Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja. Työn hyviä ja huonoja puolia.

Vierailija
15.02.2019 |

Kokemuksia kaivataan kyseisestä työstä.

Kommentit (218)

Vierailija
61/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään haastattelussa, henkilökohtaisen avustajan paikkaan. Avustettava vaati pientä remonttitaitoa, puutarhatöitä, ruoanlaittoa, siivousta, kynsienlaittoa ja kampaustaitoa. Palkka 10, 08/h. Työtunteja 10-15 viikossa, aamulla, illalla sekä viikonloppuisin. Oltava valmiudessa jatkuvasti. Voi pyhä jysäys. Ei ihme, että nämä samat hakevat avustajia jatkuvasti mol:in sivuilla.

Saako noin pientä palkkaa maksaa Suomessa vuonna 2019?

Saa paljon pienempääkin, esimerkiksi puutarha-alalla.

Vierailija
62/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaitiolovelvollisuus? Kuinka kävisi,jos hoitolaitosten, vaikka sairaaloiden hoitajat tai kodinhoitajat kirjoittaisivat lehtien palstoille tarkasti potilaiden yksityisasioita. Monista kommenteista voi ainakin avustettava tunnistaa,kenestä puhutaan.

Tosin on niin,että usein kirjoituksillaan voi antaa kuvan enemmän kirjoittajasta itsestään kuin avustettavasta henkilöstä.

Tähän mennessä kerrotuissa ei ole mitään mikä olisi jotenkin erityistä ja tunnistettavaa. Surullisina että nää on hirveän yleisiä ongelmia ja huolimatta avustettavan sukupuolesta tai sairauden/vamman tasosta niin henkinen kuorma painaa enemmän kuin työn fyysisyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan työ on hyvin erilaista paikoista riippuen. Saattaa olla hyvä paikka, jossa olet pikemminkin läheinen ystävä kuin työntekijä. Käydään yhdessä kaupassa, ulkoilemassa, tehdään ruokaa jne. Toisaalta paskassa paikassa sinulle huudetaan silmät ja suut täyteen, vittuillaan sinun puhetavastasi, ulkonäöstäsi, tyhmyydestäsi... Kuitenkin kannustan kokeilemaan. Antaa paljon sisältöä ja näkökulmaa omaan elämään.

Vierailija
64/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin avustaja on ystäväpalvelun tyyppinen. Toisilla avustaja huolehtii vaipat, pesut, kodin siivoukset, lasten ja koirien hoitamiset, lääkkeiden jaon, kaupoa-asiat, kaiken. Työ on raskasta ja palkka pieni.

Tai sitten avustajan hommat ovat tuolta väliltä. Itse autan avustettavaa mm. kauppa-asioinnissa, asioiden hoidossa, laskujen maksussa, liikkumisessa jonkin verran, muistutan asioista, kuten lääkkeiden otosta jne. En jaa lääkkeitä tai tee hoidollisia tehtäviä, avustettavalla käy myös kotihoito. Teemme avustettavan kanssa yhdessä niin paljon kuin mahdollista.

Kuulostaa silti kauhean raskaalta.

Sellaista työ joskus on. Ei se ole pelkkää leikkiä ja lekottelua.

ohis

65/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt avustajan työtä 10v ja viihdyn tässä työssä.

Kuten moni kirjoitti, riippuu paljon avustettavasta, työnantajasta, työtehtävistä ja myös omien etujen ja rajojen kiinnipitämisestä.

Minulla on ollut koko ajan 3 vakioasiakasta, erilaisia avun tarpeita kullakin. On kevyempää vapaa-ajan avustusta, kuten urheiluharrastukset, leffat, kahvilat yms.

On myös sitten fyysisesti ja henkisesti raskaampaa työnkuvaa, johon liittyy myös hieman hoidollisia tehtäviä. Niihin olen saanut työnantajalta koulutukset. Päivitän osaamistani säännöllisesti.

Parasta työssä on ehdottomasti ihmisläheisyys, työn merkityksellisyys itselle sekä asiakkaalle sekä saavutetut tavoitteet / onnistumiset. Aito kiitos on hyvä merkki, että on onnistunut työssään.

Minulla on ollut /on välillä myös keikkaa muilla asiakkailla ja olen siinä kohdannut verbaalista aggressiivisuutta sekä uhkailua. Myös paljon tätä likasanko-efektiä kun kipataan omaa pahaa oloa avustajaan.

Olen sanonut aina tilanteessa, ettei tällainen käytös ole ok ja jos on edelleen jatkunut, yhteys esimieheen ja ns omalle kieltolistalle.

Omassa työssä jaksamista auttaa suuresti vahva esimiestyö, he ovat aina tukena, auttavat ja pitävät avustajan hyvinvoinnista huolta.

