Työpaikkaan vaaditaan video CV ja video haastattelu
Mistä välineet kun en omista kameraankaan? Eikä täällä kirjastossa edes saa editoida kun kysyin asiaa. Jää video CV ja haastis tekemättä. Toivottavasti perinteinen paperi CV kelpaa.
Kommentit (188)
korjatkaa asenteenne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä. Ei kahden minuutin perusteella voi arvioida ammattitaitoa/kokemusta. Perustuu mielikuviin tuollainen haku. Kaikki kauniit ja nuoret pääsee.
Videohan on mitä muikein keino esittää omaa tuotantoaan työnantajalle. Mä ainakin tykkään video CV:stä. Erikoista vastarintaa taas. Nuoret onneks ovat jo tajunneet, että video on se kova juttu. Näitä on oikeasi jopa ihan hauskaa kuvata ja editoida.
Eikös täällä juuri rekrytoinnin ammattilaiset kertoneet, että ei mitään editointia, kun kuvaat vaan kerran tai pari ja laitat menemään, vaikka miten änkyttäisit ja puhuisit mitä sattuu? Liika viilaaminen kertoo perfektionismista!
Kun nyt oikeasti ehkä kuitenkin aika monessä työpaikassa selkeää ja editoitua videota katsellaan mieluummin kuin mitä tahansa huonossa valossa kuvattua epäselvää tekelettä, niin eiköhän tässä useimmilla ole ongelmana editointitaidon ja -ohjelmien puute, eikä kameran saaminen.
Vai onko oikeasti ajatuksena, että video pitää tehdä, mutta laadulla ei ole mitään väliä? Miksi sitten pitää tehdä video sen sijaan, että ihan vaan tavattaisiin rekrytoijan kanssa joko irl tai videopuhelulla?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Mulle on ihan sama, vaikka en koskaan saisi työpaikkaa. Siitä huolimatta haen välillä töitä koska pitöö, mutta teen vain geneerisen hakemuksen ja liitän cv:n.
Videopelleilyyn en ala. Vasta sitten kun te-keskus tai kela kustantaa mulle tietokoneen tai älypuhelimen jolla kuvata niin sitten voin tehdä videon. Älypuhelin ja kannettava löytyy, mutta sitähän ei työkkäri tiedä. Jos noista asioista tulee välttämättömyys työn hakemista varten, en ala käyttämään omia laitteita sitä varten vaan työkkäri/kela saa maksaa ne.
No eipä se työkkäriin yhden kameran hankkiminen kovin kallista ole siihen nähden, että jokainen työtön maksaa joka kuussa veronmaksajille yli 1000e. Siellähän sinä voisit sitten käydä videon tekemässä.
Mä taas vastustan periaatteessa tuommoista, koska ei mun tarvitse ruveta ilmaiseksi näyttelijäksi tai Somettamaan. Mä haluan siitä korvauksen ja palkan!
Palkan määritän tietenkin minä. En ikinä suostuisi mihinkään videohaastetteluihin, koska ei niitä minun nuoruudessani ollut.
Sinccis
"Ei se osaaminenkaan aina auta, jos sulla ei ole sitä "hyvää pöhinää" etkä sovi yhteisöön. Tuollaisella asenteella ihan hyvä, että et edes hae niitä paikkoja. Jos etsitään "hyvää pöhinää", niin silloin sun on tarjottavaa "hyvää pöhinää".[/quote]
Silloin kannattaa videoida paljas takamus ja päästellä sieltä kaipaamaanne "hyvää pöhinää". Uskon että silloin hakija sopii sitä kaipaavaan yhteisöön just fine.
Vähän ohis, mutta minkälainen on video-cv? Luetaanko siinä cv videolle? Kuulostaa aika pöhköltä.
loistava buugi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae paikkoihin jossa on ensimmäisessä hakuvaihessa koku naurettava 1 min videohakemus. Näihinkin olen törmännyt. Siis 1 min. eikä muuta. Tuntuu ettei tuollainen organisaatio hae osaamista vaan jotain "hyvää pöhinää"
Olen töissä asisntuntijahommissa eikä tarvetta vaihtaa, mutta toki seuraan alan työpaikkoja ja välillä haenkin.
2. Vaiheessa jossa karsitaan esim. 12 joukosta 6 haastateltavaa on jo perustellumpaa. Silloin porukka on karsittu osaamisen perusteella. Ja on eri asia tehdä melko työläs video siinä vaiheessa kun tiedät olevasi jollain tasolla jo jatkossa kuin hölöttää minuutissa osaamisestasi sadan muun joukossa.
Joku lyhyt esittelyvideo jopa 1. vaiheessa cv:n lisäksi on ok, mutta ei pelkkä videohakemus. Pidän minuuti perusteella valinnan tekevää todella laiskana rekrytoijana ja se kertoo organisaatiosta paljon kuten sanottu. Ei olla kovin tosissaan eikä haeta osaavinta.
Ei se osaaminenkaan aina auta, jos sulla ei ole sitä "hyvää pöhinää" etkä sovi yhteisöön. Tuollaisella asenteella ihan hyvä, että et edes hae niitä paikkoja. Jos etsitään "hyvää pöhinää", niin silloin sun on tarjottavaa "hyvää pöhinää".
No eikö toi tyyppi just sanonut, että ei hae noihin paikkoihin, koska haluaa työpaikan eikä pöhinäpiiriä? Eli kyllä hän tietää, että hänen pitäisi tarjota pöhinää noille paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan turhaa asettua poikkiteloin pelkän periaatteen vuoksi. Yrittäkää miettiä rekrytoijan kannalta tätä asiaa ja nähdä se hyöty, minkä video tuo verraten tekstimuotoiseen hakemukseen.
Tulee mieleen, että rekrytoija ei osaa lukea tai on laiska lukemaan, tietäen että hakemuksia tulee paljon vähemmän. Sillä ei näköjään ole merkitystä, että parhaat saattavat jättää hakematta. Samoin nuoret hakevat, sillä he lähtevät helpommin mukaan päättömiin uusiin juttuihin.
Varmaan moni ajattelee näinkin, siis rekrytoija. Minua itseäni turhauttaa lukea satoja hakemuksia, jotka ovat kopioita toisistaan. Pahinta on se, kun pyydät paikalle jonkun, josta sait hakemuksessa jonkinlaisen kuvan, ja hän osoittautuukin ihan erilaiseksi. Tekstimuotoisen hakemuksen kun voi tarkistuttaa ja korjauttaa ulkopuolisella, videota ei.
Paras hakija on se, joka kunnioittaa rekrytointitapaa ja uskaltaa kokeilla uutta, eikä jämähdä menneeseen. Näin meillä ainakin. Olet auttamatta muisto menneisyydestä, jos videohaastattelu on mahdotonta tehdä. Kunnioittamalla rekrytointiprosessiamme osoitat motivoituneisuutesi paikkaa kohtaan. Me haluamme motivoituneen hakijan, emme sellaista, joka periaatteesta jättää hakematta, koska hakutapamme ei natsaa.
Totta tuo, että videota ei voi tarkastuttaa tai korjata, mutta sen voi kuvata uudelleen kunnes se on kunnollinen.
...Mutta katsoja sen tosiaan erottaa. Tai siis ainakin harjaantunut videoiden katsoja. Se on ihan ok, että kuvaa pariin kertaan, mutta liiallinen uudelleen yrittäminen ei kannata. Mokata saa, ja se on joskus jopa etu: osoitat, miten selviydyt siitä eteenpäin.
Liian monta kertaa kuvattu video kääntyy kuvaajaansa vastaan. Into alkaa hiipua, ja tilalle tulevat erikseen omaksutut eleet ja maneerit. Ne ovat tosi feikkejä yleensä, ja se näkyy.
Sä olet pelle, jos sua kiinnostaa enemmän miten video on kuvattu, eikä faktat.
Sun ei pitäisi rekrytoida yhtään ketään. Se on vähän kuin sä tutkisit, että miten hienolle paperille CV on kirjoitettu.
Sinccis
IMHO
Kylläpä olikin rumasti sanottu. Kiitos. Paljastit itsestäsi paljon.
