Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiäiset tulevat syrjäyttämään ristiäiset

Vierailija
17.02.2019 |

Olimme vaimoni kanssa viime vuonna kolmissa nimiäisissä. Samoin ensi kuussa menemme nimiäisiin. Oli juuri juttua, eräissä noissa viime vuoden nimiäisissä, että ristiäiset tulevat häviämään lähes kokonaan. Vain perinteistä kiinni pitävät, ja sukulaisiaan pelkäävät ihmiset vielä pitävät ristiäisiä.

Kirkon pakkojäsenyys on muutoinkin aivan pöhköä touhua.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvun kastemekko nimiäisissä on kyllä kiusallinen.... Nimiäisissä itsessään ei ole mitään vikaa.

Kertoo ehkä enneminkin sen että se kastekkin on ollut enemmän nimenantojuhla, kuin kirkkoon liittämisrituaali.

Kastemekko kuuluu kasteen. Tuntuisi oudolta, että joku, joka EI halua kastetta lapselleen, haluaisi silti kastemekon. Miksi ihmeessä haluaisi? Sehän symboloi asiaa, johon halutaan tehdä pesäero.

Mutta jos on pitänyt aina kastetta vain nimenantojuhlana, niin tietysti haluaa perinteikkään mekon myös omiin nimiäisiin.

Kyllä se teidänkin kastemekko on alkujaan ollut kastemekko, vaikka SINÄ olisit pitänyt kastetta minä.

Mitä väliä sillä on mikä sen on ollut alunperin. Maailma muuttuu. Anopilla on esimerkiksi kirnu kukkaruukkuna.

Monille kaste on edelleen merkityksellinen ja pyhä. Etkö kunnioita muiden uskontoja? Itselle ei tulisi näin uskonnottomana mieleenkään käyttää muiden uskonnollisia rituaaleja omien uskonnottomien juhlien rekvisiittana. En myöskään haluaisi kristillisiä assosiaatioita lapseni juhlaan, kun en halua juhlista kristillisiä. Maailma muuttuu, niinpä, voit siis päästä irti rituaaleista, jotka eivät sinulle enää kuulu.

Vierailija
82/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimiäisissä juhlitaan lapsen nimeä. Ristiäisissä kastetaan ja juhlitaan seurakuntaan liittämistä. Ihan eri asioita ovat. Voihan sitä juhlia kumpaakin. Ristiäisiä viettävillähän ei mitään nimijuhlaa yleensä ole, mutta ei mikään estå nimiäisiä pitämästä.

Minä olen kyllä aina ollut ristiäisissä jossa on jublittu sekä seurakuntaan ottamista että nimenantoa sitten seremonian jälkeen. Sitten on juotu kakkukahvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu siitä, mitä nimiäisiissä saa tehdä ja mitä ei on aivan naurettava. Lapsen syntymän kuuluu Suomessa paljon hienoja perinteitä jotka ovat monelle tärkeitä. Kastemekko, kummit, lalut, nimen paljastaminen jne. Kristinuskon dominoinnin vuoksi nämä ovat pääsääntöisesti liitetty sitten kirkon juhliksi. Mutta ei lapsen syntymän juhliminen ole mitenkään kristinuskon yksinoikeus tai keksintö.

Se että ei halua liittää lasta seurakunnan jäseneksi ennenkuin tämä itse osaa kertoa mihin uskoo ei ole mitään muuta, kun modernia lapsen ihmisoikeuksien kunnioittamista. Siinä ei oteta kantaa siihen, millainen omasta mielestään kastejuhla on tai millainen ev.lut kirkko on.

Se, että lapsesta ei tule seurakunnan jäsentä ei poista sitä, että hän on syntynyt omaan pieneen tai isoon yhteisöönsä ja jotkut tätä haluavat juhlia. Jotkut haluavat juhlia jopa siten, että ne vanhat sen pienen yhteisön perinteet otetaan osaksi tätä juhlaa.

Ja ne kummit sitten.. aika harva kummi vastaa kummilapsensa kristillisestä kasvatuksesta. Kyseessä on läheinen aikuinen lapselle, jonka tarkoituksena on tukea lasta elämässä ja vanhempia vanhemmuudessa. Näin myös kirkolliset kummit nykypäivänä. Ihan tasavarmasti myös ei seurakuntaan kuuluvilla lapsilla on oikeus tällaisiin aikuisiin elämässään.

