Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lässyttävät selittäjävanhemmat

Vierailija
10.02.2019 |

Olin uimahallissa. Sekä saunassa että pukuhuoneessa oli näitä lässyttäviä selittäjä-äitejä lapselle puhutaan ihan sietämättömään sävyyn (miten aikuinen nainen saa edes sen äänen aikaiseksi, heliumillako) ja joka ikinen aivan selvä asia selitettiin, sanoitettiin ja sitä myötä joukkoistettiin.

”Mennään pisulle ettei tule altaaseen pisuhätää ja siellä on sitä klooria joka putsaa lässyti lässyti.”

Saunassa tuota ei päässyt edes pakoon, vaan siellkin ihan tyytyväisen lapsen tunteita sanoitettiin, että ”mennään syömään makaronipataa ettei tule nälkäkiukkua.” Suu kävi koko ajan.

Lapset oppivat puhumaan ilman lässytystä ihan mainiosti (kotonanikin muutama). Kyllä, te olette mahtavia vanhempia, mutta siitä huolimatta ihan koko aikaa ja tilaa ei tarvitse ottaa sillä sanoittamisella. Etenkään saunassa.

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä lässyttämisestä lapsille ja jatkuvasta höpöttämisestä mitä nyt tehdään ja mitä seuraavaksi tehdään, tuli ihan vasta telkkarista dokkari. Siinä kerrottiin mitä tällainen toiminta tekee lapsen aivoille. Eli lasten aivoit eivät pääse kehittymään vaan heistä tulee normaalia typerämpiä tai jää normaalia typerämpiä. Lapsille pitäisi puhua ihan normaalisti kuten muillekkin ihmisille, eikä jatkuvasti toitottaa mitä sen pitää seuraavaksi tehdä ja mitä nyt parhaillaan tapahtuu. Eikä missään nimessä minkään kokoiselle lapselle / vauvalle pidä lässyttää.

Mä näin just telkkarista dokumentin, jossa sanottiin että sä olet vähän sekaisin.

Nimenomaan se ”baby talk” on hyväksi lapsen kehitykselle.

Vierailija
142/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irmeli, nyt ollaan täällä vaatekaupassa, äiti katsoo sulle puseroa, tule seisomaan tähän viereen ettei olla muiden tiellä, olisko tää keltainen sun mielestä kiva, tässä punaisessa on parempi malli, tykkäätkö? Ai tykkäät niin mennään kassalle, äidillä on lompakko täällä kassissa, haluatko maksaa tämän itse vai maksaako äiti kortilla, no niin, tässä raha, se on 20 euron seteli, pidä kiinni siitä ettei tipu, noin anna raha tädille kassalla, älä hukkaa. Joo anna raha nyt, saat siitä sitten viisikymmentä senttiä takaisin, laitetaanko raha sun taskuun vai äidin lompakkoon, ai sun taskuun, vedän vetskarin kiinni niin ei tipu, onko sulla tumput mukana? Ai mut eihän niitä vielä tarvita kun seuraavaksi mennään syömään,. tossa olis vierekkäin subi tai hese, kumpaan irmeli haluat?

Tätä seurasin kerran lastenvaateliikkeessä, äidin suu kävi tauotta sen kahden minuutin aikana mitä liikkessä viettivät. Onneksi poistuin paikalta ennen kuin alkoi vihloa korvia.

Mikä siinä niin ärsyttää? Ärsyttääkö sinua samalla lailla kahden aikuisen välinen keskustelu? Minä en varmaan mitenkään edes huomaisi tuollaista, saati että se ärsyttäisi. Korkeintaan saattaisin ajatella, että kiva kun vanhempi puhuu lapselleen ja seurustelee sen kanssa. Niin moni vaan tuijottaa mykkänä puhelinta.

Kun se ei ole keskustelua. Se on sen äidin tauotonta monologia kimeällä lässytysäänellä, johon se lapsi saa just ne parin sanan vastauksensa väliin, jos saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sydämeenne sattuu kuitenkin eniten se, että jollakin tuntemattomalla lapsella on välittävä aikuinen.

Minä puhun lapsilleni, teinit huutavat veetä. Näitä asioita pitää vain kestää, jos julkiselle paikalle menee.

Ei se lässyttäjä ole välittävä aikuinen. Hänhän ei ajattele lasta yhtään siinä esiintyessään.

Minä puhun lapselleni. Miksi ihmeessä miettisin tuntemattomia mielensäpahoittajia?

Vierailija
144/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tätä sanoittamis-sanaa jo ihan yhtä paljon kuin tarina-sanaa. Ne on helppo heittää vaikka mihin väliin, kun haluaa olla trendikäs aivoton pöljäke.

Vierailija
145/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sydämeenne sattuu kuitenkin eniten se, että jollakin tuntemattomalla lapsella on välittävä aikuinen.