Myös näiden poikkeuksellisen pitkien asiakkuuksien myötä on syntynyt hyvä yhteys ja luottamus asiakkaan lähiverkostoon ja sen koen myös työssä jaksamisen kannalta oleellisena.

Minulla nettopalkka on vähän kuukaudesta riippuen 1800-2100e, mukana kaikki lakisääteiset lisät.

Olen töissä pk-seudulla yksityisellä sektorilla.

Vierailija
66/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi avustajani kaataa kaiken oman elämänsä sonnan niskaani. Haastaa riitaa, haukkuu tuttujaan, muut työntekijät minulle jne. Valittaa aina jostain. Vuorot ovat välillä tosi ahdistavia ja jännitän hänen tekemiään päiviä etukäteen. Olen joutunut ottamaan lakimieheenkin yhteyttä neuvoja kysyäkseni. En voi irtisanoa tuota ihmistä koskaan vaikka tekee elämästäni entistä kamalamman!!!! Koska ei ole väkivaltainen, kännissä tms.niin pitää vain sietää.

67/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun yksi avustajani kaataa kaiken oman elämänsä sonnan niskaani. Haastaa riitaa, haukkuu tuttujaan, muut työntekijät minulle jne. Valittaa aina jostain. Vuorot ovat välillä tosi ahdistavia ja jännitän hänen tekemiään päiviä etukäteen. Olen joutunut ottamaan lakimieheenkin yhteyttä neuvoja kysyäkseni. En voi irtisanoa tuota ihmistä koskaan vaikka tekee elämästäni entistä kamalamman!!!! Koska ei ole väkivaltainen, kännissä tms.niin pitää vain sietää.

Hei, oletko työnantaja-suhteessa avustajaasi vai onko avustaja jonkin firman / kaupungin kautta?

Alkoholiongelma on syy irtisanoa, samoin myös epäasiallinen ja uhkaava käytös.

Kirjoittamasi mukaan avustaja käyttää työaikana verbaalista väkivaltaa haastaessaan riitaa. Jo se, että pelkäät ja ahdistut niistä vuoroista, mitä hän tekee on aivan pätevä syy lopettaa työsuhde. Vähintään puhumisen paikka.

Oletteko saaneet puhuttua tästä ollenkaan vai menetkö tilanteessa lukkoon kun tämä avustaja paikalla?

Tässä työssä kun nimenomaan ne avoimuus, luottamus ja turvallisuudentunne on ihan äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ei sinun omassa kodissasi pitäisi pelätä eikä jatkaa tätä, koska todennäköisesti te molemmat jollain tapaa tästä ahdistutte vain lisää.

Saitko lakimieheltä mitään neuvoja?

Voit olla yhteydessä oman paikkakuntasi sosiaalityön vammaispalveluun tai Heta-liittoon (jos olet työnantaja).

Jos henkilökohtainen apu tulee hoivayritykseltä, ota sinne yhteys.

Parasta tietysti, jos saisitte puhuttua asian auki ko. henkilön kanssa kasvotusten.

Työelämän ja sinun arkesi pelisäännöt sekä omat toiveesi selviksi.

Avustajan tehtävä on auttaa asiakasta elämään omannäköistä arkea ja tuoda apua niissä tehtävissä, mihin itse et pysty. Ei tuoda lisäkuormaa.

Vierailija
68/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yhdelle firmalle keikkaa henkkarina, en suosittele. Raskasta työtä sekä henkisesti että fyysisesti, ei mitään oikeuksia koska oon vaan keikkari ja kunnon soppariakaan ei oo ja asiakkaat voi olla ihan minkälaisia vain. Palkka ei oo hyvä.

Vierailija
69/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella. Paska palkka ja monesti vielä paskempi työnantaja. On toki mukaviakin tapauksia, mutta heillä on paikka harvemmin auki. Ehdottomasti kannattaa seurata ilmoittelua jonkin aikaa ennen hakemista. Siihen on syynsä, miksi joillain on joka viikko paikka auki. 

Vierailija
70/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avustaja eräälle nuorehkolle naiselle, joka sairasti ms- tautia. Hän oli todella vaativa; ruokakaapista ei saanut ottaa väärässä järjestyksessä tavaroita, kahvipaketti täytyi avata tietyllä tavalla, tiskirätti täytyi aina laittaa tiettyyn asentoon , ruokailut olivat kärsimystä, hänen pakkomielteisyytensä vuoksi. Hänellä kädet toimivat, mutta hän halusi minun lankaavan hammasvälinsä. En kestänyt enää.

Vierailija
71/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen paikkani oli painajainen: Mummeli, joka kuvitteli, että olen orja ja kohteli sen mukaisesti. Yritti pakottaa tekemään hommia, jotka eivät sopimuksen mukaan kuuluneet minulle, kuten peräruiskeen anto (olin sopimuksella "ruuanlaitossa ja kodinhuollossa avustaminen") ja heitteli esineitä, kun en suostunut. 