Se miksi osa haluaa tänä päivänäkin vielä sekoittaa perinteet ja uskonnon ei mene minun tajuntaani, mutta jokainen tehkööt tyylillään. Lopettakaa vain se hemmetin perinteiden omiminen ja puhukaa asioista niiden oikeilla nimillä ja lopettakaa jeesustelu (pun inteded).

Vierailija
84/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu siitä, mitä nimiäisiissä saa tehdä ja mitä ei on aivan naurettava. Lapsen syntymän kuuluu Suomessa paljon hienoja perinteitä jotka ovat monelle tärkeitä. Kastemekko, kummit, lalut, nimen paljastaminen jne. Kristinuskon dominoinnin vuoksi nämä ovat pääsääntöisesti liitetty sitten kirkon juhliksi. Mutta ei lapsen syntymän juhliminen ole mitenkään kristinuskon yksinoikeus tai keksintö.

Se että ei halua liittää lasta seurakunnan jäseneksi ennenkuin tämä itse osaa kertoa mihin uskoo ei ole mitään muuta, kun modernia lapsen ihmisoikeuksien kunnioittamista. Siinä ei oteta kantaa siihen, millainen omasta mielestään kastejuhla on tai millainen ev.lut kirkko on.

Se, että lapsesta ei tule seurakunnan jäsentä ei poista sitä, että hän on syntynyt omaan pieneen tai isoon yhteisöönsä ja jotkut tätä haluavat juhlia. Jotkut haluavat juhlia jopa siten, että ne vanhat sen pienen yhteisön perinteet otetaan osaksi tätä juhlaa.

Ja ne kummit sitten.. aika harva kummi vastaa kummilapsensa kristillisestä kasvatuksesta. Kyseessä on läheinen aikuinen lapselle, jonka tarkoituksena on tukea lasta elämässä ja vanhempia vanhemmuudessa. Näin myös kirkolliset kummit nykypäivänä. Ihan tasavarmasti myös ei seurakuntaan kuuluvilla lapsilla on oikeus tällaisiin aikuisiin elämässään.

Se miksi osa haluaa tänä päivänäkin vielä sekoittaa perinteet ja uskonnon ei mene minun tajuntaani, mutta jokainen tehkööt tyylillään. Lopettakaa vain se hemmetin perinteiden omiminen ja puhukaa asioista niiden oikeilla nimillä ja lopettakaa jeesustelu (pun inteded).

Kastemekko on erittäin kristillinen perinne, pidit asiasta tai et. Sinä tässä haluat oikeutta omia muiden uskonnollisia perinteitä. Logiikkaasi on kovin nurinkurinen.

Vierailija
85/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo nyt on ihan jokaisen itsensä päätettävissä mitä mekkoa lapsellaan missäkin juhlassa pitää.

Vierailija
86/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo nyt on ihan jokaisen itsensä päätettävissä mitä mekkoa lapsellaan missäkin juhlassa pitää.

Tottakai, mutta olisi hämmentävää valita uskonnollinen asu uskonnottomaan juhlaan. Tulisi vanhemmista aika tiedostamaton ja sivistymätön kuva. Mutta tietenkin kukin saa tehdä omat ratkaisunsa.

Vierailija
87/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta olisi hämmentävää valita uskonnollinen asu uskonnottomaan juhlaan. Tulisi vanhemmista aika tiedostamaton ja sivistymätön kuva. Mutta tietenkin kukin saa tehdä omat ratkaisunsa.

En minä ainakaan edes tietäisi nimenantojuhlassa jossa lapsella valkoinen mekko, että onko tämä nyt virallinen kastemekko vaiko tilaisuuteen tehty mekko.

Vierailija
88/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kastemekko vaikka suvun viimeksi kastetun lapsen omistukseen kuin nimiäisiä viettävän vauvan päälle

Vierailija
89/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan edes tietäisi nimenantojuhlassa jossa lapsella valkoinen mekko, että onko tämä nyt virallinen kastemekko vaiko tilaisuuteen tehty mekko.

No itse en ikimaailmassa valitsisi kastemekko-mallia nimiäisiin. Se olisi todella hämmentävä valinta. En haluaisi kristillistä kuvastoa uskonnottomaan juhlaan. Kastemekko on kyllä ihan tunnistettava vaate.

Vierailija
90/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niiden pitäisi syrjäyttää kastetta seurakunnan yhteyteen niiltä jotka sitä haluavat ?

Vierailija
91/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kertonut kaikille lapsen nimen jo heti syntymän jälkeen? Siis ilman mitään kaste- tai syntymäjuhlaa tai nimiäisiä? Itsellä alkanut ärsyttämään toi sukulaisten hössöttäminen lapsen nimen takia ja kuinka sitä pitää niin kovin arvailla. Ei siis olla kastamassa ja enkä jaksaisi mitään nimiäisiäkään järjestää.

Me tehtiin näin, tai kerrottiin nimi lähimmille ystäville ja perheelle jo ennen lapsen syntymää. Muille tutuille jo syntymäilmoituksessa oli nimi.

Vierailija
92/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ymmärtämään että kastemekon käyttöä nimiäisissä ihmetellään mutta en kummiksi pyytämistä. Mikä tekee kummiudesta yksinomaan kristillisen tavan?

Itse olen siinä luulossa, että kummiudella on vanhat perinteet ja sitä esiintyy ja on esiintynyt tavalla tai toisella monessa kulttuurissa ja uskonnossa. Juurikin tämä vanhempien valitsema luotettu aikuinen lapselleen, joku joka (entisaikoina) piti huolta lapsista jos vanhemmille käy jotain. Kirkollinen kummi vain on saanut sitten myöhemmin lisätehtäväkseen tämän kristinuskoon kasvattamisen. Miksi nimiäisissä ei siis saisi nimetä kummeja?

Itse olen ns. maallinen kummi mutta kannan tehtävääni kunnialla. Minusta tuntuu myös hyvältä ajatus että olet valikoitunut kummiksi oikeista syistä, enkä esimerkiksi siksi että olisin lähipiirin ainut kirkkoon kuuluva. Tai vielä pahempaa, että olisin kirkkoon kuuluvan puoliso (viittaan ihmeelliseen ajatukseen että kummiksi pitäisi välttämättä pyytää pariskunta).

Vierailija
93/126 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli nimiäiset, vaikka vielä silloin kuuluimme mieheni kanssa kirkkoon. Vauvalla EI ollut suvun kastemekkoa, vaan muut juhlavaatteet. Meillä ei ollut kummeja, koska mitäpä niillä tekisi? Minusta on järkevää, ettei pientä lasta liitetä minkään järjestön jäseneksi. Saa itse valita isompana, jos kiinnostaa. Äitini ja miehen vanhemmat alkoivat määkyä, että miksei kasteta, ”eihän se sitten saa nimeäkään!” Eivät pöljät edes tajunneet, ettei kaste ole mikään nimen anto, vaan seurakunnan jäseneksi liittäminen. Parhaatkin tapauskovaiset... Mutta onneksi pidettiin päämme.

Se harmittaa, että kohta meillä ei ole kristitty maa, vaan musumaa, hehän lisääntyvät innokkaasti.

Olisin antanut plussaa kommentille ilman tuota viimeistä osuutta. Miksi tähänkin aiheeseen pitää vetää mukaan "musumaa" ja muu vastaava, kun puhe oli jostain aivan toisesta asiasta?

Vierailija
94/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kilpailua kirjoitti:

Miksi niiden pitäisi syrjäyttää kastetta seurakunnan yhteyteen niiltä jotka sitä haluavat ?

Hei !

Terveiseni tätä kommenttiani alapeukuttaneelle:

tajuat ja tiedätkin varmaan hyvin ,ettei tämä sinun  alapeukutuksesi merkitse minulle ja tavallani ajatteleville ihmisille ja seurakunnan  jäsenille yhtään mitään.

Ne nimiäisesi toki saat pitää (ja te olette , te  niiden pitämiseen halukkaat, saaneet siihen lupanne lain puolesta jo itse asiassa hyvin pitkän aikaa sitten ) mutta uskokaa nyt  jo : SE ON SIINÄ.

