Miten tämä on mahdollista? Että pakotetaan maksamaan kuolleen vanhemman kuluja ja hoitamaan hautajaiset, vaikka ei ole ollut edes tekemisissä tämän kanssa?
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/745453-kunnallinen-vuokranantaja-uh…
Miten voi olla niin, että jos toinen vanhemmista käytännössä hylkää pienen lapsensa, ja sitten tämän kasvettua aikuiseksi pitää yhteyttä vain saadakseen rahaa, niin sitten kun kuolee, niin sen lapsen pitää hoitaa kaikki asuntojen tyhjennykset, vuokrien maksut, perunkirjoitusjuristikulut jne jne?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmoittaa, ettei ota vastaan perintöä. Silloin ei ole vastuussa myöskään vainajan veloista. Tosin sitten sonta kaatuu esim. lapsenlasten niskaan. Mutta nämä voivat halutessaan tehdä saman.
Sosiaalitoimi hoitaa hautaamisen, ketään ei maan päälle jätetä.
Ilmoittaa minne, että ei ota vastaan perintöä? Sille juristille, jonka on itse palkannut hoitamaan perukirjoituksen?
Ei, vaan ihan ensiksi sille poliisille, joka jotain lappuja sinulle tuo. Jos ja kun ei mitään mistään tajua, on syytä pitää oikeuskuluvakuutus voimassa ja juristin numero pikavalinnassa.
Sinä se et tässä mitään tajua. Jos kieltäydyt sille poliisille, niin poliisi ilmoittaa asian käräjille ja käräjätuomari määrää sinut hoitamaan sen perukirjoituksen. Valituslupaa hoviin ei tule.
Kerropa vielä, mitä sanktioita saan, kun kylmästi vain jätän tuon määräyksen noudattamatta? Vinkiksi voin kertoa, että ei yhtään mitään. Aiemmin voi saada sakkoja, nykyään ei edes niitä.
Ei sellaisella määräyksellä, jonka voi vain jättää huomiotta, ole mitään virkaa.
Lisäksi, Perintökaaressa sanotaan että oikeus määrää "sopivan" henkilön pesänselvittäjäksi.
Sellainen henkilö, joka kuukausien ajan on koko ajan kieltäytynyt olemasta missään tekemisissä asian kanssa, tuskin on oikeuden mielestä "sopiva".
Saat sanktioksi ne vainajan velat, joista joudut henkilökohtaiseen vastuuseen jopa ulosoton kautta. Se sopiva ei tarkoita maallikkomielessä sopivaa siitä näkökulmasta, että kuka olisi motivoitunut, lakia tunteva, emotionaalisesti läheisin tms. Vaan se tarkoittaa juridisesti lähin eli se, joka on "eniten" osakas. Jos perillisiä on vain yksi, niin hän on sitten sopiva (ellei satu olemaan esim. niin dementoitunut, että on edunvalvonnan alainen sairauden vuoksi).
En joudu henkilökohtaiseen vastuuseen vainajan veloista, koska en ole perunkirjoitusvelvollinen osakas.
Olet tulkinnut lakia väärin. Jos olet ainoa rintaperillinen, niin joudut vastuuseen veloista, jos laiminlyöt perukirjoituksen. Toki jos et ole rintaperillinen, niin asia on toinen.
Minä en ole tulkinnut lakia väärin, vaan Urpo Kangas ja Aulis Aarnio kirjassaan "Suomen jäämistöoikeus 2": ""Jos kuolinpesän osakas ei millään tavoin osallistu jäämistön hoitoon, hän ei ole perunkirjoitusvelvollinen. Ja koska hänellä ei ole sanottua velvollisuutta, häneen ei voida kohdistaa myöskään sanktiota siinä tapauksessa, että perunkirjoitusta ei toimiteta määräajassa."
Varsin outoa että siviilioikeuden professorit levittävät noin väärää tietoa?
Vai onko tässä kyse siitä että sinun tietosi on väärää?
En ole lukenut tuota kirjaa enkä ole juristi itse. Mutta minun tietoni perustuu useamman juristin minulle antamaan tietoon tilanteesta, jossa olen ainoa rintaperillinen ja näin ollen olisin ainoa osakas (koska vainajan puolisoa ei ole). Ja tuo noiden proffien lause koskee tilannetta, että ei toimiteta määräajassa (3 kk). he eivät kommentoi asiaa, jossa sitä ei toimiteta OLLENKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko hautajaisiin menee rahaa, jos ei järjestä tarjoiluja tai mitään ylimääräistä arkun lisäksi? Näin minä tekisin, jos en muuten olisi ollut tekemisissä henkilön kanssa.
Riippuu arkun hinnasta ja hautaustoimiston kuluista (kuljetukset ym) ja hautapaikasta.
Mutta hautauskulujahan ei itse tarvitse maksaa, vaan ne maksetaan pesän varoista. Jos pesä on varaton, kunta maksaa hautauksen minimikuluilla.
Mutta jos tilanne on se, että hautajaiset ovat ennen kuin perunkirjoitus saadaan päätökseen - silloinhan hautajaiset pitää maksaa sen perillisen, jos pesässä ei ole varoja?
No, kannattaa hoitaa perunkirjoitus nopeasti. Jos varoja ei ole, se paperi on nopeasti tehty.
Voiko perunkirjoituksen tehdä ennen hautajaisia?
Voi. Yleisesti sitä pidetään ahneena ja mauttomana, mutta ihan ymmärrettävää jos ei halua velkoja omaan niskaansa.
Kun ne sieltä kylmiöstä soittelee hautausluvan kanssa lähimmälle omaiselle että milloin haette omanne pois... niin voi pyytää soittamaan kunnan sosiaalitoimelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko hautajaisiin menee rahaa, jos ei järjestä tarjoiluja tai mitään ylimääräistä arkun lisäksi? Näin minä tekisin, jos en muuten olisi ollut tekemisissä henkilön kanssa.
Riippuu arkun hinnasta ja hautaustoimiston kuluista (kuljetukset ym) ja hautapaikasta.
Mutta hautauskulujahan ei itse tarvitse maksaa, vaan ne maksetaan pesän varoista. Jos pesä on varaton, kunta maksaa hautauksen minimikuluilla.
Mutta jos tilanne on se, että hautajaiset ovat ennen kuin perunkirjoitus saadaan päätökseen - silloinhan hautajaiset pitää maksaa sen perillisen, jos pesässä ei ole varoja?
Ei pidä. Hautajaiset on ennen perunkirjoitusta, yleensä. Hautauskulut tulee laskuille jotka toimitetaan henkilölle joka hoitaa perunkirjoituksen. Perunkirjoituksessa sitten käydään läpi varat ja velat ja varoista maksetaan hautauskulut ja velat jos niihin on varoja. Jos jotain jää perinnöksi niin ne jaetaan perillisten kesken.
Jos pesässä ei ole varoja, sossu/kunta maksaa hautauksen, eli halvimman arkun ja pakolliset kulut.
Jos omaiset haluaa kovinkin hulppeat hautajaismenot ja pesässä ei riitä varat niin silloin käsittääkseni omaiset maksaa ainakin kaikki yli menevät kulut.
Entä jos KUKAAN ei hoida perukirjoitusta eikä hautajaisia? Minne ne laskut silloin menee?
Nämä varmaan tulevat lisääntymään nämä tällaiset tapaukset, koska yhä enemmän on täysin yksinäisiä (ei puolisoa, ei sisaruksia, ei lapsia eikä elossa olevia vanhempia) vanhuksia. Ja sitten niitä, joiden välit lapsiin on täysin menneet esim. alkoholismin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus huolehtia perunkirjoituksesta on pesän osakkaalla, pesänselvittäjällä, testamentin toimeenpanijalla ja viimekädessä sillä, jolle se olosuhteisiin katsoen lähinnä kuuluu. Tämä henkilö voidaan määrätä oikeuden päätöksellä eikä päätöksestä voi valittaa. Perintökaari 18:4
Jos kieltäydyt perinnöstä kokonaan, et ole enää pesän osakas. Jos et ole ollut yhteydessä kuolleeseen henkilöön, et ole siinä mielessä läheinen että oikeus määräisi huolehtimaan perunkirjoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Hautajaiset on ennen perunkirjoitusta, yleensä. Hautauskulut tulee laskuille jotka toimitetaan henkilölle joka hoitaa perunkirjoituksen. Perunkirjoituksessa sitten käydään läpi varat ja velat ja varoista maksetaan hautauskulut ja velat jos niihin on varoja. Jos jotain jää perinnöksi niin ne jaetaan perillisten kesken.
Jos pesässä ei ole varoja, sossu/kunta maksaa hautauksen, eli halvimman arkun ja pakolliset kulut.
Jos omaiset haluaa kovinkin hulppeat hautajaismenot ja pesässä ei riitä varat niin silloin käsittääkseni omaiset maksaa ainakin kaikki yli menevät kulut.Entä jos KUKAAN ei hoida perukirjoitusta eikä hautajaisia? Minne ne laskut silloin menee?
Ei hautajaisia järjestetä ennenkuin joku ne tilaa, eli tilaaja saa laskun, eli tod. näk. sosiaalitoimi.
Kun minulle ilmoitettiin isäni kuolemasta, sanoin, etten tule olemaan asian kanssa mitenkään tekemisissä. Mitä sitten tapahtui? En tiedä. Minulle ei ole tapahtunut mitään.
(Asun ulkomailla, jos tämä asiaan vaikuttaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus huolehtia perunkirjoituksesta on pesän osakkaalla, pesänselvittäjällä, testamentin toimeenpanijalla ja viimekädessä sillä, jolle se olosuhteisiin katsoen lähinnä kuuluu. Tämä henkilö voidaan määrätä oikeuden päätöksellä eikä päätöksestä voi valittaa. Perintökaari 18:4
Jos kieltäydyt perinnöstä kokonaan, et ole enää pesän osakas. Jos et ole ollut yhteydessä kuolleeseen henkilöön, et ole siinä mielessä läheinen että oikeus määräisi huolehtimaan perunkirjoituksesta.
Ihan uteliaisuudesta, kenet ne sitten määrää, jos ainoa lapsi kieltäytyy eikä ole ollut vuosiin yhteydessä? Eikä muita omaisia ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omaiset haluaa kovinkin hulppeat hautajaismenot ja pesässä ei riitä varat niin silloin käsittääkseni omaiset maksaa ainakin kaikki yli menevät kulut.Entä jos KUKAAN ei hoida perukirjoitusta eikä hautajaisia? Minne ne laskut silloin menee?
Ei hautajaisia järjestetä ennenkuin joku ne tilaa, eli tilaaja saa laskun, eli tod. näk. sosiaalitoimi.
Eli sitten sairaalan kylmiö ja sosiaalitoimi riitelee keskenään siitä, että kuinka nopeasti se kalmo siirretään sieltä kylmiöstä pois, jotta uusia kuolleita mahtuu sinne kylmiöön lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun isä kuoli, poliisi toi tyttärelle ohjeet, joiden mukaan hänen velvollisuutensa oli hoitaa kaikki vainajaan liittyvät asiat: hautajaiset, perunkirjoitus, asunnon tyhjentäminen ja kaikki muu."
Aivan roskapaperi. Tyttären olisi ehdottomasti ja kategorisesti pitänyt kieltäytyä hoitamasta yhtään mitään. Ei kenelläkään ole minkäänlaista lain sanelemaan velvollisuutta huolehtia kenenkään muun asioista tämän kuoleman jälkeen. Oli sitten kuolleen lapsi tai ei. Eikä tuosta joudu mihinkään korvausvastuuseen.
Ilmoittaa jyrkästi että kieltäytyy perinnöstä, ja kieltäytyy ottamasta asiaan minkäänlaista kantaa. Kyllä sossu loppujen lopuksi hoitaa asiat, kun ei ole vaihtoehtoja.
Rintaperillisen on järjestettävä perukirjoitus, ainoa velvollisuus. Sen voi tehdä itse tai palkata jonkun hommaan (kulut saa pesästä).
Entä jos pesä on täysin varaton, ei penniäkään käteisvaroja tai muuta realisoitavaa omaisuutta? Eikä osaa tehdä sitä itse?
Mä soittaisin oikeusaputoimistoon, vainajan kotoikunnan oikeusaputoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmoittaa, ettei ota vastaan perintöä. Silloin ei ole vastuussa myöskään vainajan veloista. Tosin sitten sonta kaatuu esim. lapsenlasten niskaan. Mutta nämä voivat halutessaan tehdä saman.
Ilmoittaa minne, että ei ota vastaan perintöä? Sille juristille, jonka on itse palkannut hoitamaan perukirjoituksen?
Ei, vaan ihan ensiksi sille poliisille, joka jotain lappuja sinulle tuo. Jos ja kun ei mitään mistään tajua, on syytä pitää oikeuskuluvakuutus voimassa ja juristin numero pikavalinnassa.
Sinä se et tässä mitään tajua. Jos kieltäydyt sille poliisille, niin poliisi ilmoittaa asian käräjille ja käräjätuomari määrää sinut hoitamaan sen perukirjoituksen. Valituslupaa hoviin ei tule.
Kerropa vielä, mitä sanktioita saan, kun kylmästi vain jätän tuon määräyksen noudattamatta? Vinkiksi voin kertoa, että ei yhtään mitään. Aiemmin voi saada sakkoja, nykyään ei edes niitä.
Ei sellaisella määräyksellä, jonka voi vain jättää huomiotta, ole mitään virkaa.
Lisäksi, Perintökaaressa sanotaan että oikeus määrää "sopivan" henkilön pesänselvittäjäksi.
Sellainen henkilö, joka kuukausien ajan on koko ajan kieltäytynyt olemasta missään tekemisissä asian kanssa, tuskin on oikeuden mielestä "sopiva".
Saat sanktioksi ne vainajan velat, joista joudut henkilökohtaiseen vastuuseen jopa ulosoton kautta. Se sopiva ei tarkoita maallikkomielessä sopivaa siitä näkökulmasta, että kuka olisi motivoitunut, lakia tunteva, emotionaalisesti läheisin tms. Vaan se tarkoittaa juridisesti lähin eli se, joka on "eniten" osakas. Jos perillisiä on vain yksi, niin hän on sitten sopiva (ellei satu olemaan esim. niin dementoitunut, että on edunvalvonnan alainen sairauden vuoksi).
En joudu henkilökohtaiseen vastuuseen vainajan veloista, koska en ole perunkirjoitusvelvollinen osakas.
Olet tulkinnut lakia väärin. Jos olet ainoa rintaperillinen, niin joudut vastuuseen veloista, jos laiminlyöt perukirjoituksen. Toki jos et ole rintaperillinen, niin asia on toinen.
Minä en ole tulkinnut lakia väärin, vaan Urpo Kangas ja Aulis Aarnio kirjassaan "Suomen jäämistöoikeus 2": ""Jos kuolinpesän osakas ei millään tavoin osallistu jäämistön hoitoon, hän ei ole perunkirjoitusvelvollinen. Ja koska hänellä ei ole sanottua velvollisuutta, häneen ei voida kohdistaa myöskään sanktiota siinä tapauksessa, että perunkirjoitusta ei toimiteta määräajassa."
Varsin outoa että siviilioikeuden professorit levittävät noin väärää tietoa?
Vai onko tässä kyse siitä että sinun tietosi on väärää?
En ole lukenut tuota kirjaa enkä ole juristi itse. Mutta minun tietoni perustuu useamman juristin minulle antamaan tietoon tilanteesta, jossa olen ainoa rintaperillinen ja näin ollen olisin ainoa osakas (koska vainajan puolisoa ei ole). Ja tuo noiden proffien lause koskee tilannetta, että ei toimiteta määräajassa (3 kk). he eivät kommentoi asiaa, jossa sitä ei toimiteta OLLENKAAN.
Toimitetaan myöhässä tai ei toimiteta ollenkaan; itse asia on sama elin perunkirjoitusvelvollisuutta ei voi sälyttää sille joka ei millään tavoin osallistu jäämistön hoitoon, ja vastustaa asiaa.
No, katsotaan sitten mitä tapahtuu kun asia tulee ajankohtaiseksi. Kuten sanottu, en aio laittaa tikkua ristiin ja olen valmis siihen että homma menee oikeuteen. Tulee ainakin sitten päätös josta ehkä on muille hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun isä kuoli, poliisi toi tyttärelle ohjeet, joiden mukaan hänen velvollisuutensa oli hoitaa kaikki vainajaan liittyvät asiat: hautajaiset, perunkirjoitus, asunnon tyhjentäminen ja kaikki muu."
Aivan roskapaperi. Tyttären olisi ehdottomasti ja kategorisesti pitänyt kieltäytyä hoitamasta yhtään mitään. Ei kenelläkään ole minkäänlaista lain sanelemaan velvollisuutta huolehtia kenenkään muun asioista tämän kuoleman jälkeen. Oli sitten kuolleen lapsi tai ei. Eikä tuosta joudu mihinkään korvausvastuuseen.
Ilmoittaa jyrkästi että kieltäytyy perinnöstä, ja kieltäytyy ottamasta asiaan minkäänlaista kantaa. Kyllä sossu loppujen lopuksi hoitaa asiat, kun ei ole vaihtoehtoja.
Rintaperillisen on järjestettävä perukirjoitus, ainoa velvollisuus. Sen voi tehdä itse tai palkata jonkun hommaan (kulut saa pesästä).
Entä jos pesä on täysin varaton, ei penniäkään käteisvaroja tai muuta realisoitavaa omaisuutta? Eikä osaa tehdä sitä itse?
Mä soittaisin oikeusaputoimistoon, vainajan kotoikunnan oikeusaputoimistoon.
Ton lehtiartikkelin nainen oli kai soittanut, mutta hän ei saanut oikeusapua kun oli itse liian hyvätuloinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sitten sairaalan kylmiö ja sosiaalitoimi riitelee keskenään siitä, että kuinka nopeasti se kalmo siirretään sieltä kylmiöstä pois, jotta uusia kuolleita mahtuu sinne kylmiöön lisää?
Siinähän riielevät, tuskin se perinnöstä kieltäytynyttä kiinostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän riielevät, tuskin se perinnöstä kieltäytynyttä kiinostaa.
Minua kiinnostaa se teoreettisena kysymyksenä, kun haluan tietää miten nämä oikein sitten menee. t. kunnan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Kun minulle ilmoitettiin isäni kuolemasta, sanoin, etten tule olemaan asian kanssa mitenkään tekemisissä. Mitä sitten tapahtui? En tiedä. Minulle ei ole tapahtunut mitään.
(Asun ulkomailla, jos tämä asiaan vaikuttaa.)
Miten sitten olisi käynyt jos olisi löytynyt 150 000 kahisevaa,?
Mitä jos ei ole olemassa yhtään rintaperillistä? Kuka tekee perunkirjoituksen yksinäiselle, perheettömälle ihmiselle, jonka lähisukukaan ei ole elossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun on noin pihalla kuin sinä olet, ole hyvä ja katso vaikka tuolta: https://www.laki24.fi/pepe-perinnostaluopuminen-perillinen/
Palveluun soittaminen ei paljon maksa, mutta typeryys tulee hemmetin kalliiksi.
Kukahan tässä oikein on pihalla? Ei tuossa linkkaamassasi tekstissä sanota, että minne ilmoitetaan, että ei ota vastaan perintöä, jos sattuu olemaan naimattoman ihmisen se ainoa rintaperillinen.
Jos tiedät vastauksen, niin kerro toki.
Sinun pitää kertoa se sijaisperillisellesi, joka astuu sijaasi perinnönsaajaksi. Ilmoita se kirjallisesti. Tällöin sinun on viisainta olla lapseton, koska muuten lapsesi ovat perijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei ole olemassa yhtään rintaperillistä? Kuka tekee perunkirjoituksen yksinäiselle, perheettömälle ihmiselle, jonka lähisukukaan ei ole elossa?
Varmaan poliisi vie tällaisen henkilön kuoltua asian käräjäoikeuden tietoon, ja käräjätuomari sitten tutkii, että onko omaisia tai testamenttia ja jos ei ole niin määrää oikeusaputoimistosta jonkun toimittamaan sen perukirjoituksen?
Moni ei vain tajua, että perukirjoituksen tekeminen ei aina ole mikään ihan helppo juttu, jos vainajan paperiasiat ei ole ns. kunnossa (eli ei löydy heti tietoa, missä hänellä on ollut tilejä, henkivakuutuksia, velkakirjoja, panttauksia, omaisuutta, sijoitussalkkuja jne jne). Etenkin jos vainaja oli yrittäjä, niin sen firman asioissa saattaa olla valtavasti selvitettävää (ennen perukirjoitusta pitää tehdä pesäselvitys). Pahimmillaan tähän menee kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809102201189790
Ruotsalainen sarja, missä etsitään kadonneita perillisiä
Mutta jos sillä kuolleella onkin ollut jotain omaisuutta, josta ette ole etukäteen tietoisia, niin saako tämän jotenkin tietoonsa, ennenkuin kieltäytyy perinnöstä? Voisihan se tympäistä, jos kieltäytyy rahasta, jonka eteen tarvii tehdä kohtuullisen vähän töitä. Tuhkauurna ja sen työt maksaa edullisimmillaan n. 100€ (+tuhkaus?). Ja jos muutaman satasen maksaa vaikka perunkirjoituksesta juristille, niin eihän tuo vielä kalliiksi tule? Tietenkin jos vainajalla ei ole kuin tuulen huuhtoma per*aus ja velkaa, niin sitten tietenkin kannattaa jättää väliin.