:
Ma-ti: Kurpitsasosekeitto, päälle siemensekoitusta.
Ke-to: Kanankoivet, höyrytetyt kasvikset (parsakaalia + porkkanaa ja salaatti (salaattia + kurkkua + miniluumutomaatteja + suippopaprikaa).
Pe-la: Täytetyt suippopaprikat (kidneypapu-sipulitäyte), sekä salaattia.
Päivälliseksi:
Ma-ti: Katkarapuwok (nuudelit + katkaravut + porkkana + vihreät pavut + paprika + kukkakaalia).
Ke-to: Linssikeittoa
Pe-la: Perunamuusi, silakkapihvit, salaatti, paahdettua ruusukaalta
Su: Maissitortillat mustapavuilla, kasviksilla, punasipulilla ja guacamolella.
Lisäksi sesongin hedelmiä, tällä hetkellä banaanin lisäksi lähinnä sitrushedelmiä.
En syö juurikaan maitotuotteita, sieniä, kananmunia ja viljoista lähinnä kauraa kun ne ei oikein sovi mulle. Kaurapuuro itsessään aiheuttaa monesti oksennusreaktion (söisin sitä muuten ihan mielellään) joten teen mieluummin tuorepuuroa joka ei tule samantien ylös. Marjat poimin itse.
Nyt kun tästä lähtee laskemaan hintaa viikon ruoille niin eipä tuo noin 25e/viikko riitäisi.
Aamupalatarpeisiin menee jo noin kymppi viikossa (kasvisjuomat), leivät, kasvisjogurtit ja leivänpäälliset joita käytän salaateissakin).