Olisiko nyt hyvä hetki keskustella huuhteluaineiden hajusta.
Jessus mikä katku lähtee vieraitten lasten ulkovaatteista eteisessä ja päähän alkaa koskemaan.
Lasten perheessä on migreeniä useammalla, myös toisella lapsista jonka vaatteet lemuaa.
Haju ei ole todellakaan mieto ja ihmettelen kuinka ei koulussa puututa näihin hajuongelmiin.
Mihin edes tarvitaan huuhteluainetta ulkovaatteissa. Itse en käytä ikinä mitään eikä minusta ole ongelmia ollut pyykin käsittelyssä.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte, että se ihanan pehmeä tunne pyykkeihin saadaan teuraseläinten rasvasta? Välillä, kun on pakosta joutunut käyttämään taloyhtiön pyykkitupaa, joudun ensin tuulettamaan tilan, pesemään pesuainelokerot ja käyttämään koneet kerran tyhjillään. Eivätkö mammat enää huomaa sitä karmeaa katkua, kun tuntuu, että koneeseen kaadetaan pullollinen kerrallaan?
Minkä teuraseläinten rasvasta siis on kyse? Minua ei sinänsä haittaa teuraseläinten rasvat, koska laitan niitä ihan vapaaehtoisesti suuhunikin. Enemmän luotan teuraseläinten omien rasvojen turvallisuuteen kuin monen muun pyykkiaineiden sisältämän aineen.
Huuhteluainetta en itse käytä, koska en koe tarpeelliseksi.Se on lampaanrasvaa, eli lanoliinia. Ennen ongelmajäte, ennenkuin joku keksi laittaa sitä huuhteluaineisiin.
Jaa mulle lanoliini ei kyllä ole ongelmajätetta. Pelastanut jo mun nännit ja huulet ja lapsiltanikin monenmoiset iho-ongelmat. Jos löytyisi huuhteluainetta jossa on lanoliinia mutta ei hajustetta, voisin aloittaa huuhteluaineen käytön. Mutta todennäköisesti lanoliinia sisältävissä huuhteluaineissa on hajustetta, koska on kallista puhdistaa lanoliini niin puhtaaksi, ettei se yhtään haisisi lampaalta.
Joku kysyi valikoiko tuoksuyliherkät hajut ja aloin pohtimaan miten itse koen hajut ylipäätään ja kaikkihan ei ärsytä ollenkaan vaikka olisi voimakas tuoksuinen eli en tiedä millä se valikoituu.
Olen aina ollut hajuille herkkä myös niin, että oksennus tulee pahoista hajuista esim kissan tai koiran pökäle, mutta lehmän ja hevosen lanta ei okseta.
Pakokaasujen hajut saa myös yökkäilemään joskus esim parkkihalleissa.
Migreeni tulee tietyistä hajuista kuten tämä mainittu huuhteluaine.
Ap
Meillä ei kotona käytetä hajustettuja pyykkiaineita, mutta lasteni vaatteisiin ne hajusteet tarttuvat ihan päiväkodista. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun anoppi on käynyt meillä niin sohvatyynyt täytyy vähintäänkin tuulettaa, joskus jopa pestä. Se pesu- tai huuhteluaineen haju on kamala. Koko olohuone lemuaa. Tunnin ajomatka samassa autossa, sain päänsäryn loppupäiväksi. Pahinta - kun hän pitää vauvaamme sylissä niin se haju tarttuu vauvan vaatteisiin hänen vaatteistaan. Vauvan vaatteet vaihdetaan aina saman tien kun anoppi lähtee. Olen käskenyt miehen sanomaan äidilleen ongelmasta mutta asia vielä työn alla. Ja luultavasti haisuli on niin turtunut hajuunsa ettei itse ymmärrä olevan mitään ongelmaa vaan leimaa meidät (eli minut..) yliherkiksi valittajiksi. Huoh...
Mä olen samasta syystä alkanut viedä sisustustyynyt piiloon ennen vieraiden tuloa. Pari kertaa olen vieraiden jäljiltä joutunut ne pesemään enkä jaksa sitä enää. Lepuutan omaa päätäni sen verran usein niillä sisutustyynyillä, etten arvosta niissä mitään muiden jättämiä hajuja.
Huippu vinkki! Kiitos! T. Se anopista kirjoittanut
Itse käytän väkiviinaetikkaa huuhteluaineena. Joko sellaisenaan tai terästettynä muutamalla tipalla eteeristä öljyä. Kostea pyykki joko haisee kevyesti etikalle tai tuoksahtaa tuoksuöljylle, mutta kuivana ei haise tai tuoksu enää kuin puhtaalta pyykiltä.
Olen joskus ostanut myös valmiita pyykkietikoita, ja niissä tuoksu säilyy kevyenä myös kuivassa pyykissä. Ovat kuitenkin sen verran kalliita, etten pekästään sen aavistuksenomaisen tuoksun vuoksi viitsi kovin usein ostaa, kun ruokaetikka tulee sata kertaa halvemmaksi ja ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Kun anoppi on käynyt meillä niin sohvatyynyt täytyy vähintäänkin tuulettaa, joskus jopa pestä. Se pesu- tai huuhteluaineen haju on kamala. Koko olohuone lemuaa. Tunnin ajomatka samassa autossa, sain päänsäryn loppupäiväksi. Pahinta - kun hän pitää vauvaamme sylissä niin se haju tarttuu vauvan vaatteisiin hänen vaatteistaan. Vauvan vaatteet vaihdetaan aina saman tien kun anoppi lähtee. Olen käskenyt miehen sanomaan äidilleen ongelmasta mutta asia vielä työn alla. Ja luultavasti haisuli on niin turtunut hajuunsa ettei itse ymmärrä olevan mitään ongelmaa vaan leimaa meidät (eli minut..) yliherkiksi valittajiksi. Huoh...
Mullakin on sama ongelma. En voi enää edes soittaa anopille kun se perhanan huuhteluaineen haju tunkeutuu puhelimenkin läpi. Ja kun anoppi on tulossa käymään, niin tiedän jo minuuttia ennemmin koska anopin auto kurvaa pihaan, kun koko katu haisee jo anopin huuhteluaineelle.
Entäs mitä hajuja laitatte imurin pussiin tai kannuun?????
Huuhteluaineen käyttö lienee tottumiskysymys. Minä en itse käytä huuhteluainetta, mutta muiden kodeissa huomaan pyyhkeistä, jos huuhteluainetta on käytetty. Huuhteluaineinen pyyhe ei tunnu kuivaavan kunnolla. Toisaalta ymmärrän, että pehmeisiin pyyhkeisiin tottunut ei välitä niin karhean tuntuisista pyyhkeistä kuin mitä itse käytän.
Vierailija kirjoitti:
Entäs mitä hajuja laitatte imurin pussiin tai kannuun?????
En mitään. Laittaako joku sinne jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on sama ongelma. En voi enää edes soittaa anopille kun se perhanan huuhteluaineen haju tunkeutuu puhelimenkin läpi. Ja kun anoppi on tulossa käymään, niin tiedän jo minuuttia ennemmin koska anopin auto kurvaa pihaan, kun koko katu haisee jo anopin huuhteluaineelle.
Minua aikoinaan ärsytti anopin käynnit niin paljon, että kaikki merkit hänestä saivat verenpaineeni nousemaan - mukaan lukien se pyykkiaineen haju. Noh, elämääni tuli sittemmin isompia ongelmia ja anopin apu alkoi tuntua kullanarvoiselta. Kummasti ei enää ne anopin hajusteet tuntuneet ongelmalta.
Kun ei elämä ole mallillaan seehen haetaan syitä muualta, nyt huuhteluaineista.
Elämäni oli aivan mallillaan, mutta sitten sain yliherkkyyden noilla hajusteille. En voi enää tehdä entistä työtäni, enkä ole vuosiin voinut käydä teatterissa, elokuvissa jne. Vain siksi, että jotkut haluavat hajustaa ympäristöä noilla kemikaaleila.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kun köyhät sekä haisee, että näyttää köyhiltä! Siis hirveetä, kuin ne kehtaa? Leikataan vähän lisää, jos ne vaikka aktivoituis.
