Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketuttaa lääkkeiden omavastuu 70 euroa.

Vierailija
31.12.2024 |

Lääkkeiden omavastuu on nyt vuoden alussa 70 e (ennen 50 e).

Eläkkeeni on pienin mahdollinen, koska sairastuin nuorena.

Harmittaa, että en saanut ostettua kallista lääkettä tämän vuoden puolella enää kelakorvaavuuden rajoissa. Silmätippa glaukoomaan maksaa lähes 80 e normaalihinnalla, joten kovasti saa pulittaa tiskillä rahaa. Olisi muitakin menoja. 

Sitten joku vielä kehtasi sanoa: Eihän se mitään haittaa. Sulla tulee se katto täyteen nopeammin. No ei hitto tule täyteen ollenkaan, kun kolmen kuukauden välein haen tuon silmälääkkeen ja särkylääkkeet ja verenpainelääkkeet lisäksi. Ne on onneksi suht halpoja. 

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
2/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Enkö juuri kirjoittanut, että jäin jo nuorena eläkkeelle. Ei ms-tautista oteta mihinkään, kun en pääse kunnolla kävelemäänkään enää. Mitä höpsit? Vai etkö osannut lukea/sisäistää lukemaasi? Jos et, mene kouluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juot vähemmän kaljaa niin säästyy rahaa

Ei voi enää vähentää, kun en juo yhtään. En ole koskaan käyttänyt alkoholia. Sanotaan nyt vielä tämäkin; en polta tupakkaa. 

Vierailija
4/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten muka ei tule katto täyteen reseptilääkkeestä?

Säälihän heitä kaikkia tulee, jotka joutuvat jotain lääkettä säännöllisesti syömään. On tosi epäinhimmillistä nostaa lääkkeitten hintaa.

Itse kävin ostamassa käsikauppalääkkeitä varastoon ennen kuin vuosi vaihtuu ja hinnat nousee. Vielä tänään ehtii.

Vierailija
5/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo 70 euroa on? Kun katsoin viimeksi apteekin kuitista että minulla oli omavastuuta jäljellä 450 euroa. Mihin tuo 70 euroa sitten vaikuttaa?

Vierailija
6/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälihän heitä kaikkia tulee, jotka joutuvat jotain lääkettä säännöllisesti syömään. On tosi epäinhimmillistä nostaa lääkkeitten hintaa.

Itse kävin ostamassa käsikauppalääkkeitä varastoon ennen kuin vuosi vaihtuu ja hinnat nousee. Vielä tänään ehtii.

Ei se tule täyteen. Se kattohan on tosi korkea. Jos ostaa 4 kertaa vuodessa silmälääkkeet, saa kolmeen ostokertaan kelakorvaavuuden. Siihen päälle särkylääkkeet ja verenpainelääkkeet, ei tule katto täyteen. Tänä vuonnakin jäi pikkuisen vajaaksi, vaikka jouduin ostamaan muitakin lääkärin määräämiä lääkkeitä. Tietysti sinänsä hyvä, ettei niihin mene ihan tuhottomasti rahaa, mutta kyllä tuollainen 70 euron tiskiin heittäminen tuntuu aika pahalta. 

Vierailija
7/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo 70 euroa on? Kun katsoin viimeksi apteekin kuitista että minulla oli omavastuuta jäljellä 450 euroa. Mihin tuo 70 euroa sitten vaikuttaa?

Se 450 e on tälle vuodelle sinulla. Eli maksukattosi ei tule täyteen. 

Vuoden alusta ei saa minkäänlaista kelakorvaavuutta ennenkuin on maksanut itse lääkkeistä ensin 70 euroa. Sen jälkeen aletaan vasta laskemaan kelakorvaavuus. 

Vierailija
8/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Enkö juuri kirjoittanut, että jäin jo nuorena eläkkeelle. Ei ms-tautista oteta mihinkään, kun en pääse kunnolla kävelemäänkään enää. Mitä höpsit? Vai etkö osannut lukea/sisäistää lukemaasi? Jos et, mene kouluun. 

Kykenet naputtelemaan peräkanaa viestejä nettifoorumille, joten kykenet myös päätetyöskentelyyn.

Vierailija
9/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon hallitus ajaa heikoimmat ja meidät sairaat ahtaalle ensi vuonna. Itse käytän biologista lääkettä vaikeaan astmaan ja saan tammikuussa pulittaa apteekkiin yli 700 euroa. Olen menettänyt työni tämän sairauden takia (vaikka työnantaja toki ei sitä näin voi ilmaista), joten aika tiukka tilanne on. Ainoa hyvä puoli tässä on, että heti kerralla täyttyy lääkekatto. 

Vierailija
10/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Mutta ei tule katto täyteen, jos ei ole lääkekuluja katon verran. Itsellä tuli lääkekatto täyteen vasta joulukuussa. Pistoslääkettäni en edes saa kuin 12 viikon satsin kerralla. 

Vierailija
11/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki reseptilääkkeetkään ole kelakorvattavia. Se on lääkekohtaista. Osa on lääkärin suosittelemia, mistä ei kuitenkaan mitään korvauksia saa koska ei ole varsinaisia lääkkeitä. Ei tämä itseä koske, en tarvitse lääkkeitä ja olen työelämässä, mutta autan paljon yhtä läheistä, joka on myös joutunut - huomaa joutunut - nuorena eläkkeelle monisairaana. Synnytyksessä vammautui ja lapsena jäi moni hoito saamatta sen ajan tyylin mukaan. 

Vierailija
12/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tule täyteen. Se kattohan on tosi korkea. Jos ostaa 4 kertaa vuodessa silmälääkkeet, saa kolmeen ostokertaan kelakorvaavuuden. Siihen päälle särkylääkkeet ja verenpainelääkkeet, ei tule katto täyteen. Tänä vuonnakin jäi pikkuisen vajaaksi, vaikka jouduin ostamaan muitakin lääkärin määräämiä lääkkeitä. Tietysti sinänsä hyvä, ettei niihin mene ihan tuhottomasti rahaa, mutta kyllä tuollainen 70 euron tiskiin heittäminen tuntuu aika pahalta. 

Sinähän saat lääkkeen sillä 70 eurolla.  Ethän ruokakaupastakaan saa rahatta mitään.

Jos rahojen riittävyys vaikeaa etkö saa toimeentulotukea, eikö ole myös jotain hoitotukia?

Vierailija
13/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa halvalta. 

Asun maassa, jossa vaihtoeihtoina on maksaa itse aivan julmetusti terveydenhoidosta tai ostaa kallis vakuutus. 70€ tuotteesta, joka auttaa ja kestää kuukausia on halpa.

Vierailija
14/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpon hallitus ajaa heikoimmat ja meidät sairaat ahtaalle ensi vuonna. Itse käytän biologista lääkettä vaikeaan astmaan ja saan tammikuussa pulittaa apteekkiin yli 700 euroa. Olen menettänyt työni tämän sairauden takia (vaikka työnantaja toki ei sitä näin voi ilmaista), joten aika tiukka tilanne on. Ainoa hyvä puoli tässä on, että heti kerralla täyttyy lääkekatto. 

Eikö tuohon ole nyt tulossa joku systeemi heille joilla suuri lääke-erä tammikuussa tuottaa vaikeuksia?

Vierailija
15/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Kykenet naputtelemaan peräkanaa viestejä nettifoorumille, joten kykenet myös päätetyöskentelyyn.

Olen eri, mutta sehän varmaankin on sama asia jos kirjoittaa 15 minuuttia päivässä vs. kahdeksan tuntia päivässä. Missä edes on nykyään pelkkää päätetyöskentelyä? Mäkin tiedän sokean joka kykenee kirjoittelemaan nettiin äänentunnistuksen avulla. Varmaan hän voi ajaa autoakin kun kykenee kommunikoimaan netissä. Itse teen töitä päätteellä lähes koko ajan, eikä tätä pysty kyllä tekemään kuin se, jolla on alan koulutus ja pystyy istumaan kahdeksan tuntia ja enemmänkin kiireisenä aikana putkeen. Ei ole pelkkää tallentamista, vaan pitää osata ammattiohjelmat ja ammattisanasto. 

Vierailija
16/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ms-taudin lääkkeet? Eivätkö ne ole korvattavia? 

Vierailija
17/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Ei sinun tasoisellesi kannata enää kirjoittaakaan asiaa. 

Vierailija
18/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Täällä toinen MS tautia sairastava. En kykene naputtelemaan kuin tunti max. Kerropa päätetyö, mitä voin tehdä 1 h/pvä? Kuka palkkaa minut?

Vierailija
19/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en eläkeläisenä näe pahana jos kerran vuodessa ostan normaalilla hinnalla lääkkeitä.  

Minulle nyt toisen kerran tänä vuonna täpärästi täyttyi maksukatto.

Vierailija
20/43 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyit ms-taudin lääkkeistä. Minulla ei ole muuta kuin särkylääkkeet. Olen aikanaan käyttänyt pistoslääkkeitä, mutta ne lopetettiin.