Nimiäiset tulevat syrjäyttämään ristiäiset
Olimme vaimoni kanssa viime vuonna kolmissa nimiäisissä. Samoin ensi kuussa menemme nimiäisiin. Oli juuri juttua, eräissä noissa viime vuoden nimiäisissä, että ristiäiset tulevat häviämään lähes kokonaan. Vain perinteistä kiinni pitävät, ja sukulaisiaan pelkäävät ihmiset vielä pitävät ristiäisiä.
Kirkon pakkojäsenyys on muutoinkin aivan pöhköä touhua.
Kommentit (126)
Monet papit eivät suosittele lapsen nimen salaamista kastamiseen asti, koska se on taikauskoinen perinne. Ennen kastetta täytyy olla nimi. Lapsi ei saa nimeä kasteessa. Omien lasteni nimet on ilmoitettu väestörekisterii heti. Ei siihen aikaan vietetty nimiäisiä. Sukulaisia ramppasi muutenkin vauvaa katsomassa, joten olisi ollut outoa järjestää vielä erikseen tilaisuus nimeä ihmettelemään. Nimi kerrottiin heti syntymän jälkeen. Mutta, jos joku haluaa nykyisin järjestää nimijuhlat, ei siinä ole mitään paheksuttavaa. Kummeja on jos minkälaisiin tarkoituksiin eikä kummius ole alunperin kristillinen asia ollenkaan. Kukin saa myös laittaa vauvansa mihin tahansa juhlaan minkälaisen asun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olen ollut ristiäisissä viimeksi 2000-luvun alkuvuosina, ehkä 2002. Kaikilla ne on nimiäiset nykyään, mikä on oikein. Sairasta liittää viaton vauva lahkolaiseksi.
Minä en ole eläissäni ollut nimiäisissä, pelkissä ristiäisissä 12 kertaa sukulaisten ja kavereiden luona. Itse asiassa en edes tunne kuin kaksi kaveria, jotka ovat eronneet kirkosta (lapset on kyllä kastettu ja konfirmoitu). Minusta on sairasta evätä lapsilta suomalaiset perinnäistavat.
En ymmärrä Nimiäisiä ollenkaan. Kun ei kuulu kuka kirkkoon, miksi pitää Nimiäisiäkään.
En mene yhksiinkään ko. pileisiin. Turhaa, aivan turhaa. Juokoot kahvinsa keskenään.
Eikä tuu mummokaan.
Seremoniat sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan. Nimiäisillä on joku ihan muu funktio. Eivät ole vertailukelpoisia asioita. Sen sijaan voi verrata, jos haluaa, kirkon väkimäärän laskua verrattuna niihin, jotka ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Höpsis, kautta aikain ristiäiset on ollut samalla nimenjulkistamistilaisuus kuten nimiäiset, joka on usein kopio ristiäisistä "kummeja" ja "kastepukua" myöten.
Juuri näin. Varmaan suurin osa suomalaisista liittää kasteen nimen antamiseen.
Vanhat ihmiset ovat nimen omaan huolissaan siitä että saako lapsi edes virallista niemä kun vahemmat ei kuulu kirkkoon.
Tuntuu olevan joillakin nuorillakin käsitteet hukassa. Mekin kun sanoimme, että ristiäisiä tyttärelle ei tule, niin yksi 18-vuotias ihmetteli ihan tosissaan, että miten tyttö sitten saa nimen :D
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisillä ei saa olla uskontoa ! Minä en halua ! Minä vastustan kaikkia uskontoja ,eikä niitä saa olla" (=tyypillistä av-logiikkaa)
Ei ole oikein, että yksi uskontokunta suorittaa valtion velvollisuuksia (veronkanto, vihkimysoikeus). Pois tuollaiset, ei niitä ole hinduilla eikä muslimeillakaan. Valtio hoitaa valtion hommat ja kirkko sitten tekee VAPAAEHTOISTEN jäseniensä kanssa mitä lystää (lakien puitteissa). Lapset eivät ole vapaaehtoisia jäseniä, mutta silti he joutuvat maksamaan esim. kirkollisveroa. Ei lasta saa liittää Kokomukseenkaan jäsenmaksuvelvoitteineen, miksi sitten kirkkoon?
Mulle on kasteet ja vihkimiset aivan yks lysti, järjestäkää mitä seremonioita haluatte. Nimi ja avioliitto ilmoitetaan maistraattiin ja siinäpä se. Sitten voi kekkuloida vaikka avaruusaluksissa, jos niin haluaa.
Ja voisi kuvitella että kristinuskoa tunnustava kirkko toimii Raamatun mukaan.