Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseehän lapsosesi varmasti sosioekonomisesti OIKEAAN kouluun - erot hurjia!

Vierailija
14.02.2019 |

HS: "PÄÄKAUPUNKISEUDUN peruskoulut ovat keskimäärin oppimistuloksiltaan koko maailman kärkeä, mutta alueella on myös kouluja, joiden osaamistaso on samaa kuin Chilessä tai Bulgariassa. Esimerkiksi luonnontieteissä heikoimpien ja parhaiden koulujen osaamisero vastaa kolmen vuoden koulunkäyntiä.

Tutkijoiden mukaan ero oppimistuloksissa selittyy ennen kaikkea koululaisten taustalla. Suurissa kaupungeissa on alueita, jotka eroavat sosioekonomisesti toisistaan huomattavasti, ja erot ovat kasvussa.

Koulushoppailu uhkaa kiihdyttää koulujen eriytymiskehitystä entisestään. Suomessakin on havaittu, että jotkut koulutetut vanhemmat ovat alkaneet välttää lastensa päätymistä huonomaineiseen kouluun. Keinot ovat monet: asuinpaikan valinta, harvinaisen A-kielen opiskeleminen tai painotetulle luokalle hakeutuminen."

Paitsi opetus lasten tulevaisuuteen vaikuttaa luonnollisesti hyvin paljon se KAVERIPIIRI, joka koulusta löytyy.
Heikommista kouluissa pääosa opettajien työstä menee siihen, että yritetään pitää heikot mukana ja paremmat jäävät vaille huomiota.

Kommentit (638)

Vierailija
141/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mikä on tärkeintä maailmassa ?

Omat lapseni.

Kyllä me mieheni kanssa heti, kun päätettiin yhteen mennään ja ikuisesti ollaan yhdessä, myös halutaan lapsia.

Saimme 3 lasta ja asuntokaupoilla ostimme lopulta tarpeeksi ison kodin perheellemme

Ikkunasta näkyy koulurakennus, tiesimme lapset pääsevät tähän kouluun.

Ja siellä kaikki nyt ovat.

Vierailija
142/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa veroprosenttia minä Helsingissä maksan kuin ne joilla lähikouluna on jokin hyvä koulu. Miksi minulla ei sitten olisi oikeutta laittaa lapsiani hyvään kouluun?

Tää aihe kalvaa ennen kaikkea laiskoja ja tyhmiä ja saamattomia. Siskoani syö suunnattomasti se, että olen kuskannut lapseni jo alle kouluikäisestä kielikoulun eskariin ja jaksanut panostaa lasteni koulunkäyntiin kaikin mahdollisin tavoin.

Toivottavasti lapsistasi kasvaa hyvässä koulussa mukavampia ja ystävällisempiä ihmisiä kuin sinä vaikutat olevan.  Olen hyvin surullinen siitä, mihin tämä maailma ihmisineen on menossa.

Sama kävi mielessä. Moni tämän keskustelun koulupakkomielleäiti vaikuttaa niin pahansuovalta, että ihan hirvittää millaisia ihmisiä heidän jälkeläisistään kasvaa.

Mollaaminen ja nimittely ja lasten haukkuminen ei sitten ole ollenkaan pahansuopaa.

Sinä olet paitsi laiska, tyhmä ja saamaton, myös armottoman kade.

Siis kade mistä? :D Kyvyttömyydestä keskustella ilman lapsellista haukkumista? Joo kyllä, tosi kade olen, ihan oikein arvattu.

Hyvästä vanhemmuudesta, johon et itse pysty.

Ja sinun oma ns keskustelemisesihan on pelkkää haukkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.

Kyllä, riippuu omasta luonteesta miten pahasti tuo iskee. Miehelläni on tytär aiemmasta avioliitosta, joka kävi Helsingissä Norssia. Tytär oli muutenkin perfektionistinen luonne, ja hänelle otti kyllä todella koville olla huippukoulussa, jossa kilpailuhenki on kova. Lukemattomat kerrat itki sitä, miten hän on aivan huono eikä hänestä tule koskaan mitään, vaikka kaikilla muilla mittapuilla kuin tuon koulun, koulu meni erittäin hyvin ja hän oli älykäs ja tunnollinen koululainen. Hänellä siis oli vallitseva näkemys, että kaikki muut on parempia ja lahjakkaampia kuin hän, ja tällaista ei olisi varmaan syntynyt tavallisessa koulussa.

