Henkilökohtainen avustaja. Työn hyviä ja huonoja puolia.
Kommentit (218)
Hain avustajaksi. Olikohan pahakin virhe? Näistä keskusteluista vaan saa aika huonon kuvan tuosta työstä...
Voi olla tosi mukavaa tai sitten ei. Mutta niinhän se menee kaikissa työpaikoissa. Itselläni on ollut samat avustajat jo useita vuosia. Välillä nauretaan niin että silmistä valuu vesi ja joskus "itketään" jos on ollut vaikeuksia puolin taikka toisin elämässä. Huumorintajua pitää löytyä, muuten ei tule mitään.
oon ollut henk.koht.avustajana pian vuoden.palkka ei mikään erikoinen,vajaa 12€/h.
mut oon saannut hyvin pitkälti päättää asiakkaista,haluanko vakituiseksi vai vain tuuraajaksi jollekkin asiakkaalle.
pääasiassa mun tapaamiset on ulkoilua,pelien pelaamista,elokuvissa käyntiä (joka on avustajalle ilmaista),taidenäyttelyissä käynti yms.
pääsääntöisesti avustaja pääsee ilmaiseksi sisään,koska on töissä,ja jos niin että avustaja ei pääse ilmaiseksi niin asiakas maksaa,eli en menis sanomaan että edut ihan hanurista.
teen n.20h/viikossa,2-6h/päivässä,yleensä klo.15 jälkeen aloitan työt.
mukavaa työtä,jos on päivisin tekemisen puutetta ja jos itse tykkää esim. ulkoilusta niin mikä sen parempaa jos saa muutama asiakas jonka kanssa käydä kävelyllä (juttuseuraa samalla) ja saada pientä korvausta siitä.
omat asiakkaat on leppoisia eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa heidän kanssa,se on se etu kun pääsee itse valitsemaan kenet haluaa asiakkaaksi.
kolmella asiakkaalla aloitin, nyt heitä on 7 ja välillä tuntuu että tunnit menee mliian nopeasti.
mukava työ,palkka tosin sais olla pikkasen parempi.
Kokemusta kymmenen vuotta ja vihdoin tulin siihen tulokseen, että nyt saa riittää. En suosittele alaa ellet voi varmaksi tietää, että avustettava on kiva empaattinen ihminen. Minulla on ollut yhteensä kahdeksan eri avustettavaa/työnantajaa. Kivoja ihmisiä on ollut heistä neljä eli melkeinpä puolet. Jokainen on kuitenkin teetättänyt töitä, jotka eivät avustamiseen kuulu, eikä niistä oltu sovittu työsopimusta kirjoittaessa. Osa ei ymmärrä mitä töitä voisi teetättää ja osa on avustajan hyväksikäyttäjiä.
Olen tehnyt lähes kaikkea... koirien hoitoa (myös avustettavan lomaillessa), siivonnut, auttanut muutossa, siirrellyt painavia huonekaluja, tehnyt ruokaa, hieronut, leikannut hiuksia, istuttanut kukat, haravoinut, leikannut ruohon, luonut lumet, lajitellut varaston tavarat, tehnyt suursiivouksia, kuskannut omalla autollani, kuunnellut masentavia puheita tuntikausia elämän kärsimyksistä, jne... näitä riittää. Olisin ikionnellinen jos olisin saanut itseni tapaisen avustajan. Olen myös tunnollinen, kuunteleva ja joustava työajoissa. Mikään ei riitä joillekin vaan olet silti kömpelö, hidas, joustamaton, tyhmän näköinen, puhut väärin, paljon surkeampi kuin hän, huonomuistinen, käveletkin väärin jne.
Tässä työssä menettää lopulta luottamuksen ihmisiin ja itseäänkin alkaa pitää surkeana. Tämä johtuu siitä, että avustettavat ovat usein häikäilemättömän itsekkäitä joko ymmärtämättään tai täysin ymmärtäen. Avustajan väärinkäytöksiä työtehtävissä on paljon. Minua on solvattu myös asioista jotka eivät liity työn tekemiseen. On myös uhkailtu että menetän tärkeän jo luvatun vapaapäivän (hääpäiväni). Näitä erilaisia temppuja avustajan alistamiseen riittää.
Joskus on kiva joustaa, hyvää hyvyyttään, mutta sitten huomaakin, että sitä aletaan käyttää hyväksi häikäilemättömästi ja toistuvasti.
Avustaja10v. kirjoitti:
Kokemusta kymmenen vuotta ja vihdoin tulin siihen tulokseen, että nyt saa riittää. En suosittele alaa ellet voi varmaksi tietää, että avustettava on kiva empaattinen ihminen. Minulla on ollut yhteensä kahdeksan eri avustettavaa/työnantajaa. Kivoja ihmisiä on ollut heistä neljä eli melkeinpä puolet. Jokainen on kuitenkin teetättänyt töitä, jotka eivät avustamiseen kuulu, eikä niistä oltu sovittu työsopimusta kirjoittaessa. Osa ei ymmärrä mitä töitä voisi teetättää ja osa on avustajan hyväksikäyttäjiä.
Olen tehnyt lähes kaikkea... koirien hoitoa (myös avustettavan lomaillessa), siivonnut, auttanut muutossa, siirrellyt painavia huonekaluja, tehnyt ruokaa, hieronut, leikannut hiuksia, istuttanut kukat, haravoinut, leikannut ruohon, luonut lumet, lajitellut varaston tavarat, tehnyt suursiivouksia, kuskannut omalla autollani, kuunnellut masentavia puheita tuntikausia elämän kärsimyksistä, jne... näitä riittää. Olisin ikionnellinen jos olisin saanut itseni tapaisen avustajan. Olen myös tunnollinen, kuunteleva ja joustava työajoissa. Mikään ei riitä joillekin vaan olet silti kömpelö, hidas, joustamaton, tyhmän näköinen, puhut väärin, paljon surkeampi kuin hän, huonomuistinen, käveletkin väärin jne.
Tässä työssä menettää lopulta luottamuksen ihmisiin ja itseäänkin alkaa pitää surkeana. Tämä johtuu siitä, että avustettavat ovat usein häikäilemättömän itsekkäitä joko ymmärtämättään tai täysin ymmärtäen. Avustajan väärinkäytöksiä työtehtävissä on paljon. Minua on solvattu myös asioista jotka eivät liity työn tekemiseen. On myös uhkailtu että menetän tärkeän jo luvatun vapaapäivän (hääpäiväni). Näitä erilaisia temppuja avustajan alistamiseen riittää.
Joskus on kiva joustaa, hyvää hyvyyttään, mutta sitten huomaakin, että sitä aletaan käyttää hyväksi häikäilemättömästi ja toistuvasti.
Et muuten saa kuskata avustettavaa omalla autollasi, siihen vaaditaan liikennöintilupa. Jos jotain tapahtuu, mikään vakuutus ei korvaa mahdollisia vammoja. Oma entinen asiakkaani koetti myös tätä. Sitten kun ajoin hänen autoaan, hän sanoi että kolarin sattuessa minä joutuisin maksamaan omavastuun. Tämäkään ei pidä paikkaansa koska kyseessä on työnantajan määräämä työ. Vaihdoin alaa.
Avustettavani äiti on alkoholisti ja syyttää avustajia sellaisiksi,vaikka en edes tykkää alkoholista. Äidin mielestä muut näyttää alkoholisteilta. Oman lapsensa antaa haista tielle. Harvoin varmaan suihkuun vie. Itse en ole kotona avustaja niin en voi sellaisia hoitaa. Olen kodin ulkopuolella avustaja.
Kauheaa sanoa, mutta avoimien ilmoitusten perusteella en menisi kenekään naisen avustajaksi
7 vuotta olen ollut isossa firmassa töissä. Ainoa huono puoli on että on osa-aikatyötä. Harvoilla on kokoaikatyönä. Hyviää puolia on mm. Työvuorot saa oman elämäntilanteen mukaan eli saa valita millaisia avustettavia tekee ja mihin aikaan on käytettävissä ja jos jonkun asiakkaan kanssa menee sukset ristiin niin ilmoitus vaan pomolle että ei mene enään sille asiakkaalle, leppoisaa työtä. Välillä liiankin leppoisaa eli meinaa tylsiistyä esim. jos on 4h vuoro ja kaikki työt on tehny 2 tunnissa niin loppuaika on istumista ja asiakkaan kanssa TV katsomista ja juttelua.
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta olen ollut isossa firmassa töissä. Ainoa huono puoli on että on osa-aikatyötä. Harvoilla on kokoaikatyönä. Hyviää puolia on mm. Työvuorot saa oman elämäntilanteen mukaan eli saa valita millaisia avustettavia tekee ja mihin aikaan on käytettävissä ja jos jonkun asiakkaan kanssa menee sukset ristiin niin ilmoitus vaan pomolle että ei mene enään sille asiakkaalle, leppoisaa työtä. Välillä liiankin leppoisaa eli meinaa tylsiistyä esim. jos on 4h vuoro ja kaikki työt on tehny 2 tunnissa niin loppuaika on istumista ja asiakkaan kanssa TV katsomista ja juttelua.
Enkä koskaan menisi töihin siten että avustettava olisi mun työnantaja siten että maksaa myös palkan.
Huono palkka, henkisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin- ja siis tosiaan myös huonoi kokemuksii esim yks jota olin avustanut koko kesän, niin alkoi syyttämänä mua varkaudesta, tai syytti jotakuta että olisin varastanut häneltä euron astian.. minä, hyvin kiltti ihminen joka en todellakaan ikinä varasta tms :D Niin kiva sitten kun pomo soittelee huolestuneena.. ei jättäny kovin mukavaa kuvaa mulle, mut et hänkin nainen jotenki ei kai oikein tykännyt musta kun olin iloinen..... tms...... mut tollasta syyllistämistä.
Avustettavia vituttaa kun avustajalla on normaali terve elämä. Kiukuttelevat sitten purkaakseen pahaa oloaan,kun ovat vammasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä koskaan menisi töihin siten että avustettava olisi mun työnantaja siten että maksaa myös palkan.
Mulle palkan maksaa ns. välitysfirma,joka saa kaupungilta palvelusetelinä tunnit. Toki vammainen voisi minut irtisanoa, mutta sitten menisin jollekin seuraavalle. Aina löytyy työtä tällä alalla. Ei pelkoa. Joskus olen itse lopettanut jonkun asiakkaan luona,kun ei ole vaan synkannyt. Karenssia ei tule. Minulla useampi asiakas ja teen myös sijaisuuksia.
Liikuntavammainen nainen joka käytti nostoliinaa siirtymisissä. Myös lievästi kehitysvammainen/heikkolahjainen yhtäaikaa, mikä vaikeutti työnantajana olemista.
Nämä henkilökohtaiset avustajat ovat kyllä suuri luksus hyvinvointiyhteiskunnassa vammautuneille ihmisille.
Siinä missä kännissä itsensä kallioon ajanut saa kotiinsa yksityishoitajan, jolle vittuilla, viereisen asunnon ikänsä veroja maksanut mummo saa tyytyä ohi juoksevaan vaipan vaihtajaan, jolle on kiitollinen.
Nämä siis ihan henkilökohtaisia kokemuksia pieneltä paikkakunnalta lähihoitaja harjoittelusta.
Työttömänä ollessa aloitin ja tienasin sen 300€, jota saa tienata ennen kuin vaikuttaa tukiin. Työllistyin tämän jälkeen nopeasti oman alan työhön ja olen edelleen keikkaileva avustaja.
Voiko olla sellaisia avustajan tehtäviä, jossa ei tarvitsisi mitään vessakäyntejä tms. avustaa, takapuolen pyyhkimistä tms. vaan esim. ulkoillessa työnnellä avustettavaa pyörätuolissa, tms.?
Kohta vuoden olen tehnyt osa-aikaisena. Riippuu paljon avustettavasta kuinka työ sujuu. Osa avustettavista on fiksuja, mukavia ihmisiä ja töihin on ilo mennä. Osa taas on sellaisia, että hammasta täytyy purra jotta jaksaa. Jälkimmäisissä tilanteissa mieluiten lopetan. Avustettavia kyllä löytyy muitakin. Ihan kaikkea ei tarvitse sietää. Suurin osa avustettavista on kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä, joiden kanssa asiat sujuu.
Vinkkejä sinulle joka harkitset avustajan töitä: kiinnitä huomiota haastattelussa työtehtäviin. Kysy tarkkaan mitä niihin kuuluu. Kysy miksi edellinen avustaja lopetti. Varmista tehtävät työtunnit, milloin alkaa ja päättyy, mitkä päivät.
Palkanmaksu on hyvä mennä aina jonkun firman kautta, siten että merkitset itse tekemäsi työtunnit.
Minkälaisia avustettavat ja työtehtävät yleensä silloin on, jos olet aloittelija eikä hoitoalan koulutusta? Ymmärsin että ainakin avustuspalveluja toimittavan yrityksen kautta asiakkaat valitaan avustajan osaamisen mukaan. Olisi kiva kuulla, jos joku viitsisi ihan tarkemmin kertoa minkälaisia asioita avustettavan kanssa tekee ja juuri samoilla taustoilla kuin Itselläni, ettei koulutusta hoiva-alalle eikä aiempaa kokemusta avustajan työstä. Ja kuinka monta tuntia kerrallaan nuo käynnit yleensä on?
Nämä ihmiset pitäisi kuulua kotisairaanhoidon piiriin.
Ruuanlämmityksen ja pyykinpesun hoitavat vanhuksillakin , miksi muilla on oma kotipiika.
Hoitaja vaihtuisi eikä kiusattavana olisi vain yksi ihminen.
Ainiin- ja siis tosiaan myös huonoi kokemuksii esim yks jota olin avustanut koko kesän, niin alkoi syyttämänä mua varkaudesta, tai syytti jotakuta että olisin varastanut häneltä euron astian.. minä, hyvin kiltti ihminen joka en todellakaan ikinä varasta tms :D Niin kiva sitten kun pomo soittelee huolestuneena.. ei jättäny kovin mukavaa kuvaa mulle, mut et hänkin nainen jotenki ei kai oikein tykännyt musta kun olin iloinen..... tms...... mut tollasta syyllistämistä.