Olen köyhä, eikä tuollaisten aineiden käytölle ole mitään tekosyytä. Miksi turhaan sairastuttaa lapsia syöpään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kun köyhät sekä haisee, että näyttää köyhiltä! Siis hirveetä, kuin ne kehtaa? Leikataan vähän lisää, jos ne vaikka aktivoituis.
Olen köyhä, eikä tuollaisten aineiden käytölle ole mitään tekosyytä. Miksi turhaan sairastuttaa lapsia syöpään?
On totta, että huuhteluaineisiin ei ole pakko käyttää rahaa ollenkaan, koska ne eivät vaikuta pyykin puhtauteen ja siten ilmankin pärjää. Pyykinpesuaineet sentään ovat tarpeellisia ja niistä halvimmissa on hajusteita.
Käytän kookoksen hajuista huuhteluainetta, mutta vain pienen tilkan. Joskus naistenhuoneella oli keskustelua huuhteluaineesta ja jotkut kertoivat laittavansa 2 korkillista, koska tahtovat pyykkinsä tuoksuvan.
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajusteita niin paljon kuin haluan, mutta en lennä enkä käytä autoa kuin pakon edessä. Onko sinusta kiva tuhota maapalloa, en ainakaan tahtoisi olla vastuussa ilmastonmuutoksesta, rai ainakin mahdollisimman vähän.
Minä puolestani en käytä autoa ollenkaan. En myöskään lennä mihinkään. Sinun harrastusta varten sen sijaan hajustekemikaalitehtaat pöhisevät mustaa savua taivaalle, jotta saat sitten aiheuttaa kohtauksia hengityssairaille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samasta syystä alkanut viedä sisustustyynyt piiloon ennen vieraiden tuloa. Pari kertaa olen vieraiden jäljiltä joutunut ne pesemään enkä jaksa sitä enää. Lepuutan omaa päätäni sen verran usein niillä sisutustyynyillä, etten arvosta niissä mitään muiden jättämiä hajuja.
Tuollainen kontaktista siirtynyt haju kuoleutuu itsestään. Aikaa kuluu muutamasta viikosta muutamaan vuoteen. Jos on kestänyt kauemmin, niin olen sitten vain heittänyt roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kontaktista siirtynyt haju kuoleutuu itsestään. Aikaa kuluu muutamasta viikosta muutamaan vuoteen. Jos on kestänyt kauemmin, niin olen sitten vain heittänyt roskikseen.
Mä tykkään levätä sisustustyynyillä joka perjantai-ilta. Siksi en jaksa odottaa useiden viikkojen kuoleutumisia vaan tylysti suojelen vain tyynyt vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tuoksuyliherkillä valikoiva hajuaisti?
On yksi asia, jos jokin haju on "vain" epämiellyttävä. Toinen sitten on, jos siitä tulee sairaaksi.
Mä oon varmaan onnekas, kun en saa mitään oireita huuhteluaineiden hajuista. En kuitenkaan käytä hajustettuja tuotteita koska en vain tykkää. Huomaan, että muut käyttävät, mutta eipä se minulle kuuluu.
Mun mielestä erilaiset teolliset kemikaalit joka paikassa ei itse asiassa ole kovinkaan "normaalia". Ihmisille (eläimille ja luonnolle) tulee joka puolelta ihan valtava kemikaalikuorma. Tämä kemikaamäärä ei ole kovinkaan terveellistä. Monet kemikaaleista ovat myös ns. hormonihäiritsijöitä, eli sekoittavat luonnollista hormonitasapainoa.
Useat alkavat myös olla enemmän tai vähemmän kemikaaleille herkistyneitä ja saavat lieviä tai hankaliakin oireita niistä. Huuhteluaineiden hajut ovat yksiä pahimmista. On toki ikävää luopua jostain, jota on tykästynyt käyttämään, vaikkapa tätä huuhteluainetta, mutta olisi kyllä kaikkien kannalta hyvä, jos niistä pystyisi jonkin verran karsimaan pois.