Suomalaisen yhteiskunnan rappiosta ei saa olla huolissaan?

Vierailija
144/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen esimerkiksi kuluttanut 20 000eur siihen että ylipäätään tulen raskaaksi ja saamme lapsen, en todellakaan ryssi tulevaisuutta sillä että hän menisi kouluun, jossa käyminen on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
145/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En shoppaa. Lapsellani on lähes kympin keskiarvo eikä käynyt pienessä mielessänikään, että hänen kannattaisi mennä johonkin "parempaan" kouluun, vaikka meidän lähikoulu ei mistään parhaasta päästä olekaan. Aikoo myös jatkaa samassa lukiossa, koska se nyt sattuu olemaan lähellä. Eikä kaverit mitään "huonoja" ole, vaikka eivät olisikaan kympin oppilaita, ihan rakastavista ja tavallisista perheistä ovat, vaikka vanhemmat eivät olisikaan niitä kaikkein korkeimmin kouluttautuneita. Toivottavasti lapsestani kasvaa empaattinen ja hyvä ihminen, joka ymmärtää myös erilaisuutta.

Kaunisti ajateltu, mutta jos lapsesi on hyvä koulussa ja aikoo esimerkiksi lääkikseen tai johonkin muualle, minne on vaikea päästä, niin harkitse vielä.

Meillä oli sama tilanne, lapsen ka oli lähes 10 lähikoulussa, mutta kun hän siirtyi parempaan kouluun, oli selvä, että hän oli oppinut liian vähän. Sai hyvin kiinni "eliittikouluna" tunnetussa lukiossa, kirjoitti hyvin ja pääsi ekalla lääkikseen. Lähikoulusta vain yksi pääsi yliopistoon maaseudulle, vaikka kaikki lapsen kaveritkin olivat siellä lähikoulussa 9-10 oppilaita ja lahjakkaita nuoria.

Selitys löytyy opettajista ja oppilasaineksesta. Parhaisiin kouluihin on tunku opettajiksi, voidaan valita parhaat. Ja jos muutkin ovat hyviä, muodostuu oppimiseen haastetta toisin kuin siellä lähikoulussa, jossa saa hyvän numeron ilman ihmeempää panostusta. 

En tosiaan toivoisi, että näin on, mutta se on todettu jo vertailuissakin, että tuo on totta. Lähikoulun 10 vastaa 8-9 hyvässä koulussa. Kirjoitukset sitten näyttävät karun totuuden, kun numerot eivät ole vertailukelpoisia. 

sama opetussuunnitelma on peruskouluissa. poika oli pettynyt kun sai yläasteen matikkanumeroksi vain 9. Lukiossa sitten sai teknologia säätiön pitkän matematiikan 1000 euron stipendin. Lähi peruskoulu ja lukio yli 9 ka Hgissä

Vierailija
146/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin sanotusti ’gettokoulun’ kasvatti (Kantsun peruskoulu), koko ikäni asunut ns. getossa (Kantsussa) mutta omalla kovalla työllä, koulun ja vanhempieni rohkaisulla ja kannustuksella ( I know! miten getossa asuva, gettokoulussa opiskellut on voinut saada rohkaisevan ympäristön?!) pääsin ns. ’eliittilukioon’, joka sijaitsee Helsingin keskustassa ja sieltä suoraan lääketieteelliseen. Olen lisensiaati tällä hetkellä. Ihmisiltä tuntuu unohtuvan, että tärkeintä on kannustava ilmapiiri ja että lapsi tietää, että häntä arvostetaan ja että hän on kyvykäs. Sillä ei oo mittän väliä onko käynyt kaiken maailman international schooleja punavuoressa. Mainittakoon, että olin myös lamalapsi (syntynyt aikavälillä 1990-1995), mutta toisaalta olin myös onnekas, että poliittisilla päätöksillä ei ollut ajettu suomalaisten koulujen tasoa mm. epäonnistuneella digiloikalla, joka puolestaan vähentää resursseja muilta osa-alueilta, esim. koulutetusta henkilökunnasta. 

Sinä unohdat nyt sen, että kokemuksesi on 20 vuoden takaa. Se mikä sinua koski, ei koske nykykoulua. Helsingissä jo pelkät säästöt pudottavat lapsia kyydistä. Vanhemmat ostaa ihan jo koulukirjat peruskouluun. Ja noissa pahimmissa kouluissa on suomen kielen taidottomia jopa 70 prosenttia luokasta eli se opetus ei etene yhtään minnekään.

Minunkin mieheni on noussut roskasakkisuvustaan huolimatta, mutta se vaati viitseliäät opettajat, hyvän kaveripiirin, roimastri älyä ja ahkeruutta ja 70-lukuisen yleisen ilmapiirin. Mitään näistä ei enää ole saatavilla noissa huonoissa kouluissa, paitsi tietty se oppilaan oma äly, mutta ei se yksin riitä.

Touché! Mielenkiintoista että täällä vastailevat sellaiset jotka ovat käyneet alakoulunsa/lukionsa 15+ vuotta sitten! Käännetään nyt tämä vielä rautalangasta: Suomi oli silloin eri maa, kuin nykyisin. Ne viisaudet eivät enää päde. Itse myös kävin hyvin ala-arvoisen ala-asteen, josta ponnistin kovalla työllä ja hippusella onnea parempaan lukioon josta ponnistin pelkällä pääsykokeella Helsingin kauppakorkeakouluun (koska kirjoitukset meni mulla penkin alle). Nykyisin pelkällä pääsykokeella sisäänpääsevien hakijoiden määrä on todella pieni ja kilpailu on varmasti jäätävää. Nykyisin yliopistoon mennään varmemmin lukiotodistuksella, ei pääsykokeella.

Vierailija
147/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen esimerkiksi kuluttanut 20 000eur siihen että ylipäätään tulen raskaaksi ja saamme lapsen, en todellakaan ryssi tulevaisuutta sillä että hän menisi kouluun, jossa käyminen on yhtä tyhjän kanssa.

20 000 euron panostus lapseen, kuinka haluat, että lapsesi maksaa sinun sijoituksesi takaisin? Aika kamala ajatus jos lapselle laitetaan heti syntymästä valtavat paineet menestymisestä. Entä jos lapsi haluaisikin ihan muuta kuin akateemisen uran, haluaisi taiteilijaksi tai käsityöläiseksi? Pitääkö lapsen kouluttaa itsensä ja elää elämänsä vanhempien arvojen mukaisesti ilman omaa valinnanmahdollisuutta? Ilman muuta vanhemmat haluavat lapsilleen hyvää (tai melkein kaikki). Mutta tämä kouluhysteria palstalla ei kyllä ole lasten parasta, kuvastaa enemmän vanhempien (äitien?) omia odotuksia ja pelkoja. Onneksi keskustelevia ei taida olla kovin monta, ainakin niin toivon, Jospa nuo hurjimmat, alatyyliset kommentit tulevat samalta henkisesti epävakaalta kommentoijalta.

Vierailija
148/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.

Kyllä, riippuu omasta luonteesta miten pahasti tuo iskee. Miehelläni on tytär aiemmasta avioliitosta, joka kävi Helsingissä Norssia. Tytär oli muutenkin perfektionistinen luonne, ja hänelle otti kyllä todella koville olla huippukoulussa, jossa kilpailuhenki on kova. Lukemattomat kerrat itki sitä, miten hän on aivan huono eikä hänestä tule koskaan mitään, vaikka kaikilla muilla mittapuilla kuin tuon koulun, koulu meni erittäin hyvin ja hän oli älykäs ja tunnollinen koululainen. Hänellä siis oli vallitseva näkemys, että kaikki muut on parempia ja lahjakkaampia kuin hän, ja tällaista ei olisi varmaan syntynyt tavallisessa koulussa.

Näitä voi varmaan yhdistellä. Ei ole ollut hyvä avioliitto, koska päätyi eroon ja siitä on jäänyt jäljet tytön itsetuntoon.

Vierailija
149/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pidettiin tärkeänä, että lapsi pääsee hyvään kouluun. Olen itse käynyt Sykin ja tykkäsin siitä, että ympärillä oli fiksuja ja motivoituneita oppilaita. Ja että sama porukka pysyi ala-asteella yhdessä 7 vuoden ajan. Meillä oli aivan mahtava luokka ja luokkahenki, tietenkin halusin samaa omalle lapselle.

Oma lapsi kävi Saksalaisen koulun ja pääsi siellä kokemaan tuon, että sama luokka on 7 vuotta yhdessä ja kaikki ovat koulunkäynnistä kiinnostuneita. Luokanvalvoja hitsasi heidät hienosti yhteen, oli aivan mahtava luokkahenki siinäkin luokassa ja sieltä sai hyvät eväät lukioon, kun oli tottunut pitkiin koulupäiviin ja puurtamiseen. 

Lukio valikoitui sitten lumapainotteiseksi ja todella iloinen olen siitä, että lapsi pääsi minne halusi. Hän sai kunnolla haastetta lukiossa, uudet kaverit ja uudenlaisen elämänkokemuksen. Opiskelee nyt Aallossa, minne varmasti olisi päässyt mistä tahansa lukiosta, mutta heikommilla pohjatiedoilla. Kyllä se on helpottanut ekan vuoden opintoja, kun osaa ohjelmoida valmiiksi ja matematiikasta iso osa on jo lukiosta tuttua. 

Jokainen tietenkin kulkee sitä omaa polkuaan pitkin. Jos on intohimoinen taiteilija, niin menee sitten sellaiseen lukioon. Ja sama peruskoulussa. Kyllä niihin oman mielenkiinnon mukaisiin painotuksiin kannattaa hakeutua, vaikkei välttämättä niistä ammattia haluaisi. Pääseehän siinä koulun lomassa panostamaan vähän enemmän omaan intohimoonsa ja kehittymään siinä. 

Kaikkein eniten toivoin omalle lapselle sitä, että olisi opiskelurauha ja riittävästi haastetta. Olen niin tyytyväinen, että molemmat toteutuivat ja paljon muuta tuli kaupan päälle. Esim. Saksalaisessa koulussa oppi saksaa niin hyvin, että lapsi kirjoitti siitä yo-kirjoituksissa E:n vaikka lukiossa ei opiskellut saksaa ollenkaan. 

Vierailija
150/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti onkin valtaisa ihme, että lapsemme pääsivät täältä "käpykylän" tavisperuskoulusta ja lukiosta opiskelemaan, toinen lääkikseen ja toinen oikikseen. Ja ihan nyt 2010-luvulla.

Eikä koko koulunkäynnistä, luokkavalinnoista ym. tarvinnut ikinä sen kummemmin hössöttää. Totta kai heitä on aina opiskelemaan kannustettu, se on selvä, mutta itse ovat pitkälti koulunkäynnistään huolehtineet.

Vanhoista kavereista molemmilla osa on ihan vaan amiksen käyneitä, että ilmeisen huonossa seurassakin ovat joutuneet varttumaan.. Ehkä vanhempien akateemisuus on sitten vähän kompensoinut, vaikka emme tämän ketjun standardeilla varmastikaan ole tehneet läheskään tarpeeksi lasten opintoja ajatellen.

Sivusta olen seurannut pääkaupunkiseudulla kouluista panikoivia sukulaisia. Heillä tuntuu olevan juuri näitä päähänpinttymiä, että lapsesta ei voi tulla esim. lääkäriä, ellei tämä pääse ns. huippulukioon. Eipä pidä paikkaansa.

Pienempien paikkakuntien koulut ovat varsin tasapaksuja. Pääkaupunkiseudulla taas on erittäin hyviä ja erittäin huonoja kouluja. Ja tämä on tutkittu.

Tää on totta lukioissakin. On ne ysi ja yli -lukiot ja sitten on ne kuppaset lukiot.

Viime vuonna yritettiin Helsingistä löytää vitossijalle lukio, jossa olis ka noin 8,5. Eipä ollut. Lauttasaari liian hankalan matkan takana.

Meillä oli omana lukioaikana yleisenä läppänä laittaa vitosijalle umpisurkea Masalan lukio. Ei onneksi kukaan joutunut sinne :D

ohis

Vierailija
151/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nämä koulushoppailijat kulkee matkat? Olen luullut että koulukyyteihin on oikeus vain siihen lähimpään kouluun. En siiis todellakaan tiedä eikä asia edes kosketa. Kunhan mietin. Tuntuisi epäreilulta, että lähikouluun pitäisi pyöräillä vesisateessa samalla kun koulushoppailijat istuu taksissa.

Vierailija
152/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä nämä koulushoppailijat kulkee matkat? Olen luullut että koulukyyteihin on oikeus vain siihen lähimpään kouluun. En siiis todellakaan tiedä eikä asia edes kosketa. Kunhan mietin. Tuntuisi epäreilulta, että lähikouluun pitäisi pyöräillä vesisateessa samalla kun koulushoppailijat istuu taksissa.

Hölmö. Onko tuollaisia idiootteja olemassa? Ei Helsingissä taksissa istu kuin liikuntarajoitteiset.

Painotettuun opetukseen saa Hsl:n lipun kaupungin piikkiin. Lukiomatkathan jokainen maksaa kaikkialla itse.

Vierailija
153/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö. Onko tuollaisia idiootteja olemassa? Ei Helsingissä taksissa istu kuin liikuntarajoitteiset.

Painotettuun opetukseen saa Hsl:n lipun kaupungin piikkiin. Lukiomatkathan jokainen maksaa kaikkialla itse.

Kysyminen, silloin kun ei tiedä, on kaikkea muuta kuin hölmöä.

Minusta vaan tuntuu hurjalta ajatella, että pienet lapset matkustaa pitkin pk-seutua omillaan. Joku 9v. osaa varmasti mennä dösällä sen muutaman pysäkin, mutta entä pidemmät matkat.

Vierailija
154/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaan tuntuu hurjalta ajatella, että pienet lapset matkustaa pitkin pk-seutua omillaan. Joku 9v. osaa varmasti mennä dösällä sen muutaman pysäkin, mutta entä pidemmät matkat.

Millä lailla ”pitkin pk-seutua?” Harva nyt kaupunkien rajoja ylittelee. Osa painotuksista alkaa vasta kolmosella tai seiskalla, Sykiinkin mennään vasta kolmoselle.

Idioottikysymykset ovat hölmöjä.

Vierailija
155/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten halveksin opettajia, joiden kultapossulapsille ei kelpaa koulu, jossa he itse opettavat. Yleensä vaihto tapahtuu lukiossa. Saisivat maisterit vaihtaa koulua kersojensa mukana.

Vierailija
156/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset meni kielikoulun eskariin viisivuotiaina. Kuskattu itse. Alakoulun vikoilla luokilla aamulla tulleet kyydissä, iltapäivällä tulleet bussilla itse. Suora bussi tulee kodista kilsan päähän päättärille.

Edelleen viedään aamuisin, vaikka toinen on jo lukiossa. Ja me jopa siirrettiin toimistomme sinne koulun viereen.

Vierailija
157/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten halveksin opettajia, joiden kultapossulapsille ei kelpaa koulu, jossa he itse opettavat. Yleensä vaihto tapahtuu lukiossa. Saisivat maisterit vaihtaa koulua kersojensa mukana.

Ai meinaat että kaikki opet opettaa siinä lähikoulussaan?

Vierailija
158/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla ”pitkin pk-seutua?” Harva nyt kaupunkien rajoja ylittelee. Osa painotuksista alkaa vasta kolmosella tai seiskalla, Sykiinkin mennään vasta kolmoselle.

Tällaisten vanhempien lapsiako näissä hyvissä kouluissa on? Selvä kiusaaja.

Helsinki on yksistään alueena suuri. Jos perhe asuu vaikka Arabiassa ja haluaa lapsensa sinne SYK:uun, niin onhan sieltä matkaa. Mutta en minä väitellä halunnut. Joillain ihmisillä on vaan ilmeisesti tarve tarttua kaikkeen, mistä saa aiheen lytätä muita.

Enää en kommentoi.

Vierailija
159/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten vanhempien lapsiako näissä hyvissä kouluissa on? Selvä kiusaaja.

Helsinki on yksistään alueena suuri. Jos perhe asuu vaikka Arabiassa ja haluaa lapsensa sinne SYK:uun, niin onhan sieltä matkaa. Mutta en minä väitellä halunnut. Joillain ihmisillä on vaan ilmeisesti tarve tarttua kaikkeen, mistä saa aiheen lytätä muita.

Enää en kommentoi.

Ei se että kulkee Arabiasta Haagaan ole ”pitkin pk-seutua” kulkemista.

Hyvä. Älä enää nolaa itseäsi.

Vierailija
160/638 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen hirveää siinä pääkaupunkiseudun matkassa on? Paitsi sellaiselle, joka erikseen jaksaa pelätä jotakin bussimatkaa.

Eivät lapset ole idiootteja, ihan helposti oppivat matkustamaan itsekin, ilman että heitä kuljetetaan kuin tahdottomia paketteja.

Koulujen tulosten pitäisi ehdottomasti olla julkisia, jotta ongelma saataisiin esiin ja asialle tehtäisiin jotakin. Se jokin olisi sitten tehostettua kielenopetusta tms, ei ne surkeat koulut anna todellista mahdollisuutta integroitua  yhteiskuntaan niille heikommillekaan oppilaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme