Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko nyt hyvä hetki keskustella huuhteluaineiden hajusta.

Vierailija
16.02.2019 |

Jessus mikä katku lähtee vieraitten lasten ulkovaatteista eteisessä ja päähän alkaa koskemaan.
Lasten perheessä on migreeniä useammalla, myös toisella lapsista jonka vaatteet lemuaa.
Haju ei ole todellakaan mieto ja ihmettelen kuinka ei koulussa puututa näihin hajuongelmiin.
Mihin edes tarvitaan huuhteluainetta ulkovaatteissa. Itse en käytä ikinä mitään eikä minusta ole ongelmia ollut pyykin käsittelyssä.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkipoika kirjoitti:

Mitä järkeä huuhteluaineen käytössä edes on? Huuhteluaine kovettaa pyyhkeet ja heikentää niiden imukykyä, tuhoaa jouston (elastaani, resorit, kuminauhat joita löytyy esim. melkein kaikista paidoista ja useimmista alushousuista) sekä heikentää ns. teknisten vaatteiden ominaisuuksia. Eli ainoa mihin huuhteluainetta ehkä voisi käyttää, on lakanapyykki. En ole keksinyt, miksi laittaisin siihenkään.

Hajustetut pyykinpesuaineet ovat myös aivan turhakkeita. Itselläni oli joskus vaihtelun vuoksi kokeilussa eteerisellä öljyllä hajustettu ekopesuaine. Kuivuttuaan pyykeissä oli ihan tavallinen puhtaan pyykin tuoksu eikä hajusteesta ollut jälkeäkään. 

Hajustetut aineet eivät ole ratkaisu hieltä haisevaan pyykkiin. Keinotekoisesti hajustettujen pesuaineiden jäljiltä hikivaatteissanne on pahimmillaan hien ja teollisen hajusteen sekamelska, nam nam. Itse lorautan tarvittaessa "huuhteluaineeksi" etikkaa joka poistaa hajut, kunhan pyykin kuivattaa vielä mahdollisimman ilmavassa paikassa.

Puhumattakaan vielä siitä, että ihmiset usein käyttävät pesuaineita aivan liikaa, kun vähemmälläkin puhdistuisi. Ei ihme, että kaiken maailman yliherkkyydet ja iho-oireet yleistyvät ja vaatteet ovat nopeasti pilalla. Itse pyörittelen muun muassa 6 v sitten kirpputorilta ostettuja t-paitoja käytössä edelleen. Painatukset ovat vähän kärsineet ja toki vuosien kuluessa värit aina hieman haalistuvat, mutta aivan käyttökelpoisia ja hyväntuntuisia vaatteita yhä, koska osaan pestä ne oikein ja maltillisilla pesuainemäärillä.

Minullakin on kestänyt kaikki huvin vaikka käytän kaikkea riittävästi. Ei mitään ongelmaa.

Vaate on siis hyvä niin kauan kun se ei lahoa atomeiksi? Oikein huollettu vaate näyttää aivan erilaiselta, kuin pesuaineilla kyllästetty haalistunut nyppyrätti.

Olen pysynyt lämpimänä ja saanut seksiäkin. Ihan hyvän näkösinä ovat pysyneet, eihän kukaan mamma huolisikaan nyppyrättimiestä. Kasvahan aikuiseksi ja anna muiden elää elämäänsä.

Nyppyrättimamma huolii. Haisee itse yhtä ihanasti halvalta, samalla aineella on pesty koko asukokonaisuus; crocsit, persvakofarkut tai legginsit, glitterpaita tai trikootunika.

Aikuisen ihmisen ei tarvitse haista.

Vierailija
62/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluaineita on nykyään niin paljon erilaisia, että joukossa on myös hyviä ja mietoja tuoksuja vaikka makuasioitahan nämä eikä niistä voi kiistellä. Käyttäkää tai olkaa käyttämättä - mutta antakaa toisten elää kuten haluavat. Ihan käsittämättömäksi mennyt tämä kaiken normaalinkin paheksunta ja kieltäminen.