Minä puhun lapsilleni, teinit huutavat veetä. Näitä asioita pitää vain kestää, jos julkiselle paikalle menee.

Mikä välittävä aikuinen? Näitä äitejä kiinnostaa tasan se, että he näyttävät hyviltä äideiltä. Ne lapset istuu vieressä hiljaa, kun eivät saa sanottua mitään sen äidin säksätyksen väliin.

Vierailija
146/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irmeli, nyt ollaan täällä vaatekaupassa, äiti katsoo sulle puseroa, tule seisomaan tähän viereen ettei olla muiden tiellä, olisko tää keltainen sun mielestä kiva, tässä punaisessa on parempi malli, tykkäätkö? Ai tykkäät niin mennään kassalle, äidillä on lompakko täällä kassissa, haluatko maksaa tämän itse vai maksaako äiti kortilla, no niin, tässä raha, se on 20 euron seteli, pidä kiinni siitä ettei tipu, noin anna raha tädille kassalla, älä hukkaa. Joo anna raha nyt, saat siitä sitten viisikymmentä senttiä takaisin, laitetaanko raha sun taskuun vai äidin lompakkoon, ai sun taskuun, vedän vetskarin kiinni niin ei tipu, onko sulla tumput mukana? Ai mut eihän niitä vielä tarvita kun seuraavaksi mennään syömään,. tossa olis vierekkäin subi tai hese, kumpaan irmeli haluat?

Tätä seurasin kerran lastenvaateliikkeessä, äidin suu kävi tauotta sen kahden minuutin aikana mitä liikkessä viettivät. Onneksi poistuin paikalta ennen kuin alkoi vihloa korvia.

Mikä siinä niin ärsyttää? Ärsyttääkö sinua samalla lailla kahden aikuisen välinen keskustelu? Minä en varmaan mitenkään edes huomaisi tuollaista, saati että se ärsyttäisi. Korkeintaan saattaisin ajatella, että kiva kun vanhempi puhuu lapselleen ja seurustelee sen kanssa. Niin moni vaan tuijottaa mykkänä puhelinta.

Kun se ei ole keskustelua. Se on sen äidin tauotonta monologia kimeällä lässytysäänellä, johon se lapsi saa just ne parin sanan vastauksensa väliin, jos saa.

Kyllä meillä lapsikin osaa höpöttää tauotta. Keksitään yhdessä mielikuvitustarinoita vaikka bussia odottaessa. Kärsikää!

Vierailija
147/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä lässyttämisestä lapsille ja jatkuvasta höpöttämisestä mitä nyt tehdään ja mitä seuraavaksi tehdään, tuli ihan vasta telkkarista dokkari. Siinä kerrottiin mitä tällainen toiminta tekee lapsen aivoille. Eli lasten aivoit eivät pääse kehittymään vaan heistä tulee normaalia typerämpiä tai jää normaalia typerämpiä. Lapsille pitäisi puhua ihan normaalisti kuten muillekkin ihmisille, eikä jatkuvasti toitottaa mitä sen pitää seuraavaksi tehdä ja mitä nyt parhaillaan tapahtuu. Eikä missään nimessä minkään kokoiselle lapselle / vauvalle pidä lässyttää.

Mä näin just telkkarista dokumentin, jossa sanottiin että sä olet vähän sekaisin.

Nimenomaan se ”baby talk” on hyväksi lapsen kehitykselle.

On eri asia hellitellä vauvaa sanoin kuin lässyttää taukoamatta höpönlöpöä.

Vierailija
148/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lässyttäjä ole välittävä aikuinen. Hänhän ei ajattele lasta yhtään siinä esiintyessään.

Minä puhun lapselleni. Miksi ihmeessä miettisin tuntemattomia mielensäpahoittajia?

Lu-ku-tai-to. Se olis hyvä.

Vierailija
149/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sä puhut lapsellesi. Normaalisti käyty keskustelu on ihan eri asia. Siitähän tässä ei ole kyse. Kyllä se elämä sullekin tämän vielä opettaa.

Vierailija
150/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä lapsikin osaa höpöttää tauotta. Keksitään yhdessä mielikuvitustarinoita vaikka bussia odottaessa. Kärsikää!

Höpöttäminen on eri asia kuin lässytys. Se on luontevaa, lässytys ei.

Vierailija
151/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä välittävä aikuinen? Näitä äitejä kiinnostaa tasan se, että he näyttävät hyviltä äideiltä. Ne lapset istuu vieressä hiljaa, kun eivät saa sanottua mitään sen äidin säksätyksen väliin.

Kannattaa ehkä miettiä omaa mielenterveyttä, jos kaikki tuntemattomien ihmisten teot ja puheet tuntuvat tapahtuvan juuri sinulle ja sinun vuoksesi.

Vierailija
152/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ärsyttää. Sekä äidit että omaiset. Tekis tosiaan mieli huutaa, että nyt se turpa kiinni, kun on tyyliin tunnin kuunnellu jotain tuollaista kovaäänistä teatraalista ja hiton tyhjänpäiväistä puhetulvaa.

On tullu vähän vitsinä meillä, että sanoitan meidän koirille tekemisiäni samaan tyyliin, ymmärtävät yhtä paljon siitä, kun taapero 1 vee tai muistisairas 98 vee...

Vierailija
153/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tätä ap:n avaamaa ilmiötä ei kykene tunnistamaan, jos ei ole sellaista tilannetta nähnyt ja kuullut omin silmin ja korvin.

Vierailija
154/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kerran joutunut tollasen äidin viereen Ruotsin-laivan buffetissa. Se oli oikeesti sietämätöntä!

No älä! Tekisi mieli karjaista, että nyt se turpa kiinno, mutta eihän sitä kehtaa.

Pitäskö siinä vieressä sanoittaa, että nyt menee ympäristössä kaikilta sediltä ja tädeiltä hermo, kun itsestään selvyyksiä.....

Jos ei tuo yksi lässyttäjä älyä kohta olla hiljaa, menen ja teippaan sen suun kiinni. Oho, nyt se hiljeni. Saadaan kaikki olla rauhassa...

Vierailija
155/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tätä ap:n avaamaa ilmiötä ei kykene tunnistamaan, jos ei ole sellaista tilannetta nähnyt ja kuullut omin silmin ja korvin.

Ilmeisesti. Sitten kun siihen on törmännyt, tajuaa kyllä.

Vierailija
156/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sä puhut lapsellesi. Normaalisti käyty keskustelu on ihan eri asia. Siitähän tässä ei ole kyse. Kyllä se elämä sullekin tämän vielä opettaa.

Jos en kolmen lapsen äitinä ole tätä lässytystä vielä kuullut, uskon aika vahvasti, että kyseessä on kuulijan korvien välinen ilmiö.

Vierailija
157/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että suomalaiset oppivat viimeinkin puhumaan mutta rajansa tosiaan kaikella. Mietin onko tällaisen lässyttävän vanhemman tuotosta sellainen lapsi joka höpöttää ja höpöttää koko ajan, ilman että vanhemmat hyssyttelisivät olemaan hiljaa tai edes kuiskailemaan, mm kirkossa tällaisiin törmännyt.

Vierailija
158/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tämmöisen lässyttäjä-äidin, lapset on vielä nimeltään tyyliin Johanna-Marianne ja Joakim-Alexander ja niitä tietenkin puhutellaan niillä koko nimillä, ja niitä nimiä hoetaan koko ajan sen lässytyksen lomassa :D on muutenkin vähän erikoisen oloinen tyyppi, aikuinen nainen jolla on pitkät (ohuet) hiukset kahdella tiukalla letillä, ei koskaan meikkiä enkä yhtään ihmettelisi jos sillä olisi joku kerta lappuhaalarit päällä. Ilmeisesti elää lähinnä lapsilleen/lastensa kautta.

Joku kommentoi ettei tämmöisiä lässyttää-isiä ole, mutta se ei kyllä pidä paikkaansa. Isät ei ehkä puhu ihan niin korostetun kimeällä äänellä mutta kyllä niiden koti-isien joukossa on paljon tämmöisiä hössääviä "superisejä" jotka korostaa omaa erinomaisuuttaan joka käänteessä. Yleensä nää on vielä niin ylihuolehtivia ettei lapset saa leikkipuistossakaan kiipeillä mihinkään ettei vaan putoa..

Vierailija
159/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sellaisiin törmännyt, kannattaa mennä pyörimään esim Kallioon. Sieltä löytyy.

Vierailija
160/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että suomalaiset oppivat viimeinkin puhumaan mutta rajansa tosiaan kaikella. Mietin onko tällaisen lässyttävän vanhemman tuotosta sellainen lapsi joka höpöttää ja höpöttää koko ajan, ilman että vanhemmat hyssyttelisivät olemaan hiljaa tai edes kuiskailemaan, mm kirkossa tällaisiin törmännyt.

Ei ole. Mulla on tällanen puhelias höpöttäjä-lapsi. On ollut aina todella kova puhumaan, nyt aikuisena on puheammatissa. Ihan on luonteesta kiinni. Olen itse kasvattanut lasta puhumalla normaalisti ja normaaleilla puhemäärillä. Ja todellakin on kasvatettu, missä saa puhua ja missä ollaan hiljaa. Eikä ole lässytetty, koska en voi sietää teennäistä lässytystä lainkaan.