Pääseehän lapsosesi varmasti sosioekonomisesti OIKEAAN kouluun - erot hurjia!
HS: "PÄÄKAUPUNKISEUDUN peruskoulut ovat keskimäärin oppimistuloksiltaan koko maailman kärkeä, mutta alueella on myös kouluja, joiden osaamistaso on samaa kuin Chilessä tai Bulgariassa. Esimerkiksi luonnontieteissä heikoimpien ja parhaiden koulujen osaamisero vastaa kolmen vuoden koulunkäyntiä.
Tutkijoiden mukaan ero oppimistuloksissa selittyy ennen kaikkea koululaisten taustalla. Suurissa kaupungeissa on alueita, jotka eroavat sosioekonomisesti toisistaan huomattavasti, ja erot ovat kasvussa.
Koulushoppailu uhkaa kiihdyttää koulujen eriytymiskehitystä entisestään. Suomessakin on havaittu, että jotkut koulutetut vanhemmat ovat alkaneet välttää lastensa päätymistä huonomaineiseen kouluun. Keinot ovat monet: asuinpaikan valinta, harvinaisen A-kielen opiskeleminen tai painotetulle luokalle hakeutuminen."
Paitsi opetus lasten tulevaisuuteen vaikuttaa luonnollisesti hyvin paljon se KAVERIPIIRI, joka koulusta löytyy.
Heikommista kouluissa pääosa opettajien työstä menee siihen, että yritetään pitää heikot mukana ja paremmat jäävät vaille huomiota.
Kommentit (638)
Jos sanon että kielipainotus on lapselleni riittävä ponnistus, enkä hslua hänelle liian pitkää koulumatkaa enkä ilmaisia työtehtäviä vieraassa luokassa vueraassa koulussa vieraassa kaupunginosassa, minä oken se joka vaadin lapselta liikaa? Ja opetusvirasto toimii oikein?
Taattua av:ta.
Kaveri kertoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tätä ihmeellistä näkemystä, että niillä hyvillä oppilailla ja viitseliäillä vanhemmilla olisi jokin ihmeellinen velvollisuus asettaa etusijalle huonot oppilaat ja laiskat vanhemmat ja jollakin ihmeellisellä empatian alttarilla ensisijaosesti panostaa siihen, että nämä roikkuu mukana.
Olen läpeensä kyllästynyt tähän mentaliteettiin! Miksi tällaiata vaaditaan? Kukaan ei opi siinä mitään eikä kehity mihinkään? Tyhmät ja laiskat pysyy perässä vedettävinä ja etevät ja ahkerat hukkaa lahjansa.
Mitä sinä höpötät? Ei kai kukaan ole sinua vaatinut laittamaan tikkua ristiin niiden vähemmän lahjakkaiden oppilaiden koulutuksen eteen, mutta jonkun heitäkin on ajateltava, ja sen vuoksi kaikkia yhteiskunnan koulutusresursseja ei lapioida pelkästään sinun kultamussukoillesi vaikka sinä kuinka nyrkit pystyssä sitä vaatisit.
Ja empatian sijaan voisit vaikka hankkia edes alkeelliset käytöstavat ja lopettaa muiden ihmisten jatkuvan haukkumisen, jos haluat että edes joku vaivautuu näkemyksiäsi kuuntelemaan. Sivistymättömien räyhääjien mukaan ei ole täällä ennenkään tehty yhteisiä päätöksiä.
Hyvin käyttäytyvät oppilaat pannaan rauhoittelemaan häiriköitä, hyvät oppilaat apuopettajina opettamaan huonoja, kielissä lahjakkaat oppilaat valjastetaan opettamaan mamuille suomea ja me ahkerat vanhemmat kustannetaan sotten kaikille vielä leirikoulu.
Tätä minä höpötän.
Ei minusta alakoululaisen pidä opettaa luokkatovereitaan. Ihana idea, mutta kyllä kouluun mennään ihan saamaan oppia koulutetuilta opettajilta - mieluiten luokanopettajan koulutuksen saaneilta. En haluaisi, että oma kymmenvuotiaani toimisi luokan avustajana.
Ei pitäisi ei. Mutta noin siinä käy. Mulle opetusviraston virkamies vielä sössötti innoissaan, miten he on keksineet, että kielipainotuksessa olevat siirrettäisiin naapurikaupunginosan mamukouluun suomea opettamaan. Usko huviksesi. Tällaista settiä täällä Helsingissä.
Meinaatko, että se lasten kielitaito tuhoutuu, jos joutuvat kosketuksiin kielitaidottoman kanssa?
Meinaan että en halua että minun lapseni joutuu vaihtamaan pois tutusta koulusta, tutusta luokasta ja matkustamaan päivässä tunnin lisää koulumatkaa siksi, että kaupunki on kaavoittanut väärin ja aikaansaanut vuokraslummeja.
Ja se vaativa kielipainotus on ihan tarpeeksi kova ponnistus ilman tätä työllistämistäkin.
Tässä juuri kiteytyy se ongelma, mistä moni on täällä huomauttanutkin. Painotetut luokat on tarkoitettu lahjakkaille oppilaille. Ei niiden ideana ole, että elämä olisi lapsesta saakka kovaa ponnistelua.
Oma lapseni on menossa musiikkiluokalle. Siksi että musa on kivaa, ei siksi että hän hankkisi burn outin. Samassa koulussa on muuten myös S2-luokka.
Mitä sinä sössötät? Ylimääräinen kieli vaatii aina töitä, varsinkin vaativa kieli. Vaikka olisi miten lahjakas, kielten opiskelu on aina nimenomaan työtä vaativaa.
Ei se ole mitään triangelin paukuttamista harrastusmielessä.
Sääliksi käy lapsia, joilla on jo ala-asteella rankkaa. Pahimmassa tapauksessa vielä kotona odottaa haukkuva ja kiroileva raivoaja.
Ei se että lahjakas lapsi ponnistelee ja tekee asioita, joissa on lahjakas, tarkoita että hänellä olisi rankkaa.
Kaltaistesi sössöjen ei pitäisi surkeita geenejään laittaa eteenpäin lainkaan. Sääliksi käy reppanaasi, jolle kengännauhat ja kuoriperunat on jo ylivoimaisia.
Justiinsahan sä itse kirjoitit, miten kielipainotus on lapsellesi "kova ponnistus". Kyllä nyt taidetaan vaatia kauhalla lapselta, jolle on lusikalla annettu.
Kirjoitin että se on ”riittävän kova ponnistus”. Sen lisäksi en halua hänelle viittä tuntia viikossa lisää koulumatkailua, enkä maksutonta lisätyötä apuopettajana.
Ja ole huoleti, sinä, ääliön äiti. Kielipainotuksiin testataan lapset. Ei sinne lahjattomat pääsekään. Jäikö oma tollosi ilman paikkaa?
Itse asiassa kielipainotukseen voi päästä ilman varsinaisia testejäkin tietyissä tilanteissa. Sellainen on vaikkapa paluumuutto ulkomailta.
Mikä koulu? Paluumuuttajat ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu herättää tunteita, koska osuu arkaan paikkaan. Vanhemmat ovat nyt huolissaan lapsistaan ja kadehtivat hyvissä kouluissa opiskelevia koululaisia!
Minä olen kyllä huolissani itsensä kanssa keskustelijan mielenterveydestä.
Muistakaa, että vain yksi puolue on johdonmukaisesti varoittanut tästä kehityksestä vuosikausia kun se ei ollut vielä trendikästä ja ottanut vaaliteemakseen koulujen tason palauttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että vain yksi puolue on johdonmukaisesti varoittanut tästä kehityksestä vuosikausia kun se ei ollut vielä trendikästä ja ottanut vaaliteemakseen koulujen tason palauttamisen.
Kyseisen puolueen kannattajakunta ei ainakaan ole kuuluisa koulutustasostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä onko eliittikoulu, mutta lapsemme käyvät Viikin Norssia ja huolehdittiin, että oltiin oikealla alueella ennen kouluikää. Joten ehkä vähän oli joku shoppaus sitten, en enää muista miksi silloin nähtiin vaivaa. Mutta koulusta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Sitä en osaa sanoa miten lastemme taidot vertautuvat muihin, kun ei ole oikeastaan hajuakaan miten muiden lapset pärjäävät. Omilla on tasaista 10 kaikki lukuaineet, 9 oli toisella liiksa tms. Tällä hetkellä vaikuttaa riittävän keskiarvo saman koulun lukioonkin. Siinä mielessä ollut helppoa kun ei tarvitse itse vaivata päätään lasten koululla.
Kyllä se on vanhemmille helpotus, kun lapset ovat tasoisessaan koulussa. Ei minusta siinä ole mitään pahaa. Vasta kun on kokemusta molemmista ääripäistä, osaa arvostaa hyvää koulua ja sen tuomaa pääomaa.
Meillä on ja olemme ikuisesti kiitollisia ns. paremman koulun tasosta, joka sopii lapsillemme. Se ei olisi sopinut kaikille ed. koulun oppilaille, joten hyvä niin. Näissä ns. huonommissa kouluissa on helppoa, mutta jos lapsi on keskivertoa älykkäämpi, niin on parempi vaihtaa koulua ja kaveripiiriä!
Nyt tarvisi vaan tietää, että mitkä koulut on huonoja ja mitkä hyviä?
Akateemiset löytävät tämän tiedon hyvin helposti. Mitä pahaa siinä on?
Jos viitsit vastata niin voit myös samalla kertoa, että mitkä koulut on tarpeeksi hyviä? Kaikki lapset kun eivät mahdu top 5 kouluihin, vaikka kuinka äly riittäisi.
Johan noita on lueteltu SYK, KSYK, Norssi parhaimmistona.
Ressun lukio oli viime vuoden paras .
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Keskinkertaiset saavuttavat hyviä tuloksia oikeassa ilmapiirissä, hyvällä opetuksella, vanhempien tuella ja ehkä pienellä kilpailuhengellä. Karu tosiasia: lahjakkaimmat, selvästi yli yhdeksikön keskiarvoin ja sittemmin korkeimpia arvosanoja ylioppilaskirjoituksista saavat oppilaat menestyvät ympäristötekijöistä huolimatta. Tämä ei tietenkään poista sitä seikkaa, etteikö kannattaisi pyrkiä hyväksi katsottuun kouluun. Kannattaa kuitenkin hiukan pohtia tavoitteitaan: jos meininki on mennä AMK:hon lukemaan insinööriksi, ihan tavallisen opinsaunan hyvä luonnontieteellisten aineiden taito riittää - yhdistettynä toki kohtuulliseen muuhun menestykseen. Jos tavoitteena on lääketieteen opinnot, tilanne on toinen.
Asia on nimittäin niin, että ainoa valintaperuste ei voi olla vanhempien mieliteko. Lukio on rankka koulu, paitsi jos nyt ehdoin tahdoin haluaa alittaa riman siellä missä se on ylimmillään. Minulla oli yliopistossa tasan yksi kurssi, joka oli jotenkin rankempi kuin lukio-opinnot ylipäätään. Jos nuori vanhempien vaatimuksesta menee opinsaunaan, jossa on kovin kilpailullinen ilmapiiri, vaikka tähtäin on jossakin maltillisessa, hän kokee vain turhaa tuskaa. Lisäksi en tunne täsmälleen nykyistä korkeakoulujen valintamenettelyä. Jos olen oikein ymmärtänyt, lukion päästötodistuksen ja ylioppilastutkinnon arvosanojen merkitystä on korostettu pääsykokeen kustannuksella. Siellä yliopistossa ei kysellä, mistä koulusta paperinsa on saanut. Riittää, että on saanut tavoitteeseensa - ja siis omaan tavoitteeseensa, ei vanhempien - riittävät taidot. Pääsykoekin yhä on olemassa, joten selvää on, että jos tähtäin on lääketieteessä, oman lukionsa tasosta riippumatta luonnontieteelliset aineet pitää hallita loistavasti. Erinomainen ei riitä.
Opiskeletko kasvatustieteitä vai kauppatieteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä sentään ylioppilas puheenjohtajana. Vai sekoitinko nyt?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu herättää tunteita, koska osuu arkaan paikkaan. Vanhemmat ovat nyt huolissaan lapsistaan ja kadehtivat hyvissä kouluissa opiskelevia koululaisia!
Jotenkin ei yhtään edes yllätä, että nämä kaikkia muita ihmisiä kovaan ääneen haukkuvat ja halveksivat huippukoulufanaatikot eivät 20+ sivun nimittelyn ja raivoamisenkaan jälkeen keksi soraäänille yhtäkään mahdollista muuta syytä kuin kateus.
-"Tyhmä tyhmä laiska tyhmä minäminäminä sinä tyhmä!!"
-"No nyt on kyllä vähän lapsellista tuo nimittely..."
-"Ai kun sä oot kateellinen!"
Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä sentään ylioppilas puheenjohtajana. Vai sekoitinko nyt?
ohis
Tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ei yhtään edes yllätä, että nämä kaikkia muita ihmisiä kovaan ääneen haukkuvat ja halveksivat huippukoulufanaatikot eivät 20+ sivun nimittelyn ja raivoamisenkaan jälkeen keksi soraäänille yhtäkään mahdollista muuta syytä kuin kateus.
-"Ai kun sä oot kateellinen!"Huokaus.
On se kumma, kun mihin tahansa painotukseen mistä tahansa syystä lapsensa laittanut mollataan alimpaan rakoon. Ja lapsi myös.
Ja kun tätä samaa paskaa pitää kuunnella myös todellisessa elämässä koko ajan. Että #ikä siinä on kun homeinen parakki ummikkoulkomaalaisten kanssa ei kelpaa, mikä luulet olevasi ja lahjatonta lastasi raahaat ja rääkkäät"?
Vierailija kirjoitti:
Jos sanon että kielipainotus on lapselleni riittävä ponnistus, enkä hslua hänelle liian pitkää koulumatkaa enkä ilmaisia työtehtäviä vieraassa luokassa vueraassa koulussa vieraassa kaupunginosassa, minä oken se joka vaadin lapselta liikaa? Ja opetusvirasto toimii oikein?
Minä en ainakaan sanonut niin. Minä vaan tartuin tuohon, kun väitit että kielten opiskelu on aina työlästä. Ei se kaikille ole. Minulle ei ollut. Minä opin vähän siihen tyyliin kuin sinä sanoit olevan mahdotonta, ikäänkuin huomaamattanikin imin tietoa vaikka en olisi edes kuunnellut tunnilla. Enkä ole suinkaan ainut, huippualoilla yliopistoissa tämä on melko tavallinen peruskouluvuosien tarina. Älä väitä että joku on mahdotonta vain siksi ettet itse ole osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun mihin tahansa painotukseen mistä tahansa syystä lapsensa laittanut mollataan alimpaan rakoon. Ja lapsi myös.
Ja kun tätä samaa paskaa pitää kuunnella myös todellisessa elämässä koko ajan. Että #ikä siinä on kun homeinen parakki ummikkoulkomaalaisten kanssa ei kelpaa, mikä luulet olevasi ja lahjatonta lastasi raahaat ja rääkkäät"?
No en minä ainakaan ole täällä muita nimittelyjä huomannut kuin tuon yhden tyhmälaiskajankkaajan. En toki ole koko ketjua lukenut, mutta aika monta sivua kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisessa elämässä kukaan ei ole sanonut ainakaan minulle mitään pahaa. Päinvastoin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että lapseni musiikkiharrastus on tosi hieno juttu.
Mutta tämän ketjun kielihullu haukkui lapseni lahjattomaksi triangelin kilistelijäksi ja minut itseni vaikka miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan sanonut niin. Minä vaan tartuin tuohon, kun väitit että kielten opiskelu on aina työlästä. Ei se kaikille ole. Minulle ei ollut. Minä opin vähän siihen tyyliin kuin sinä sanoit olevan mahdotonta, ikäänkuin huomaamattanikin imin tietoa vaikka en olisi edes kuunnellut tunnilla. Enkä ole suinkaan ainut, huippualoilla yliopistoissa tämä on melko tavallinen peruskouluvuosien tarina. Älä väitä että joku on mahdotonta vain siksi ettet itse ole osannut.
No sun täytyy mennä sitten yliopistolle kuulemaan tää sama viisaus kielten professorien suusta, koska sieltä minä sen kopioin.
Kielen opiskelu vaatii aina työtä. Se vaatii ulkoa opettelua. Se vaatii toistoa. Kasvatustieteen professori piti luennon ns lahjakkuudesta ja sanoi, ettei synnynnäistä lahjakkuutta edes ole. On vain ahkeria ihmisiä jotka toistaa ja toistaa ja toistaa.
Hyvään kielitaitoon ei todellakaan riitä, että käy kaksi tuntia viikossa kuuntelemassa tunnilla. Vaikka ihan mitä muuta väittäisit. Mitä harvinaisempi ja vaikeampi kieli, sitä enemmän se vaatii panostusta koulun ulkopuolella, että se kielitaito karttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisessa elämässä kukaan ei ole sanonut ainakaan minulle mitään pahaa. Päinvastoin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että lapseni musiikkiharrastus on tosi hieno juttu.
Mutta tämän ketjun kielihullu haukkui lapseni lahjattomaksi triangelin kilistelijäksi ja minut itseni vaikka miksi.
Sinä kylläkin hyökkäsit minun kimppuuni ensin. Pahantahtoisesti ja tarkoitushakuisesti, sanojani saivarrellen ja kontekstista irrottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun täytyy mennä sitten yliopistolle kuulemaan tää sama viisaus kielten professorien suusta, koska sieltä minä sen kopioin.
Kielen opiskelu vaatii aina työtä. Se vaatii ulkoa opettelua. Se vaatii toistoa. Kasvatustieteen professori piti luennon ns lahjakkuudesta ja sanoi, ettei synnynnäistä lahjakkuutta edes ole. On vain ahkeria ihmisiä jotka toistaa ja toistaa ja toistaa.
Hyvään kielitaitoon ei todellakaan riitä, että käy kaksi tuntia viikossa kuuntelemassa tunnilla. Vaikka ihan mitä muuta väittäisit. Mitä harvinaisempi ja vaikeampi kieli, sitä enemmän se vaatii panostusta koulun ulkopuolella, että se kielitaito karttuisi.
Enpä ole ikinä ajatellut, että tässä pitäisi yliopistotasoa jo tavoitella. Mä olen ollut vain iloinen ja ylpeä, kun lapseni on saanut alakoulun kokeista aina hyviä numeroita pelkällä tuntiaktiivisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kylläkin hyökkäsit minun kimppuuni ensin. Pahantahtoisesti ja tarkoitushakuisesti, sanojani saivarrellen ja kontekstista irrottaen.
Sinä kyllä taisit täällä ensin riehua :)
Itse asiassa kielipainotukseen voi päästä ilman varsinaisia testejäkin tietyissä tilanteissa. Sellainen on vaikkapa paluumuutto ulkomailta.