Sivut

Kommentit (1122)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.

Opiskelijoiden osalta tätä vääristää ihan todella paljon Kelan tukema ruokailu.

Olen aikuisopiskelija vaihtamassa alaa ja se, että saan opiskelijaravintolassa ostettua todella ison ja täysipainoisen aterian hintaan 2,60 € on aivan valtava etu, jota nuoret opiskelijat eivät ehkä oikein tajua.

Opiskelen eri kaupungissa kuin missä opiskelen ja esimerkkipäivänä ostan kaiken ravintiolasta, hinnoilla joista muut voivat vain haaveilla:

- kahvi omaan kestomukiin, iso sellainen 80 snt. Jos muki ei ole mukana, niin vielä isompi kahvi 1,20 €. Jos ei ole ehtinyt syömään aamiaista, niin hintaan 2,80 €  saa kahvia niin paljon kuin jaksaa juoda, leipää, levitettä, leikkeleitä ja vihanneksia, kananmunan, tuoremehua ja puuroa. Pelkkä puuro 0,80 €

- lounas, johon kuuluu pääruoka, salaatti, leipä ja ruokajuomat 2,60 €. Kahvin kanssa 3,20 €. Keittolounas irtoaa hintaan 1,30 €

- Usein ostan kotimatkalle vielä "lounaspatongin" hintaan 1,85. Kahtena viikkona täytteenä on ollut ensin tomaattia, mozzarellaa ja pestoa ja sitten kinkkua, juustoa, runsaasti salaattia, kurkkua ja tomaattia. Ja tässä on kyse sellaisesta 25 cm pitkästä patongista jossa runsaasti täytettä. Olen opiskelupäivinä kotona klo 20.30, joten tuo patonki menee päivällisestä.

Kun ostan nuo työpaikkani lounasruokalasta minulla kuluu lähemmäs 20 €, opiskelijana n. 6 € 

Toki jos opiskelijana joka päivä ostaisi kahvia, lounaan ja lounaspatongin, niin 100 € ei riittäisi. Mutta ihan jo 2,60 /1,80 lounaasta on todella älyttömän halpa hinta.

• ylös 128
  • alas 3
Vierailija

Haha100ruoka kirjoitti:
Lopettakaa valehtelu, yksikään ihminen ei varmasti syö 100€/kk eli n, 3,25€/päivä. Nyt valot päälle xD uskon että tuo on mahdollista mutta ei vapaa ehtoista.

On täysin vapaaehtoista. Perunat 59c kilo ja munapaketti. Iso perunamunakas uunissa, öljyä ja mausteita kotona, sitä ei edes jaksa yhden päivän aikana syödä! Hyvää ja halpaa.

Tuphpn 3,25€ mahtuu monta kiloa perunoita tai 3 kg riisiä tai 15 pussia makaroneja ā 20c. Esimerkkinä vain hinnoista - muuta toki mukaan myös.

• ylös 28
  • alas 33
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tänään toust jossa curry maustettua broiskua, bbq saucea, paprikamajoneesia, sipulia, paprikaa ja ristikkoperunoita ja olutta.

Vierailija

Haha100ruoka kirjoitti:
Juujuu perunoita ja kananmunia kuukaudesta toiseen joka päivä joka ruoalla xD what?

Ei tietenkään joka päivä, mutta perusedullisia tuotteita usein ja sesongin mukaan.
onnekseni pidän mm kaalista :)

Jonain päivänä menee 1€, jonain 8€. Katsos, se vaatii kykyä muunnella ja etsiä edullista ja välillä ostaa miettimättä hintaa.

Eivät kaikki sitä osaa tai edes halua. Mutta on meitä askeettejakin.

• ylös 53
  • alas 13
Vierailija

En jaksa kahlata koko ketjua läpi saadakseni selville, onko kyse yhden hengen kk-ruokabudjetista.

_____

Oma esimerkkini on se, että käytän korkeintaan 40 € ruokaan viikossa = n. 120 €/ kk.

Meitä on kaksi, minä ja teini-ikäinen lapsi.

En säästä toistaiseksi pakon sanelemana, vaan matkoja varten.

_____

Tuohon päästäkseen täytyy tehdä ruuat itse.

Ei tarvitse kuitenkaan kituuttaa millään pelkällä perunariisipasta -kuurilla, koska on muitakin halpoja vihanneksia ja vaihtoehtoja.

Mieleeni muistui yksi kommentti köyhyydessä elämisvuosiltani, kun ex-aviopuolisoni oli valittanut kavereilleen, etten minä suostu elämään sarvimakaronilla ja suolalla...

Yhtään sen köyhempiä ei oltu, vaikka ruoka oli erilaisessa muodoissa mm. sipulia, kaalia, porkkanaa ja naurista (keittoa, paistosta).

_____

En ala tähän nyt ohjeita laittaa, koska niitä varmasti on edellä jo paljon, mutta muistutan, että kuiva soijarouhe on nykyään jo edullinen proteiinin lähde ja oikeaoppisesti käsiteltynä erittäin maukas jauhelihan korvike.

Netti on täynnä reseptejä, jos halua niiden etsimiseen on.

• ylös 53
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla menee kuussa ruokakauppaan n. 100 € (eli sisältää myös vessapaperit, shampoot, hammastahnat yms). Toki saan muutamia etuja, eli opiskelijalounas on 1,53 € (kasviskeitto) tai 1,95 € (kiinteä ruoka).

Olet kopannut hinnan vuosikymmenten takaa. Unicafeen lounas on 2,60. Voi tarkistaa netistä.

• ylös 46
  • alas 8
Vierailija

Olisin kyllä kiinnostunut näkemään monipuolisen ruokalistan kuukaudeksi 100e, niin ettei siihen sisälly mitään opiskelijahintaista lounasta vaan ruoat kotona tehden.

• ylös 78
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljon menee kk, mutta tänään ruoat koostuvat seuraavista:

Lidlin reissumies, koko paketti (235g) 39s
4 keitettyä munaa
3 omppua (puolalaisia 67s/kg)

Kotona valmiina voita, suolaa ja mausteita sekä kahvia (juon mustana)

Pitkin päivää siis munaruisleipiä ja muutama omppu ja kahvia, kun ei viitsi kokata. Huomenna papukeittoa.

Halvalla menee, ja se on hyvä. Liikun paljon, mutten ole enää nuori.

Täällä puhuttiin terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Tuo sun tämän päivän menyy ei ole esimerkki siitä.

Katsopa otsikkoa. Ap kyselee hintojen perään. Sitäpaitsi ei tuo epäterveellisimmästä päästä ole yhdeksi päiväksi.

Luepa ketjua.

Otsikko ohjaa - voit purnata, minkä kerkeät mutta vastaukseni on ap.lle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä kiinnostunut näkemään monipuolisen ruokalistan kuukaudeksi 100e, niin ettei siihen sisälly mitään opiskelijahintaista lounasta vaan ruoat kotona tehden.

Onhan niitä, googlaa. Monipuolisuus ei tarkoita eri ruokalajia joka päivälle vaan monipuolisesti. Kasviksia ja juureksia, pastaa, munia, kanaa saa kyllä hyvinkin edullisesti. Ei tarvitse olla eksoottisia hedelmiä ja sisäfilettä.

• ylös 40
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan.

Unicafeen lounas 2,60. Se kertaa 21,5. 55,90. Kaikki illat ja viikonloput 44,10 euroa? Joo, totta kai!

• ylös 44
  • alas 6
satku kuussa on mahdollista

puolisen vuotta on tullut pidettyä kirjaa ostoksista, menee sellanen 30-40 e/viikko ruokakauppaan. lämpimän aterian syön kahdesti päivässä ja yhden aterian saan loihdittua hintaan 0,6-1,0e. lisäksi syön 8 kananmunaa päivässä. tässä on kaikki mahdolliset kaupat kävely/pyöräilyetäisyydellä ja tulee seurattua tarjouksia ja vertailtua hintoja muutenkin. mutta siihen turhaan "naposteluun" menee oikeastaan yhtä paljon rahaa kuin itse oikeaan ruokaan. napostelun kun saisin pois, niin laihtuisin ja saisin rutistettua budjetin alle sataseen, mutta kaukaselta tuntuu ajatus tällä hetkellä, itse kuri ei riitä napostelun suhteen.