Valitettavasti hajustajat nimenomaan pakottavat muut kärsimään heidän elämäntavastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun anoppi on käynyt meillä niin sohvatyynyt täytyy vähintäänkin tuulettaa, joskus jopa pestä. Se pesu- tai huuhteluaineen haju on kamala. Koko olohuone lemuaa. Tunnin ajomatka samassa autossa, sain päänsäryn loppupäiväksi. Pahinta - kun hän pitää vauvaamme sylissä niin se haju tarttuu vauvan vaatteisiin hänen vaatteistaan. Vauvan vaatteet vaihdetaan aina saman tien kun anoppi lähtee. Olen käskenyt miehen sanomaan äidilleen ongelmasta mutta asia vielä työn alla. Ja luultavasti haisuli on niin turtunut hajuunsa ettei itse ymmärrä olevan mitään ongelmaa vaan leimaa meidät (eli minut..) yliherkiksi valittajiksi. Huoh...

Kuulostat kyllä yliherkältä, tai siis varmastikkin olet. En katselisi sekunttiakaan tuollaista valitusta, varsinkaan kun ei edes ole sanonut anopille, valittaa täällä. Mitä valittaminen auttaa, koskaan, missään?

Vaatii munaa sanoa anopille, että hän haisee ja hajustaa kaiken ympäristössään, vauvan mukaan lukien.

Vierailija
64/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan tuntuu siltä, että kuten tupakointikin ym. epäterveet tavat, niin voimakkaan tuoksuiset pesuaineet ovat tiettyjen ihmisryhmien käytössä. Tähän joukkoon kuuluu myös yksinasuvat miehet, jotka ostavat mainosten ja mielikuvien mukaan tehokkainrta, eli Arielia ja Omoa.

Vierailija
65/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tiedätte, että se ihanan pehmeä tunne pyykkeihin saadaan teuraseläinten rasvasta? Välillä, kun on pakosta joutunut käyttämään taloyhtiön pyykkitupaa, joudun ensin tuulettamaan tilan, pesemään pesuainelokerot ja käyttämään koneet kerran tyhjillään. Eivätkö mammat enää huomaa sitä karmeaa katkua, kun tuntuu, että koneeseen kaadetaan pullollinen kerrallaan?

Vierailija
66/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun anoppi on käynyt meillä niin sohvatyynyt täytyy vähintäänkin tuulettaa, joskus jopa pestä. Se pesu- tai huuhteluaineen haju on kamala. Koko olohuone lemuaa. Tunnin ajomatka samassa autossa, sain päänsäryn loppupäiväksi. Pahinta - kun hän pitää vauvaamme sylissä niin se haju tarttuu vauvan vaatteisiin hänen vaatteistaan. Vauvan vaatteet vaihdetaan aina saman tien kun anoppi lähtee. Olen käskenyt miehen sanomaan äidilleen ongelmasta mutta asia vielä työn alla. Ja luultavasti haisuli on niin turtunut hajuunsa ettei itse ymmärrä olevan mitään ongelmaa vaan leimaa meidät (eli minut..) yliherkiksi valittajiksi. Huoh...

Mä olen samasta syystä alkanut viedä sisustustyynyt piiloon ennen vieraiden tuloa. Pari kertaa olen vieraiden jäljiltä joutunut ne pesemään enkä jaksa sitä enää. Lepuutan omaa päätäni sen verran usein niillä sisutustyynyillä, etten arvosta niissä mitään muiden jättämiä hajuja.

Vierailija
67/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis hyvä hetki puhua huuhteluaineista nyt tai ehkä koskaan. Katsotaan vuoden päästä.

Vierailija
68/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että se on enemmänkin pesu- kuin huuhteluaine. Useammin alempaa yhteiskuntaluokkaa edustavien ihmisten vaatteet haisevat tältä, samalla ne vaatteet monesti ovat sellaisia nyppyisiä ja harmaita, koska kaikki pestään samassa satsissa samalla aineella, lisäksi sitä perhanan pulveria lotrataan sitä paljon, että vaatteet vaikuttavat jäykältä hiomapaperilta.

Ah, elitismiketju. Kamalaa kun köyhät sekä haisee, että näyttää köyhiltä! Siis hirveetä, kuin ne kehtaa? Leikataan vähän lisää, jos ne vaikka aktivoituis.

Ei tarvi leikata, mutta nykyään ei köyhän tarvitse edes näyttää köyhältä. Alun alkaen siistit vaatteet pilataan väärällä pesemisellä ja liiallisella pesu- ja huuhteluaineen käytöllä. En tiedä miksi, mutta tämä todella tuntuu olevan tietyn porukan tunnusmerkki, eikö se köyhäkin säästäisi (sekä rahaa että luontoa) kun vähentäisi pesuaineen määrää, jättäisi turhan huuhteluaineen kokonaan pois ja huolehtisi vaatteistaan, jotta niitä ei tarvitse ostaa niin usein. Näin me suhteellisen hyvin tienaavat toimitaan.

Vanhempani ovat varakkaita, ympäristötietoisia ja koulutettuja ihmisiä, mutta pesu- ja huuhteluaineen käytössä aivan holtittomia. En ymmärrä mistä syntyy sellainen alkukantainen tarve lotrata vesistöön pahanhajuisia kemikaaleja. Vaatteista vielä tuntee sen, ettei pesuaine ole lähtenyt pesussa kokonaan pois.

Itse olen herkkänenäisenä päiväkodissamme huomannut, että tavallisia tuoksuvia pesuaineita käyttää edelleen valtaosa ihmisistä, vaikka suurin osa näistä testivanhemmistani taitaa olla akateemisesti koulutettuja.

Ei tuoksuton pesuaine ole mikään paremmuuden mittari, vaikka tällä palstalla sille väitteelle löytyykin aina innokkaita puolustelijoita. Niin minäkin ennen uskoin, mutta nykyään olen todennut ettei oikeasti hyvin toimeentuleva ja älykäs porukka uhraa pesuaineensa ajatteluun kovinkaan paljon aikaa.

Minulle hajusteeton maailma kyllä sopisi, ymmärrän tuoksuallergikkojen tuskan.

Vierailija
69/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte, että se ihanan pehmeä tunne pyykkeihin saadaan teuraseläinten rasvasta? Välillä, kun on pakosta joutunut käyttämään taloyhtiön pyykkitupaa, joudun ensin tuulettamaan tilan, pesemään pesuainelokerot ja käyttämään koneet kerran tyhjillään. Eivätkö mammat enää huomaa sitä karmeaa katkua, kun tuntuu, että koneeseen kaadetaan pullollinen kerrallaan?

Minkä teuraseläinten rasvasta siis on kyse? Minua ei sinänsä haittaa teuraseläinten rasvat, koska laitan niitä ihan vapaaehtoisesti suuhunikin. Enemmän luotan teuraseläinten omien rasvojen turvallisuuteen kuin monen muun pyykkiaineiden sisältämän aineen.

Huuhteluainetta en itse käytä, koska en koe tarpeelliseksi.

Vierailija
70/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh miks joku käyttää ulkovaatteissa huuhteluainetta? Wikipedia sanoo:

Huuhteluaine voi heikentää ulkoiluvaatteen vedenhylkivyyttä.[6] Se ei siis sovi vettä hylkiville ulkoiluvaatteille (esim. dry/dri-fit[2] ja goretex[1]).

Untuvavaatteillekaan huuhteluaine ei sovi, koska se vähentää niiden ilmavuutta.[1]

Vierailija
71/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän omakotitalossani tuoksullisia huuhteluaineita, ei ole haittaa muille. En kyllä vierailekaan muiden luona tai että kukaan kävisikään minun luona. Olen erakko.

Vierailija
72/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytän hajustettua perus-Omoa. Mutta vain yhtä tiettyä nestemäistä ja riittävän vähän. Jäljelle jää juuri ja juuri tavoitettava tuoksu. Huuhteluaineen käyttöä en  ymmärrä lainkaan.

Joskus koitin toista Omoa, joka haisi ihan karmealle. Ja kaduttaa, jos lorahtaa yhtään liikaa. Tuoksuttomia vierastan osin siksi, että pelkään niiden hävittävän värit ja että käyttää helpommin liikaa.

Vierailija
73/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käytän hajustettua perus-Omoa. Mutta vain yhtä tiettyä nestemäistä ja riittävän vähän. Jäljelle jää juuri ja juuri tavoitettava tuoksu. Huuhteluaineen käyttöä en  ymmärrä lainkaan.

Joskus koitin toista Omoa, joka haisi ihan karmealle. Ja kaduttaa, jos lorahtaa yhtään liikaa. Tuoksuttomia vierastan osin siksi, että pelkään niiden hävittävän värit ja että käyttää helpommin liikaa.

Siis mitä? Millä tavalla se hajusteettomuus saa värit häviämään tai hajuste värin säilymään?

Vierailija
74/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka korvaa huuhteluaineen. Puhdas pyykki tuoksuu hyvältä ilman keinotekoisia hajusteitakin.

Vierailija
75/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi loogista toi sun ajatttelu. Jos ei ole hajumolekyylejä niin värit häviävät? No mä kannustan sua uskaltamaan, käytän vain hajusteettomia ja harvoin edes huuhteluainetta. Vaatteeni näyttävät ihan uusilta noin värien puolesta.

Vierailija
76/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että käyttää helpommin liikaa? Onko kehossasi siis joku vika joka estää annostelemasta oikein?

Vierailija
77/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että käyttää helpommin liikaa? Onko kehossasi siis joku vika joka estää annostelemasta oikein?

Ilmeisesti joku hajustereseptori, sillä annosteluongelma ilmenee vain hajusteettomien pesuaineiden kanssa.

Vierailija
78/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia ihmetellyt ihmisten hinkua eri tuoksujen perään.

Vaatteet pestään yhden tuoksuisella pesuaineella, huuhdellaan toisen tuoksuisella. Suihkusaippuassa on oma tuoksunsa ja kainaloon laitetaan taas jotain tuoksuvaa. Keho voidellaan tuoksuvalla voiteella. Vielä sitten tuoksuvaa hiuslakkaa ja hajuvettä.

Eihän tuolla saada aikaan kuin tuoksujen sekamelska, missä tuoksut eivät edes sovi yhteen ja loputulos voi ollakin se muiden huomaama löyhkä. Itsehän sitä ei haista, nenä kun on tottunut.

Vierailija
79/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännytystaktikkaa :D Yhtä ärsyttäviä kaikki käännyttäjät: Uskovaiset, vegaanit, hajuttoman elämän puolesta puhujat ja maailmanpelastajat. Ei siinä mitään, mutta ovat vaan ihan sika ärsyttäviä näin ´käännyttäjinä toimiessaan. Ja tällöin eivät myöskään halua kuunnella toisten kantoja, vaan oma kanta asiaan on se ainut oikea. Tämä tällainen käännytys aiheuttaa vain vastareaktion.

Vierailija
80/143 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Millä tavalla se hajusteettomuus saa värit häviämään tai hajuste värin säilymään?

Eihän se loogiselta vaikuta, en kiellä. Oon varmaan markkinoinnin uhri.

Mut edelleen, tuntuu helpommalta annostella hajustettua. Jos se tuoksuu pesun jälkeen selvästi, ainetta on liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi