Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntokaupoilla: paljonko alle pyydetyn hinnan kannattaa tarjota?

Vierailija
13.01.2008 |

Pk-seutu.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon. että kaupat syntyy. Mikäli vaikuttaa siltä, että kyseessä pakkomyynti niin tarjoaa 30% vähemmän ja on säälivinään myyjää. Luo kiireen tuntu.

Vierailija
82/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä ei myyjä enää suutu, vaika tarjoaisi kunnolla alihintaa.

Mulla on ostoslistassa 22 asuntoa ja odottelen hinnan tiputusta. Kyllä noista 5 asunnon kanssa kaupat tehdään

Tuossa tilanteessa sillä ei ole mitään väliä, suuttuuko myyjä vai ei. Sinulle riittää ostaa tuosta poolista viisi huoneistoa, jolloin yksikään niistä ei ole ainutlaatuinen.

Kuten tuolla aiemmin todettiin, jos kyseessä on ostajan "elämän kämppä" eli hän haluaa juuri tietyn asunnon, kannattaa tinkiä varovaisemmin. Silloin sillä voi olla merkitystä, miten sympaattisena myyjä sinua pitää.

Jos sattuu tykkäämään, saattaa esimerkiksi tarttua suoraan tarjoukseen, eikä kilpailuttaa kahta korkeinta tarjousta.

Näitä on nähty. Esimerkiksi myy mieluiten lapsipe

EI ole ostotarjouksessa hetua eikä voi päätellä onko ostaja lapsiperhe. Meiltä kiinteistön osti mies, mutta taloon muutti myös aviovaimo. 

Hetun näkee vasta kauppakirjasta, ei aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyn ihan ensitöikseni välittäjältä/myyjältä, että "minkälaisella tarjouksella olisin mukana". Siitä se oikea hinta ja myyntihalukkuus selviää, ainakin rivien välistä. Yleensä en kommentoi vastausta sen tarkemmin. Jos kohde oikeasti kiinnostaa, jätän yhteystiedot.

Vierailija
84/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettiin just pyyntisumma. Oli juuri sellainen mitä haettiin ja pyynti jo valmiiksi sen n. 20% vähemmän kuin saman kuntoiset saman kokoiset tuolla sijainnilla. Ollut myynnissä vasta pari viikkoa, perikunta haluaa nopeasti eroon. Viitsi nyt siinä ruveta tinkaamaan, kun yksi pyynnin verran tarjoaja vie sen unelma kämpän sitten nenän edestä. 

Vierailija
85/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon. että kaupat syntyy. Mikäli vaikuttaa siltä, että kyseessä pakkomyynti niin tarjoaa 30% vähemmän ja on säälivinään myyjää. Luo kiireen tuntu.

Sä saisit multa niiiin kenkää.

Mutta olet varmaan tottunut siihen.

Vierailija
86/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä ei myyjä enää suutu, vaika tarjoaisi kunnolla alihintaa.

Mulla on ostoslistassa 22 asuntoa ja odottelen hinnan tiputusta. Kyllä noista 5 asunnon kanssa kaupat tehdään

Tuossa tilanteessa sillä ei ole mitään väliä, suuttuuko myyjä vai ei. Sinulle riittää ostaa tuosta poolista viisi huoneistoa, jolloin yksikään niistä ei ole ainutlaatuinen.

Kuten tuolla aiemmin todettiin, jos kyseessä on ostajan "elämän kämppä" eli hän haluaa juuri tietyn asunnon, kannattaa tinkiä varovaisemmin. Silloin sillä voi olla merkitystä, miten sympaattisena myyjä sinua pitää.

Jos sattuu tykkäämään, saattaa esimerkiksi tarttua suoraan tarjoukseen, eikä kilpailuttaa kahta korkeinta tarjousta.

EI ole ostotarjouksessa hetua eikä voi päätellä onko ostaja lapsiperhe. Meiltä kiinteistön osti mies, mutta taloon muutti myös aviovaimo. 

Hetun näkee vasta kauppakirjasta, ei aikaisemmin.

Tarjous on aika vapaamuotoinen paperi, joten ostaja voi hyvinkin laittaa siihen esimerkiksi tarkat yhteystiedot ja hetun.

En minä sille mitään voi, jos te ette ottaneet selvää ostajasta. Minä aina otan. Pelkällä nimellä pääsee jo pitkälle.

Tietyn hintaisia asuntoja katselee tietty porukka. Suomi on pieni maa.

Vierailija
87/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se välittäjäkin kerro jos tarjoajana on vaikka lapsiperhe. Mutta harvemmin se suuresti vaikuttaa. Myyjä haluaa eurot kotiin mitä on mahdollista saada. Harvemmin myyjä valkkaa hirveästi mielestä ostajaa. Ei vaan kiinnosta. 

Suomessa on ongelmana kun iso osa perheen / henkilön omaisuudesta ja toimeentulosta on kiinni seinissä. Monesti hyvin velkaisissa seinissä. Joten ei myyjät vaan voi ottaa hirveitä tappioita, vaikka oman elämänsä kiinteistögurut niin toivoisivatkin tarjotessaan.  Ei vaan voi jättää velkaa jäljelle yms. ja sitten keksitään jotain muuta / asutaan siinä asunnossa jos ei mene kannattavaan / mahdolliseen hintaan kaupaksi.  Tarjota toki saa. Eri asia mikä sitten laskusuhdanteessakaan menee läpi. 

Itse olen tarjonnut kohteista tapauksesta riippuen -30-10% alle pyynnin. Ja tuohon -10% en ruvennut enää lisää maksamaan kun vastatarjouksia tehtiin. Kaupat tuli lopulta kuitenkin. 

Myydessä ei itselle ole tullut oikein mitään "törkeitä" tarjouksia. Koska kohteet on olleet ongelmattomia ja kunnossa. Kaupat on tulleet lähes täyteen hintaan ja noin 10% alella. 

Tossa -10% alessa tuli kyllä jonkin verran takkiinkin, kun tuli asuntoon investoituakin. Mutta olipahan mieleinen paikka itselle asua sen aikaa mitä asuin.

Eli vertaan hintaa muihin alueen vastaaviin. Tarjoa sen mukaan mitä itse haluat, ei myyjät loukkaannu, ja kannattaa toki tarjota alakanttiin. Siitä se keskustelu lähtee. Moni myyjä saattaa kanssa arvostaa sitä, jos lainavalmius on heti. Eikä esim sitten kun vanha myyty. Usein nopeampaa toimintaa sellaisen ostajan kanssa. Välittäjä / myyjä sitten kertoo myyjän mielipiteen vastatarjouksen muodossa.  Ei se ole loukkaantumisen paikka ollenkaan. 

Joskus katoin, että tuolta kyllä löytää jonkin verran suuntaa niistä toteutuneista hinnoista. Tosin toi vissiin pyörii välittäjien tiedoilla. Joten ei varmasti sisällä ns. polkuhintaan menneitä kohteita. 

https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/

Vierailija
88/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaa sellaine koira, joka haukkuu aina helposti. Menet sen kanssa näytölle ja sanot myyjälle sen olevan oikea homekoira, sitten kun koira on haukkunut kaikki huoneet läpi, aloitat tinkauksen.

Vierailija
89/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisesta kohteesta kannattaa tarjota ronskisti, joka on aikaisemmin ollut tarjouskauppakohteena, mutta tarjouksia ei ole tullut.

Tarjouskauppa on ihan roskaa.

Joo tämä on huomattu. Käytiin yhtä kehyskunta kämppää katsomassa vuosi sitten. Tarjouskauppa ja lähtöhinta 130k€. Välittäjä puhui siihen malliin, ettei varmana mene tuolla lähtöhinnalla, vaan kymppitonni vähintään kannattaa laittaa vielä päälle tarjoukseen. Oli vielä joulun tienoilla myynnissä suoralla kaupalla, pyynti 128k€. Odottivat ilmeisesti jos joku hölmö olisi kiireissään pistänyt aivan ylihintaisen tarjouksen.

Kiinnostaisi kyllä tietää mikä oli lopullinen hinta vai jäivätkö myyjät kuitenkin asumaan kämppäänsä.

Vierailija
90/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kuulu mitä ihmettä??

Vierailija
91/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se välittäjäkin kerro jos tarjoajana on vaikka lapsiperhe. Mutta harvemmin se suuresti vaikuttaa. Myyjä haluaa eurot kotiin mitä on mahdollista saada. Harvemmin myyjä valkkaa hirveästi mielestä ostajaa. Ei vaan kiinnosta. 

Suomessa on ongelmana kun iso osa perheen / henkilön omaisuudesta ja toimeentulosta on kiinni seinissä. Monesti hyvin velkaisissa seinissä. Joten ei myyjät vaan voi ottaa hirveitä tappioita, vaikka oman elämänsä kiinteistögurut niin toivoisivatkin tarjotessaan.  Ei vaan voi jättää velkaa jäljelle yms. ja sitten keksitään jotain muuta / asutaan siinä asunnossa jos ei mene kannattavaan / mahdolliseen hintaan kaupaksi.  Tarjota toki saa. Eri asia mikä sitten laskusuhdanteessakaan menee läpi. 

Itse olen tarjonnut kohteista tapauksesta riippuen -30-10% alle pyynnin. Ja tuohon -10% en ruvennut enää lisää maksamaan kun vastatarjouksia tehtiin. Kaupat tuli lopulta kuitenkin. 

Toi tarjoamasi linkki tarjoaa yli vuoden vanhoja hintatietoja ;D Maksat varmuudella ylihintaa ja jos luulet tinkiväsi 20% tarjoat yli markkinahinnan.

Vierailija
92/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisesta kohteesta kannattaa tarjota ronskisti, joka on aikaisemmin ollut tarjouskauppakohteena, mutta tarjouksia ei ole tullut.

Tarjouskauppa on ihan roskaa.

Joo tämä on huomattu. Käytiin yhtä kehyskunta kämppää katsomassa vuosi sitten. Tarjouskauppa ja lähtöhinta 130k€. Välittäjä puhui siihen malliin, ettei varmana mene tuolla lähtöhinnalla, vaan kymppitonni vähintään kannattaa laittaa vielä päälle tarjoukseen. Oli vielä joulun tienoilla myynnissä suoralla kaupalla, pyynti 128k€. Odottivat ilmeisesti jos joku hölmö olisi kiireissään pistänyt aivan ylihintaisen tarjouksen.

Kiinnostaisi kyllä tietää mikä oli lopullinen hinta vai jäivätkö myyjät kuitenkin asumaan kämppäänsä.

Sitä taitaa olla liikkeellä että eli jos ostaja saa myytyä omansa siihen hintaan että saa ylihintaa ja sen teslan maksettua niin sitten voi sen asunnon ostella. Välittäjät ottaa ne tyhminä vastaan ja kiukuttelee sitten reaalihintaisille oikeille ostajille.

Vierailija
93/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyn ihan ensitöikseni välittäjältä/myyjältä, että "minkälaisella tarjouksella olisin mukana". Siitä se oikea hinta ja myyntihalukkuus selviää, ainakin rivien välistä. Yleensä en kommentoi vastausta sen tarkemmin. Jos kohde oikeasti kiinnostaa, jätän yhteystiedot.

Kysyö voi välittöjöltö monenlaista, mutta näin muutaman vuosikymmenen kokemuksella, välittäjät puhuvat ihan mitä sattuvat. Olen ollut mukana noin kuudessa asuntokaupassa ja viidessä on välittäjä valehdellut joko suoraan tai tietämättään. Niihin ei todellakaan kannata luottaa, mitä sanovat. Kannattaa olla pidättyväinen välittäjien suhteen ja miettiä itse mitä haluaa tehdä. Ja kaikki pitää tarkastaa. Viimeksi kun käytiin katsomassa yhtä asuntoa, niin välittäjä oli näkevinään järvenkin ikkunasta, vaikka asunto oli mantereelle päin LOL

Vierailija
94/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70% kannattaa tarjota alkuun

Vierailija
95/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyntö on pyyntö ja hinta on se mitä ostaja maksaa.  Yllä en esitetty hyviä neuvoja, mitä kannattaa ottaa huomioon tarjousta tehdessä.  Nyt on ostajan markkinat.  Onnea asuntokaupoille.

No en nyt sanoisi ostajan markkinat. Todella paljon ostajia liikkeellä, näkee ihan siitä kuinka hidasta asuntolainojen neuvotteleminen on tällä hetkellä. Väestön ikääntyessä tarjonta on vaan niin paljon sitä vanhaa korjausvelkaista sontaa, että luo tilastoharhaa siitä että hinnat olisivat jossain kaameassa pudotuksessa. Oikeasti hyvät menevät nopeasti eivätkä aina niin halvallakaan.

Tässä nyt vuoden käyty asuntoja kattelemassa. Suurin osa asunnoista on perikuntien nimissä ja ainakin julkisilla näytöillä väkeä tuntuu riittävän heti jos sijainti on yhtään halutumpi. Pari asuntoa on mennyt ihan nenän edestä, kun on jääty jahkailemaan tai kokeiltu tarjota jotain -10% hintaa. Etsitään siis ensiasunnoksi kolmiota isomman kaupungin alueelta. :)

Vierailija
96/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin lapsuudenkoti, ei haluttu voittoa, mutta haluttiin siihen sellainen omistaja, joka arvostaa kotitilaa. Seuraavaksi isännäksi saatiin hyvä mies, polkuhintaan myytiin, mutta tärkeintyä oli se, kenelle kotitila meni.

Vierailija
97/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tarjonnut kohteista tapauksesta riippuen -30-10% alle pyynnin. Ja tuohon -10% en ruvennut enää lisää maksamaan kun vastatarjouksia teh

Toi tarjoamasi linkki tarjoaa yli vuoden vanhoja hintatietoja ;D Maksat varmuudella ylihintaa ja jos luulet tinkiväsi 20% tarjoat yli markkinahinnan.

Niin taisin mainita, että kannattaa katsoa hinnat alueen muista kohteista myös? Ja miettiä itse mitä on valmis maksamaan / miten kohde on muihin verrattuna hinnoiteltu. Ja tuon palvelun mukaan kyseessä on viimeisen 12kk ajalta toteutuneita kauppoja.

En ole mikään kiinteistöguru. Olen asunut kaikissa asunnoissani mitkä olen ostanut ja myynyt. Jotkut jäi saamatta kun tarjous ei ollut tarpeeksi hyvä. Jotkut tuli sitten hankittua. 

Ongelma on että ns. vaikeat kohteet voi mennä pilkkahintaankin. Sellaiset jotka on kunnossa, ja joissa joku asuu / käyttää kotinaan harvemmin menee ihan pilkkahintaan. Vaikka laskusuhdanne onkin. Niissä sitten vain asutaan. Kunnes niistä tulee vanhoja ja sitä kautta usein niitä edullisempia. 

Vierailija
98/98 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kuullut tuollaisesta, että ostajien elämäntilanteen mukaan ratkottaisiin mihin tarjoukseen suostutaan. Ainakaan jos ihan ventovieraille ollaan myymässä. Kovasti lataa jotkut tunnearvoa seiniin, näemmä myös negatiiviseen suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan