Miksi jotkut ihmiset pitävät nyt talvikaudellakin ihan mustia vaatteita eikä heijastinta?
eilenkin Kajaanissa joku vanhempi nainen 45-50 v käveli suoraan tielle mustassa asussa enkä ollut nähdä sitä ollenkaan ja seuraavassa risteyksessä kävelee vielä eteeni päin punaista! miten tällaista vastuuttomuutta voi vielä olla, se musta asu ei näö kovin helposti jos ei ole heijastinta
Kommentit (22)
Ihmiset luulevat, että kun kadulla on katuvalot, heidät nähdään kyllä. Mikä ei oikeasti pidä paikkansa, sillä niiden katuvalojen väliin jää oikeasti pimeitä paikkoja, joihin jalankulkija "hukkuu" pimeytyeen.
Kyllä yleensä ihmisillä näkee heijastimia taajamien ulkopuolella, mutta taajamassa paljon vähemmän. Luotetaan liikaa niihin katuvaloihin.
No siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä, että ihmiset pitää talvella(kin) mustia vaatteita, mutta siinä on, ettei tajuta pitää heijastinta. Ehkä nää ihmiset ei vaan oikeasti tajua, että mustasta ja märästä tienreunasta ei ihmistä erota ennen kuin auto on jo niin lähellä, että mitään ei ehdi tehdä. Tämä pätee vaikka on katuvaloja. Musta ja märkä asfaltti imee valon, eikä auton valotkaan näytä mihinkään. Näkyvyys on todella huono.
Huom! Nyt on syksy, ei talvikausi. Ja heijastimet löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kävele itse talvella tuolla loskapaskassa valkoiset vaatteet päällä saatanan persereikäru nkkaaja
Nyt herne pois nenästä. Miksi ihmiset on näin typeriä, kuin sinä. Hirveät raivarit, jos joku puhuu asiaa. No, ehkä jäät seuraavan auton alle ja ongelma poistuu.
Kun minä näen niin minut myös nähdään - näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on syyskausi eikä mikään talvikausi!
Kajaanissa alkaa olla jo enemmän talvi, kuin syksy. Riippuu nyt vähän siitä missä asuu. Lapissa on jo talvi ja lumi maassa, etelässä lehti puussa ja syksy.
Vierailija kirjoitti:
SYKSY!
Talvi Termisen talven alkaessa vuorokauden keskilämpötilan on alitettava pysyvästi 0 C sekä päättyessä ylitettävä pysyvästi 0 C.
Kevät Meteorologiassa kevät on aikaa, jolloin vuorokauden keskilämpötila on 0 C:n ja 10 C:n välillä.
Kesä Kesällä vuorokauden keskilämpötila ylittää pysyvästi 10 C.
Syksy Syksyllä vuorokauden keskilämpötila on 0 C:n ja 10 C:n välillä.
Vierailija kirjoitti:
Huom! Nyt on syksy, ei talvikausi. Ja heijastimet löytyy kyllä.
Ja syksyllä on usein pimeämpää kuin talvella, koska ei ole vielä lunta maassa.
Vierailija kirjoitti:
Kävele itse talvella tuolla loskapaskassa valkoiset vaatteet päällä saatanan persereikäru nkkaaja
En tiedä, mikä ongelma sinulla on. Mutta kannattaisi hankkia apua.
Tai voit lähteä kävelemään mustissa vaatteissa ilman heijastimia vilkasliikenteisen tien varteen pimeän aikaan, sekin toimii.
No kun "ei haluta erottua massasta" erivärisillä vaatteilla !
Itse käytän ympäri vuoden kaikenvärisiä
Aikuistenkin vaatteisiin pitäisi ommella ne heijastimet jo vaatetehtaissa. Ihan niin kuin nyt tehdään lasten vaatteissa. Ongelma olisi poistunut, eikä autoilijan tarvitsisi olla sydän kurkussa liikenteessä näitä pimeitä ja märkiä aikoja. Monesti on vähältäpiti tilanne, kun joku on ilmestynyt kuin tyhjästä auton eteen. Ei minkäänlaista valonpilkkua mustissa vaatteissaan.
Itsekin ihmettelen tätä joka vuosi syyskelien tultua, miten ihmiset uskaltaa kulkea ilman kunnon heijastimia. Luulen, että osa ei vaan oikeasti ymmärrä miten autoilija ei näe mustissa kulkevaa jalankulkijaa, varsinkin jos on sateinen keli ja valot heijastelee vastaantulijoista ja katuvaloista. Yksittäinen taskusta roikkuva heijastinkaan ei välttämättä näy, vaan pitäisi olla isompaa heijastavaa pintaa, esim. takki, reppu tai liivi/valjaat. Tosin vähän aikaa sitten oli keskustelu täällä, jossa opimme, että esimerkiksi heijastinvaljaat ja -liivit ovat noloja, eikä niitä voi käyttää. Osa ei millään ymmärtänyt ja suositteli Specsaversille menoa, jos ei autolla ajaessa erota jalankulkijaa liikenteessä.
Ei sitä päälle 45v oikein jaksa enää elää muulla tapaa vaarallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen tätä joka vuosi syyskelien tultua, miten ihmiset uskaltaa kulkea ilman kunnon heijastimia. Luulen, että osa ei vaan oikeasti ymmärrä miten autoilija ei näe mustissa kulkevaa jalankulkijaa, varsinkin jos on sateinen keli ja valot heijastelee vastaantulijoista ja katuvaloista. Yksittäinen taskusta roikkuva heijastinkaan ei välttämättä näy, vaan pitäisi olla isompaa heijastavaa pintaa, esim. takki, reppu tai liivi/valjaat. Tosin vähän aikaa sitten oli keskustelu täällä, jossa opimme, että esimerkiksi heijastinvaljaat ja -liivit ovat noloja, eikä niitä voi käyttää. Osa ei millään ymmärtänyt ja suositteli Specsaversille menoa, jos ei autolla ajaessa erota jalankulkijaa liikenteessä.
Ihmisten älykkyyden puute on ehtymätön luonnonvara.
Ei uskalleta erottua joukosta, samasta systä miksi valitaan harmaa auto jne.
Ovat kyllästyneitä elämäänsä selvästi.
Hankaluus, roikkuvaa en halua ja pitäisi jostain erikseen ostaa jonkunlaisia ja miten ne kiinnittää. Heijastinliiviä en halua käyttää. Kieputettava panta kädessä toimii mutta riittääkö se.
kajaanissa on jo nollakeli ja satoi jo lunta tänään. tiet on jo jäässä aamuisin ja mulla on vielä kesärenkaat, siinä ei ehdi jarruttaa kun nainen pomppaa suojatielle auton eteen
ap