Rekrytoin persoonia, jotka sopivat meille töihin. Haluan meille äärimmäisen motivoituneita työntekijöitä, jotka viihtyvät meillä, työyhtiesössämme. Haluan rohkeita heittäytyjiä, jotka uskaltavat olla oma itsensä. Haluan aikaa seuraavia ja uteliaita työntekijöitä. Haluan AITOJA ihmisiä. Ja nämä asiat näen videosta heti, toisin kuin tekstimuotoisista hakemuksista. Olen antanut todella paljon vinkkejä hyvän videohakemuksen tekoon, ja toivon, että joku niistä innostuisi ja rohkaistuisi kokeilemaan.
Voit toki arvostella muiden tapoja rekrytoida, mutta tuollainen haukkuminen kertoo sinusta todella paljon.
Ohis.
Millä tavalla sinä näet aitouden videosta? Miten määrittelet aitouden?
Minä olen koko ikäni antanut itsestäni kylmän ja päättäväisen, jopa ylimielisen ensivaikutelman. Varttitunnin jälkeen lähes kaikki tapaamani ihmiset ovat muuttaneet mieltään täysin, kun ovat löytäneet sisältäni huumorintajuisen ja auttavaisen ihmisen. Syitä olemukseeni lienevät ulkonäköni ja (ammattiini olennaisesti liittyvä) puhetapani, joista kumpaakaan en pysty muuttamaan. En usko, että sinäkään pystyt näkemään videosta minun todellista olemustani, joten uskallan arvella, että olet päästänyt käsistäsi aika monta juuri teille sopivaa työntekijää pelkän mainosfilmin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä. Ei kahden minuutin perusteella voi arvioida ammattitaitoa/kokemusta. Perustuu mielikuviin tuollainen haku. Kaikki kauniit ja nuoret pääsee.
Videohan on mitä muikein keino esittää omaa tuotantoaan työnantajalle. Mä ainakin tykkään video CV:stä. Erikoista vastarintaa taas. Nuoret onneks ovat jo tajunneet, että video on se kova juttu. Näitä on oikeasi jopa ihan hauskaa kuvata ja editoida.
Ainoat jotka puolustavat videorekrytointia, ovat rekrytoijat itse.
Mihin muuten teidän videonne päätyvät? Rekrytointi arkistoon?
Tuskinpa ainoat videorekryjen puolustajat on rekrytoijia itse. Minä ainakin olen tällä hetkellä ihan työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan turhaa asettua poikkiteloin pelkän periaatteen vuoksi. Yrittäkää miettiä rekrytoijan kannalta tätä asiaa ja nähdä se hyöty, minkä video tuo verraten tekstimuotoiseen hakemukseen.
Tulee mieleen, että rekrytoija ei osaa lukea tai on laiska lukemaan, tietäen että hakemuksia tulee paljon vähemmän. Sillä ei näköjään ole merkitystä, että parhaat saattavat jättää hakematta. Samoin nuoret hakevat, sillä he lähtevät helpommin mukaan päättömiin uusiin juttuihin.
Varmaan moni ajattelee näinkin, siis rekrytoija. Minua itseäni turhauttaa lukea satoja hakemuksia, jotka ovat kopioita toisistaan. Pahinta on se, kun pyydät paikalle jonkun, josta sait hakemuksessa jonkinlaisen kuvan, ja hän osoittautuukin ihan erilaiseksi. Tekstimuotoisen hakemuksen kun voi tarkistuttaa ja korjauttaa ulkopuolisella, videota ei.
Paras hakija on se, joka kunnioittaa rekrytointitapaa ja uskaltaa kokeilla uutta, eikä jämähdä menneeseen. Näin meillä ainakin. Olet auttamatta muisto menneisyydestä, jos videohaastattelu on mahdotonta tehdä. Kunnioittamalla rekrytointiprosessiamme osoitat motivoituneisuutesi paikkaa kohtaan. Me haluamme motivoituneen hakijan, emme sellaista, joka periaatteesta jättää hakematta, koska hakutapamme ei natsaa.
Totta tuo, että videota ei voi tarkastuttaa tai korjata, mutta sen voi kuvata uudelleen kunnes se on kunnollinen.
...Mutta katsoja sen tosiaan erottaa. Tai siis ainakin harjaantunut videoiden katsoja. Se on ihan ok, että kuvaa pariin kertaan, mutta liiallinen uudelleen yrittäminen ei kannata. Mokata saa, ja se on joskus jopa etu: osoitat, miten selviydyt siitä eteenpäin.
Liian monta kertaa kuvattu video kääntyy kuvaajaansa vastaan. Into alkaa hiipua, ja tilalle tulevat erikseen omaksutut eleet ja maneerit. Ne ovat tosi feikkejä yleensä, ja se näkyy.
Sä olet pelle, jos sua kiinnostaa enemmän miten video on kuvattu, eikä faktat.
Sun ei pitäisi rekrytoida yhtään ketään. Se on vähän kuin sä tutkisit, että miten hienolle paperille CV on kirjoitettu.
Sinccis
IMHO
Kylläpä olikin rumasti sanottu. Kiitos. Paljastit itsestäsi paljon.
Rekrytoin persoonia, jotka sopivat meille töihin. Haluan meille äärimmäisen motivoituneita työntekijöitä, jotka viihtyvät meillä, työyhtiesössämme. Haluan rohkeita heittäytyjiä, jotka uskaltavat olla oma itsensä. Haluan aikaa seuraavia ja uteliaita työntekijöitä. Haluan AITOJA ihmisiä. Ja nämä asiat näen videosta heti, toisin kuin tekstimuotoisista hakemuksista. Olen antanut todella paljon vinkkejä hyvän videohakemuksen tekoon, ja toivon, että joku niistä innostuisi ja rohkaistuisi kokeilemaan.
Voit toki arvostella muiden tapoja rekrytoida, mutta tuollainen haukkuminen kertoo sinusta todella paljon.
Etpähän näe, koska moni tuommoinen kuten minä ei videota ikinä tekisi.
Sinccis
Ne jotka vastustavat videohaastatteluja ovat kaavoihin kangistuneita konttorirottia, jotka ovat viimeiset 25 vuotta tehneet päivästä päivään kaiken samalla tavalla jossain homeisessa toimistossa. Onhan se toki shokki huomata, ettei luovuus riitä videohakemukseen. Mut hei, omia taitoja voi ja saa kehittää. Se on itsestä kiinni. Turha syyttää muita ja vinkua, jos ei itse ole valmis mukautumaan nykypäivän menoon. Kannattais edes yrittää, ei siinä mitään menetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan arkistoon ja työnantaja poistaa 3 kk kuluessa, kuten muutkin hakemukset.
Ja tämä videoarkisto sijaitsee tietoturvallisesti missä/kenen vastuulla ja takana.
Ettei sieltä saunaillan viihdykkeeksi kaiveta puolituttujen epätoivoisia työnhakusönkötyksiä ohjelmanumeroksi. Sori muttei oikein vakuuta videohakeminen , enkä ymmärrä kuka tuollaista pelleilyä vaatii jos työhön halutaan oikeasti fiksu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen saanut töitä ilman sirkustemppuja. Alallani on toistaiseksi hyvä työllisyys. Rekrytoinnin ulkoistaminen on saatanasta.
Rekrytoijille vinkki: Tehtävänne ei ole etsiä hyvää hakemusta, erottuvaa hakemusta tai hakemusta, jonka jaksatte lukea/katsoa. Tehtävänne on hakea työhön parhaiten soveltuva hakija. Hän saattaa tehdä huonon tai tylsän hakemuksen.
Ei nämä diootit sitä tajua. Niiden mielestä sun pitää tehdä leffa niille ja kaikilla on ihqun kivaa!
Sinccis
meisseliä täytteeseen kirjoitti:
Ne jotka vastustavat videohaastatteluja ovat kaavoihin kangistuneita konttorirottia, jotka ovat viimeiset 25 vuotta tehneet päivästä päivään kaiken samalla tavalla jossain homeisessa toimistossa. Onhan se toki shokki huomata, ettei luovuus riitä videohakemukseen. Mut hei, omia taitoja voi ja saa kehittää. Se on itsestä kiinni. Turha syyttää muita ja vinkua, jos ei itse ole valmis mukautumaan nykypäivän menoon. Kannattais edes yrittää, ei siinä mitään menetä.
"Mutta kun minun nuoruudessa ei tämmösiä höpötyksiä ollut" joo, ei varmaan ollut mutta yllätys yllätys: maailma muuttuu ja kehittyy hurjaa vauhtia. Saahan sitä toki jättäytyä kyydistä pois ja pysyä siinä vanhassa tutussa ja unohtaa älypuhelimet, mutta se on sitten oma päätös ja turha syyttää ketään muuta siitä kun ei pysykään enää nykyajan jutuissa mukana ja työpaikat jää saamatta.
Pienillä hiiren aivoilla voi olla vaikea käsittää, että mä en ainakaan luottaisi niihin videoiden VASTAANOTTAJIIN. Kyse ei ole siitä, ettenkö sellaista pystyisi tekemään.
Tietenkin mä voin tehdä viihdettä esim. 100 000 eurolla. Sitten sitä viihdettä voitte katsella.
Sinccis
Oletko valmis maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä. Jättäisin hakematta. Jos on työkkärin määräämä ja pakko hakea, niin otan osaa!
Jos vaaditaan videohakemus sen tarkemmin määrittelemättä, silloinhan voi tehdä videon, joss on hakemus tekstimuodossa. Esim. jollain powerpointilla tai sen tapaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muuten todettu kamerapelko.
Ihan mielenkiinnosta, millainen kännykkä sinulla on? Kun eikös niissä ole nykyään kaikissa kameroita.
Niis halvois 20 euron puhelimissa ei oo kameraa. Siksi ne onki nii halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä videoarkisto sijaitsee tietoturvallisesti missä/kenen vastuulla ja takana.
Ettei sieltä saunaillan viihdykkeeksi kaiveta puolituttujen epätoivoisia työnhakusönkötyksiä ohjelmanumeroksi. Sori muttei oikein vakuuta videohakeminen , enkä ymmärrä kuka tuollaista pelleilyä vaatii jos työhön halutaan oikeasti fiksu ihminen.
Niin. Tai vaimo voi nauraa kavereidensa kanssa sun pienelle pilille. Luultavasti myös liskoeliitti on asentanut paikannuslaitteen sun pippurimyllyyn ja naapurin Enska salakuvaa sua riistakameralla.
Monissa kaupungeissa on tila, joissa voi tehdä tällaisen videohaastattelun, siellä on tarvittavat laitteet saatavilla. On myös yrittäjiä, jotka avustaa näissä. Eli etsit tiedon netistä, siitä se alkaa.
Päivän sana on LAATU.
Ihmiset haluavat laatua ja ovat valmiita panostamaan hyvän työntekijän saamiseen koska valinnanvaraa suurtyöttömyyden vuoksi on.
Videotallenteiden vaatiminen hakijalta, että hakija lässyttäisi kameralle ja kuvaisi itsestään videon ja lähettäisi tämän räpellyksen rekryyjille jotka tollottaisivat niitä muistiin panoja tehden oman fiilispohjan ja mieltymysten ja vaikutelmien pohjalta, lopulta valiten videon perusteella tyypin, jossa heidän mielestään näkyy videolta jotain epämääräistä "hyvää pöhinää" tai muuta älytöntä..
Tuo ei ole nykypäivää.
Tuo on pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Pienillä hiiren aivoilla voi olla vaikea käsittää, että mä en ainakaan luottaisi niihin videoiden VASTAANOTTAJIIN. Kyse ei ole siitä, ettenkö sellaista pystyisi tekemään.
Tietenkin mä voin tehdä viihdettä esim. 100 000 eurolla. Sitten sitä viihdettä voitte katsella.
Sinccis
Oletko valmis maksamaan?
Mitä sellaista salassa pidettävää tietoa on videolla, joka ei ole CV:ssä? Ei mitään.
Tuo videovaatimus karsii tehokkaasti just sitä porukkaa, jota työnantaja ei halua palkata. Vanhanaikaisia, epäterveen epäluuloisia, laiskoja.