Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljon menee kk, mutta tänään ruoat koostuvat seuraavista:
Lidlin reissumies, koko paketti (235g) 39s
4 keitettyä munaa
3 omppua (puolalaisia 67s/kg)Kotona valmiina voita, suolaa ja mausteita sekä kahvia (juon mustana)
Pitkin päivää siis munaruisleipiä ja muutama omppu ja kahvia, kun ei viitsi kokata. Huomenna papukeittoa.
Halvalla menee, ja se on hyvä. Liikun paljon, mutten ole enää nuori.
Täällä puhuttiin terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Tuo sun tämän päivän menyy ei ole esimerkki siitä.
Katsopa otsikkoa. Ap kyselee hintojen perään. Sitäpaitsi ei tuo epäterveellisimmästä päästä ole yhdeksi päiväksi.
Luepa ketjua.
Otsikko ohjaa - voit purnata, minkä kerkeät mutta vastaukseni on ap.lle.
En purnaa vaan koitan opettaa sinulle älyllistä keskustelua. Normaali ihminen osaa mukautua keskustelun kulkuun, eikä jää kaavamaisesti jumittamaan siihen ensimmäiseen puheevuoroon. Jos ei itse viitsi ja jaksa lukea koko keskustelua, ei ole fiksua tulla urputtamaan muille.
No nyt nyt. Kukapa se urputtaakaan. Kyllä ketjuihin voi osallistua lulematta koko ketjua ja sen kaikkia kommentteja :)
Sinä aloit kritisoida otsikon mukaista vastaustani. Otapa nyt iisisti. Seuraavaan kommenttiisi (koska sellainen on varmasti tulossa), en enää vastaa.
Muiden haukkuminen ei tässä todellakaan edistä keskustelua mihinkään suuntaan eli hyvä jos vihdoin tajusit sen ja ymmärrät vaieta, kun et mitään lisäarvoa osannut ketjuun tuoda.
Minusta keskustelussa on tuotu esiin tärkeänä pointtina terveys. Koska voihan sitä syödä vaikka perunaa joka päivä joka aterialla ja halvaksi tulee. Mutta eihän sillä ruokavaliolla elä terveenä eikä kasvata lastakaan.
Aloittajaa siis tuskin kiinnosti saada vastausta linjoilla: syö joka päivä vaan perunaam vaan varmasti oli hakemassa vähän monipuolisempaa ruokavaliota edullisesti.
Noin viiskymppiä menee ainakin mulla viikottain kauppaan vaikka kattelen aika tarkkaan hintoja ja vältän kalliimpia tuotteita. Ja teen myös paljon itte. T. sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha100ruoka kirjoitti:
Lopettakaa valehtelu, yksikään ihminen ei varmasti syö 100€/kk eli n, 3,25€/päivä. Nyt valot päälle xD uskon että tuo on mahdollista mutta ei vapaa ehtoista.
Vapaaehtoinen on yhdyssana.
Ihan vapaaehtoisesti todellakin ruokin itseni ja tosin kouluikäisen (=kouluruoka= jej) lapseni n. 40 €/ viikko.
Kyllä ihan varmasti minä syön töissä itse tekemäni lounaan, molemmat syömme aamupalan, päivällisen ja iltapalan kotona.
Lapseni on niin karmiva, että hän syö jopa välipalaa koulusta palattuaan tuohon hintaan!
Jos osaa, kykenee.
Jos haluaa, pystyy.
Huudelkaan siellä tietämättöminä.
No laita vaikka esimerkki, emmehän me voi tuollaisesta tyhjästä itsekehusta tietää onko kyseessä pätevä ihminen vai pelkästään tyhjänpuhuja.
Äh! Kyllähän me tiedetään, että kyseessä on tyhjänpuhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha100ruoka kirjoitti:
Lopettakaa valehtelu, yksikään ihminen ei varmasti syö 100€/kk eli n, 3,25€/päivä. Nyt valot päälle xD uskon että tuo on mahdollista mutta ei vapaa ehtoista.
Ihan vapaaehtoisesti todellakin ruokin itseni ja tosin kouluikäisen (=kouluruoka= jej) lapseni n. 40 €/ viikko.
Kyllä ihan varmasti minä syön töissä itse tekemäni lounaan, molemmat syömme aamupalan, päivällisen ja iltapalan kotona.
Lapseni on niin karmiva, että hän syö jopa välipalaa koulusta palattuaan tuohon hintaan!
Jos osaa, kykenee.
Jos haluaa, pystyy.
No laita vaikka esimerkki, emmehän me voi tuollaisesta tyhjästä itsekehusta tietää onko kyseessä pätevä ihminen vai pelkästään tyhjänpuhuja.
Siis tämän päivä menu?
No, tässä se on:
Aamupala molemmille: kaurapuuro, pakkaspuolukat, voisilmä, omena ja tuoremehu 1 dl
Lounas: paistettua (eilistä) riisiä, paprikaa, kantarelleja (pakastimesta), sipulia ja porkkanaraaste
Illallinen: munakas (4 kananmunaa, paprika, sipuli, mausteet, ruokakermaa 1 dl)
Iltapalana todennäköisesti teetä ja ruisleipää, juustonsiivu ja kurkkua.
Miksi minä tyhjää puhuisin, koska kuitenkin joku epäilee ja vinkuu esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
No haloo, ei kyllä onnistu. Joku nyt valehtelee tai ei huomioi kaikkia syömisiään. Lyön vaikka vetoa, että syötte työpaikkalounaan, ettekä laske sitä mukaan. Tai kahden euron opiskelijalounaan arkisin, ettekä laske sitä kustannuksiin.
Ja vielä muka luomua ja terveellisesti.. paskapuhetta. Minä teen nelihenkiselle perheelle - jonka jäsenet aikuisia - ruokaa itse, ja ammattikokkina osaan hyödyntää hyvin ainekset. Ostan isoja eriä ja mahdollisimman halvalla. Ja silti hyvään ruokaan - ei luksukseen, vaan arkiseen kasvispainotteiseen ruokaan - kuluu perheessämme rahaa 500-600 euroa kuussa ja PÄÄLLE tulee työpaikkaruokailu. Jos tekisimme eväät, summa olisi likempänä 800 euroa. Eli 200 euroa per nassu.
Eikä siitä ole kyllä nipistettävää, jos hyvin syö, eikä närpi pelkällä puuro ja uunijuureslinjalla.
Työpaikkalounaasta, on aivan todella kallista! Ei tulis mieleenikään! Olen sairaanhoitaja että kaiketi ihan keskituloinen. Työkaverini suosivat myös eväitä.
Käytän rahani mielummin muuhun kuin ylihinnoiteltuun suurtalousruokaan, joka on sitäpaitsi puolivalmisteista ja pakastevihanneksista kyhätty.
Vierailija kirjoitti:
Haha100ruoka kirjoitti:
Jos osaa, kykenee.
Jos haluaa, pystyy.
Tästä kyllä haluaisin nähdä esimerkkiruokalista esim. kahdelta viikolta. Erityisesti noista välipaloista ja aamu- ja iltapaloista. Jos jokainen niistä ei ole puuroa, niin tuntuu aika vaikealta päästä budjettiin 3 €/nenä/päivä. Toki jos on kovin pieni koululainen joka syö koulussa hyvin, niin voi olla mahdollista. Se, että kaikki kotona syötävä on puuroa ja soijarouhetta on tietty toinen kysymys, onko se nyt sitten sitä avauksessa kuulutettua monipuolista ja terveellistä.
Kyllä viikon pystyy helposti köyhäilemään ja syömään varastoja tyhjäksi jne. Mieheni lähti työmatkalle uuden vuoden päivänä ja aloin innossani pitämään kirjaa kuluista. Meillä on 3 teiniä ja minä + mies joka siis oli seuraavat kolme viikkoa matkalla.
Mulla meni sen ekan viikon aikana ruokaan 36 euroa. Siis koko porukalle. MUTTA kaapeissa oli toki vaikka ja mitä joulun pyhien ja uuden vuoden vieraiden jälkeen. Kasvissosekeittoakin tein oikeen pakastimeen saakka tuohon rahaan.
Seuraava viikko näyttikin sitten aikalailla erilaiselta
Fiksuruoka, matsmarker, lidlin ja cittarin alet sekä normiostokset prisma. Hyödynnän sesongin, marjastan ja sienestän aktiivisesti. Omput saadaan sukulaisilta. Omalla pihalla myös marjapensaita, kasvimaa ja yrttejä. Myös luonnonruoka on ilmaista esim nokkoset.
Miehen kanssa vegaaneja, lapset syövät myös kananmunaa ja maitotaloustuotteita.
Tänään olen syönyt aamupalaksi kaurapuuroa ja marjasmothieta. Lounaaksi linssisosekeitto ja tuoreita sämpylöitä. Välipalaksi teetä ja leivos. Päivälliseksi perunamuusia ja falafelpyöryköitä sekä salaattia. Iltapalaksi tehdään pizzaa.
Syödään kyllä todella hyvin, maukasta ja monipuolista, hyvistä raaka-aineista, paljon luomua. Mutta kiinnitetään paljon huomiota mistä saisi edullisesti ja ruokakulut minimiin. Töihin otamme miehen kanssa eväät mukaan kotoa. Meillä 6 henkinen perhe ja ruokakulut ovat 300e hujakoilla per kuukausi.
Sinkkuna meni ehkä tuon verran ruokaan. Keitin ison kattilan linssikeittoa tai kaalikeittoa ja sitä söin monta päivää. Välillä keitin kattilallisen riisiä ja sinne pari purkkia papuja tomaattikastikkeessa. Lisäksi tietenkin leipää. Marjoja tuli syötyä paljon, koska äitini ruukasi poimia niitä ämpäritolkulla ja antoi sitten niitä minulle. Leivänpäällisiä en harrastanut, enkä juonut maitoa.
Töihin otin evääksi pari leipää ja keittoa.
Silloin ei ollutkaan paino-ongelmia
Ai vähän?Kaksi lämmintä ateriaa ja ihan kunnon aamiainen.Ja vielä välipaloja.Onhan tuo nyt vähintään riittävästi.
Itse en syö esim.välipaloja,170 / 59.Suomalaiset syö liikaa,yli puolet ylipainoisia.Ravinnon tarve on vääristynyt.Joka toisella tuntuu olen diabetes,siis itse aiheutettu.
Minulla menee ruokakauppoihin varmaankin noin 400 euroa kuussa, enkä edes tuhlaile. Yleisin turha ostos on tosin herkut ja ongelmana on se, että lähin kauppa on kallis. Jos haluaisi selvitä 100 eurolla, pitäisi ostaa pelkkiä kauraleseitä, makaronia, halvimpia kalapuikkoja, tehdä halpoja keittoja... Ei puhettakaan siitä että voisi huoletta ostaa monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä, kalaa, kalliimpaa lihaa, ketsuppia, vissyä, tuoremehua, erilaisia maitotuotteita...
Tähän mulla sanottavaa sen verran että opiskellut ilman opintotukea ja taatusti riitti satanen. Ja nimenomaan silloin ei ollutkaan paino-ongelmia, päin vastoin. Sen lisäksi nuorena jaksoi muutenkin paremmin vaikka vähän nälkiintyneenä. Oli niin paljon kaikkea että syöminen ei ollut mitenkään tärkeä juttu. Voileivillä ja banaanilla pärjännyt aika pitkälle...
Vierailija kirjoitti:
Fiksuruoka, matsmarker, lidlin ja cittarin alet sekä normiostokset prisma. Hyödynnän sesongin, marjastan ja sienestän aktiivisesti. Omput saadaan sukulaisilta. Omalla pihalla myös marjapensaita, kasvimaa ja yrttejä. Myös luonnonruoka on ilmaista esim nokkoset.
Miehen kanssa vegaaneja, lapset syövät myös kananmunaa ja maitotaloustuotteita.
Tänään olen syönyt aamupalaksi kaurapuuroa ja marjasmothieta. Lounaaksi linssisosekeitto ja tuoreita sämpylöitä. Välipalaksi teetä ja leivos. Päivälliseksi perunamuusia ja falafelpyöryköitä sekä salaattia. Iltapalaksi tehdään pizzaa.
Syödään kyllä todella hyvin, maukasta ja monipuolista, hyvistä raaka-aineista, paljon luomua. Mutta kiinnitetään paljon huomiota mistä saisi edullisesti ja ruokakulut minimiin. Töihin otamme miehen kanssa eväät mukaan kotoa. Meillä 6 henkinen perhe ja ruokakulut ovat 300e hujakoilla per kuukausi.
Jos teitä on 6 henkilöä ja teillä menee 300 € kuukaudessa ruokaan, se tarkoittaa, että per nenä menee päivässä alle 2 euroa. Haluaisin todella nähdä kahden euron päivän, jossa syödään ensin kaurapuuroa ja marjasmoothieta (ok, marjat pakkasesta itse poimittuna, bensaan ei mennyt rahaa yhtään, vaan metsä alkaa takapihalta ja sieltä löytyy 30 kiloa marjoja koko vuodeksi ja smoothieen ei mene muuta kuin niitä itse poimittuja marjoja), sämpylöitä (oletan ettö niiden päälle laitettiin kuitenkin jotain), leivos, perunamuusia ja falafelpyöryköitä ja iltapalaksi vielä pizzaa. Ja kaikki tämä maksaa alle 2 € per nuppi.
On nää oikeasti ihan hauskoja juttuja, mutta rajansa nyt kuitenkin kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha100ruoka kirjoitti:
Jos osaa, kykenee.
Jos haluaa, pystyy.
Siis tämän päivä menu?
No, tässä se on:
Aamupala molemmille: kaurapuuro, pakkaspuolukat, voisilmä, omena ja tuoremehu 1 dl
Lounas: paistettua (eilistä) riisiä, paprikaa, kantarelleja (pakastimesta), sipulia ja porkkanaraaste
Illallinen: munakas (4 kananmunaa, paprika, sipuli, mausteet, ruokakermaa 1 dl)
Iltapalana todennäköisesti teetä ja ruisleipää, juustonsiivu ja kurkkua.
Miksi minä tyhjää puhuisin, koska kuitenkin joku epäilee ja vinkuu esimerkkejä?
Niin halvaksi tulee syödä sipulia monta kertaa päivässä. Just just. Ja teollisia kananmunia.
Hintoja et tietysti laittanut, mikä oli se ketjun idea.
Ootte kyllä sellasia mussukoita :D. Minulla menee juurikin tuo 100e/kk ruokaan opiskelijana. Olen vielä varma, että syön monipuolisemmin ja paremmin kuin suurin osa näistä epäuskoisista kommentoijista. Vertailkaa niitä kilohintoja ja hyödyntäkää tarjouksia. Kasviksiakin tulee syötyä monipuolisesti ja ehkä jopa liikaakiin. Marjat pakastimesta. Ainut ruoka minulla pysyy suhteellisen vakiona on aamupalan kaurapuuro+marjat. Aamupalalla tulee toki syötyä muutakin, mutta se vaihtelee päivittäin. Ruoat vaihtuu päivittäin ja proteiiniakin syön varmasti enemmän kuin useimmat tällä palstalla. Jos urheileva nuori mies pystyy tähän, niin luulisi että jokainen lihava mammakin siihen pystyy.
Niin ja lisätään vielä, että se opiskelijaruoka on halpaa, mutta halvemmaksi tulee tehdä ruoka itse, jos hyödyntää tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee kuussa ruokakauppaan n. 100 € (eli sisältää myös vessapaperit, shampoot, hammastahnat yms). Toki saan muutamia etuja, eli opiskelijalounas on 1,53 € (kasviskeitto) tai 1,95 € (kiinteä ruoka).
Olet kopannut hinnan vuosikymmenten takaa. Unicafeen lounas on 2,60. Voi tarkistaa netistä.
On olemassa muitakin opiskelijaravintoloita kuin Unicafe... Lisäksi samankin firman kahdessa eri opiskelijaruokalassa voi ruoalla olla eri hinta. Tässä muutaman vuoden takainen juttu, lounaan on halvimmillaan saanut alle 90 sentillä:
Syön joka päivä kaurapuuroa, perunoita, papuja/herneitä, kananmunan ja halpoja kasviksia (kaali, perusjuurekset, banaanit, kauden halpiskasvikset yms.). Lisäksi soijarouhe, tumma makaroni ja itse poimimani marjat on keittiöni vakiokamaa.
Syön lihaa vain harvoin, silloin kun sitä saa erityisen halvalla hyvästä tarjouksesta. Kypsytetyt juustot säilyy yleensä jääkaapissa monta kuukautta viimeisen käyttöpäivän jälkeen, joten ostan niitä kerralla ison erän silloin kuin halvalla saa. Lähikaupassani myydään kaikki viimeisen käyttöpäivän leivät hintaan 0,50€/pussi, joten halpaa on.
Vierailija kirjoitti:
Halvimpia itsetekimiäni ruokia on riisi ja jauheliha.
1kg jauhelihaa maksaa halvimmillaan nelisen euroa ja se riittää mulla kolmeen annokseen jolloin hinta pyörii ~1,30 per annos.
Riisiäkin löytyy lautaselta runsaasti ja muistelisin että perus jasminriisi olisi about 20c annokselta.
Eli mutkia suoristaen kolmen arerian hinta on 7,50€ per päivä.
31 päivän kuulaudelle se siis tekisi 232,50€
Mitä tossa äkkiä kalorit laskee niin ei meinaa ihan riittää 186/85 urheilullisen miehen päivätarpeisiin.
Terveellisyyteen en ota kantaa.Täytyy kyllä ihailla niitä taikureita jotka löytävät edullisempia vaihtoehtoja.
Ei tarvitse olla edes taikuri. Riittää, kun ei syö yli 300g lihaa yhdellä aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljon menee kk, mutta tänään ruoat koostuvat seuraavista:
Lidlin reissumies, koko paketti (235g) 39s
4 keitettyä munaa
3 omppua (puolalaisia 67s/kg)Kotona valmiina voita, suolaa ja mausteita sekä kahvia (juon mustana)
Pitkin päivää siis munaruisleipiä ja muutama omppu ja kahvia, kun ei viitsi kokata. Huomenna papukeittoa.
Halvalla menee, ja se on hyvä. Liikun paljon, mutten ole enää nuori.
Täällä puhuttiin terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Tuo sun tämän päivän menyy ei ole esimerkki siitä.
Katsopa otsikkoa. Ap kyselee hintojen perään. Sitäpaitsi ei tuo epäterveellisimmästä päästä ole yhdeksi päiväksi.
Luepa ketjua.
Otsikko ohjaa - voit purnata, minkä kerkeät mutta vastaukseni on ap.lle.
En purnaa vaan koitan opettaa sinulle älyllistä keskustelua. Normaali ihminen osaa mukautua keskustelun kulkuun, eikä jää kaavamaisesti jumittamaan siihen ensimmäiseen puheevuoroon. Jos ei itse viitsi ja jaksa lukea koko keskustelua, ei ole fiksua tulla urputtamaan muille.
No nyt nyt. Kukapa se urputtaakaan. Kyllä ketjuihin voi osallistua lulematta koko ketjua ja sen kaikkia kommentteja :)
Sinä aloit kritisoida otsikon mukaista vastaustani. Otapa nyt iisisti. Seuraavaan kommenttiisi (koska sellainen on varmasti tulossa), en enää vastaa.Muiden haukkuminen ei tässä todellakaan edistä keskustelua mihinkään suuntaan eli hyvä jos vihdoin tajusit sen ja ymmärrät vaieta, kun et mitään lisäarvoa osannut ketjuun tuoda.
Minusta keskustelussa on tuotu esiin tärkeänä pointtina terveys. Koska voihan sitä syödä vaikka perunaa joka päivä joka aterialla ja halvaksi tulee. Mutta eihän sillä ruokavaliolla elä terveenä eikä kasvata lastakaan.
Aloittajaa siis tuskin kiinnosti saada vastausta linjoilla: syö joka päivä vaan perunaam vaan varmasti oli hakemassa vähän monipuolisempaa ruokavaliota edullisesti.
Mikä sinä olet täällä puheenvuoroja jakamaan?
Maitoa naapurista ilmaiseksi. Munia ystävän kanalasta ilmaiseksi (kolmoslaatu). Perunaa ja sipulia, sekä lihasäilykettä saan sukulaisen kellarista niin paljon kun maistuu. Samasta paikasta myös naudan jauhelihaa, luita ja sisäelimiä ilmaiseksi jos osallistun teurastukseen ja lihojen käsittelyyn. Sama sukulainen järjestää myös ilmaiseksi jauhosäkkejä.
Marjat kerään metsästä ja omista pensaista. Suuren osan kasviksistani kasvatan itse, syön tuoreeltaan, säilön. Naapuri kalastaa katiskalla ja tuo ylijäämää mulle.
Näiden lisäksi ostan kaupasta jonkin verran kasviksia, kahvia, teetä, mausteita, jotain punalaputettuja hapanmaitotuotteita, leivonnan apuaineita, sokeria, hunajaa, herneitä, suklaata, perunajauhoja. Kaupassa käyn joka toinen viikko.
pihviä, lidlin lasagnea. Syön aika harvoin ehkä vain joka toinen päivä. Kaupassa käyn kun ruoka on loppu tai haluaii jotain muuta. Ehkä kerran viikossa. Ei oo pula rahoista ei vaan kiinnosta kuluttaa koska haluamia tavaroita ei vaan saa mistään.