Toinen paikkani on mukava: Siivoan kerran viikossa, muun ajan juttelemme, pelaamme, luemme, ulkoilemme, käymme elokuvissa jne. Kuin kaveria tapaisi. Harmi, että tunteja on niin vähän, ettei tuo sovi kuin opintojen ohella tehtäväksi sivutyöksi.  

Vierailija
72/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin avustaja eräälle nuorehkolle naiselle, joka sairasti ms- tautia. Hän oli todella vaativa; ruokakaapista ei saanut ottaa väärässä järjestyksessä tavaroita, kahvipaketti täytyi avata tietyllä tavalla, tiskirätti täytyi aina laittaa tiettyyn asentoon , ruokailut olivat kärsimystä, hänen pakkomielteisyytensä vuoksi. Hänellä kädet toimivat, mutta hän halusi minun lankaavan hammasvälinsä. En kestänyt enää.

Kuulostaa todella hirveältä, miksi ihmeessä avustettavan kodissa ei saa huseerata kuten itse haluaa. Ms-tautisella vaikka kädet toimivatkin, niin hienomotoriikassa on usein ongelmia, käsiä saattaa särkeä ajoittain hne, joten hampaiden lankaamisessa avun pyytäminen ei ole lainkaan kohtuutonta. Nykyään on paljon ihmisiä, jotka eivät sovi avysrajiksi lainkaan, kuten sinäkin tämän viestisi perusteella.

t. avustajana yli 25 v

Vierailija
73/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.testinglab.fi/kananmunien-terveyshyodyt/

Olisko tuosta apua hänelle / sinullekin?

Vierailija
74/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä vaatii!! On tod. hankalia asiakkaita jotka vaativat tekemään ihan kaikkea, vaikka kaikkeen ei pidä alistua sentään. On myös kivoja, mutta harvemmin. Herkkä ei saa olla koska voivat laukoa mitä vain , mutta eivät kaikki. Raskasta henkisesti!!

Vierailija
75/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen yhdelle firmalle keikkaa henkkarina, en suosittele. Raskasta työtä sekä henkisesti että fyysisesti, ei mitään oikeuksia koska oon vaan keikkari ja kunnon soppariakaan ei oo ja asiakkaat voi olla ihan minkälaisia vain. Palkka ei oo hyvä.

Kai sulla on joku työsopimus vai tarkoitatko nollatuntisopparia - töitä on tai ei?

Kun oot firman listoilla, sulla on kuitenkin enemmän valinnanvaraa kelle asiakkaille menet jatkossa myöhemminkin jos tarve ja taas, jos tulee lunta tupaan, ei kai sinne pakoteta firman puolesta?

Ei ainakaan sais olla sanktio, jos koet asiakkaan liian haastavaksi ja kieltäydyt siksi, että sulla tunnit jatkossa vähenisi reilusti.

Vierailija
76/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella hirveältä, miksi ihmeessä avustettavan kodissa ei saa huseerata kuten itse haluaa. Ms-tautisella vaikka kädet toimivatkin, niin hienomotoriikassa on usein ongelmia, käsiä saattaa särkeä ajoittain hne, joten hampaiden lankaamisessa avun pyytäminen ei ole lainkaan kohtuutonta. Nykyään on paljon ihmisiä, jotka eivät sovi avysrajiksi lainkaan, kuten sinäkin tämän viestisi perusteella.

t. avustajana yli 25 v

Samaa mieltä. Ellei avustettava huuda ja kilju näitä vaatimuksiaan, niin teen tasan tarkkaan niin kuin hän toivoo. Kyseessä on hänen kotinsa ja kaikille noillekin "vaatimuksille" on järkevä syy.

Vierailija
77/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinusta mukava, että joku tulisi kotiisi ja laittaisi tavarat oman mielensä mukaan minne sattuu?

Vierailija
78/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, ettet oikein ymmärrä avustajan toimenkuvaa. Vai oliki tämä nuori nainen sulle jotenkin ilkeä?

Vierailija
79/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian intensiivistä yhdessäoloa minun makuuni. En jaksanut sitä, että piti olla 6h/päivä yhden ja saman ihmisen kanssa ja kuunnella joka päivä samat jutut uudestaan. 

Vierailija
80/218 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla on joku työsopimus vai tarkoitatko nollatuntisopparia - töitä on tai ei?

Kun oot firman listoilla, sulla on kuitenkin enemmän valinnanvaraa kelle asiakkaille menet jatkossa myöhemminkin jos tarve ja taas, jos tulee lunta tupaan, ei kai sinne pakoteta firman puolesta?

Ei ainakaan sais olla sanktio, jos koet asiakkaan liian haastavaksi ja kieltäydyt siksi, että sulla tunnit jatkossa vähenisi reilusti.

Sellainen nollatuntisopparin tapainen. Tottakai valinnanvaraa on, mutta silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi