Jos lapsivesipunktion tulokset vahvistavat down epäilyt, voinko jukisesti kertoa abortin syykso downin vai esitänkö että meni vaan kesken?
Eli np ultrassa tuli downin suhdeluvuksi 1:150 ja 3 viikon päästä on lapsivesipunktio jonka tulosten jälkeen varmistuu down epäilys. Lapsella voi myös olla silti sydänvika jos ei ole downia. On myös mahdollista että lapsi on sydänvikainen down.
Olen elänyt lapsuuteni kehitysvammaisen pikkuveljen ehdoilla ja elämäni alkoi oikeastaan siinä kohtaa kun muutin kotoa. Minun mielenterveys ei kestäisi jos oma lapsenikin olisi syntyjään kehitysvammainen, sillä tiedän jo millaista se elämä on. Eli mikäli tuloksissa annetaan ymmärtää että down on melko todennäköinen, haluan raskauden keskeytyksen.
Saattaa olla ettemme tämän jälkeen enää uudelleen yritä lasta sillä, sillä en halua enää ehkä kokea tätä uudelleen, sillä raskaus ei muutenkaan ole ollut helppo.
Minua kuitenkin sen verran mietityttää muiden mielipide että voinko kertoa että lapsi vaan meni kesken enkä kertoa että downin takia tein abortin?
Kommentit (112)
No ei sua kukaan estä sanomasta niin. Mutta miksi valehtelisit?
Voit sanoa jos se sinusta itsestäsi tuntuu helpommalta niin. Et ole selitysvelvollinen kenellekään. Toisaalta luulen kyllä että moni ymmärtää vaikka kertoisitkin totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi kertoa raskaudestasi tai abortistasi yhtään kenellekään?
Kaikki tutut tietää jo raskaudesta (oli pakko kertoa jo pahoinvoinnin takia, osa arvasi kertomattakin) eli tavallaan on pakko kertoa että en ole enää enää raskaana koska muuten kaikki odottaisi kesävauvaa...
Ap
Itsehän sinä päätät mitä teet ja mitä siitä kerrot.
Itse ajattelisin, että lähimmille kertoisin totuuden (voisivat ehkö tukeakin paremmin). Muille "hyvänpäivän tutuille" ehkä sitten sen silotellun version, jos ylipäätään kertoisin mitään
Minä ymmärtäisin. En haluaisi down-lasta. Mutta jos pikkuveljesi on kehitysvammainen, voi olla, että perheesi suhtautuminen on pakostakin toinen.
Vierailija kirjoitti:
No ei sua kukaan estä sanomasta niin. Mutta miksi valehtelisit?
Eniten pelkään muitten reaktiota sillä koska minulla on kehitysvammainen pikkuveli, oletetaan että minua ei varmaan downikaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärtäisin. En haluaisi down-lasta. Mutta jos pikkuveljesi on kehitysvammainen, voi olla, että perheesi suhtautuminen on pakostakin toinen.
Laitoin juuri tämän yhdeksi syyksi viestiin 7. Siksi kysynkin että voinko valehdella että meni vain "kesken". Äitini ei varmaan tulisi hyväksymään valintaani jos saisi kuulla että downin takia tein abortin.
Ap
Voit valehdella että meni kesken eikä syytä tarvitse sanoa. Miksi siinä olisi mitään väärää? En usko että kukaan kehtaa kysellä asiasta lisää.
Teidän henkilökohtainen asia ja valinta. Kaikkea ei ole pakko jakaa kaikkien tai kenenkään kanssa.
Kyllä vaikeaa ja surullista niin miksi ottaisit riskin että saat paskaa niskaan. Kaikilla on kuitenkin mielipide vaikka ei ole omalle kohdalle sattunut tai kokemusta. Elämä on opettanut että ei kannata avautua mistään kenellekään. Miehesi kanssa surette ja puhutte ja yhdessä selviätte ettekä sekota muita tähän. Jos on tarve puhua muille niin menkään terapiaan jossa ei syyllistetä ja tuomita.
Saat sanoa ihan niin kuin itsellesi on helpointa. Voimia!
Olet aikuinen ihminen ja et tarvitse äitisi hyväksyntää tai lupaa. Älä vaan kerro kenellekään oikeaa syytä tai tulee paskamyrsky josta ette toivu ikinä. Teillä on toisenne ja ammattiapua haette jos tarve puhua.
Itse sanoisin tilanteessasi vain että raskaus meni kesken. Et tarvitse tuossa tilanteessa enää lisää stressiä siitä tuomitsevatko ulkopuoliset ratkaisuasi, jossa minusta ei ole mitään väärää. En itsekään ehdontahdoin haluaisi vammaista lasta, vaikka minulla ei heitä vastaan mitään ole. Tiedostan vain oman jaksamiseni rajat.
Sinulla on vielä jo kokemusta asiasta ennestään. Paljon tsemppiä ja jaksamista!
No jos näin kävisi, niin keskenhän se menisi, valehtelematta?
Entäs jonkinlainen kompromissi näiden kahden vaihtoehdon välillä? Että tutkimuksissa vauva todettiin niin vakavasti sairaaksi, että raskautta ei voinut jatkaa. Tällöin et joutuisi valehtelemaan, mutta et myöskään paljastamaan yhtään enempää kuin haluat.
No tuohan olisi valehtelua? Sanoisit vaan, että kesken meni raskaus, niinkuin menisikin. Mitä vähemmän valehtelee, sitä vähemmän pitää muistaa, mitä on matkan varrella puhunut. Pätee kaikkeen.
Kerro syyksi että tuote oli viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri tämän yhdeksi syyksi viestiin 7. Siksi kysynkin että voinko valehdella että meni vain "kesken". Äitini ei varmaan tulisi hyväksymään valintaani jos saisi kuulla että downin takia tein abortin.
Ap
Mullakin oli vaikeasti vammainen sisko. Olen joskus asiasta jutellut äitini kanssa ja kysynyt, että jos olisi tiennyt lapsen olevan niin vammainen olisiko silti jatkanut raskautta. Vastaus oli ei, olisi keskeyttänyt.
Vammainen perheenjäsen ei ole mikään voimavara vaikka jotkut sellaista jauhaakin. Siihen liittyy aika paljon murhetta ja huolta ja tahtomattakin perheenelämä pyörii aika paljon sen vammaisen perheenjäsenen ehdoilla. Ehdoilla tarkoitan siis nyt terveyttä ja toimintakykyä. Vammainen sisar vaatii myös vanhemmilta ja terveiltä sisarilta enemmän.
Voit sanoa myös vain, ettet ole enää raskaana. End of story.
Miksi sun pitäisi kertoa raskaudestasi tai abortistasi yhtään kenellekään?