• ylös 17
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

4 keitettyä munaa

Pitkin päivää siis munaruisleipiä ja muutama omppu ja kahvia, kun ei viitsi kokata. Huomenna papukeittoa.

Täällä puhuttiin terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Tuo sun tämän päivän menyy ei ole esimerkki siitä.

Katsopa otsikkoa. Ap kyselee hintojen perään. Sitäpaitsi ei tuo epäterveellisimmästä päästä ole yhdeksi päiväksi.

Luepa ketjua.

En purnaa vaan koitan opettaa sinulle älyllistä keskustelua. Normaali ihminen osaa mukautua keskustelun kulkuun, eikä jää kaavamaisesti jumittamaan siihen ensimmäiseen puheevuoroon. Jos ei itse viitsi ja jaksa lukea koko keskustelua, ei ole fiksua tulla urputtamaan muille.

• ylös 9
  • alas 19
Vierailija

Haha100ruoka kirjoitti:
Lopettakaa valehtelu, yksikään ihminen ei varmasti syö 100€/kk eli n, 3,25€/päivä. Nyt valot päälle xD uskon että tuo on mahdollista mutta ei vapaa ehtoista.

Vapaaehtoinen on yhdyssana.

Ihan vapaaehtoisesti todellakin ruokin itseni ja tosin kouluikäisen (=kouluruoka= jej) lapseni n. 40 €/ viikko.

Kyllä ihan varmasti minä syön töissä itse tekemäni lounaan, molemmat syömme aamupalan, päivällisen ja iltapalan kotona.

Lapseni on niin karmiva, että hän syö jopa välipalaa koulusta palattuaan tuohon hintaan!

Jos osaa, kykenee.

Jos haluaa, pystyy.

Huudelkaan siellä tietämättöminä.

• ylös 43
  • alas 27
Vierailija

Tottakai jokainen järkevä ihminen ostaa ison erän lihaa, kanaa tai kalaa mahdollisimman edullisesti ja sitten pakastaa sen kaiken. Joka ei näin tee on hölmöläinen. Ei ihme kun olette aina pennittömiä. Pthyi!

• ylös 28
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

4 keitettyä munaa

Luepa ketjua.

En purnaa vaan koitan opettaa sinulle älyllistä keskustelua. Normaali ihminen osaa mukautua keskustelun kulkuun, eikä jää kaavamaisesti jumittamaan siihen ensimmäiseen puheevuoroon. Jos ei itse viitsi ja jaksa lukea koko keskustelua, ei ole fiksua tulla urputtamaan muille.

No nyt nyt. Kukapa se urputtaakaan. Kyllä ketjuihin voi osallistua lulematta koko ketjua ja sen kaikkia kommentteja :)
Sinä aloit kritisoida otsikon mukaista vastaustani. Otapa nyt iisisti. Seuraavaan kommenttiisi (koska sellainen on varmasti tulossa), en enää vastaa.

• ylös 13
  • alas 4
Vierailija

Haha100ruoka kirjoitti:

Ihan vapaaehtoista ja realistista se on kun pakastaa kaikki raaka-aineet. Kaikki me emme asu jossakin neukkukuutiossa, jossa kiljupönttö pulpattaa nurkassa ja jääkaappiin mahtuu korkeintaan paketillinen jäätelöä.

• ylös 16
  • alas 34
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

4 keitettyä munaa

Luepa ketjua.

No nyt nyt. Kukapa se urputtaakaan.

Hmm... Annas kun mietin... SINÄ!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haha100ruoka kirjoitti:

Vapaaehtoinen on yhdyssana.

Ihan vapaaehtoisesti todellakin ruokin itseni ja tosin kouluikäisen (=kouluruoka= jej) lapseni n. 40 €/ viikko.

Kyllä ihan varmasti minä syön töissä itse tekemäni lounaan, molemmat syömme aamupalan, päivällisen ja iltapalan kotona.

Lapseni on niin karmiva, että hän syö jopa välipalaa koulusta palattuaan tuohon hintaan!

Jos osaa, kykenee.

Jos haluaa, pystyy.

Huudelkaan siellä tietämättöminä.

No laita vaikka esimerkki, emmehän me voi tuollaisesta tyhjästä itsekehusta tietää onko kyseessä pätevä ihminen vai pelkästään tyhjänpuhuja.

• ylös 44
  • alas 5

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.