Enempää ette siis voi enää asian suhteen vaatia keneltäkään ,ettekä miltään taholta maassamme.

Eli ette voi lopettaa, saati kieltää  seurakuntien toimintaa ja lakkauttaa niitä tässä maassa (...ette vaikka kuinka mieli tekisi) 

Ettekä siis myöskään  mitätöidä tai nollata sen sakramentteja (joista kaste on eräs niistä)ja niiden vaikutusta. 

Kukaan ei estä teitä elämästä (vaikka sitten miten isolla joukolla) niiden nimiäistenne ympärillä.

(Onhan omia  nimipäiviäänkin oikeus juhlia kellä tahansa ja ihan niin riehakkaasti ja rahakkaasti kuin sielu sietää ( sallinet sentään tämän kielellisen metaforani ?)

Vierailija
95/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kertonut kaikille lapsen nimen jo heti syntymän jälkeen? Siis ilman mitään kaste- tai syntymäjuhlaa tai nimiäisiä? Itsellä alkanut ärsyttämään toi sukulaisten hössöttäminen lapsen nimen takia ja kuinka sitä pitää niin kovin arvailla. Ei siis olla kastamassa ja enkä jaksaisi mitään nimiäisiäkään järjestää.

Kyllä. Tosin lapset myös kastettiin parin kuukauden iässä. Mutta ihan kutsuttiin ihmiset lapsemme "Maijan" kastejuhliin. Yksi lapsistamme kastettiin tavallisen jumalanpalveluksen yhteydessä, se oli kyllä aivan ihana kaste. Kirkossa oli sinä sunnuntaina normaalia enemmän porukkaa, ja kaupunginjohtajakin oli paikalla ja tuli onnittelemaan. Yksi mummukka tuli kyynel silmässä sanomaan, että hän sai vielä nähdä kun vauva kastetaan, ja ihan näin yllättäen, että miten ihana yllätys. Lapsella oli kyllä kastejuhla sukulaisille ja ystäville kirkon jälkeen.

Vierailija
96/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lasta ristitty, kuulun kirkkoon mutta isä ei kuulu kirkkoon. Ikävää. 

Vierailija
97/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on ikiaikaisesta rituaalista, jossa lapsi nimetään ja otetaan osaksi sukua. Tähän on sitten läpi historian eri uskonnot lyöneet omat leimansa päälle ja nyt ollaan osittain palaamassa siihen pelkkään rituaaliin. "Kummien" alkuperäinen roolihan on tavallaan olla varasuunnitelma lapsen elämässä, jos omille vanhemmille tapahtuu jotain.

Vierailija
98/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäiset ovat vaan nimiäiset, tää on mun mielipide ja saan sen pitää :)

Suvussamme onneksi kaikki lapset ja lapsenlapset ovat saaneet nimensä ristiäisissä.

On se juhlavampi tahahtuma kuin nimiäiset. Jokainenhan voi tehdä nimiäisistä omanlaisensa.

Silti ristiäiset ovat ihanammat.

Koska, periaatteessa jos kirkosta eronneiden lapsen nimi ilmoitetaan vaan väestörekisteriin, niin 

nimiäiset voi pitää tai sitten ei.

Vierailija
99/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun niin kovasti pelätään muualta tulleen kulttuurin vaikutusta, miksi ihmeessä ollaan sitten sysäämässä syrjään vimmatulla kiihkolla sitä omaa perinteistä kulttuuria. Kyllä sen tyhjän kohdan sitten tulee jokin täyttämään...

Minä pidän perinteistä, niistä meidän omista suomalaisista perinteistämme. Kuulun kirkkoon ja olen lapsenikin kastanut. Lapseni kuuluu useisiin yhteisöihin, perheeseen, päiväkotiin, kahteen harrastusryhmään sekä seurakuntaan. Jos muuttaisimme ulkomaille, kirkon osalta tilanne ei muuttuisi miksikään, päinvastoin. Syynä ei ole uskovaisuus, sillä en usko. Seurakuntaan haluan silti kuulua.

Vierailija
100/126 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronneet seuraavat siis kutakuinkin "kirkollisia" perinteitä. Kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän